-8- en eigenlijk ongeschikt is voor sociale woningbouw. Dan rest ons eigenlijk alxeen maar int plan de Schans, waar al enorm veel voorbereidingen voor zijn gemast. Ruw geschat zo'n 150.000,is er aan besteed. Hij dacht dat men op enigerlei wijze toch een keer moest trachten: dat geld terug te verdienen. Als men het plan de Schans voor ogen heeft,zoals dat oorspronkelijk is opge steld, dan zou dat plan inderdaad voorzien in duizenden woningen. Wat dit Kollege zich voor ogen heeft is een voorbereidingsbesluit nemen. De stede- bouwkundige neeft opdracht gehad om een vlekkenplan te maken en, dat is zijn persoonlijke gedachte, om van êén van die vlekken een uitwerkingsplan te ma ken, dat grenst aan de huidige WouwsewegDan zou daar op bescheiden wijze in ieder geval de eerstkomende jaren de sociale woningbouw kunnen opvangen. Als de raad in meerderheid vindt dat het daar niet moet plaatsvinden dan zou zij in alle eerlijkheid aan de raad willen vragen hem instrumenten te ge.-en dat hij als verantwoordelijke wethouder op het gebied van volkshuis- veshi g en ruimtelijke ordening, althans in 1980 bouwrijpe grand kan aan bieden waar sociale woningbouw gepleegd kan worden. Hij is er van overtuigd dat de wc. i*: gen buiten de sociale sfeer inderdaad allemaal gebouwd kunnen wore en in die bestemmingsplannenjes in de toekomst,die door het lid van Ee- ke-i.en zijn genoemdMaar dan zit je inderdaad in de particuliere sfeer. De voorzitter vraagt of dat dan niet het geval is in de Schans. Wethouder Roosenboom heeft uitdrukkelijk gesteld dat hij in de Schans een bestemmingsp.-in zou willen hebben voor de sociale woningbouw. De voorzitter merkt op dat net in het westen ook sociale woningbouw kan zijn. De Kon:jnonberg is ook sociale,woningbouw. Wethouder Roosenboom ontkent dat. De gemeente heeft geen eigendommen. De enige eigendommen die de gemeente heeft is in de Nieuwstraat. De voorzitter zegt dat de gemeente in de Schans ook geen eigendommen heeft. Wet: ouder' Ron sen bo om licht toe dat men die daar dan moet zien te verkrijgen. De voorzitter onderbreekt dat men dat in het westen ook kan doen. Wethcuzier 1 -ooseiboom merkt op dat men langs de Wouwseweg wel grond in eigen dom heeft. De voorzitter wijst er op dat dat industriegrond is. Wethouder Roosenboom bevestigt dat die een andere bestemming heeft, vandaar dat voorbereidingsbesluit om aan die gronden, die eigendom zijn van de ge meente, een andere bestemming te geven en die gronden, althans in eerste instantie, beschikbaar te stellen om voor het kontingent van 1980 grond aan te kunnen bieden aan de Woningstichting, om daar in eerste aanzet die wo ningen te bouwen. De voorzitter zegt dat dat 1,3 ha. is, waar men 45 woningen op kwijt kan, dus het kontingent 1980 kan helemaal niet. Wetnouder Roosenboom heeft duidelijk gezegd de Scnans voor te stellen als een vlekkenplan. De voorzitter heeft wethouder Roosenboom horen zeggen dat hij op dat stukje industrieterrein het kontingent 1980 wil realiseren, maar dat kan niet want het is maar 1,3 ha. Wethouder Roosenboom licht toe dat er gronden zijn, welke nu in dat plannetje als, industriegrond zijn ondergebracht, maar we hebben nog meer gronden die niet ■,dezp bestemming hebben. De voorzitter interrumpeert dat wethouder Roosenboom als argument gebruikt dat de gemeente daar eigendom heeft, daar gaat hij mee akkoord voor een op pervlakte van 1,3 ha. en daar kari men dan 45 woningen op bouwen» Maar dat kan nooit het kontingent 1980 zijn. Wethouder Roosenboom meent te weten dat de gemeente daar meer grond in eigen dom heeft, alleen die 1,3 ha. heeft zuiver de bestemming van industriegrond. -9- De voorzitter licht toe dat er nog een klein strookje tussen zit van een paar duizend meter, maar dan nog kan men het kontingent 1980 daar niet op krijgen. Wethouder Roosenboom zegt dat er in dat geval daar aangekocht zal moeten wor den. Toch probeert hij wel te luisteren naar de raad. Hij wil noch het een, noch het ander. Hij is geenszins van plan om van dit voorbereidingsbesluit een testcase te maken door het in de raad ter stemming te brengen. Er zijn geluiden opgegaan om door de stedebouwkundige toch een goed plan te laten onderbouwen. Die stedebouwkundige moet dan maar eens aangeven waar op zeer korte termijn,-en daar bedoelt hij mee in 1980-, sociale woningbouw ge pleegd kan worden. We denken nu aan de gronden welke volgens het plannetje van het lid van Eekelen zijn overgelegd, wat in de volksmond genoemd wordt het plan de Maaipadals we daar vandaag een voorbereidingsbesluit voor zouden nemen en we zouden daar dan plannen opleggen, dan zullen de in spraak en alle andere zaken een jarendurende kwestie blijken te zijn. Er kan dan in 1980 niet gebouwd worden. De voorzitter zegt dat dat ook voor alle gronden geldt. Met inspraak zit je overal Wethouder Roosenboom zegt dat dat bij de Schans toch anders ligt,omdat De voorzitter vindt van niet. Wethouder Roosenboom licht toe dat hij wel vaker met de voorzitter van me ning verschilt en dat zal hier ook wel het geval zijn. Het lid van Eekelen zegt dat als wethouder Roosenboom opmerkt, dat het moei lijk is om op de Jankenberg te bouwen, hij ergens wel gelijk heeft. Maar niemand minder dan Jan van Eekelen zelf heeft het zes jaar geleden aange kaart in de kommissie ruimtelijke ordening. Toen was de sekretaris van de gemeente nog sekretaris van de Woningstichtingwat hij nog is en aan hem heeft hij toen gevraagd of de stichting eens wou bekijken of daar geen so ciale woningbouw gepleegd kon worden. Daarbij moesten er geen dure straten aangelegd worden, maar daar moesten mensen kunnen wonen, die hun duifje wilden houden en een kooitje konden bouwen,- iets wat bij de woningen van de pensioenfondsen niet mag. Daar moest men de autochtone bevolking in op kunnen vangen. Het is eigenlijk nooit goed van de grond gekomen. Dikwijls heeft hij aangedrongen te beginnen aan het plan Jankenberg, maar de Woning stichting liet de zaak weer voorbij gaan, want binnen de kortste keren was de grond in andere handen. Wat de Nieuwstraat betreft. Als de raad een uit spraak doet dat hier achter de Nieuwstraat sociale woningbouw gepleegd kan worden, dan kan dat makkelijk genoeg betaald worden uit de reserve, die op dit moment bij het grondbedrijf zit. Het is gewoon een kwestie van willen. Als men wil kan de Nieuwstraat gemakkelijk genoeg aan snee komen. Als wordt gezegd dat diegene die Unipak koopt daar ook de woningen mag bouwen, dan blijft dat voor hem nog overeind staan. Laat hem daar dan de sociale wonin gen bouwen, maar kom niet met allerlei smoesjes om het op een ander plek te schuiven, want dat vindt hij niet eerlijk en reëel. Als men werkelijk wil werken aan de "cityvcrming" van Halsteren, als men werkelijk iets wil doen aan het scholenprobleem, dan is er maar één uitbreidingsmogelijkheid en dat is ten westen van de gemeente. Dan zijn er nog wel meer mogelijk heden voor de sociale woningbouw. Als men wil en als men een voorberei- dingsbesluit neemt, dan kan men in Lepelstraat ook 13 woningwetwoningen kwijt. Of men die in de Schans wil stoppen, achter aan de Wouwseweg, of in Lepelstraat, dat maakt in feite totaal niets uit. Qua voorzieningen en afstand zitten de mensen in Lepelstraat zelfs nog beter. Dat argument gaat dus niet op. Alleen de bereidwilligheid van het kollege om het te doen, dat speelt de hoofdrolAan het eind van de diskussie zal hij hier

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1979 | | pagina 56