-12-
Het I id Mouws is het ten dele met het I id van Eekelen eens. Er
is hier sprake van twee onafhanke! ijk van elkaar opererende bu
reaus. Zoals het lid Verbogt het al gezegd heeft. De eerste wa
ren laag, en de tweede waren nog steeds te laag. Hoewel de men
sen aanzien!ijk meer moeten gaan betalen bl ijkt toch dat het
uitgangspunt laag is. Zo voorkom je eigenlijk dat er op reële
gronden geageerd kan worden, zolang die maatstaf van de ekono-
mische waarde gehandhaafd bl ijft. Hij weet ook niet hoe het
verder zou moeten met een derde bureau. Het eerste bureau is
in allerlei fraaie benamingen geschilderd. Het verbaast hem,
hoewel hij intussen al veel heeft geleerd, dat hij dat soort
uitlatingen inmiddels niet meer hoort. Ze hebben er nu iets
bijgedaan. Wie weet wat het de volgende keer wordt. Hij wacht
met spanning af.
Het I id WaIthu i s wi I terugkomen op de woorden van het I id van
Eekelen. Het punt dat de taxateurs hun eigen mening mee zouden
laten spelen, dat kan hij zich wel voorstellen. Voor iemand
die er niet exact mee op de hoogte is wi I hij er wel op wijzen
dat, als er gekonstateerd wordt dat twee onafhankelijk van
eikaar optredende makelaars, zij een prijsverschiI hebben ten
opzichte van elkaar van meer dan 10%, zij dikke problemen
krijgen met de bond. Bij een groter verschil dan 10% zou er
arbitrage gepleegd kunnen worden en diegene die dan te laag
heeft getaxeerd in verhouding tot de ekonomi sche waarde,die
zou dat den zijn beëdiging kunnen kosten.
Het I id Verbogt vindt het jammer, dat er steeds terug geval len
wordt op details. In zijn algemeenheid zitten we nog te laag.
Als er bijv. 500 bezwaarschriften binnenkomen dan zal na be
oordeling waarschijnlijk slechts een procent of vijf daarvan
gegrond verklaard kunnen worden, want de rest zit te laag ge
schat. Je kunt tegen de aanslag via het getaxeerd bedrag in
beroep gaan, matir*dat zal toch steeds laag bl i jven. Maar we
hebben dat in feite zelf gedaan.
Wethouder' Roosenboom zit volledig op de lijn van het lid Priems.
Wat hij bijzonder spijtig vindt is, dat het publiek geen kennis
kan nemen van dat dikke boek. Daar zit een brok onrechtvaardig-
heid in. Grote wi I lekeur. Dan zegt het I id Verbogt wel dat er
van de 500 nog geen vijf worden gehonoreerdMaar zouden de men
sen weten welke onderlinge verschillen er in zitten, dan zouden
ze wel ageren en dan kunnen ze vergel ijken. Nogmaals, in dit.
rapport zitten enorme grote verschiIlen. Hij hoorde een ver-
hoging van 100%, hijzelf is l60%»-mef, z i j er. hui s omhoog gegaan
in de taxatie. Hij vindt het een griezelige zaak dat deze rap
porten zo strikt geheim moeten blijven.
De voorzitter wil de diskussie op dit punt een andere wending
geven. Aan de orde is de verordening zelf. Hij kan zich voor
ste! len dat het verleidelijk is om uit te wijden over een of
andere taxatie, maar het gaat natuurlijk wel om de verordening.
Het lid Wathu i s wil dit niet in de privé-sfeer getrokken zien.
Hij gelooft overigens dat niemand bereid is zijn huis te verko
pen voor de getaxeerde waarde.
Het lid Mens vraagt of het kollege al iets bekend is omtrent de
nieuwe normen, die door het ministerie gehanteerd zullen gaan
worden. Hij dacht dat. die op komst waren, want zoals het nu gaat,
3)
-13-
zitten diverse gemeenten in de problemen. Bij de taxateurs was
er nu altijd wel sprake van een bepaalde voorkeur of wiIlekeur.
Vandaar dat het ministerie nieuwe normen wiI gaan hanteren.
De voorz itter 1 icht toe, dat het vroeger zo was dat men kon
uitgaan van de oppervI aktenorm of een ekonomische waarde-norm.
De meeste gemeenten hebben geopteerd voor de ekonomische waar
de-norm, hoewel dat wel kostbare taxaties met zich meebracht.
Het is natuur I ijk wel een beetje vreemd dat nu van regerings
zijde wordt gezegd: zouden we weer maar niet terug gaan naar
die oppervI aktenormDan zijn al die taxaties voor niks gedaan.
Hij dacht dat de gemeenten dan ook moesten zeggen: voor ons
n i et
Het I id Mens neemt aan dat het dwingend opgelegd kan worden.
De voorz i tter antwoordt dat dat kan als men de wet op dit punt
verandert. Hij vraagt of verder iedereen akkoord kan gaan met
de verordening.
Geen der leden reageert daarop.
Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming konform het voorstel
van burgemeester en wethouders besloten.
12. AANBIEDING BEGROTINGEN 1979
De voorz itter licht toe dat er briefjes ingevuld moeten wor
den, tenzij men bij acclamatie zegt dit zo te doen. Het is
vaker bij acclamatie gedaan, maar als er iemand bezwaar maakt.
Het lid van Eekelen zegt dat er ten opzichte van het vorig
jaar in f e i te n i ets is veranderd. Er is al leen een nieuw I id
bijgekomen en er is een andere voorzitter.
De voorz itter vraagt of er iemand bezwaar tegen heeft om het
dij accIamat i e te doen.
Geen der leden heeft bezwaar, zodat konform het voorstel de 3
afdelingen van de raad zijn benoemd.
Het lid van Wezel vraagt wanneer de leden de begroting krijgen.
De voorzitter zegt dat dat eind van deze maand zal zijn, m i s-
schien begin februariDe begroting is inmiddels op de type
kamer. Ze worden nu getypt en vermenigvuldigd.
Het lid WaIthu i s zijn eerste reaktie was dat het toch weer een
beetje later is geworden dan aanvankelijk is toegezegd.
De voorzitter wijst er op dat het niet onmogelijk is dat de
begrot i ng toch nog in januari komt.
13. BEGROTINGSWIJZIGINGEN 1978
30e_wijzigin2 2e 'ü®êLi^2^22E°^ËIDS 1978^kredj_et aanleg zesde tennis-
!?aa!2_sE2,Ctpark de Beek^
Zonder hoofdeiijke stemming wordt konform het voorstel van burge
meester en wethouders besloten.
ZI®_Eij£iaiD2_22ïï22ü;È2!2e2C2£iD2_I2Z§IaaE!schaf _h^drauJM sche_hoogwerker}
Het I i d Mouws I eest dat de oude ladder 18 jaar is gebrui kt, maar
de nieuwe wordt wel in 5 jaar afgeschrevenWat is daar de reden
van?