De voorzitter Iicht,aangaande de opmerking van de heer Priems van 1,30 per inlichting uit het kiezersregistertoe dat dit zowat het goedkoopste is wat men volgens de verordening kan kr i jgeri Het lid Pr i ems herhaalt dat zij vinden dat de drempel te laag is. De mensen die ingeschreven staan moeten in hun privacy wor den beschermd tegen het voor zo'n luttel bedrag voor iedereen inzage te krijgen in de gegevens» De voorzitter antwoordt dat ook hier vrijwel geen gebruik van wo7"dt~gemaakt» Hij wil de raad graag de toezegging doen te waar schuwen als het uit de hand gaat lopen, maar er wordt echt: nau we I ijks of geen gebruik van gemaakt» Het lid Uytdewi1Iigen vraagt of de verordening op de heffing en i nvorder i ng van een drank- en horecabe 1 ast i ng ook geldt voor- de kantines op voetbalvelden, gemeenschapshuizen en dergel ijken. De voorzitter deelt mede, dat dit geldt voor alle vergunning- houders» Zij moeten aan het eind van het jaar een opgaaf ver strekken van het aantal liters gedistilleerd en aan de hand daarvan wordt de aanslag berekend» Het lid Uytdewi I I i gen vraagt of ze die formulieren af moeten halen» De voorzitter antwoordt dat de vergunninghouders die krijgen thu i s gestuurd Het lid Pr i ems zegt dat dit punt op dit moment nogal aktueeI is, omdat, onlangs een groot gedeelte van de Halsterse inwoners hun aanslag onroerend-goedbeI asting in de bus hebben gekregen. Hij heeft gemerkt dat er enige zorg en onrust is ontstaan, omdat de aanslagen sedert het vorige jaar sterk zijn gestegen. Soms wel met honderd procent. Dit komt niet door de trendmatige verhogin gen, want die is volgens zijn gegeven vastgesteld op 3^ procent, maar dat komt,omdat het afgelopen jaar er een hertaxatie is ge weest, van het onroerende goed in de gemeente. Hij meent dat zij in de raad toch wel als leek beschouwd kunnen worden als het gaat om een eigen huis en onroerend goed. Hij is echter zeer benieuwd naar de normen en kriter ia, die de betreffende taxateurs gehan teerd hebben, Hij vermoedt we! dat er een groot, aantal bezwaar schriften bij de gemeent ->za I binnenkomen» Hij wil het kol lege daarom vragen of ze wat meer inlichtingen kan verschaffen over de normen en kriter ia. De voorzitter antwoordt dat dat in wezen in de bijsluiter staat; "de waarde in het ekonomisch verkeer, vrij te aanvaarden". Dat is het uitgangspunt en dat is eigen!ijk dè norm waar het om gaat» Het lid KIaassen wijst er op dat dat 3 jaar geleden ook al was. Hoe komt het, dan dat er nu van die grote verschillen zijn. De voorzitter licht toe dat hertaxatie nodig was, omdat er in de vor i ge taxat i e nogal wat vreemde dingen zaten. Wethouder van Ei zakker merkt op, dat het om de drie jaar moet gebeuren en het was nu drie jaar geleden» Hij zou het het Iieist om de vijf jaar doen, maar dat kan nu niet» Dat moet later ver anderd worden van drie in vijf jaar. Dat wordt volgens de wet 35" -11- gewoon verplicht» Daarnaast is het zo dat men nieuwe taxateurs krijgt en die gaan het opnieuw bekijken. Hij is het met het lid Priems eens, dat er veel bezwaarschriften te verwachten zijn» Het is echter gebeurd» De aanslagen zijn de deur uit en we zul len de bezwaarschriften tegemoetzien en dan te zijner tijd be- k i j ken Het lid Pr- i ems vindt het nauwelijks bru i kbaar als norm als er gezegd wordt dat er uitgegaan wordt van de ekonomische waarde van het pand» Hij vindt het we! een algemeen uitgangspunt, maar dat' wordt natuurlijk aangevuld met een aantal overwegingen die bij die mensen een rol spelen. En juist over die nadere overwe gingen zou hij wat meer informatie willen hebben» De voorzitter antwoordt dat de taxateur, aan de hand van een be paalde kaart, vrijwel alle gegevens kent die op het huis van toe passing zijn. Bouwjaar, aantal vertrekken, inhoud, enz» Men gaat dan met zijn eigen inzicht in de ekonomische verhoudingen verder tewerk met deze gegevens. Velen zitten met hun uitkomst vaak aan de lage kant» Het lid Verbogt zou graag inhaken aan die lage kant. Hij dacht dat het kriteriurn bij de onroerend-goedbeI asting in Halsteren was het navolgende. De eerste maal zijn de meeste panden, en hij schat dat wel op 90 tot 95%r vrij laag getaxeerd» Daardoor moest de raad het; bedrag per drieduizend gulden vrij hoog stel len» Met zijn allen hebben we niets gedaan om het reëel te doen en het taxatiebedrag omhoog te trekken. Dan had men van toen af een lager bedrag per drieduizend gulden kunnen stellen. We zijn er al lemaai mee bl ijven zitten. Voor de gemeente is het een prachtige belasting, want al verhogen we het tarief nooit of te nimmer meer, we hoeven al leen maar de taxaties bij te stel len. Hij dacht dat de taxateur zo nog een keer of drie, vier, door— kon met verhogingen» Dan nog pas is men aan de waarde in het ekonomssche verkeer» In het begin had de raad moeten zeggen, dat de taxaties niet goed waren. Ze waren in het algemeen te laag. Dat is de kern van de zaak» We dathten dat het fijn ging in Halsteren, maar het tarief op zich was toen al te hoog en dat zal zo blijven» We hoeven dus geen tariefsverhogingen meer te doen, bij jaar en dag niet meer. Het I id van Eeke I en wi I het toch wel .ergens voor die mensen op nemen» Die mensen komen van elders erf het wil er bij hem niet in dat die mensen wi I lens en wetens bij iemand een extra hoge aanslag doen, want ze kennen niemand in de gemeente. Een enke- I ing zou dat kunnen zijn die er dan bij betrokken is bij het geven van de opdracht, maar verder niet. In zijn ogen doen ze het naar eer en geweten. Al leen, wat voor de een mooi is kan voor de ander bijzonder lel ijk zijn» Iemand kan weg zijn van bijv» een rieten dak» Zo'n taxateur zou in zo'n geval kunnen zeggen; dat is nog eens wat, dat heb ik nou altijd al wiIlen hebben", terwijl een ander een rieten dak van zijn levensdagen" niet zou wensen» Zo kun je al een verschil in taxatie krijgen. Iedere burger kan echter tegen de aanslag ageren» De taxateurs zijn echter beëdigd en hij neemt zonder meer aan dat zij hun best doen om de zaak te taxeren en ook goed te taxeren» Voor de rest kan iedere burger bezwaar maken.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1979 | | pagina 42