-34- dan ligt dat voor de wethouder heel anders. Het lid II vtdew i I I i gen zegt dat in artikel 13, lid 3 staat dat de bestuursvergaderingen openbaar zijn. Die worden in de krant qezet; en ieder mag komen, de agenda skaat er dan oo- zei i s nog bij vermeld. Daarom kan de wethouder er altijd naar toe gaan. Wethouder Roosenbooin antwoordt dat je dan niet aan de bestuurstal c kunt zittenT Het lid Priems zegt dat zij in de voorgaande discussie het belang hebben onderstreept dat de statuten van Halsteren en Lepelstraat hetzeifde zijn, dan moeten we een keuze maken óf de wethouder gaat in beide besturen zitten of....... Wethouder Roosenboom antwoordt dat hij dat al heeFt toegezegd. D"zal i n be i de statuten worden opgenomen» Het lid Pr i ems ziet er de noodzaak niet van in een hij denkt dat hij ook namens zijn Praktiegenote spreekt. Wethouder Roosenboom antwoordt dat het vaker voorkomt dat de heer Priems er de noodzaak niet van in ziet. Het lid Priems zegt dat de wethouder enige minuten geleden de mening van de raad wilde horen en als hij dan zijn mening geeft dan vindt hij niet dat de wethouder het recht heeft om zo te antwoorden. Wethouder Roosenboom antwoordt dat hij toch niet over hoeft te nemen wat de ander zijn mening is» Het I id Priems vindt het beneden pei I wanneer ue wethouder om een men i ng vraagt en als hij die dan krijgt dan moet die zo niet antwoorden Wethouder Roosenboorn zegt dat het lid Priems zegt dat die er de noodzaak niet van inziet, hij ziet er de noodzaak wel van in» Daar hebben we dan een meningsverschi I over. Het I id van Eekelen vindt het ook niet erg dat liet in de statu ten opgenomen wordt om de doodeenvoudige reden dat de opvolger van' de heer Roosenboom automatisch verplicht wordt om in dat bestuur zitting te nemen Als die dat zo nodig vindt, dan hoeft dat. hele maal niet in de statuten te staan» Het. lid de Goffau-van Kaam i nterr umpeert en stelt dat we de sta tuten te"n alle t*i jde kunnen wijzigen, Het I id van Eekelen beaamt dat, maar net als de heer Priems -et hij er totaaI de noodzaak niet van in, waarom de wethouder, die toevallig die portefeuille heeftin dat bestuur moet zitten. Waarom gaat die dan ook niet in het bestuur van de brandweer, voetbal zitten of in het bestuur van de woningstichting. Dat is belangrijk, veel be Iangrijker De voorzitter vraagt óf we het bij deze. opiniepeiling kunnen laten. Wethouder Roosenboom wi I een duidel ijke uitspraak van de raad» De mensen d ie er tegen zijn hebben zich laten horen, nu wi I h i j ook we I eens De voorzitter i nterrumpeert en stelt dat de wethouder dan niet zelf meemag stemmen. Wethouder Roo se nboom vraagt waarom dan wel niet. De voorzi tter antwoordt omdat het de wethouder persoon I ijk aan gaat. Later moeten de statuten officieel worden aangenomen en dan komt het wel tot stemming. Daarom waarschuwt hij hem. op de voorhand. Wethouder Roosenboom antwoordt dat do voorzitter het dan maai ter vernietiging moet voordragen aan de Kroon, zoals de laatste tijd nogal gebruikeI ijk is. De vooi'z itter neemt aan dat de wethouder zich van stemming zal onthouden Wethouder Roosenboom ontkent dat, -35- Het I id van Eekelen begrijpt het niet, want als je nu de drie sprong neemt daar is altijd een raadsl id in benoemd. Hij be grijpt het gewoon niet waarom het nu deze keer geen raads- I id kan zijn. Waarom zou die niet zo goed kunnen funktioneren als een wethouder. Waarom moet er persé die claim liggen: "ik, als wethouder. Dat moeten we toch al zo'n 6 of 7 keer binnen 10 minuten aanhoren, "Ik wi I erin zitten en wat jullie er over denken moeten ju I I ie weten", dat vindt hij een prachtig voorbeeld van demokrat ie. Het I id Wa11 h u i s zegt dat het hier een advies betreft van een commiss i e De voorzitter antwoordt dat dat advies officieel via B&W naar de raad moet» Vandaar I ijkt hem dit een nuttige opinie- pei I ing en dan zegt de wethouder daarin wil ik wel een uit spraak, maar daar zitten we nu eigenlijk niet voor, maar meer een opiniepei I ing voor het col lege wat de raad er zo over denkt. Hij vraagt of we het dan bij die opiniepei I ing mogen laten en dan komt het eventueel via de officiële weg. Dan moet het col lege dan maar zien of ze het voorstel len. Het I id Verbogt vraagt of we nu hier zitten om zaken af te ronden of De voorzitter antwoordt dat het een informeel gesprek is en de be sluiten moeten straks komen aan de hand van de officiële .-.tukken Hij dacht dat deze materie afdoende besproken was en dat het later officieel aan de orde komt» C. BEZINNING STREEKG EWEST WESTELIJK NOORD-BRABANT Pc voorzitterzegt dat hij aanvankeI ijk van mening was dat wij zondermeer hier ja of neen tegen konden zeggen, maar dat bl ijkt niet het geval te zijn, We zitten aan de zoveelste i inspraak ronde en gevraagd wordt om voor 1 februari a.s. kommentaar te leveren. Dus we hebben na vandaag toch nog een week tijd om er nog eens over na te denken om dan in de officiële raadsver- gadering te zeggen wat we preeies wi II enNu heeft hij zelf de stukken pas vanmiddag gelezen, maar nu heeft hij gezien dat er een dokument bijzit van de kring van gemeentesecretarissen, die hij qua deskundigheid bijzonder hoog aanslaat en daar staat in artikel 5 en 16 belangrijke opmerkingen van die kring. Nu vindt hij het zo jammer dat het dage I ijks bestuur gewoon zegt: "och daar hebben we maar niet naar gekeken". Het lid Wa I tliu is zegt dat diezelfde opmerkingen ook al zijn gemaakt in een vergadering van de gewestraad door een aantal, met name dat er niet voldoende, gekeken is naar de opmerkingen van de kring van gemeentesecretarissen en daar is eigenl ijk niet een afdoend antwoord op gekomen. De voorzi tter zegt dat het in zekere zin een representatief ge zelschap is, nogal deskundig en alle gemeenten zitten erin. Hij tiIt daar nogal aan en hij zou daarvoor aandacht wi Ilen vragen om er eens op tc letten en misschien een volgende raads vergadering daarmee rekening te houden» Hij zegt dat het inmiddels half elf is geweest cn vraagt of we hier diep op in moeten gaan of zullen we deze week benutten om er nog eensop te studeren, dan kunnen we er de volgende week nog behoorlijk over discussiëren. Het is zelfs denkbaar dat het college nog een prae-advies in eI kaar kan draaien, maar hij weet niet of dat zal lukken.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1979 | | pagina 31