-22-
Het I i a Pr i cms w i 1 dan graag de meni ng van zijn co i Iega 's
horen over de beheerscommissies ingevolge artikel 6la, Hij
hoopt dat zij de moeite wi Ilen nenen om dat als een serieuze
suggestie te beschouwen.
Het I id Verbogt heeft nog nooit een beheerscommissie gezien.
Wordt die commissie gekozen uit de raad?
De voorzitter antwoordt dat dat niet hoeft, maar meestal wordt
d i e comm i ss i e gekozen door de raad.
Het I id Verbogt neemt aan dat wanneer gezegd wordt dat de beheers
commissiedoor de raad gekozen wordt, weer een extra belasting
voor de raad betekent. Als gezegd wordt dat die commissie gekozen
wórdt door mensen die er mee te maken hebben dan ziet hij het
verschi I niet dat wanneer ja gewoon een stichtingsvorm hebt en
waar het bestuur benoemt wordt door de raad, Dan snapt hij niet
waarom de heer Priems die richting uit wil.
Het I id Pr i ems antwoordt dat je liet op alle moge I i j ke manieren
kan invuTTên door die reglementen daarop toe te spitsen, B,v,
zo'n beheerscommissie instel ler. met een vereniging als onder
bouw, Hij heeft en ook andere hebben een afkeer van een
stichting om redenen die hij daarstraks heeft duidelijk gemaakt.
Als je in een dorp op maatschappeI ijk terrein en in de gezond
heidszorg een aantal stichtingen hebt, dan zie je steeds de
zelfde mensen terug die in al die besturen funktioneren. Dat
vindt hij een groot bezwaar want dan krijg je een concentratie
van invloed, hij zegt niet belang, die niet meer demo
crat isch kontroI eerbaar is.
Het I id Vei" bogt zegt dat de heer Pr i ems een ding over het hoofd
ziet en dat is n,l. zo'n 20 jaar yeleden kreeg men pluimen
als men in het bestuur van dit en dat zat, maar tegenwoordig
is liet helemaal niet meer zo fijn om in een bestuur te zitten
en wat dat betreft is dat toch wel een verandering. Als men
tegenwoordig bestuurslid is krijgt men meer kritiek dan
schouder kI opjes.
Het lid Me ris zegt dat dat toch wel enigzins ondervangen is
door de bepaI ing op te nemen dat men maar eenmaal herkozen kan
worden
Het, I id Ver bogt. wi I ook dat punt nog even aanroeren. Het is
n, I. zo en nu Komt hij terug op die mensen, die zich wel ge
roepen voelen om in een bestuur te zitten en men doet net
of ze straks in horden aankomen, maar dat ziet hij nog niet
zitten en men vindt dat het moge I ijk moet zijn om mensen na een
bepaalde periode te vervangen, maar anderzins moet ook de mogelijk
heid aanwezig zijn om ze nog eens te herkiezen.
Het l i d van Pekelen zegt dat wanneer een bestuursI id zo van
onschatbare waarde bl ijkt te zijn voor een vereniging of voor een
stichting dan kunnen ze die man gewoon als adviseur erbij nemen,
maar niet zuiver bestuur I ijk. Op een gegeven moment moet
er nieuw bloed inkomen.
Het I id KIaassen is persoon I ijk toch wel voor een stichting. De
heer Priems zegt wel dat steeds dezelfde mensen in besturen van
verenigingen of stichtingen zitten, maar voigens hem gebeurt
dat ook in die beheerscommissie. In dit voorbeeld wordt gespro
ken over een dage I ijks bestuur, hij kan nergens vinden wie
het dage! ijks bestuur uitmaken. Dat zou hij toch wel omschreven wi Ilen
hebben. In artikel 6, I id 3 van de statuten van het vrijetijds
centrum staat: "liet bestuur benoemt uit zijn midden een voor
zitter, een pIaatsvervangend voorzitter, een secretaris en een
penningmeester. De funktie van secretaris en penningmeester kunnen
niet door 1 persoon bek I eed worden." Daar moet nog wat bij want
-23-
i n art i keI lid 4 staat o.a«: "als voorzitter der verga
der i ngen van de raad, die op een convocatie van 1/3 deel der
leden zijn belegd, kiest de raad een voorzitter uit haar midden,
met dien verstande, dat slechts leden van het dagelijks be
stuur van de stichting, die niet-gebruikers van het centrum zijn,
verkiesbaar zijn", dan moeten we er rekening mee houden dat
ten minste 1 I id in het dage I ijks bestuur niet-gebruiker is.
De voorzitter antwoordt dat dat logisch is,want de raad bestaat
ook uit de helft min 1»
Het I id KIaassen beaamt dat, maar het is wel zo dat het bestuur,
stel dat er 15 zijn dus 8 niet gebruikers en 7 gebruikers toch
een dage I ijks bestuur kiezen uit hun midden. Maar dat kunnen we I
a I I ernaa I gebru i ker s zijn.
Het I id Mouws antwoordt dat in de statuten staat dat het niet mag.
Wet.houder Roosenbooin zegt dat hij misschien teveel gesproken heeft
uit de achtergrond van de bibliotheek, maar als de raad vindt
dat het een beheerscommissie zou moeten worden en benoemd door
de raad, zou h ij dd: voor het vr i jet i jdscentrum een acceptabele
bestuursvorm vinden. Als de raad op de toer gaat om de bestuurs
leden te benoemen dan krijg je een vorm van een beheers-
commi ss i e
Het I id van Pekelen zegt dat je bij het zwembad precies hetze If de-
doet n» I, tarieven vaststel len noem maar op; de mensen die in de
commissie zitten benoemt de raad en waarom zou je het bij de
stichting anders doen.Ais de tarieven vastgesteld moeten worden
moeten dat niet die 6 man van de vereniging doen, neen dat moet
gewoon door de raad gebeuren.
Het I id Pr i e. rn s zegt dat het een belangrijk aspect is als men gaat
praten over cle begroting van zo'n vr i jet i jdscentrum en we kiezen
V"°r een beheerscommissie zoals zij die gesuggereerd hebben,
aan heeft de raad daar veel meer greep op. Dan hoef je niet
kontro Ie achtera! te plegen» Dan kan je het eigen! ijk beschouwen al
een zelfstandige begroting van de dienst gemeentewerken. Bij een
stichting is. er een grotere zelfstandigheid en die moet je
achteraf kontroleren zoals bij het sportfondsenbad
voor - i 11 o i' antwoordt dat je wel voorbij gaat aan de inspraak
van de gebruikers, die bij de beheerscommissie helemaal nergens
is en die in dit concept, wat je natuur I ijk moet aanpassen, er heel
ou i de lijk in zit» Mi sscli i en zijn er we I 50 gebru i kers en die hebben
dan kontakt met dat bestuur van maximaal 15 mensen. Die maximaal
15 bestuursleden kiest de gemeenteraad en die beoordelen de
rekening, de begroting en de tarieven. Misschien is dat
een comb i nat i e ven voordelen.
Het I id KIaasse n heeft toch wel een bezwaar tegen artikel 6, lid
1 van de statuten van het vrijetijdscentrum daar saat o.a, "dat de
helft plus 1 van het bestuur van de stichting geen I id mag zijn
van het bestuur van de gebruikersvereniging"hij wi I nog
verder gaan door te stel len "geen I id te zijn van een gebruikers-
veren i g i ng"
De voorzitter antwoordt dat dan de inspraak weg is.
Het I id van den Ros—Beckmann zegt dat de voorzitter gezegd heeft
dat het ni et i n de bedoeI i ng ligt om de statuten door te worstelen,
maar als zij naar artikel 3 kijkt waar staat: "de stichting is
bereid aan alle p I aat se I i j ke veren i g i ngón en st i clit i ngenwelke
van het op te richten gebouw gebruik wensen te maken enz», enz,'/
dan vindt zij dat daar moet staan: "de stichting is verplicht".
Zij vindt dat er veel te veel ruimte zit in het woord bereid.