-18- beetje voorbarig, want zij wil aliereerst vragen waarom er weer voor een stichtingsvorm gekozen wordt. Wethouder Roosenboom zegt dat zij de notulen toegezonden gekregen hebben van de commissie onderwijs en bibl iotheek, 't is niet zo dat die commissiezaI igmakend is, dus dat er op de adviezen niets aan te merken zou zijn, maar daarin is de struktuur heel duidel ijk doorgesprokenEr zijn versch i 1 lende moge I ijkheden om een bestuur te vormen. Maar we hebben duidel ijk voor die stichting gekozen omdat een stichtingsvorm grote voordelen geeft voor die mensen, die binnen die stichting funkt ioneren, Al leen het woord stichting is voor Halsterse begrippen een beladen woord, We moeten daar eigenl ijk wel vanaf, omdat een stichting veel demokra- tischer kan zijn dan welke andere vereniging. Daarom hadden wij geen enkele moeite om voor een stichtingsvorm te kiezen. Als je maar zorgt dat de mensen, die binnen die stichting gaan funktionerener op een democratsche wijze binnenkomen en dat het iedereen, die zich geroepen voelt om binnen dat bestuur te kunnen funktionerendat die daar dan de gelegenheid voor krijgt. Vanuit de commissie is geadviseerd om,als er een vakature is om dan gewoon in de plaatsel ijke dagbladen een advertentie te plaatsen waar-op iedereen vri jei ijk kan sol I iciteren naar een bestuursfunkkie, Uit die sollicitaties zuilen dan een aantal mensen worden geselecteerd en in volgorde kan dan een voordracht worden gemaakt en uit die voordracht kan dan een bestuursl id wordcr. gekozen. De voordracht zou kunnen worden gemaakt door de stichting, die op dat moment funktioneerten het co!lege zou dan uit die voordracht, naar gelang het aantal vacante plaatsen, mensen kie zen. Dat geeft toch een bepaalde garantie dat het bestuur geen vr i e nd jespo I i t i ek bez i gt.Het Ts een vr i j e so I I i c i tat i e en alle sollicitatie-brieven kunnen ter inzage worden gelegd, dan kan men ook zien of er gekozen is voor die man of vrouw, die het beste binnen die stichting zou kunnen funktioneren. Hij dacht dat dat het meest demokrat i sche was, ir, welke vere-.iging wordt dit gedaan. Maar een stichtingsvorm is volgens hem praktischer voor de mensen, die daar werken. Dat geeft bepaalde voordelen en garanties. Als bestuursl id neem je toch wel een bepaalde ver antwoord i ng op je en buiten je schuld 0111 zouden er wel eens dingen kunnen gebeuren waarvoor het bestuursl id dan voldoende gewaarborgd is. Het I id van den Bos-Beckmann ziet niet in waarom een stichtingsbestuur ineerere voordelen heeft zoals genoemd in bijlage I van de stukken over de bibl iotheek Halsteren. Wethouder Roosenboom antwoordt dat dat een stuk van hemzelf is. Hij heeft ze If d i e dingen aangehaald. Het I id van den Bos-Beckmann vindt een vereniging, het hangt er maar vanaf hoeje 3e statuten opstelt en welke bevoegdheden je geeft aan het bestuur, Wethouder Roosenboom interrümpeert en stelt dat het zo moei I ijk Ts orn te be pa I e n wie nu de leden zijn van de bibl iotheek, wie zijn nu de leden van het vrijetijdscentrum, die je op een gegeven moment stemrecht moet geven. Als je bij het vrijetijdscentrum zegt dat de gebruikers de leden zijn, dan vindt hij toch wel dat je een geselecteerd publiek krijgt, die eigenlijk zo min mogelijk invloed moeten hebben op de bestuursleden, wi I je een bestuur krijgen dat zo objectief moge I ijk kan functioneren. Daarbij loop je het gevaar dat grote verenigingen die mensen in het bestuur brengen die eigenl ijk dan vanuit dat bestuur die vereniging kunnen be- voordeI en -19- De 1001 i fter zegt dat dat dan n1 et kI opt met het p 1 e i doo1 voor oebejaarden van daarnet. Wethouder Roosenboom zegt dat het daarom wel goed is dat er ge sol I iciteerd kan worden, aannemende dat het col lege dan die mensen benoemd. Op voordracht kan je uiteraard toch een vingerwijziging geven en dan kun je erop toezien dat er een bejaarde in zou zitten. Hij ziet persé de noodzaak niet zitten, hij kan zich voorsteller, dat een vr i jet i jdscentrum, wat door mensen tussen 20 en 25 jaar wordt gerund in het bestuur en je zou zeggen daar moet een bejaarde bij, dat ze dat dan fantastisch zouden vinden. Hij kan het n i et aan een bepaalde leeftijd koppelen, het is een bepaalde deskundigheid en een bepaalde inzet. Voor hem mag er gerust een bejaarde in zitten. Het lid van den Bos-Beckmann zegt dat het erg democratisch lijkt wat wethouder Roosenboom zegt over de voorziening in de bestuurs- f u nkt i e s eamaar het eerste bestuur zou den door liet col lege gekozen worden. De door de wethouder genoemde sollicitatie- procedure heeft helemaal geen rechtskracht en dat kun je in de statuten ook niet terug vinden. Wethouder Roosenboom antwoordt dat wanneer je de statuten van I ij0t i jdscentrum leest zijn dat ontwerp statuten zo die r. u worden gehanteerd door de mensen die zich indertijd geroepen voelden om zich bezig te houden met het proberen om een vrijetijds centrum op Halsteren te krijgen Uitdrukkelijk is er in deze raad gezegd, toen deze statuten de raad passeerden: "we vinden liet allemaal prachtig, maar wanneer het vrijetijdscentrum er is dan wi Ilea we daarover praten hoe en wat en waar en wie het vrijetijds centrum gaat runnen en hoe de struktuur en de bestuursvorm wordt". Hij stelo zich voor dat het eerste bestuur wat benoemd zou moeten worden dat dat gebeurt uit een vrije sollicitatie, voor zijn part benoemt de raad dat eerste bestuur. Maar als het bestuur er een maal is, moet dat bestuur, je moet het niet gaan betuttelen, maar uitmaken wie het eerst aftreedt, dan zal er misschien een bepaald schema gemaakt moeten worden. Dan gaat pas die regeling gelden, die hij heeft gekenschetst,d i e als voorbeeld dient voor de bibliotheek. Dus de statuten van het vrijetijdscentrum heeft de raad erbij gekregen als een indicatie hoe het eruit zou kunnen gaai', zien. Je moet de bestuursvorm eigenlijk wegdenken. Deze statuten zullen helemaal aangepast moeten worden aan de wensen van de raad. Het lid van den Bos-Beckmann zegt dat wanneer de wethouder zegt dat het eerste bestuur door de raad benoemd zou kunnen worden, kunnen we dan niet eens, als we het over de bestuursvorm hebben, denken aan een beheerscommissie ex artikel 6la van de gemeentewet. Wethouoor Roosenboom vindt dat toch meer een politieke commissie. Het lid Pr ie nis antwoordt dat politiek helemaal geen vies woord is. Wethouder Roosenboom erkend dat wel, maar toch vinden bepaalde mensen van we I Het I id Priems zegt dat dat een afspiegeling is van bepaalde stro mingen binnen de maatschappij, dan vindt hij het heel terecht dat binnen het bestuur van dit soort aktiviteiten zoals bibliotheek en vrijetijdscentrum, de stromingen die er binnen de gemeenschap bestaan zijn weerslag vindt in de bestuursvormHij heeft toch nog al grote bezwaren tegen een stichting, want hij vindt dat door het coöptatie-systeem wanneer er nieuwe mensen aangetrokken moeten worden, hij het meer een vorm van inteelt vindt worden. Dat het steeds dezelfde mensen zijn die in de gemeenschap de invloedrijke baantjes inpikken, terwijl het veel belangrijker is lijkt hem dat juist in de besturen van dit soort zaken heel de gemeenschap vertegenwoordigd is.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1979 | | pagina 23