-18-
beetje voorbarig, want zij wil aliereerst vragen waarom er weer voor
een stichtingsvorm gekozen wordt.
Wethouder Roosenboom zegt dat zij de notulen toegezonden gekregen
hebben van de commissie onderwijs en bibl iotheek, 't is niet zo
dat die commissiezaI igmakend is, dus dat er op de adviezen niets
aan te merken zou zijn, maar daarin is de struktuur heel duidel ijk
doorgesprokenEr zijn versch i 1 lende moge I ijkheden om een bestuur
te vormen. Maar we hebben duidel ijk voor die stichting gekozen
omdat een stichtingsvorm grote voordelen geeft voor die mensen,
die binnen die stichting funkt ioneren, Al leen het woord
stichting is voor Halsterse begrippen een beladen woord, We
moeten daar eigenl ijk wel vanaf, omdat een stichting veel demokra-
tischer kan zijn dan welke andere vereniging. Daarom hadden
wij geen enkele moeite om voor een stichtingsvorm te kiezen.
Als je maar zorgt dat de mensen, die binnen die stichting gaan
funktionerener op een democratsche wijze binnenkomen en dat
het iedereen, die zich geroepen voelt om binnen dat bestuur te
kunnen funktionerendat die daar dan de gelegenheid voor krijgt.
Vanuit de commissie is geadviseerd om,als er een vakature is
om dan gewoon in de plaatsel ijke dagbladen een advertentie te
plaatsen waar-op iedereen vri jei ijk kan sol I iciteren naar een
bestuursfunkkie, Uit die sollicitaties zuilen dan een aantal
mensen worden geselecteerd en in volgorde kan dan een voordracht
worden gemaakt en uit die voordracht kan dan een bestuursl id wordcr.
gekozen. De voordracht zou kunnen worden gemaakt door de stichting,
die op dat moment funktioneerten het co!lege zou dan uit die
voordracht, naar gelang het aantal vacante plaatsen, mensen kie
zen. Dat geeft toch een bepaalde garantie dat het bestuur geen
vr i e nd jespo I i t i ek bez i gt.Het Ts een vr i j e so I I i c i tat i e en alle
sollicitatie-brieven kunnen ter inzage worden gelegd, dan kan
men ook zien of er gekozen is voor die man of vrouw, die het
beste binnen die stichting zou kunnen funktioneren. Hij dacht
dat dat het meest demokrat i sche was, ir, welke vere-.iging wordt
dit gedaan. Maar een stichtingsvorm is volgens hem praktischer voor
de mensen, die daar werken. Dat geeft bepaalde voordelen en
garanties. Als bestuursl id neem je toch wel een bepaalde ver
antwoord i ng op je en buiten je schuld 0111 zouden er wel eens
dingen kunnen gebeuren waarvoor het bestuursl id dan voldoende
gewaarborgd is.
Het I id van den Bos-Beckmann ziet niet in waarom een stichtingsbestuur
ineerere voordelen heeft zoals genoemd in bijlage I van de stukken
over de bibl iotheek Halsteren.
Wethouder Roosenboom antwoordt dat dat een stuk van hemzelf is.
Hij heeft ze If d i e dingen aangehaald.
Het I id van den Bos-Beckmann vindt een vereniging, het hangt er maar
vanaf hoeje 3e statuten opstelt en welke bevoegdheden je geeft
aan het bestuur,
Wethouder Roosenboom interrümpeert en stelt dat het zo moei I ijk
Ts orn te be pa I e n wie nu de leden zijn van de bibl iotheek, wie
zijn nu de leden van het vrijetijdscentrum, die je op een gegeven
moment stemrecht moet geven. Als je bij het vrijetijdscentrum zegt
dat de gebruikers de leden zijn, dan vindt hij toch wel dat je een
geselecteerd publiek krijgt, die eigenlijk zo min mogelijk invloed
moeten hebben op de bestuursleden, wi I je een bestuur krijgen
dat zo objectief moge I ijk kan functioneren. Daarbij loop je het
gevaar dat grote verenigingen die mensen in het bestuur brengen
die eigenl ijk dan vanuit dat bestuur die vereniging kunnen be-
voordeI en
-19-
De 1001 i fter zegt dat dat dan n1 et kI opt met het p 1 e i doo1 voor
oebejaarden van daarnet.
Wethouder Roosenboom zegt dat het daarom wel goed is dat er ge
sol I iciteerd kan worden, aannemende dat het col lege dan die mensen
benoemd. Op voordracht kan je uiteraard toch een vingerwijziging
geven en dan kun je erop toezien dat er een bejaarde in zou
zitten. Hij ziet persé de noodzaak niet zitten, hij kan zich
voorsteller, dat een vr i jet i jdscentrum, wat door mensen tussen
20 en 25 jaar wordt gerund in het bestuur en je zou zeggen daar
moet een bejaarde bij, dat ze dat dan fantastisch zouden vinden.
Hij kan het n i et aan een bepaalde leeftijd koppelen, het is
een bepaalde deskundigheid en een bepaalde inzet. Voor hem mag
er gerust een bejaarde in zitten.
Het lid van den Bos-Beckmann zegt dat het erg democratisch lijkt
wat wethouder Roosenboom zegt over de voorziening in de bestuurs-
f u nkt i e s eamaar het eerste bestuur zou den door liet col lege
gekozen worden. De door de wethouder genoemde sollicitatie-
procedure heeft helemaal geen rechtskracht en dat kun je
in de statuten ook niet terug vinden.
Wethouder Roosenboom antwoordt dat wanneer je de statuten van
I ij0t i jdscentrum leest zijn dat ontwerp statuten zo die r. u worden
gehanteerd door de mensen die zich indertijd geroepen voelden
om zich bezig te houden met het proberen om een vrijetijds
centrum op Halsteren te krijgen Uitdrukkelijk is er in deze raad
gezegd, toen deze statuten de raad passeerden: "we vinden liet
allemaal prachtig, maar wanneer het vrijetijdscentrum er is dan
wi Ilea we daarover praten hoe en wat en waar en wie het vrijetijds
centrum gaat runnen en hoe de struktuur en de bestuursvorm wordt".
Hij stelo zich voor dat het eerste bestuur wat benoemd zou moeten
worden dat dat gebeurt uit een vrije sollicitatie, voor zijn part
benoemt de raad dat eerste bestuur. Maar als het bestuur er een
maal is, moet dat bestuur, je moet het niet gaan betuttelen,
maar uitmaken wie het eerst aftreedt, dan zal er misschien een
bepaald schema gemaakt moeten worden. Dan gaat pas die regeling
gelden, die hij heeft gekenschetst,d i e als voorbeeld dient voor
de bibliotheek. Dus de statuten van het vrijetijdscentrum heeft
de raad erbij gekregen als een indicatie hoe het eruit zou kunnen
gaai', zien. Je moet de bestuursvorm eigenlijk wegdenken. Deze
statuten zullen helemaal aangepast moeten worden aan de wensen
van de raad.
Het lid van den Bos-Beckmann zegt dat wanneer de wethouder zegt dat
het eerste bestuur door de raad benoemd zou kunnen worden, kunnen
we dan niet eens, als we het over de bestuursvorm hebben, denken
aan een beheerscommissie ex artikel 6la van de gemeentewet.
Wethouoor Roosenboom vindt dat toch meer een politieke commissie.
Het lid Pr ie nis antwoordt dat politiek helemaal geen vies woord is.
Wethouder Roosenboom erkend dat wel, maar toch vinden bepaalde
mensen van we I
Het I id Priems zegt dat dat een afspiegeling is van bepaalde stro
mingen binnen de maatschappij, dan vindt hij het heel terecht dat
binnen het bestuur van dit soort aktiviteiten zoals bibliotheek
en vrijetijdscentrum, de stromingen die er binnen de gemeenschap
bestaan zijn weerslag vindt in de bestuursvormHij heeft toch
nog al grote bezwaren tegen een stichting, want hij vindt dat
door het coöptatie-systeem wanneer er nieuwe mensen aangetrokken
moeten worden, hij het meer een vorm van inteelt vindt worden.
Dat het steeds dezelfde mensen zijn die in de gemeenschap de
invloedrijke baantjes inpikken, terwijl het veel belangrijker
is lijkt hem dat juist in de besturen van dit soort zaken heel
de gemeenschap vertegenwoordigd is.