hebben moeten naar zijn mening heel serieus genomen worden.
Daarom hebben zij geen voorkeur voor een bepaalde lokatie.
De voorzitter zegt dat het -toch een belangrijk kr'iterium is dat
voor integratie er contactmoge I ijkheid moet zijn met de be
volking. Dat mist la i j aan de Beeklaan helemaa I
Het I id Mens dacht dat de mensen er zelf ook niet zoveel prijs
op steI den
De voorzitter gelooft dat wel, maar er wordt op gewezen dat men
de gestelde eisen moet aanhouden en dat is een duidelijk ge
ste I de eis.
Het I id Mens vindt het een bepaalde bevoogding van de overheid
als dat de woonwagenbewoners allemaal wordt opgedrongen. Dat
vindt hij ook niet juist. Wat betreft het mens zijn van de
woonwagenbewoners, daar is hij het roerend over eens met hetgeen
door wethouder Roosenboom is gezegd. Uit hoofde van zijn beroep
heeft hij regelmatig met die mensen te maken, al bijr.n 23
jaar lang, maar qua mens zijn heeft hij helemaal niets tegen
de woonwagenbewoners. Hij kan er zelfs heel goed mee opschieten.
Het gaat echter, en naar hij aanneemt bij iedereen, om de grote
troep die ze maken in de omgeving. Djc stoort enorm veel mensen.
Ais het nu inderdaad mogelijk is om dat tot een minimum te be
perken, dan heeft hij ook helemaal niets tegen dié woonwagen
bewoners daar.
De voorzitter dacht dat men het daar wel over eens was, alleen
"waf s nu dc beste plaats. Daar gaat het om.
Het I id Mens ziet het integreren echt nog niet zitten. Wel moeten
ze natuur lijk de mogelijkheid hebben om de scholen te kunnen
bezoeken en een winkel en bushalte binnen redelijk bereik.
Als men dat onder integreren verstaat, dan kan hij daarmee akkoord
gaan. Opgaan in de bevolking van een gemeenschap dat ziet hij
n i et
'Wethouder Roosenboom I i cht toe dat het accent hoofdzakel ijk op
de k i nderen i gtDie moeten met de andere kinderen uit de woonwjken
kunnen optrekken. Op een uitzondering na hebben de ouderen daar
geen behoefte aan.
De voorzitter vraagt wat er r.u moet gebeuren.
Het lid Mouws zegt dat in het schrijven van 8 februari 1978 over
de diverse lokaties, zoals StapeI akker en Oude Molen, staat "resu
merend, achten wij de lokaties voorshands minder geschikt als
plaats van vestiging voor een woonwagencentrum". Minder geschikt
en voorshands, dus wat let ons. Hij staat nog steeds helemaal achter
die Bl indenstraat.
Wethouder Roosenboom wijst er op dat het woonwagenschap daar niet
achter staat. Binnen het schap zijn ze het helemaal niet met die
lokatie eens. Financieel zal daar ook geen enkele' medewerking aan
worden verleend. Vergeet het dan ook maar.
Het lid Mlouws vraagt wie nu de grootste vinger in de pap heeft,
het schap of de provincie.
Wethouder Roosenboom antwoordt dat dat C.R.M. is, die rrpet het geld
gevenDaarna Tn voTgorde de provincie en dan pas het schap.
Het lid Verbogt ziet op pagina 2 van het stuk van 23 november
van het schap dat ze zich duidelijk uitspreken tegen een lokatie
bij de Blindenstraat. Onder andere omdat de weg daar een duidelijke
en voor hen onaanvaardbare barrière vormt,
Het lid Mouws vindt die weg een rare zaak. Ze hoeven helemaal niet
langs of over die weg. Er is een schitterend viaduct, in Roosendaal
is het visueel precies zo.
93
-9-
Het I id Verbogt merkt op dat daar sprake is van een woonwagen-
centrum waar men nu juist van terug wi I,
Wethouder Roosenboom zegt dat we wel blijven kunnen phi losopheren,
maar hi j dacht dat de raad wel iets moest gaan afspreken. De
stedebouwkund i ge zal wel een p I ^>n moeten gaan ontwikkelen en hij
wil de raad toch een voorstel doen. Voor Halsteren de Beek laan.
Mochten er bij de provincie daar bezwaren tegen komen, dan stelt hij
als alternatief voor de Tholenseweg. Voor wat Lepelstraat betreft
mogen van hem de Lepelstraat.se vertegenwoordigers de volgorde bepalen
en hij dacht uit de gesprekken van de leden van Eekelen en Mouws
opgemaakt te hebben dat die meer voelen voor een volgorde van
KIutsdorpseweg boven het Kinderstraatje, hoewel dit net het tegen
overgestelde is van het advies van het schap. Men zal in ieder
geval toch iets moeten doen.
Het I id Mens vraagt om welke orde van grootte liet gaat.
Het lid Roosenboom vindt dat niet het belangrijkste. Hij heeft
zojuist het voorstel gedaan van Halsteren 10 en Lepelstraat 4,
maar men kan ook zeggen 9 en 3.
Het I id S i nke dacht dat het een jaar of zes tot zeven geleden een
van de beste bes I issingen is geweest om die punt daar in het
plan de Beek laan vrij te houden van bebouwing door van Opstal.
Met de wethouder is hij het op één gebied eens, dat je met de
situering tegenover de Beek één ding bereikt en dat is dat je
de narigheid op de hele gemeenschap laat drukken en dat je daar
weinig of geen particulieren benadeelt. Maar daar heb je het ook
wel helemaal mee gehad, want je offert ook een geweldig stuk van
het gemeenschapsgoed op. Het is haast onvoorste I baar dat,hoe kri
tisch we nog een poosje geleden ten opzichten van dit gebied waren,
we nu bereid zijn een stuk van de kroonjuwelen in te leveren. Dat
is een heel vreemde zaak. Hij hoopt dat het dan ook allemaal goed
zal gaan. In wezen is het ook bijzonder moei I ijk om iemand jets
minder prettigs toe te schuiven, maar dat mag nooit reden zijn
om het andere niet zwaar genoeg te laten wegen. Er wordt dan wel
gezegd dat er geen uren over gepraat kan worden, maar wat dat
betreft is hij het daar niet mee eens. Het is niet iets om zomaar
over te besluiten.
Het I id Wal thuis zegt dat het vermoeden van forse bezwaren
reden zou kunnen zijn om de volgorde Beeklaan en Tholenseweg om
te draaien. Hij verwacht bijvoorbeeld dat staatsbosbeheer het
ook niet zal pikken.
Het lid Si nke wil z i ch n i et vcrschui I en achter r i j ks i nstant i es
De raad moet bewust kiezen. Maar het is wel zo dat we hier ge
weldig veel opofferen en de vraag is of dat nu nodig is.
Het I id Verbogt gaat er vanuit dat het dan die twee lokaties
zijn.
De voorz i tter zegt dat het zover nog niet is.
Wethouder Roosenboom is blij met alle moge I i j ke suggest i es
Het lid Verbogt wil op die suggesties terugkomen. Verschillende
vergaderingen heeft men het er over gehad, maar rijdt maar rond
in de gemeente.Wie weet een betere plaats, die niet in het
bu i te ngeb i ed I i gt Dit I igt du i de lijk n i et i n het bu i tengcb i ed
maar in feite centraal en toch apart. Iets wat naar hij dacht
döor die mensen ook geapprecieerd zal worden. Zes jaar geleden
is dat gebied wel beschermd tegen die huisjes van van Opstal,
maar toen zaten we ook niet met dit probleem.
Het I id S i nke heeft dat vermeld om de waarde van dat gebied te
schetsen. Hij dacht dat men toch voorzichtig moest zijn met de
theoriën van het woonwagenschap en ook van EinmahIIn een