l30
16-
Centraal Orgaan bepaalde normen heeft gehanteerd, die over
genomen zijn op dén punt. Waarom deze afwijking van het
advies van het Centraal Orgaan. Het college zegt dit niet
op te nemen, die wil nog gewoon het vol ledige dan. Hij
vraagt zich af waarom deze afwijking» Het Centraal Orgaan
heeft ook een studie gemaakt en dat zal in andere gemeente
navolging vinden en waarom moet de gemeente Halsteren
hier een afwijking in toepassen» Dat is bij hem de vraag»
Hij begrijpt dat niet» Het verbaast hem niet dat Bergen
op Zoom en Steenbergen en al die anderen, het advies volgen
van het Centraal Orgaan, dan hebben wij weer een afwijkende
regeling» Hij vraagt zich af waarom»
Wethouder van de Watering antwoordt dat het hier als regel
om de jonge ambtenaar gaat» Ais uiteinde! ijk iemand
al in gemeentedienst was, en misschien in een hogere rang
promoveert naar een andere gemeente, dan krijg je een
vol ledige vergoeding. Maar als iemand voor de eerste maal
in gemeentedienst treedt dan gaat het in de regel om een
jonge-man, om een lage funktie, Toen waren wij van
mening om die jonge-man net zoveel kansen te geven, als
bij wijze van spreken de ambtenaar die ai gesetteld is, maar
promoveert naar een andere gemeente» Het gaat dus om iemand
die voor de eerste keer in gemeènte-dienst treedt» Maar
als regel zijn dat jonge ambtenaren die dus helemaal moeten
beginnen dus nog niets achter de hand hebben. En toen
was het col lege van mening, dat ook zij net zo goed een kans
moesten krijgen als degenen die al in gemeentedienst is,
gaat vertrekken, maar als regel naar een andere gemeente in
een hogere funktie»
Het I id Mens zegt dat het een afwijking is met eventuele
mede zekerheid in de omgeving»
Wethouder Sinke zegt dat het niet zeker is dat alle andere gemeenten dit
voorbeeld volgen. De gemeenten zijn dus zelf bes I issend en het
kan best zijn dat een fI ink deel van de gemeente dit volgt. x
Zij vonden dat ook het opzicht van werving is opgenoemd»
Wanneer de gemeente iemand aantrekt uit het bedrijfsleven
dan zou die dus 50% krijgen. Nu zou iemand die hier solliciteert
en blij is met die baan niet zeggen: "dan kom ik niet".
Dan zit er ook weer een ongelukkig stukje in, dat men in
gemeentediensten dan wel krijgt. Het komt heel weinig voor:
het is dus niet zo dat ergens financiële consequenties groot
zijn, maar dat is heel uitvoerig doorgesprokenen wij
dachten; zolang wij niet zeker weten, dus we hebben zelfs
mensen die ervan overtuigd waren, dat lang niet alle gemeenten
dit gaan doen, moeten wij dan voorop gaan lopen om dit juist
te gaan aanscherpen voor de jonge mensen of voor die enkele
man die wij eens een keer aantrekken.
Het lid Mens zegt dat het hem alleen maar om de motivering ging»
Wethouder van dc Water i ng zegt dat wij uitsluitend hebben ge
sproken over de jonge ambtenaar, die beginnen moet. Geef die de
kans net als een normaal mens.
Zonder hoofdeiijke stemming wordt besloten konform het voorstel
van burgemeester en wethouders,
1
■17-
11VOORSTE L TOT AANPASSING SALARISSEN TECHNISCHE EN ADMINI
STRATIEVE AMBTENAREN.
Het I id Mouws zegt dat zijn eerste vraag was, wat dit gaat
kosten. Ze hebben daarstraks geknokt over de centen, de
uitgaven» En daar stond geen enkele argumentatie van bij.
Een ander punt is, is men werkelijk van plan iedereen vanaf
1 juli 1971 op te gaan trekken. Dan verwacht hij dat ze er met
een ton zeker niet zullen zijn en dat zullen we waarschijnlijk even
terug moeten naar die onroerend-goedbeI asting
Een ander punt is ook, dat toen wij die magische grens van
12,000 passeerden, toen kregen duidel ijk de hogere ambtenaren
een verhoging van salaris en met het logische gevolg, dat er een
grotere afstand kwam tot de lagere. En die hebben toen een bo
nus je gekregen» En als hij dan dat voorstel leest, dan wordt
die afstand weer groter» Dan wil hij vragen wat dan de juiste
argumentatie is, om dit voor te stellen en met ingang van welke
terugwerkende kracht willen zij dat dan laten beginnen en
daarnaast een benadering van het totaal van wat het gaat
kosten
De voorzitter antwoordt dat de kosten inderdaad niet bekend zijn.
Die grote afstand tussen hoog en laag, de bedoeling, bestaat
toch we 1 duidelijk om de lagere ambtenaren mee te halen.
Het I id Roosenboorn zegt dat het gewoon moeite voor niets is»
Heel simpel vindt hij het om het voorstel gewoon terug te ver
wijzen naar de commissie, want in het voorste! staan al ge
woon kapitale fouten, er wordt beweerd dat deze materie uit
voerig besproken zou zijn in de commissie gemeentebedrijven,
en er advies uitgebracht zou zijn, en dan heb je als klap
op de vuurpijl dat de commissie zich ook nu over het onder
werp heeft gebogen, nu de commissie heeft zich nog nooit over
dit onderwerp gebogen» Dus hij vindt het een misleidende zin,
als zou beweerd worden dat de commissie over dit voorstel
een advies hebben uitgebrachtaan B&W» Dat is van A tot Z
gelogen. Dan wil hij inderdaad met de woorden van de voor
zitter spreken: ik vindt het een krankzinnig voorstel.
Dit wordt een tonnenversIindende zaak, en er is geen enkel
argument aan te voeren, om met terugwerkende kracht van 1971,
dat lag indertijd bij de directeur iets anders,,»».,,»,,».».
Wethouder Sinke zegt wat hij op schrift heeft gesteld graag
zou willen voorlezen, misschien dat een deel van zijn argu men-
tatfedan kan wegvallen» Hij leest: "bij raadsbesluit van 26
mei 1976 hebt U de bezoldiging van de directeur van gemeente
werken gebracht naar 95% van de secretariswedde i.p.v» de
90%-norm» Met ingang van 1 januari 1970", Naar zijn mening
is dat nog steeds een zaak die terug te leiden is tot de toen
malige situatie van deze gemeente, waar dc sterke groei en alle
andere aktiviteiten in feite niet helemaal vergelijkbaar met de
sa I ariëringsnormen van de 10,000 inwoners-gemeente. Boven
genoemd besluit had een 2-del ig doel: 1» de directeurswedde te
brengen op een aanvaarbaar peiI, gezien de omvang en aard van
zijn werkzaamheden; 2, ruimte te scheppen voor een betere
honorcring van de lagere ambtenaren» Een bijzondere
complexe zaak; vandaar dat het lange tijd geduurd heeft