l30 16- Centraal Orgaan bepaalde normen heeft gehanteerd, die over genomen zijn op dén punt. Waarom deze afwijking van het advies van het Centraal Orgaan. Het college zegt dit niet op te nemen, die wil nog gewoon het vol ledige dan. Hij vraagt zich af waarom deze afwijking» Het Centraal Orgaan heeft ook een studie gemaakt en dat zal in andere gemeente navolging vinden en waarom moet de gemeente Halsteren hier een afwijking in toepassen» Dat is bij hem de vraag» Hij begrijpt dat niet» Het verbaast hem niet dat Bergen op Zoom en Steenbergen en al die anderen, het advies volgen van het Centraal Orgaan, dan hebben wij weer een afwijkende regeling» Hij vraagt zich af waarom» Wethouder van de Watering antwoordt dat het hier als regel om de jonge ambtenaar gaat» Ais uiteinde! ijk iemand al in gemeentedienst was, en misschien in een hogere rang promoveert naar een andere gemeente, dan krijg je een vol ledige vergoeding. Maar als iemand voor de eerste maal in gemeentedienst treedt dan gaat het in de regel om een jonge-man, om een lage funktie, Toen waren wij van mening om die jonge-man net zoveel kansen te geven, als bij wijze van spreken de ambtenaar die ai gesetteld is, maar promoveert naar een andere gemeente» Het gaat dus om iemand die voor de eerste keer in gemeènte-dienst treedt» Maar als regel zijn dat jonge ambtenaren die dus helemaal moeten beginnen dus nog niets achter de hand hebben. En toen was het col lege van mening, dat ook zij net zo goed een kans moesten krijgen als degenen die al in gemeentedienst is, gaat vertrekken, maar als regel naar een andere gemeente in een hogere funktie» Het I id Mens zegt dat het een afwijking is met eventuele mede zekerheid in de omgeving» Wethouder Sinke zegt dat het niet zeker is dat alle andere gemeenten dit voorbeeld volgen. De gemeenten zijn dus zelf bes I issend en het kan best zijn dat een fI ink deel van de gemeente dit volgt. x Zij vonden dat ook het opzicht van werving is opgenoemd» Wanneer de gemeente iemand aantrekt uit het bedrijfsleven dan zou die dus 50% krijgen. Nu zou iemand die hier solliciteert en blij is met die baan niet zeggen: "dan kom ik niet". Dan zit er ook weer een ongelukkig stukje in, dat men in gemeentediensten dan wel krijgt. Het komt heel weinig voor: het is dus niet zo dat ergens financiële consequenties groot zijn, maar dat is heel uitvoerig doorgesprokenen wij dachten; zolang wij niet zeker weten, dus we hebben zelfs mensen die ervan overtuigd waren, dat lang niet alle gemeenten dit gaan doen, moeten wij dan voorop gaan lopen om dit juist te gaan aanscherpen voor de jonge mensen of voor die enkele man die wij eens een keer aantrekken. Het lid Mens zegt dat het hem alleen maar om de motivering ging» Wethouder van dc Water i ng zegt dat wij uitsluitend hebben ge sproken over de jonge ambtenaar, die beginnen moet. Geef die de kans net als een normaal mens. Zonder hoofdeiijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders, 1 ■17- 11VOORSTE L TOT AANPASSING SALARISSEN TECHNISCHE EN ADMINI STRATIEVE AMBTENAREN. Het I id Mouws zegt dat zijn eerste vraag was, wat dit gaat kosten. Ze hebben daarstraks geknokt over de centen, de uitgaven» En daar stond geen enkele argumentatie van bij. Een ander punt is, is men werkelijk van plan iedereen vanaf 1 juli 1971 op te gaan trekken. Dan verwacht hij dat ze er met een ton zeker niet zullen zijn en dat zullen we waarschijnlijk even terug moeten naar die onroerend-goedbeI asting Een ander punt is ook, dat toen wij die magische grens van 12,000 passeerden, toen kregen duidel ijk de hogere ambtenaren een verhoging van salaris en met het logische gevolg, dat er een grotere afstand kwam tot de lagere. En die hebben toen een bo nus je gekregen» En als hij dan dat voorstel leest, dan wordt die afstand weer groter» Dan wil hij vragen wat dan de juiste argumentatie is, om dit voor te stellen en met ingang van welke terugwerkende kracht willen zij dat dan laten beginnen en daarnaast een benadering van het totaal van wat het gaat kosten De voorzitter antwoordt dat de kosten inderdaad niet bekend zijn. Die grote afstand tussen hoog en laag, de bedoeling, bestaat toch we 1 duidelijk om de lagere ambtenaren mee te halen. Het I id Roosenboorn zegt dat het gewoon moeite voor niets is» Heel simpel vindt hij het om het voorstel gewoon terug te ver wijzen naar de commissie, want in het voorste! staan al ge woon kapitale fouten, er wordt beweerd dat deze materie uit voerig besproken zou zijn in de commissie gemeentebedrijven, en er advies uitgebracht zou zijn, en dan heb je als klap op de vuurpijl dat de commissie zich ook nu over het onder werp heeft gebogen, nu de commissie heeft zich nog nooit over dit onderwerp gebogen» Dus hij vindt het een misleidende zin, als zou beweerd worden dat de commissie over dit voorstel een advies hebben uitgebrachtaan B&W» Dat is van A tot Z gelogen. Dan wil hij inderdaad met de woorden van de voor zitter spreken: ik vindt het een krankzinnig voorstel. Dit wordt een tonnenversIindende zaak, en er is geen enkel argument aan te voeren, om met terugwerkende kracht van 1971, dat lag indertijd bij de directeur iets anders,,»».,,»,,».». Wethouder Sinke zegt wat hij op schrift heeft gesteld graag zou willen voorlezen, misschien dat een deel van zijn argu men- tatfedan kan wegvallen» Hij leest: "bij raadsbesluit van 26 mei 1976 hebt U de bezoldiging van de directeur van gemeente werken gebracht naar 95% van de secretariswedde i.p.v» de 90%-norm» Met ingang van 1 januari 1970", Naar zijn mening is dat nog steeds een zaak die terug te leiden is tot de toen malige situatie van deze gemeente, waar dc sterke groei en alle andere aktiviteiten in feite niet helemaal vergelijkbaar met de sa I ariëringsnormen van de 10,000 inwoners-gemeente. Boven genoemd besluit had een 2-del ig doel: 1» de directeurswedde te brengen op een aanvaarbaar peiI, gezien de omvang en aard van zijn werkzaamheden; 2, ruimte te scheppen voor een betere honorcring van de lagere ambtenaren» Een bijzondere complexe zaak; vandaar dat het lange tijd geduurd heeft

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1978 | | pagina 9