dat het niet anders kan of er moet een pijpleiding komen. Nee,zegt het kol lege clan, we draaien het netjes andersom. Je sluit maar aan op de riole ring en als het dan enigszins kan, dan leg je nog maar je pijpleiding. Maar zo is het natuurlijk niet. Er had van 1972 af aan gewerkt kunnen worden. In 19 78, begin 1979 is er nog niks gebeurd. De nieuwe wethouder heeft ineens het volledige vertrouwen in het bedrijf. Daarbij vraagt hij zich nog afwat voor bedrijf. Hier staat nog steeds Paxfrites, maar hij dacht dat er inmiddels al een andere naam was. Hij weet niet of dat ook al maar rechtsgeldig gaat. Het gaat hem echter alleen maar om de argumen tatie en dat is dat het kollege, tegen alle adviezen in, ook van de eigen dienst vragen ze zelfs geen rapport, althans het ligt er niet bij. De raad kan het niet zien. Dat vindt hij ongepermitteerd. Er is toch een direkteur Openbare Werken en die wordt buiten spel gezet. Er wordt geen advies van de eigen dienst uitgebracht. Bovendien staat er in het rap port van 1972, dat het niet juist is dat de zaak aangesloten wordt omdat het de leidingen aan kan tasten. Ook in de kommissie bedrijven worden de vragen om een onafhankelijk advies aan de kant geschoven. Men gaat nu met een advies aan het werken waarvan het waterschap zegt: "zeer oppervlakkig, het lijkt meer op een uitwijkpoging"En dat vindt het kollege reden ge noeg. Dit is pure vriendjespolitiek en niets finders. Wetnouder van Elzakker wijst er het lid van Ëekelen op dat hij dan de stukken van 1972 goed moet lezen. Daar staat duidelijk in dat ze toen al hadden mogen aansluiten. Het lid van Eekelen merkt op dat daar een restriktie bij zat. Het lid Mens voegt daar aan toe dat dat was na gedeeltelijke afvalwater zuivering door het bedrijf, zelf. Wethouder van Elzakker herhaalt wat hij zoeven al heeft gezegt, dat men zijn tijd moet afwachten. Middels rapporten heeft de heer Huuskes en het Waterschap hier volledig over bericht en alles is volledig in overeenstem ming met de wensen van het Waterschap Westland om zo op deze manier aan te sluiten. Het lid Walthu.is vraagt of het lid Méns zijn opmerking nog een keer wil herhalen Het lid Mens dacht dat de Vereniging van Nederlandse Gemeenten toch wel onafhankelijk en deskundig was. Die heeft in een rapport gezegd dat zouden kunnen aansluiten na gedeeltelijke zuivering van het afvalwater door de fabriek zelf. Dat was in 1972. Het lid Walthuis zegt dat ze dat ook doen. Het lid Mens wijst er op dat na 1972 er nog zo'n zeventig huizen zijn bij gekomen, en de zuiveringsinstallatie had in 1972 maar een overkapaciteit van 13D0 inwonersequivalenten. Dat overschot is inmiddels dus bijna hp-hil Het lid Verbogt vindt het jammer dat het weer zo scherp gaat. Wat is het uitgangspunt? Is dat om te pogen om daar een oplossing te krijgen of is het dat niet? Als het uitgangspunt inderdaad is daar een oplossing te krijgen dan kan men wel zeggen dat er niets is veranderd, maar hij is duidelijk een andere mening toegedaan. De aantallen kubieke meters zijn duidelijk verminderd. Het water is gedeeltelijk gezuiverd. Hij kan zich goed herinneren dat in de kommissie bedrijven, enkele jaren terug, een voorstel rcwam om aan te sluiten op Halsteren. Ondergetekende was daar onder andere ook tegen, omdat Halsteren toen al, ver en ver overbelast was. Bij Lepelstraat kan het, of net niet. Met aanpassing van mogelijk heden moet het in ieder geval kunnen. Hij vindt het trouwens jammer dat de leden de voorwaarden niet bij de stukken hadden liggen. Anders had het mogelijk iets makkelijker gepraat. Maar deze zelfde raad heeft in het verleden vrij gemakkelijk met zijn allen naar een oplossing gezocht -23- voor een vrij grote belasting, maar toen was de overbelasting er trouwens al. Hij begrijpt daarom niet goed van deze raad dat ze nu bij een zuive ringsinstallatie waarbij het eigenlijK nog wel kan, ze het niet willen, dat er nog iemand aansluit. Dan vindt hij dat er met twee maten wordt ge niete Hier kan het zeker met wat aanpassingen. Als je dan hoort wat de voorwaarden zijn dan gelooft hij dat de gemeente niets, kan gebeuren. Het lid van Eekelen kan iets niet goed begrijpen. Er wordt door hen ge vraagd of er een vergunning is verleend en daarop wordt ja gezegd. Als de leden dan de stukken ter inzage krijgen en men praat over maatregelen die aan de vergunning verbonden worden, dan vraagt hij zich af waarom die niet in de leeszaal liggen. De raad moet zo maar op goed vertrouwen af gaan en daar zijn ze al dikwijls bedrogen mee uit gekomen. Leg het toch in de leeszaal. Dan was deze diskussie niet nodig geweest. Zeg dan:neen, hij <an nog uitgegeven worden of het kollege is voornemens die aanslui ting toe te staan, zij het onder bepaalde voorwaarden. In dat geval had het kollege hen totaal niet gehoord. Nu zegt men keihard: ja, en komt later met het verhaaltje van aanvullende maatregelen. Zijn zij dan geen raadsleden. Zitten zij hier soms voor spek en bonen. Over wat er in de raadsmapptn tér inzage ligt daar heeft het kollege verantwoording over af te leggen. Men kan zich daar wel geen bal van aantrekken, dat moet men zelf weten, maar hij vindt wel dat het een plicht is om de stukken ter inzage te leggen, opdat de raad het kan beoordelen om er zijn mening over te kunnen geven. Hij wil het wel herhalen dat het Waterschap stelt dat er vanaf 1972 nog niets is gebeurd. Er staat daar ook in dat op 30 ok tober, na herhaaldelijke aanmaningen van het Waterschap, nog niets is ge beurd. Zij stellen daarbij weer dat ze geen enkel vertrouwen hebben in hetgeen Paxfrites doet en dat het rapport meer op een uitwijkpoging lijkt Men kan zeggen wat men wil, maar dan probeert men de raad gewoon buiten spel te zetten en voor de rest niets. Wel om gewoon de ondernemertjes, en die zitten er hier in de raad maar zat, om die te stimuleren en voor de rest nergens voor. Althans niet voor het algemeen belang. Het lid Verbogt merkt op dat hun uitgangspunt verschillend is. Het lid van Eekelen beaamt dat en vindt dat nogal logisch. De voorzitter zou willen bezien of aan de bezwaren nog tegemoet gekomen zou kunnen worden door de nadere voorwaarden, die nog geformuleerd moe ten worden, in een kommissie te doen behandelen en de meest aangewezen kommissie is hier de kommissie bedrijven. En dat die kommissie zich dan ook laat bijstaan door een eigen technisch adviesburo. Dat kan nooit kwaad, als men de principe-toezegging aan het bedrijf daarbij overétndV laat. Hij weet niet of dat genoegdoening zou kunnen scheppen. Het lid van Wezel merkt op dat er natuurlijk wel een stok achter de deur staat. Als er niet aangesloten kan worden op de riolering dan heeft het Waterschap gedreigd dat er niet meer geloosd mag worden in de toevoers- loot naar het gemaal. Hij dacht dat het lid van Eekelen toch een abuis maakte met de zuiveringsinstallatie, want die is niet van het Waterschap maar van het Hoogheemraadschap. Daarnaast vraagt hij zich af of een van de heren is gaan kijken, hoe het is en hoe het was. Er staat een grote voorbezinkingsvijver. Daar wordt het water ingezuiverd. In 1972 werden er 3500 equivalenten geloosd en zoveel kubieke meters water per uur. Dat is nu terug gebracht tot 100 equivalenten en zal nog verder worden terug gebracht. Daar wordt dagelijks aan gewerkt. Daarnaast voldoet de lozing ook aan het gestelde ten aanzien van de ph. Nu lozen ze nog zes maal per uur. Hij vraagt zich af waarom het lid van Eekelen zo hard praat.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1978 | | pagina 98