-4- 5, VASTSTELLING VAM DE VERGOEDING INGEVOLGE ARTIKEL 101 DER LAGER-DNDERWIJS- WET 1920 VOOR 1979 Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemees ter en wethouders. 6. VOORSTEL 10T MACHTIGING AAN HET KOLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS TOT HET AANGAAN VAN KASGELDLENINGEN Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemees ter en wethouders. 7VOORSTEL TOT GOEDKEURING VAN DE TARIEVEN 1979 VOOR HET ZWEMBAD "DE MELANEN" Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemees ter en wethouders. 8. VOORSTEL TOT OVERNAME OM NIET VAN EEN PERCEELTJE GROND VAN DE PAROCHIE VAN DE HEILIGE ANTONIUS VAN PADUA Het lid Mouws heeft ijverig gezocht naar het rood gearceerde, daar was niets rood gearceerd, maar hij dacht dat hij wel weet over welk stukje het ging. Hij wil aan het kollege vragen wat men van plan is er mee te gaan doen. Hij vraagt er alle aandacht voor, want hij is bang dat het als illegale vuilnis stortplaats zou kunnen gaan fungeren. Heeft het kollege zich daarover al be raden» Of was het alleen maar nuttig om de Kruisweg te verbreden en de rest te laten zoals die nu is. De voorzitter antwoordt dat het behandeld zal worden als een normaal gemeen telijk plantsoen, die krijgt de normale onderhoudsbeurt» Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemees ter en wethouders. 2- ''■/QORSTEL TOT OVERDRACHT VAN GROND VOOR 47 WONINGWETWONINGEN EN HET VERLENEN VAN FINANCIËLE FACILITEITEN AAN DE WONINGSTICHTING Het lid van den Bos-Beckmann leest de volgende verklaring voor: Met verwondering heeft de Fraktie van de P.v.d.A. kennis genomen van het voor stel vanuit het College, om te komen tot een goedkeuring van de Raad voor de bouw van 47 woningwetwoningen in het plan Boomgaard, omdat alle informatie over de iinanciering totaal ontbrak. Het gaat hier niet alleen om de normale financiering via het bedrag van de vraaghuurtabelwelke in 1978 ligt op 83.684, (net gaat daartdj om het totaal van de bouwkosten, grondkosten en kosten van installaties). Het gaat om de totale financiering, waarvan ieder een weet, dat dat bedrag hoger ligt dan de genoemde vraaghuurtabel. Wij moe ten dan ook het totale plan onder ogen krijgen. Een belangrijk gegeven is ook, dat de huidige regering, vergeleken met het woningbouwprogramma van het Kabinet-den Uyl, tot en met 1981 7500 woningwetwoningen en 7000 premie-koop woningen minder laat bouwen. Met andere woorden als de regering wil bezuini gen op de woningbouw, dan kan dat alleen door de woningwetbouw te verminderen De bouw van alle andere kategorieën woningen kan niet alleen doorgaan, maar de geprogrammeerde aantallen kunnen zonder bezwaar worden verhoogd. En U weet dat er geen systeem is van rijksgoedkeuringen voor de bouw van vrije sektor- woningen. Terugkomend op de financiering, meneer de voorzitter, het volgende: men weet, dat de woningwetsektor gebonden is aan strakke toetsingsprijzen Vragen die ons hierbij voor ogen staan en waar we antwoord op zouden willen hebben a. wat zijn de stichtingskosten en liggen die boven of onder de toetsings pri js? b. wat zijn de verschillen in hoogte van de stichtingskosten van woningwet woningen per regio? c» komen de huurprijzen van de woningen overeen met de uitgangspunten van de regering, nleen maandhuur van de gemiddelde woningwetwoning op 355, zijnde 17% van het modale belastbaar inkomen, gedeeld door 12, of moeten we er van uitgaan dat de gunningshuur van de gemiddelde woningwetwoning 380,per maand bedraagt? Daarbij komt nog eens het verschil tussen gunningshuur en de huur op het mo ment van bewoning, dat op 10% kan worden gesteld. Op het moment dat iemand met een modaal inkomen zijn/haar woning betrekt, is derhalve de huur opge lopen tot 420, 65, meer dan je op basis van het veelbeleden streven naar de volkshuisvestingsprijs zou mogen verwachten. Maar dat is nog niet alles. Intussen is gebleken, dat de helft van het aantal nieuwe woningen in deze sektor boven de 425,grens valt, hetgeen impliceert dat de helft van het bouwprogramma de komende jaren niet kan worden gerealiseerd. We wil len dan ook meer gegevens hebben, opdat we achteraf niet voor een voldongen feit staan, nl. zeer te dure woningwetwoningen." De voorzitter vraagt wie nog meer het woord verlangt over dit onderwerp. Er zijn een paar kernvragen bij. Het lid van den Bos-Beckmann zegt dat zij graag de stichtingskosten willen weten en of die boven of onder de toetsingsprijs liggen. Wat de verschillen zijn in de stichtingskosten van woningwetwoningen in de regio. En of de huurprijzen overeenkomen met de uitgangspunten van de regering nl. een maand huur van f 355, Wethouder van Elzakker antwoordt dat de curveprijs, toetsingsprijs gunstig ligt. De verdere gang van zaken is een zaak van de Woningstichting. De prij zen en de uitgifte is niet ter onzer kompetentie. Wij vragen de gewone fi nanciële faciliteiten en uiteindelijk zal Volkshuisvesting dat goed moeten keuren Het lid Priems vindt dat het wel een goede zaak zal zijn wanneer de Woning stichting ons op papier bericht hoe hoog de huren zullen worden. Hij denkt dat de raad daar duidelijk belang bij heeft, nl. dat de gegevens die de Wo ningstichting hanteert dat die ons ook bekend zijn. Hij denkt dat we ons hele huisvestingsbeleid aan een stichting uit handen hebben gegeven. Dat vindt hij toch wel jammer, omdat de raad daar geen bepaalde kontrole op kan uitoefenen. Wethouder van Elzakker antwoordt dat de toetsingsprijs goed ligt. De grond prijs wordt bepaald door Volkshuisvesting. Als dat allebei goed ligt dan hebben wij niets meer te vertellen. Dan wordt het gegund en dan is het klaar. Zij moeten ook goedkeuring krijgen van het ministerie om de huurprijs vast te stellen. Alles wat we dan nog willen weten moeten we dan ^an de Woning stichting vragen en of ze dat dan op papier willen zetten te zijner tijd wat o.a. de huurprijzen zijn. A

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1978 | | pagina 89