in\b
-12-
.i s dat ze zo door zu i len gaan.
Wethouder Sinke zegt als we nu niets doen, we volgend
jaar voor een drastische verhoging komen te staan.
Eerst het effekt naar beneden en dan die sprong omhoog.
Het lid Mens zegt: "een gelijkmatige verhoging".
De voorz i tter vraagt, als de raad 27 teveel vindt of
wij dan een suggestie moeten doen voor iets minder of
dat de raad een suggestie doet. Het col lege kan echt niet
glashard maken wat hier allemaal staat. Het is globaal benaderd.
Het lid WaIthu i s stelt voor het voorstel terug te nemen.
De voorzitter zegt dat dat niet gaat> want de belastingsdienst
moet de gegevens hebben. Het gaat gewoon verder.
Het I id Roosenboom vindt dat het in augustus ook nog kan.
Ze werden nog wel eens in november goedgekeurd,
Het lid van Eekelen wil, -als het voorstel wordt teruggenomen-,
nog iets aan het I id van Wezei vragen. Hij neemt aan dat hij
persoon I ijk tegen is dat iedereen bekend wordt met de be
dragen van de eigendommen van een ander. Laten we dat vast
stel len, Dan kunnen ze toch verder verlangen van de voor
zitter, of van het col lege, daarin we! te voldoen. Dat die
stukken worden ingezien.
Het I id van Wezel vraagt zich af of er dan geen andere moge I ijk-
held is. Hij vraagt zich af hoe dat andere grote steden doen.
Het lid Mens zegt of dat nu 5,ï-Ü3/o of 20% minder zou worden.
Het I id Mouws zegt als dat I ijstje nu 20 punten wordt. Wat dan?
Dat van die bibl iotheek, dat is toch reëel, of niet?
Het I id van EekeI en zegt dat het ook waar is dat bij het vast
stel len van de begroting ieder jaar 3~4 ton over is, ledereen
praat maar over versoberen, iedereen moet de buikriem aanhalen,
en moeten zij dan als bestuurslid zeggen: "pep de zaak maar op".
Dat is toch niet reëel,
.Het I id Mouws zegt dat omgekeerd als men zegt als er tekorten
zijn om het dan nog veel verder te verhogen. Is dat reëel?
Het lid van EekeI en zegt dat dat niet reëel is. Maar zolang hij
al in de raad zit, is het nog niet gebleken dat het nodig
is. We hebben dus al les al kunnen real iseren, Financieel
zitten we er als gemeente niet slecht voor en dan zegt hij
op zijn manier: moet je dan wat extra's blijven potten? Daar
heeft hij iedere, keer bij de begroting bezwaren tegen, dat
er mi Ijoenen in de pot zitten, en de belasting maar verhogen.
Het I id Roosenboom zegt dat die onroerend-goedbeI asting al
bijna een mi I joen oplevert. Dat is maar een extraatje, want
dan krijg je dadelijk dat miljoen ni et meer opDit zijn
eigenlijk allemaal gelden voor deze extraatjes. Maar de
bedragen die we nu vangen, dat is krap een miljoen, dat
kunnen we ook gebruiken om deze zaken te real iseren.
Binnenkort komt er uit het gemeente-fonds misschien ook nog
wat binnenstromen.
De voor z i tter zegt dat hij de normale inkomsten bedoelt.
Voor het normale huishouden, De oudere raadsleden weten dat we
sy steniat i sch gaan sparen om de dure dingen straks te betalen»
Nu is de bibliotheek gebouwd zonder een cent subsidie. En
nu zien we weer grote projecten en dan is het weer de vraag:
is het wijs orn, nu er toch wat aan de tarieven veranderd moet
worden, het zo te doen.
-13-
WiIt U wat meer of wi It U wat minder. Wij schakelen nu
al les in. We hebben nu niet de pretentie van: dit is
allemaal keihard, die cijfers. Ze zijn globaal benaderd. Wij
voorzien meer uitgaven, investeringen, maar wiI de raad mee.
WiIlen zij nu iets doen aan die belastingen. Wat geeft niet»
Wethouder S i nke dacht dat men toch ook even in gedachten moet
meenemen, dat de tijd van de A.CW.-subsidie voor die grote
objecten toch wel duidel ijk voorbij is» We hebben het nu bij de
bibl iotheek gemerkt, maar het ziet er wel naar uit dat we
de eerste jaren zoveel doen, dat we het grotendeels zelf
zu!len moeten betalen. En hij vindt toch dat het een goede
zaak is om hier gemiddeld wat aan te doen. Hij zou niet karig
wi Ilen zijn want als er iets over is, dan hebben we toch ook weer
een deel genoeg orn volgend jaar te rekenen, en zeggen:
wij hoeven dan minder te doen. Of we hoeven weinig te doen.
Men komt er toch automatisch weer op terug.
Het I id van WezeI zegt dat we ook het onderhoud moeten dragen,
en dat zal ook niet mis zijn.
De voorzitter wil 2 percentages noemen, 15 en 10%. Wie biedt
er meer?
Het I id van EekeI en zegt dat dat op een gegeven moment zo
maar met de losse hand gebeurt. Als bestuurder. Want
op een gegeven moment zegt het college^heren raadsleden wij hebben
de dingen overgenomen, waar jullie.bij ons op aangedrongen heb
ben, om die te verwezel ijken". Om dje dingen te verwezel ijken,
moeten er centen zijn. Dan zegt hij dat ze het allemaal eens
zijn met die 7 punten, die hij genoemd heeft, dan moet
eens niet een keer de voorzitter zeggen: we weten ook allemaal
niet hoe dat zal gaan, Nee, de voorzitter moet zeggen: dat is
een uitspraak van de raad. We reserveren daar 2 ton voor en
dat is de wi I van de raad, en niet gauw een objectje van wie
uit het col lege dat ook komt, dat dan weer maar eerst voor la
ten gaan, nee! Het is uiteindel ijk een uitspraak van de raad.
2 ton gereserveerd op de belastinggelden. Voor deze 7 punten.
En daar hoort het col lege aan te werken. Dat vindt hij een
bes luit.
Het lid va n E I zakker is tegen dit voorstel, want hij wil zich onder
geen enkele voorwaarden binden, dat die onroerend-goedbeI astingen
verhoogd wordt voor deze 7 punten. Daar is hij absoluut op
tegen. Hij wil elk project wat er komt, wat dan het zwaarst
is moet het zwaarst wegen, stuk voor stuk, in de raad zien, en
aangenomen worden. Maar niet zo.
De voorzitter zegt dat het van hun kant de bedoeling is, om
aan te geven dat er wat meer af moet.
Het I id van den Bos heeft misshien een heel raar voorstel,
maar hij heeft even heel vlot zitten rekenen althans als hij
zegt, is het moge I ijk om voor gebruikers 18% te maken i.p.v,
27%. De 27% van de eigenaren te handhaven, dan scheelt het totaal
grof gerekend de totaaI opbrengst 75.000 minder dan nu als
totaaI opbrengst wordt geraamd.
De voorzitter gelooft dat de verhouding eigenaar - gebruiker uit
puttend is besproken in deze raad. En hij gelooft dat ze in
principe die moeten handhaven.
Het I id Roosenboom zegt dat de gebruikers in principe in de
meerderheid zijn ook.