in\b -12- .i s dat ze zo door zu i len gaan. Wethouder Sinke zegt als we nu niets doen, we volgend jaar voor een drastische verhoging komen te staan. Eerst het effekt naar beneden en dan die sprong omhoog. Het lid Mens zegt: "een gelijkmatige verhoging". De voorz i tter vraagt, als de raad 27 teveel vindt of wij dan een suggestie moeten doen voor iets minder of dat de raad een suggestie doet. Het col lege kan echt niet glashard maken wat hier allemaal staat. Het is globaal benaderd. Het lid WaIthu i s stelt voor het voorstel terug te nemen. De voorzitter zegt dat dat niet gaat> want de belastingsdienst moet de gegevens hebben. Het gaat gewoon verder. Het I id Roosenboom vindt dat het in augustus ook nog kan. Ze werden nog wel eens in november goedgekeurd, Het lid van Eekelen wil, -als het voorstel wordt teruggenomen-, nog iets aan het I id van Wezei vragen. Hij neemt aan dat hij persoon I ijk tegen is dat iedereen bekend wordt met de be dragen van de eigendommen van een ander. Laten we dat vast stel len, Dan kunnen ze toch verder verlangen van de voor zitter, of van het col lege, daarin we! te voldoen. Dat die stukken worden ingezien. Het I id van Wezel vraagt zich af of er dan geen andere moge I ijk- held is. Hij vraagt zich af hoe dat andere grote steden doen. Het lid Mens zegt of dat nu 5,ï-Ü3/o of 20% minder zou worden. Het I id Mouws zegt als dat I ijstje nu 20 punten wordt. Wat dan? Dat van die bibl iotheek, dat is toch reëel, of niet? Het I id van EekeI en zegt dat het ook waar is dat bij het vast stel len van de begroting ieder jaar 3~4 ton over is, ledereen praat maar over versoberen, iedereen moet de buikriem aanhalen, en moeten zij dan als bestuurslid zeggen: "pep de zaak maar op". Dat is toch niet reëel, .Het I id Mouws zegt dat omgekeerd als men zegt als er tekorten zijn om het dan nog veel verder te verhogen. Is dat reëel? Het lid van EekeI en zegt dat dat niet reëel is. Maar zolang hij al in de raad zit, is het nog niet gebleken dat het nodig is. We hebben dus al les al kunnen real iseren, Financieel zitten we er als gemeente niet slecht voor en dan zegt hij op zijn manier: moet je dan wat extra's blijven potten? Daar heeft hij iedere, keer bij de begroting bezwaren tegen, dat er mi Ijoenen in de pot zitten, en de belasting maar verhogen. Het I id Roosenboom zegt dat die onroerend-goedbeI asting al bijna een mi I joen oplevert. Dat is maar een extraatje, want dan krijg je dadelijk dat miljoen ni et meer opDit zijn eigenlijk allemaal gelden voor deze extraatjes. Maar de bedragen die we nu vangen, dat is krap een miljoen, dat kunnen we ook gebruiken om deze zaken te real iseren. Binnenkort komt er uit het gemeente-fonds misschien ook nog wat binnenstromen. De voor z i tter zegt dat hij de normale inkomsten bedoelt. Voor het normale huishouden, De oudere raadsleden weten dat we sy steniat i sch gaan sparen om de dure dingen straks te betalen» Nu is de bibliotheek gebouwd zonder een cent subsidie. En nu zien we weer grote projecten en dan is het weer de vraag: is het wijs orn, nu er toch wat aan de tarieven veranderd moet worden, het zo te doen. -13- WiIt U wat meer of wi It U wat minder. Wij schakelen nu al les in. We hebben nu niet de pretentie van: dit is allemaal keihard, die cijfers. Ze zijn globaal benaderd. Wij voorzien meer uitgaven, investeringen, maar wiI de raad mee. WiIlen zij nu iets doen aan die belastingen. Wat geeft niet» Wethouder S i nke dacht dat men toch ook even in gedachten moet meenemen, dat de tijd van de A.CW.-subsidie voor die grote objecten toch wel duidel ijk voorbij is» We hebben het nu bij de bibl iotheek gemerkt, maar het ziet er wel naar uit dat we de eerste jaren zoveel doen, dat we het grotendeels zelf zu!len moeten betalen. En hij vindt toch dat het een goede zaak is om hier gemiddeld wat aan te doen. Hij zou niet karig wi Ilen zijn want als er iets over is, dan hebben we toch ook weer een deel genoeg orn volgend jaar te rekenen, en zeggen: wij hoeven dan minder te doen. Of we hoeven weinig te doen. Men komt er toch automatisch weer op terug. Het I id van WezeI zegt dat we ook het onderhoud moeten dragen, en dat zal ook niet mis zijn. De voorzitter wil 2 percentages noemen, 15 en 10%. Wie biedt er meer? Het I id van EekeI en zegt dat dat op een gegeven moment zo maar met de losse hand gebeurt. Als bestuurder. Want op een gegeven moment zegt het college^heren raadsleden wij hebben de dingen overgenomen, waar jullie.bij ons op aangedrongen heb ben, om die te verwezel ijken". Om dje dingen te verwezel ijken, moeten er centen zijn. Dan zegt hij dat ze het allemaal eens zijn met die 7 punten, die hij genoemd heeft, dan moet eens niet een keer de voorzitter zeggen: we weten ook allemaal niet hoe dat zal gaan, Nee, de voorzitter moet zeggen: dat is een uitspraak van de raad. We reserveren daar 2 ton voor en dat is de wi I van de raad, en niet gauw een objectje van wie uit het col lege dat ook komt, dat dan weer maar eerst voor la ten gaan, nee! Het is uiteindel ijk een uitspraak van de raad. 2 ton gereserveerd op de belastinggelden. Voor deze 7 punten. En daar hoort het col lege aan te werken. Dat vindt hij een bes luit. Het lid va n E I zakker is tegen dit voorstel, want hij wil zich onder geen enkele voorwaarden binden, dat die onroerend-goedbeI astingen verhoogd wordt voor deze 7 punten. Daar is hij absoluut op tegen. Hij wil elk project wat er komt, wat dan het zwaarst is moet het zwaarst wegen, stuk voor stuk, in de raad zien, en aangenomen worden. Maar niet zo. De voorzitter zegt dat het van hun kant de bedoeling is, om aan te geven dat er wat meer af moet. Het I id van den Bos heeft misshien een heel raar voorstel, maar hij heeft even heel vlot zitten rekenen althans als hij zegt, is het moge I ijk om voor gebruikers 18% te maken i.p.v, 27%. De 27% van de eigenaren te handhaven, dan scheelt het totaal grof gerekend de totaaI opbrengst 75.000 minder dan nu als totaaI opbrengst wordt geraamd. De voorzitter gelooft dat de verhouding eigenaar - gebruiker uit puttend is besproken in deze raad. En hij gelooft dat ze in principe die moeten handhaven. Het I id Roosenboom zegt dat de gebruikers in principe in de meerderheid zijn ook.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1978 | | pagina 7