-10-
Het i d Pr> i ems denkt dat dat een toezegging is die de wet
houder n iet TTard kan maken.
Wethouder Roosenboom zegt dat dat wei zal lukken, maar het is
een persoonlijke toezegging die hij doet.
Het. lid Sinke zegt dat als de wethouder dat zo kan garanderen,
dan had TTTJcTie lijnen ook wei uit kunnen vegen.
Wethouder Roosenboom ontkent dat, want er komen regelmatig bouw—
aanvragen binnen die gewoon verbeteringen inhouden, iou je
hier een voorbereidingsbesIuit opnemen, dan vallen ook die
eventuele verbeteringen binnen dat voorbereidingsbes1uitDan
krijg je daar ook die verschrikkeIijk lange procedure van
artikel 19» Maar elke bouwaanvraag komt toch via het college
b i nnen
Het I id Sinke zegt dat indertijd de adviezen van de inspecteur
van de VoIksgezondhe id en Mi I ieuhygiëne als maatstal gegolden heeft
en hij hoopt dat dit co!lege dat ook zal doen. Hij kan de woorden
van de heer Priems volledig onderschrijvenHij gelooft dat het
ook bijzonder urgent is, want we weten a!len dat de economische
druk op een eventuele uitbreiding, waartegenover belangrijke
voordelen staan bijv. t.a.v. de werkgelegenheid behoor I ijk toe
neemt. Dergelijke aktiviteiten zijn in de toekomst wel te
verwachten.
De voorzitter antwoordt dat dan misschien deze tussenoplossing mo
gelijk is n.l, als binnen het college twijfel bestaat t.a.v,
een bepaalde bouwaanvraag dat we dan de inspectie Volksgezondheid
en Milieuhygiëne om advies vragen. Dat is in het verleden ook
gebeurd, .dan sta je wat sterker.
Wethouder Roosenboon! heeft daar ook geen enkel bezwaar tegen en
ook niet om het in de raad te bespreken.
De voorzitter zegt dat wanneer er twijfel bestaat dat we dat dan
ze fs kunnen doen.
Wethouder Roosenboom wil de raad graag medeverantwoordeIijkheid
geven
Het lid Walthuis is blij dat het college hiermee ook aantoont,
dat het n i etcfë bedoeling is geweest van het oorsprónke I i j k
intrekken van het toen geldende ontwerp-bestemmingspan dat het
een daad om de daad was, maar dat het toch een weloverwogen
zaak is geweest om er nu mee terug te komen.
Het lid Pr i ems begrijpt dat dit voorbereidingsbesIuit beter is
dan helemaal geen besluit voor dit gebied. Maar als hij dan nu
de woorden aanhoort, die achter de co!legetafel geuit worden,
dan begint hij zich toch af te vragen waarom dan het vorige
plan ingetrokken is.
Wet.houder Roosenboom antwoordt dat het zwart op wit gezet is.
Het ontwerp-plan is in strijd met de gemeenschappelijke regeling
met Bergen op Zoom tot stand gekomen» Dat hebben we ook Uw
raad voorgehoudèn dat er een gemeenschappelijke regeling be
staat waarin staat dat in samenwerking een ontwerp-bestemmings-
plan ontwikkelt zou worden, en dat is niet gebeurd.
De voorzitter zegt dat zelfs Bergen op Zoom er aan twijfelt of het
zo is.
Wethouder R o o senboom antwoordt dat dat best, mogelijk is, maar
In het gesprek met het college van Bergen op Zoom, is die toe
zegging wel gedaan» Daarbij is ook afgedwongen dat anderzijds
de gemeente Halsteren zich ook mag bemoeien met hetmi Iieu-
beleid op het veel groter onbebouwde gedeelte van Bergen
op Zoom. Daar komt korrespondentie over. Als die toezeggingen
worden gedaan, is hij toch wel blij met deze verwikkelingen.
-11-
Want de uitbreidingen die nu nog op Halsters grondgebied
moeten plaatsvinden zijn zoveel kleiner dan de uitbreidingen
die in de toekomst op Bergen op Zooms grondgebied zullen
plaatsvinden. Een gemeentegrens voorkomt geen ka I amiteiten
Hij vindt dat Halsteren vee! meer belang erbij heeft om bij
de uitbreidingen op Bergen op Zooms grondgebied reëeIe in
spraak hebben voor de beveiliging van de Halsterse bevolking.
Maar dat kan alleen maar gebeuren wanneer wij Bergen op Zoom
erkennen als een volwaardige partner in onze gemeenschappelijke
regeling. Dal is eigenlijk de enige goede reden om dit ontwerp-
bestemm ingspI an in te trekken, omdat aan die voorwaarde niet
was voldaan. Dat hebben we zwart op wit aan de raad gegeven. Al leen
de raad had dat niet willen begrijpen of hij heeft het toen voor
wi Men lezen, maar de voorzitter heeft toen abrupt gezegd dat dat
niet hoefde. Vandaar dat die discussie toen niet op gang is ge
komen, die er achteraf bezien er wel had moeten zijn.
Het I id Sinke wi I graag opmerken en vragen aan het col lege hier
alle aandacht aan te wi Ilen schenken. Bij het maken van be
stemmingsplannen gaat het om normen en dat dat reëe Ie normen zijn
en geen vrienschappeIijke burennormen, waarbij dan misschien
wel een grote vrede heerst, maar dat het echt toch wel lande I ijke
normen moeten zijn, die overal worden gehanteerd.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel
van burgemeester en wethouders, waarbij aangetekend wordt dat
de leden van den Bos-Beckmann en Priems geacht worden tegen
te hebben gestemd»
§i._Ï22r'^£!Z2i!^iD22fe22iy,ii_iQnas_de_iWquwsewe2
Het Md Pr- i ems zegt dat dit de tweede achtereenvo I gende vergade-
rng is dat wij geconfronteerd worden met een voorstel om een
voorbereidingsbesIuit te nemen. De opstelling van de P, v.d. A
over oneigenlijk gebruik van voorbereidingsbesIuiten is bekend.
Hij vraagt zich af of het niet zinvol is, als daar toch steeds
voorbereidingsbesIuiten genomen worden, om een herziening van
het bestemmingsplan voor dat hele gebied te maken.
De vcorztter antwoordt dat dat praktische bezwaren heeft, omdat er
hier geen globaal plan geldt» Dat betekent dat hier helemaal
de normale procedure van een bestemmingsplan gevolgd moet worden
en daar is toch gauw 1 jaar mee gemoeid. Als er een globaal plan
is, kan de uitwerking binnen 2 maanden rond zijn. Hier kan dat niet
en om de man te gerieven zeggen we artikel 19»
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
12. BEGROTINGSWI JZ IG INGEN.
a. 5öfi~Kiisi8iuy_beei:aiiuö.-12Z&_£ü:iLGübütikiu9_iüpaade_Lauj.£üaiauit-
oa^en)
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel
van burgemeester en wethouders.
b» 5Ze_wij,ziöiu9_.beecü±.j,üy_l(2Z£_±_Sa_wijz.ieii-ia-be8co£iuö_dieast
getueeatek'eekea-12Zd_4aaascba£_zeut=zaQdstuQQiee)
Zonder hoofdelijke stemming wordt konform het voorstel van burge
meester en wethouders besloten.