)MM
■10-
De voorz i tter zegt dat zij de verlaging procentueel hebben
gedaan. Naar verhouding er bij iedereen evenveel afgaat,
Het I id Roosenboom zegt dat die eigenaar die ook verhuurt en
nu waarschijnlijk in een huis woont van een eigenaar,- die
zal dan uiteraard wei weer verrekenen op die huurder. Dat
is lood om oud ijzer.
Het 1 id van Eekeien zegt dat ze hier dus lang en breed over
kunnen blijven diskussieren, of die rapporten openbaar of
niet openbaar worden. Als de wet zegt dat het niet kan dan
moet je dus daar op een gegeven moment respekt voor op
kunnen brengen en zich niet bemoeien met bezittingen van
anderen. Als dat de wet nu eenmaal zegt, dan moet je
daar reeë! in kunnen zijn. Van de belasting die ze nu
gaan heffen, daar hebben zij een grote prioriteitenschema van
gemaakt. En dat vindt hij wel belangrijk. Het college
praat over een reserver i ng van 250,000,en het bi ijkt
uit het staatje, van hetgeen nu gereai iseerd gaat worden
dit komende jaar, je er maar 200,000,- rod i g hebt» Dus
je gaat 50,000,extra zitten potten, wat eigen I ijk in wezen
niet nodig is» Het is dus op een gegeven moment ook de
vraag, aan de raacbieden, heren jullie hebben verkiezingen ge
houden, jullie hebben a I 1 ernaa I pamfIettenjullie hebben
allemaal wensen gehad, wij als College hebben die wensen ge ro~
beerd te verwoorden in een besluit en daar moet geld voor
op tafel komen. Dan moet je op een gegeven moment reeë I
zijn en zeggen van als die belasting niet zo hoog moet
stijgen, hoe hoog moet die dan wel stijgen en welke dingen wi I
je dan real iseren. Dat vindt hij gewoonreaIiteit. Dan zegt
hij voor zich -puur persoon I ijk- dat wat daar staat, daar
is hij het roerend mee eens. Als er een magazijn komt dan ben
in het er roerend mee eens. Aansluiting op onrendabele gebieden,
eigen! ijk nog vóór dat magazijn. En die opstallen bij de
tennisbanen, daar heeft ieder raadslid zijn sloffen voor
onder zijn voeten uitgelopen, dan kun je toch ook niet meer
terugdraaienBij het vrijetijdscentrum kun je nog eens
gaan denken: moet dat nu 1,8 mi Ijoen kosten of 1 mi 1joen»
Dat is natuur I ijk een vraagteken. De parkeerpIaatsen
in het centrum daar heeft ieder op zijn manier voor ge
knokt, dus daar kun je als raadslid niet tegen zijn, Rekon-
struktie. Schoolstraat - Gasthuisstraat is gewoon een nood-
zakelijk iets. En dan de kruising Vogelenzang* Hij dacht
dat het daar ieder raads! id we I over eens was dat dat eigen-
I ijk eens uitgevoerd moet worden,nou en dan moet er geld zijn.
En daar moeten ze gewoonweg reeë I in willen zijn, als raads-
I id zijnde. En dan zegt hij op zijn manier: je kunt die onroerend-
goedbeI asting verhogen tot een bedrag van 200,000 gulden,
want dat prioriteitenschema voor volgend jaar, dat zullen
ze bij de begroting wel zien.
Het I id Wai tiui i s zegt dat dat 4 procent scheeit, i.p.v,
27i s dat 23%.
Het I id CI a r i j s zegt dat het in ieder geval toch wel aan
gegeven i s
Het I id van Eekeien zegt dat je dan ook konkreet zegt op
welke basis je het doet. Je kunt ook terug gaan naar 20%,
maar als je dan reeë I bent, dan moet je zeggen: "dSt
hoeft voor mij niet door te gaan.
IMS'
Het I id van Wezel heeft twijfels over dat prI oriteiten-
schema
De voorzitter zegt dat dat staande de vergadering als
het ware op een rijtje is gezet.
Het I id van Weze i zegt dat het I id van Eekeien wat betreft
punt 4 volkomen gelijk heeft, maar pakken we punt 5,
parkeerpIaatsen-centrum nou ja de bibl iotheek staat er.
Hij is daar persoonlijk op tegen en hij vindt het nog
jammer dat hij er staat, want nu komt aan de orde dat men
toch moet gaan reserveren voor parkeerpIaatsen. Hij zegt
dat de voorzitter daar niets aan kan doen, maar als ze
goed geïnformeerd zijn kunnen zij geen subsidie krijgen
op de bibl iotheek, Hij kan dan nu al zeggen dat ze er niet mee
komen» Dan is het uiteindel ijk maar een doekje voor het
bloeden, wat ons nog te wachten staat.
De voorzitter zegt dat er vanmorgen juist een brief is
binnengekomen dat de formatieplaatsen zeer beperkt zijn,
die worden verdeeld en dan krijgen we iets van 60% van
wat we zouden moeten hebben. Dat betekent zo'n 40 A 45
mille, die gewoon op de begroting extra komt,omdat die
subsidie er niet komt. Dus dat onbreekt hier nog aan.
En als we hadden doorgegaan dan hadden we nog meer punten
gevonden» Het ging er eigenl ijk vooral om, om een idee te
geven, bestaande bedragen, dat kan meer zijn, dat kan
minder zijn, maar om een idee te geven wat er op korte termijn
ligt en op dat punt 3, dat zijn ook zaken, die dan niet
uitvoerbaar waren vorig jaar» Maar waar goed zou zijn daar
op te sparen. Vroeg of laat moet daar toch wat aan gebeuren.
De voorzitter wil afspreken dat die prioriteiten niets
voor stel len, dat- is al lemaal een suggestie voor wat
we eventueel weer uit moeten geven» Het gaat er al leen maar
over die tarieven vast te stellen.
Het I id van Eeke!e_n zegt dat. de voorzitter dot nu wel zegt,
maar die andere dingen moet je er in wezen ook bij betrekken,
daar moet je voor reserveren» En daar heeft hij wel gelijk
in,Maar zo als ze de afgelopen 4 jaar gezien hebben, dat
dus iedere keer bij de begrotingvaststel I i ng over een jaar-
er 3 -4 ton over is, daar kun je natuur!ijk ook iets mee
doen» Die kun je ook reserveren. We zijn nu bezig met zaken,
die aan snee moeten komen, waardoor eigenlijk de raad
afgevraagd wordt: "wi I len ju I I ie dat of wi I len ju I I ie dat
niet?". Als je het wi It, dan zal er geld moeten zijn.
Het I id Mens zegt dat het I id Wolthuis zojuist zei dat het
4scheelt, maar hij dacht te begrijpen, dat het 10% scheelt»
Die 50,000 gulden meer of minder.
Het lid Wa11huis zegt dat het niet belangrijk is of het nu
4, 5 of 10% scheelt. Als je het allemaal wiIt real iseren wat
er op dat I ijstje staat, betekent dat eigenlijk dat ze
niet anders kunnen doen dan te zeggen: "dan moet het voorstel
maar doorgaan zoals het nu daar I igt"Als wc dat gereaI iseerd
willen zien,
De voor." ittcr zegt dat het gewoon een globale indikatie is.
Het I id C1 ar i js zegt dat dat toch niet voor een jaar is.
De voorzitter zegt dat voor een aantal zaken.het vrij zeker