oppositiepartij van toen geweest om dat besluit aan te vallen en niet om nadien er een hakbijl in te zetten. Dat is geen besluit nemen, rnaar- een hakbi„! gebruiken, Terwille van een persoon in de politiek, Als men de oppositie wil treffen, dan moet men dat. in de po! itiek doen, maar niet via het de dupe laten worden van een persoon. Dat neemt, hij kwalijk. Voor de rest kan men hem bij wijze van spreken voor rotte vis uitmaken binnen deze raadzaal. Dat kan hem niet schelen, maar blijf met de handen van een onschuldige burger af» Het lid S1nke dacht dat het spijtig was, zoals hij zojuist ook al heeft gezegd, dat het toch weer in de politieke sfeer zou verdwijnen. Het gaat gewoon om het gegeven dat deze burger een legale bouwvergunning heeft gehad. Voor hem was die volkomen legaal, daar viel niet aan te twijfelen. Er zijn verwikke lingen gekomen waardoor dat is aangetast en dat is zijns inziens een onmogelijke zaak» Met zijn allen moeten we vanavond trachten hier uit te komen en deze mist zeker nipt dikker laten worden. Daar wordt niemand een dienst mee bewezen, We doen er goed aan om nu met zijn al Sen te proberen hier een oplossing te vinden en de verantwoorde I ijkheid buiten beschouwing te laten» Deze burger moet gewoon zijn gang kunnen gaan, zoals dikwijls in Halsteren het geval is geweest en hij gelooft dat het deze keer nog een sympathiek geval is ook, maar dat is dan vers twee. De voorzitter- vraagt zich af wat er moet gebeuren met de andere bouwvergunn i ngen die evenzeer zijn en worden verleend in strijd met de voorschriftenKan één van de acht hem daar een antwoord op geven. Hij dacht dat men consequent moet zijn. Er zijn en er worden bouwvergunningen afgegeven in strijd met de voorschriften Het i id WaIthu i s merkt op dat als men goed geluisterd heeft men van hem het antwoord weet. Hij is van mening dat als er een bouwvergunning is verleend in strijd met het bestemmingsplan, daar iets aan gedaan moet worden. Of via een wijziging van het bestemmingsplan of een art. i ke I - 19-procedure De voorzitter wijst er op dat men dan straks de bouw van de ka nt i ne in Lepelstraat sti 1 moet gaan leggen. Hij vertelt het heeopenlijk. De kantine op het tennispark Lepelstraat is niet conform de voorschriftenMen heeft weer werk met zijn achten Het I id Wa11huis dacht dat ze voorlopig wel werk zouden houden ook» Het i id S inke wi I nog iets zeggen uit de periode dat hij wet houder was» "KI s het om ingediende bouwvergunningen ging, dan was hij altijd blij als er van bouw- en woningtoezicht geen bemerkingen waren aangaande de voorschriftenIn legio gevallen was dat echter wel. Als men zo zou wiIlen werken dan zou dat betekenen dat in vele oude dei len van het dorp, bijvoorbeeld in de N i euwe Molenweg, en het Vagevuur bijvoorbeeld er geen moge lijkheid bestond om iets te doen aan enige woningverbetering, in Lepelstraat was dat ook zo tot voor een jaar of twee, ledereen mag ook gerust weten dat hun procedure zo was, dat als er geen rob lemen waren de vergunning zonder meer werd verleend. Kon et problemen opleveren voor de buren dan werden die naar hun mening gevraagd en als het helemaal niet anders kon dan pas werd de voorgeschreven procedure—artikeI-19 toegepast. Hij is er nog al. ijd blij om, dat die bouwmogelijkheden en daarmee een stukje levensvreugde geregeld kon worden. Zou dat worden weggenomen, dan ziet het er zwart uit, dan kan het college beter met vakantie gaan of ze moeten zich zelf de problemen.op de hals gaan halen en daarmee ook bet werk. Wi I len ze al die zaken regelen met artikel 19 dan kunnen ze we! een pagina van de krant afhuren, of er mag in Halsteren niets meer gebeuren. Zo ligt dat gewoon in Halsteren» Het I id Mens wi I aan de verantwoorde I ijke wethouder vragen of het nu zo is dat er- weer een nieuw voorbere i d i ngsbes I u i t aan zit te komen en wordt dat dan weer gebruikt om de bouw weer opnieuw stil te leggen. Zo ja, indien er dan een bezwaar binnen komt ingevolge de procedure-artikeI-19 van de wet op de Ruimtelijke Ordening, dat moet worden onderzocht door Gedeputeerde Staten, dan vo lgt; er weer een stopzetting van de bouw, weer schade voor de betrokkene. Hij vraagt z i ch af wie dat gaat betalen» De voorzitter antwoordt "de gemeente". Tiet 1 i d Mc n s vervolgt als er bezwaren ingediend worden welke door Gedeputeerde Staten gegrond worden verklaard, dan is naar zijn mening de gemeente aansprakeIijk voor het geld dat al is uitgegeven» Hij vindt dat een zeer trieste zaak. De voozi t ter licht toe dat het college niet alleen aansprakelijk is voor het verlenen van de vergunning, maar ook waar men nu mee bezig is» Dat is heel duidelijk. Het lid Mens zegt dat als betrokkene hiertegen in beroep gaat, de gemeente het gaat verliezen en aansprakelijk wordt gesteld. Hij wil de verantwoorde Iijke wethouder er hier op wijzen of hij wel weet wat hij aan het doen is» De voorzitter merkt op dat de be I astingbetaI er hier betaalt. Het lid van Eekeien verbaast zich er over, neen, staat er gewoon perplex van dat vroeger er geen raadsvergader i ng kor» zijn, dat de heer Roosenboom van de drie uur er twee aan het woord was, overa I had hij op- of aanmerkingen op, en nu is hij zo gesloten al een graf, Zelfs de raadsleden hebben waarschijnIijk de instructie gekregen van zeg nou niks, want je tuint, er anders mogelijk in. Hij begrijpt het anders niet, waarom er geen discussie mogelijk is» Hij heeft dat nog nooit meegemaakt in de tijd dat de heer Roosenboom aan de andere kant van de tafel zat. Het lid Mens w i I in verband hiermee de verantwoorde I ijke wet houder wijzen op artikeI 129 van de gemeentewet: "De leden van het college van burgemeester en wethouders zijn tesamen en ieder afzonderlijk aan de raad verantwoording verschuldigd, van het door het college gevoerde bestuur en geven te dien aanzien alle door de raad verlangde inlichtingen, een en ander voor zo ver zulks niet in strijd is met het openbare belang". Aangezien dit niet in strijd is met het openbare belang,is wethouder Roosen boom wel verantwoord Ing schuldig in deze. De voorzitter licht toe dat dit alleen maar geldt als er een interpeI I at i e gevraagd is en daar moet de raad toestemming voor geven. Dat is eigenlijk niet aan de orde. Dat neemt niet weg dat de morele verantwoordingspIicht er altijd is, maar de politiek verantwoording geldt alleen maar in geval van een interpellatie. Het lid Pr i ems heeft moeilijkheden met de formulering van wet houder Roosenboom dat betrokkene kan doorbouwen op eigen risico» Hij vindt dat je op die manier iemand een zeer zware last op zijn schouders legt, en hij meent ook dat die verantwoorde I ijkheid en dat risico niet daar thuis horen. Wethouder Roosenboom licht toe dat de heer van Leengoed op 21 au gustus een bouwvergunning heeft gehad en die heeft hij nu weer» Hij kan dus bouwen. Risico's kleven daar zeer zeker aan. Er zijn brieven gestuurd naar Volkshuisvesting en Gedeputeerde Staten, zoals hij in zijn verklaring heeft vernoemd, en hij kan de gevolgen daarvan niet overzien. Als daar enig risico aan

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1978 | | pagina 69