-14-
8. VOORSTEL TOT LET AANWIJZEN VAN EEN PLAATSVERVANGER VOOR DE ZITTENDE WET
HOUDERS TIJDENS BEPAALDE OMSTANDIGHEDEN
Het lid Sinke zegt dat artikel 96 van de Gemeentewet inderdaad die mogelijk
heid biedt, wanneer een wethouder ziek is of afwezig is om hem te doen ver
vangen, indien de noodzaak daartoe is. Die noodzaak is de laatste 10 jaar in
Halsteren nog nooit bewezen. De wethouders zijn hier lachend binnengekomen
en ze zien er gelukkig nog heel gezond uit. Een andere reden tot het aanwij
zen van een plaatsvervanger zou kunnen zijn, wanneer de voorzitter veelvul
dig van zijn rechten gebruik zou maken om de doorslag te geven, dat heeft de
voorzitter de laatste jaren nimmer gedaan. Wij, C.D.A., Werknemerspartij en
P.v.d.A., zijn tegen dit voorstel en zien de noodzaak niet in.
Het lid van Wezel verlangt stemming.
Het lid Klaassen vindt het niet erg om nu een plaatsvervangend wethouder te
benoemen. Hij hoopt dat de man nooit in funktie komt. Maar als het nodig is,
dan i'Si hij er.
De voorzitter zegt dat dan de vraag overblijft: wie dan beoordeelt of het no
dig is. De geleerde schrijvers zijn het er niet bver eens. Enkelen zeggen dat t
de wet duidelijk de raad aanwijst, dus moet de raad een apart besluit nemen
om hem te laten optreden. Andere schrijvers zeggen, dat het kollege het kan
doen. Zodra de feitelijkheid is ingetreden van één van die omstandigheden
dan zegt o.a. Prof. Oud dat men het om praktische redenen maar aan het kolle
ge moet overlaten. Men is het er niet helemaal over eens. Als de raad zegt
het aan het kollege over te laten, dan is dat praktisch. Als de raad hetzelf
wil doen» dan is dat ook juist. Vervolgens verzoekt hij de leden een naam
op het stembriefje in te vullen. Er zijn 15 stemmen uitgebracht, waarvan 7
blanco en 8 op de heer van Wezel.
Hij konkludeert dat de heer van Wezel voldoende meerderheid van stemmen
heeft en aldus is aangewezen tot plaatsvervangend wethouder.
9. VOORSTEL TOT HET INSTElLEN VAN EEN WEEKMARKT
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burge
meester en wethouders.
10. VOORSTEL TOT 15e WIJZIGING VAN DE BOUWVERORDENING
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burge
meester en wethouders.
11. VOORSTEL TOT HET VERLENEN VAN MEDEWERKING EX ARTIKEL 50 DER KLEUTER-
ONDERW'IjSWET'VOOR hei AANSCHAFFEN VAN ONTWIKKELINGSMATERIAAL EN MEU
BILAIR T.B.V. DE KLEUTERSCHOOL "DE WILDEBRAS" TE HALSTEREN (52e WIJ
ZIGING BEGROTING 19781
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burge
meester en wethouders.
-15-
2.5TO
12. VOORSTEL TOT VERKOOP GRONDEN AAN DE WONINGSTICHTING HALSTEREN VOOR DE
80ÜW VAN 14 WONINGWETWONINGEN IN HET BESTEMMINGSPLAN BLOEMENDAAL, EN
IDEM AAN BAKKER-BENNEBROEK VOOR' DE BOUW VAN 3 WONINGEN
a. verkoop grond aan_de_Woningstichting
Het lid Mouws stelt dat toen hij dit in eerste instantie las, hij dacht dat
Lepelstraat goed wegkwam, maar het blijkt dat die woningen er al staan en
nu pas de gronden verkocht worden. Hij vraagt of dat een gebruikelijke gang
van zaken is.
De voorzitter antwoordt dat het bij Woningstichting wel vaker voorkwam dat het
zo gebeurde.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burge
meester en wethouders.
b. verkoop grond aan_Bakker-Bennebroek
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burge
meester en wethouders»
13. VOORSTEL TOT WIJZIGING VAN HET ALGEMEEN AMBTENARENREGLEMENT
Het lid Klaassen mist in deze regeling de passage waar het de ambtenaar wordt
toegestaan om buiten de werkgemeente te mogen wonen. Hij dacht dat we eens
van die verplichting af moesten.
De voorzitter antwoordt dat de meningen daarover verdeeld zijn. Aan de andere
kant hebben we een. verhuisvergoedingsregeling om te bevorderen, dat men in de
werkgemeente komt wonen. Deze vergoedingsregeling bestaat ook voor onderwij
zend personeel. Daaruit blijkt ook al het belang dat de gemeenteraad heeft
toegekend aan het feit dat bepaalde leidinggevende figuren binnen de gemeente
woonachtig zijn. Maar nu zijn de meningen nogal verdeeld t.a.v. deze materie.
Het lid Klaassen zegt dat we de persoon in kwestie toch wel belemmeren als die
van baan wil veranderen. Want dan wordt die man weer verplicht om te verhuizen
als in een andere gemeente diezelfde verplichting geldt.
De voorzitter antwoordt dat dat dan één nadeel is bij de grote voordelen, die
de ambtelijke rechtspositie biedt.
Het lid Klaassen zag deze verplichting toch graag geschrapt.
De voorzitter antwoordt dat het lid Klaassen dan maar een voorstel vreemd aan
de orde van de dag moet indienen.
Het lid van Wezel ondersteunt het gezegde van de heer Klaassen. Hij vindt ook
dat een ambtenaar de vrijheid moet kunnen hebben om zich in een andere gemeente
te kunnen vestigen» Onze nabuurgemeente kent het ook.
De voorzitter antwoordt dat dan tegelijk de verordening moet worden ingetrokken,
die de verhuiskosten regelt. Dat is dus wel de konsekwentieaan de ene kant
neemt men wat weg, dat zijn duizenden guldens, en aan de andere kant verkrijgt
hij daardoor zijn vrijheid om elders te wonen»
Het lid Verbogt vraagt of er ontheffingsmogelijkheden zijn.
De voorzitter beaamt dat en stelt dat dat voornamelijk geldt voor jeugdig
personeel, omdat het erg moeilijk is om hier een kosthuis te vinden. Bij
trouwen wordt er wel op aangedrongen om zich hier te vestigen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burge
meester en wethouders.