141. -8- je dezelfde inkomsten als voorgaande jaren. Als je dan nagaat dot de lonen bij iedereen ook maar minimaal stijgen en bij sommigen zelfs zakken, als je de trendmatige verhoging toe past dat zal dan niet veel meer zijn, dan 5%. En dan loop je gewoon ook mèe in de pas» Want ik geloof dat we bij de heer van Agt een hele slechte beurt zouden maken, als wij 27% zouden doorgeven. Dus ook zorgen te maken voor de "bezu i n i g i ng" Het I id CI a r i j s vindt dat het I id Roosenboom gebruik maakt van de nieuwe taxaties. En dat is nu juist de moeilijkheid, waar we mee zitten. Het I id Mens zegt dat hij zich daar wel bij neer kan leggen. Het I id CI a r i j s zegt dat dat juist in principe is waar het scheef zit. Het I id Roosenboorn zegt dat dat een kwestie is van een paar maandjes geduld. Dan komen de nieuwe uitvoerders en die ver- I iezen zo'n aktetas. Het lid Ver bogt wil i nhaken, -en Elan wil hij het n i et te moe i I i j k maken voor het nieuwe co!lege-, hij dacht n.l, wanneer men spreekt over trendmatige verhogingen dat nu 4 5% van het tevoren ontvangen bedrag bedragen, wanneer we er tevens vanuit gaan dat er op Halsteren vorig jaar toch nog bijgebouwd is, dan denkt hij dat je van het tevoren ontvangen belastingbedrag toch we I mini maa I 10% erb i j moet t.e I I en om b i j te b I i j ven Hij heeft op een gegeven moment ook moeite met die 27%, maar hij wi nu ook niet zo doen dat ze zeggen: "jongens, verhoudings gewijs zitten we eigenl ijk slechter dan vorig jaar", Dat kun je ook niet maken. Wanneer je normaal spreekt van een verhoging, lande I ijke verhoging van bepaalde zaken van 4 5% en wanneer we daarentegen bijgebouwd hebben, dan moet, -gezien het ontvangen bedrag van vorig jaar-, dat meer stijgen dan 5%. Zondermeer, De voorzitter zegt "bijgebouwen bedoelt U, Dat stelt weinig voor, Bijgebouwen is een kwestie van woningen, de woningvoorraad is ruim vierduizend. Er zij nu 70 huizen bijgekomen» En de hele dure objecten. Het I id Wa Ithu i s gelooft, -als hij de laatste regels van die pagina 3 goed ieest-, dat de maximum te heffen onroerend- goedbeI astingen 1,455.000,-- in totaal is, dan zou je nu komen op bijna 1,2 miljoen, dan krijgt hij het gevoel dat hier getracht wordt om op zo'n kort moge! ijk termijn naar die maximum heffing toe te komen. Zeker ook, als je over die 27% praat. De voorzitter zegt dat dat niet de bedoel ing is. De bedoel ing is gewoon, de voorzieningen, nogal wat extra uitgaven, Is het dan verstandig om er iets aan te doen. Het I id Roosenboom wiI deze keer toch we! voorzichtig zijn, hij denkt dat de mensen zo zulen verschrikken als ze de aanslag thuis krijgen, naar aanleiding daarvan. Wethouder Sinke zegt dat er toch'nog mensen zijn, die minder gaan betalen. Het I id van Wezel heeTt er toch nog moeite mee. Hij vraagt zich toch af: wij zitten dan op een kleine gemeente, maar wanneer er in een grote gemeente de onroerend-goedbeI astingen aan de orde komt, moet dan al leen het co! lege dat doen? Zijn er nu geen gemeenten, waar commissies zijn, hij denkt aan een commissie financiën» Dan moet hij zeggen, deze mensen hebben het ook bekeken, die er geen vertrouwen in hadden^ We worden hier wel voor het blok gezet met: er is geen andere moge I ijkheid. Hij vraagt zich af of er dan echt geen andere moge I i j khe i d is, De voorzitter zegt dat men dan met een commissie zit die adviserend is, en dit gaat over een uitvoeringszaak. Het I id CI ar ij s denkt aan hetgeen zij gedaan hebben bij een voordracht, dat een bepaalde commissie benoemd wordt, nu wi I hij eigenlijk zeggen dat het college niet het vertrouwen van de raadheeft, maar een commissie benoemen die het vertrouwen van de raad heeft en die vertegenwoord is uit elke groepering, die dan dat spul bekijkt. En waarvan je dan zegt: die commissie heeft dat spul gezien, dan zal het wel goed zijn. Het I id Roosenboom vraagt of aan het eind van deze vergadering in de informele vergadering men de rapporten laat zien. Het I id CI ar i j s vindt dat al les wat zij nu zitten te bespreken, van verhogen dit en verhogen dat, aanpassen zus en aanpassen zo, daarmee vang je eigen! ijk in geen enkel geval juist datgene wat bij hem persoonlijk de ontevredenheid teweeg brengt, N.l» het niet weten wat de nieuwe taxaties zijn, zo dat je dus toch nog bl i j ft zitten, dat je inderdaad wel totaal zoveel meer gaat vangen, maar bij de een vang je vee! meer en bij de ander vang je misschien niets. En dat is nu juist het vermeende onrecht. De voorzitter zegt dat de raad zo verwend is met de openheid van het college, dat dit een grote tegenvaller is. Hij begrijpt dat best. Een vloed van informatie, en dat kan in dit geval niet. Maar voor een goed besluit hebben zij dit niet nodig En het col lege mag het niet zeggen. Het I id van den Bos zegt dat bl ijkt dat de economische waarde van de goederen is verdubbeld. Dat betekent dus dat met name de eigenaren van panden daar garen bij spinnen en zijn bezwaar bij dit voorstel is, dat wanneer zij gaan kijken naar de tarieven, die daar voorgesteld worden voor de eigenaren, i.p.v, 6,70 per 3,000, 5,70 per 3.000 en voor de gebruikers dus zeg maar in een groot aantal gevallen, huurders van de panden, dan wordt het 3/50 en 4,15 was het. Dan blijkt dat het voorstel, naar zijn beredenoring in het voordeel van de eigenaren, die het toch al niet zo slecht hebben, uitkomt. Dat betekent dat de eigenaren een gulden minder gaan betalen, dus een gulden wi'nst hebben in feite, en dat de gebruikers maar 0,65 minder gaan betalen. Op grond daarvan is hij het met dit voorstel niet eens. Hij stelt dan ook voor dat die 27% voor de eigenaar best mag bl ijven staan en voor de gebruikers toch wel wat minder mag zijn. Het I id van WezeI zegt dat het I id van den Bos dat allemaal wel kan zeggen, maar wat ziet hij onder eigenaren, die een woning hebben en de moed ervoor genomen hebben om er uit te gaan, alle lasten ervoor hebben, en dan vraagt hij zich af: wat is eigendom en wat is bezit? Men kan het wel verkopen wanneer men het niet meer nodig heeft, maar zolang men er zelf wil wonen, dan zie ik geen verschil tussen eigenaar en huurder. En dan vindt hij dat de eigenaar voor meer lasten zit dan het I id van den Bos denkt. Hij weet wel waarom hij dat zegt en dat is zijn goed recht. Maar hij is het er niet mee eens.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1978 | | pagina 5