—2— 11. Voorstel tot het verlenen van medewerking ex artikel 50 van de Kleuter onderwijswet voor het aanschaffen van ontwikkelingsmateriaal en meubi lair t.b.v. de kleuterschool "de Wildebras" te Halsteren. 12. Voorstel tot verkoop gronden aan de Woningstichting Halsteren voor de bouw van 14 woningwetwoningen in het bestemmingsplan Bloemendaal en idem aan Bakker-Bennebroek voor de bouw van 3 woningen. 13. Voorstel tot wijziging van het Algemeen Ambtenaren Reglement. 14. Voorstel tot het instemmen met opneming in het landelijk programma openbare bibliotheken 1976-1979. 15. Begrotingswijzigingen. 16. Benoeming leden Raad van Beheer van het Sportfondsenbad □PENING De voorzitter opent de vergadering met het gebruikelijke gebed. 1. VASTSTELLING NOTULEN VAN DE OPENBARE VERGADERING VAN DE RAAD VAN 28 SEP TEMBER 1978 De voorzitter zegt dat hij hierover één brief heeft ontvangen, luidende als volgt "Halsteren, 22 oktober 1978 - Aan de voorzitter van de raad der gemeente Halsteren. Naar aanleiding van de notulen van de openbare vergadering van de raad der gemeente Halsteren dd. 28 september 1978, betreffende punt 3 op bladzijde 3, moge ik U namens de raadsfrakties van Gemeentebelangen, Leef baarheid Halsteren-Lepelstraat en V.V.D. het navolgende onder Uw aandacht brengen. Het lid Sinke doet namens het C.D.A., Werknemerspartij en P.v.d.A. een voor stel aan de raad om het vertrouwen in wethouder van Elzakker op te zeggen. Vóór een der leden van de raad met goed fatsoen kans krijgt hierop te rea geren is de hamer van de voorzitter reeds gevallen en "is aldus besloten". Tegen deze gang van zaken willen wij een duidelijk protest laten horen, om dat: a. zo'n voorstel slechts kan worden ingediend, indien het samenhangt met de agenda (art.21 van het reglement van orde) of als voorstel vreemd aan de orde van de dag (art.22. van het reglement van orde). In beide gevallen dient dan zo'n voorstel door tenminste 2 raadsleden te worden ondersteund (art. 21, sub 3 en art.22sub 3 van het reglement van orde). Dit laatste is verzuimd. b. Een dergelijke motie dient vergezeld te gaan van een korte gemotiveerde verklaring (art. 21, sub 2 van het reglement van orde), ook deze ont breekt hierbij. c. Wat de samenhang van bedoeld voorstel met het te behandelen onderwerp betreft, zijn wij net met de zienswijze van de voorzitter beslist niet eens. Over het welles-nietes hiervan beslist niet de voorzitter, maar wel de raad (art. 21, sub 4 van het reglement van orde). Hiertoe heeft de raad geen enkele gelegenheid gekregen. Naar aanleiding van vorenvermelde mogen wij dan ook Uw raad verzoeken be doeld ten onrechte genomen besluit, vervallen te verklaren en uit de notu len te doen schrappen. Gemeentebelangen: J.Klaassen; Leefbaarheid: D.A.van den Kieboom en V.V.D. J. van Wezel". -3- De voorzitter geeft hierbij nog aan, dat er 2 voorstellen aan de orde zijn, nl. het ene houdt in een bepaalde passage uit de notulen te schrappen, dat is dus terecht aan de orde bij dit punt; een ander element van dit voorstel is de motie van wantrouwen van de vorige raadsvergadering in te trekken en dat zou beschouwd kunnen worden als een voorstel vreemd aan de orde van de dag, waarvoor een bepaalde procedure geldt, die doorgaans uitmondt in het toevoegen aan de agenda. Hij heeft.begrepen dat er behoefte bestaat aan een motie van orde om deze 2 elementen toch tesamen te behandelen. Als dat ver moeden juist is, geeft hij graag de gelegenheid om die motie van orde in te dienen. Het lid K'laassen ziet het iets anders dan de voorzitter. Hij dacht dat punt c uit hun brief wel samenhangt met de notulen. De voorzitter antwoordt dat er toch 2 voorstellen liggen. Het ene is een stuk uit de notulen schrappen en het ander is een voorstel om een eerder genomen besluit in te trekken. Dat is duidelijk een voorstel vreemd aan de orde van de dag. Meestal wordt een voorstel vreemd aan de orde van de dag aan het eind van de agenda behandeld. Door een motie van orde in te dienen kan het dan terstond behandeld worden. Het lid Klaassen dient dan de motie van orde in, welke voldoende ondersteund wordt De voorzitter vraagt of iemand stemming wil over dit voorstelNiemand? Dan gaan we allebei de punten behandelen bij punt 2. Vervolgens vraagt hij wie van de leden hij het woord mag geven. Het lid van Eekelen bevreemt zich want als hij de notulen van de vorige ver gadering goed leest dan vraagt de voorzitter: "wie naar aanleiding hiervan het woord wenst. Niemand? Wenst iemand stemming? Niemand? Hij dacht dat de voorzitter het juist formeel heeft gedaan. De voorzitter antwoordt dat het lid van Eekelen zegt: niemand. Maar hij heeft gezegd: niemand? In wezen vraagt hij ook 2 keer stemming, dat is heel iets anders dan het antwoord: niemand. Hij heeft duidelijk gezegd: niemand? adem pauze; wenst iemand stemming? niemand? Het lid van Eekelen neemt aan dat de notulist de zaak toch notuleert van de band. De voorzitter bevestigt dat. Het lid van Eekelen neemt dan aan, dat die woorden gesproken zijn. Dan neemt hij ook aan, dat de anderen niet op hun quivive zijn geweest om geen stem ming te vragen. De heer Sinke sprak duidelijk namens de raadsleden van het C.D.A., Werknemerspartij en P.v.d.A. Dat waren toch 7 leden, die het voor stel ondersteunden in plaats van 2. Hij begrijpt de manouvre niet waarom er geschrapt moet worden in de notulen. Hij zou zeggen: "laat ze eerst maar eens vertellen, waarom wel?". Het lid Klaassen zegt dat duidelijk beschreven staat in hun brief, dat ze met goed fatsoen geen kans hebben gekregen om erop te reageren. Bij het voorstel vreemd aan de orde van de dag heeft de voorzitter wel een duide lijke pauze genomen om iemand de gelegenheid te geven om te reageren. Het was ook nog zo, dat het voorstel niet verwacht werd op dat moment. Dp dat moment mocht de voorzitter dit voorstel niet toelaten. De voorzitter antwoordt dat hij wist dat dat voorstel kwam, maar niet het moment. Maar er zou er één komen. Het lid Klaassen zegt dat die op dat moment niet mocht komen. De voorzitter vraagt waarom dan wel niet.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1978 | | pagina 56