-IC-
Dan zaGedeputeerde Staten makkelijker aannemen dat het juist is»
Daarna krijgt de raad dan een voorstel tot begrotingswijziging.
De raad gaat hiermee akkoord»
Punt_37
Het 1 id Pr i ems zegt dat het gaat over de brief die zijn partij
geschreven heeft» Hij heeft er ook geen bezwaar tegen om dat
straks te behandelen als dat voorstel vreemd aan de orde van
de dag aan de orde komt» Hij winu wel even de opvattingen
weergeven van zijn partij over het bestemmingsplan Randweg-
Noord.Zij hebben het idee dat er wat procedurefouten gemaakt
zijn en dat het verstandig zou zijn dit voorste! terug te nemen,
omdat er maar 1 facet van heel de wegenstruktuur rond Bergen
op Zoom en Halsteren belicht wordt» Het is als het ware een
voorschot nemen op de toekomst, die voor hen helemaal nog niet
vaststaat, omdat het tracé van de Zoomweg, wat er duidelijk mee
te maken heeft, ook nog niet vast; ligt» Wanneer een nieuw plan
gemaakt zou worden, waarbij al Ie Halsterse problemen ook opgelost
zouden worden, dan kunnen zij dat voorste! met heel andere ogen
bekijken dan nu. Omdat nu alleen de problemen van Bergen op
Zoom opgelost worden» Vandaar onze schriftelijke vragen» Hij
verzoekt het col lege om schriftel ijk te reageren»
De voorzitter antwoordt dat dat de bedoeling is»
De voorz i tter stelt daarna aan de orde het voorstel vreemd aan
de orde van de dag en vraagt wie van de leden er wat van wiI
zeggen» Hij leest vervolgens artikel 22 van het Reglement van
Orde voor de vergaderingen van de raad voor en vraagt of het
betreffende voorstel voldoende ondersteund wordt» Daar wordt
aan voldaan. Het betreffende voorste! kan in handen worden
gesteld van B&W voor advies of naar een vaste commissie
of bijzondere commissie, slechts in zeer dringende gevallen kan
tot behandeling worden besloten.
Wethouder Roosenboom wiI het in behandeling nemen»
De voorzitter vraagt de wethouder of hij vindt dat dit een
zeer bijzonder geval is»
Wethouder Roosenboom beaamt dat»
Het I id S i nke vraagt de voorzitter de 3 moge! ijkheden nog eens
voor te lezen»
De voorz i tter leest nogmaals het betreffende artikel uit het re
glement van orde voor» Hij tekent daarbij nog aan dat hij het
zeer bijzondere hier niet ziet zitten, maar daar kan men over
van mening verschillen.
Het lid Pp i ems stelt voor dat het co! lege zich hier nog eens
een keertje over buigt en daar dan een grondige studie van maakt.
Het maakt op hem een heel overhaaste indruk»
Het I id Verbogt is voorstander van behandel ing»
De voorzitter vraagt het I id Verbogt wat hij dan wiI behandelen.
Het lid Verbogt antwoordt: "de brief".
De voorzitter zegt dat het een heel vage brief is» Een mededeling
over een mededeling, die er niet geweest is.
11-
Het lid S i nke zou het heel onverstandig vinden deze zaak nu
te behandelen vooral ook omdat wij nu nieuwe raadsleden in ons
midden hebben, die praktisch niets van de materie weten.
Die de betreffende plannen praktisch nog niet ingezien hebben
en waar alle stud i e ontbreekt en alle beoorde Ii ngsmogeI i j kheden
ontbreken.
Het zou bijzonder dom zijn de procedures te stoppen van plannen,
die al lang op tafel I iggen en waar lange tijd aan gewerkt is.
Het zijn zaken die in gang zijn en die nog niet afgerond zijn.
Vooral bij het plan Theodorushaven is het zo dat de reakties
beginnen binnen te komen» We weten allemaal dat dit plan aan
gepast zal dienen te worden en daar zijn mogelijkheden genoeg
voor. Dit zaI voor de raadsleden ook bijzonder gunstig zijn
omdat ze daardoor beter de normen van het plan leren kennen.
Hij gelooft dat zij heel erg tegen moeten zijn om dit nu S la
minute trachten te gaan behandelen of op enigerlijk wijze van
tafel te doen vegen. Hij moet er nog bij zeggen dat dit voor
hen zeker aanleiding zal zijn om de aangekondigde procedure
dan ook direkt in te zetten»
Het I id Pr i ems voegt er nog aan toe dat het niet al leen moei I ijk
is voor nieuwe raadsleden om er in te duiken. Want hij heeft
begrepen dat zeifs de meeste raadsleden het plan Theodorus
haven nog niet hebben bestudeerd»
Het lid Mens zegt dat hij het ontwerp van het bestemmingsplan
Theodorushaven niet kent. Hij kan het voorstel van de heer
Priems volgen om de materie in handen te stellen van B&W.
Het I id Verbogt bi ijft voor behandel ing.
De voorzitter verzoekt het I id Verbogt de urgentie toe te I ichten
waarom het nu behandeld moet worden en niet over een maand.
Het lid Verbogt antwoordt dat hij voor behandel ing is.
De voorz itter antwoordt dat het I id Verbogt er dan maar aan
moet beginnen. Je kunt toch zo'n stuk niet behandelen als het
niet is voorbereid door commissies etc.
Het I id Verbogt zegt dat dat niet zi jn fout is.
De voorzitter praat niet over fouten. Het col lege heeft de
kans niet gehad om het voor te bereiden.
Het lid van Eekelen dacht dat bij de vorige raadsperiode duidelijke
afspraken waren gemaakt dat het ontwerp plan ter visie zou
worden gelegd en aan 30 instanties zou worden toegezonden. Elk
lid van de toenmalige commissie Ruimtelijke Ordening zou de in
gekomen reakties thuis krijgen en kunnen bestuderen. Daarna
zou het plan opnieuw in de commissie Ruimtelijke Ordening be
handeld worden, waardoor het gewijzigd plan zou worden aangeboden
aan het college. Daarna zou het college het plan ter vaststelling
voorleggen aan de raad» Als men over zulke afspraken zo licht
vaardig denkt, dan gelooft hij dat de heer Sinke zondermeer
ge I ijk heeft
Het I i d SInke w i I nogmaaIs w i jzen op de b i j zonder moe i I i j ke si tu-
atie. Wanneer het betreffende plan van tafel geveegd wordt
dan komt er een vacuum waar alles moge I i j k is jn waar men moet terug
val len op het oude plan, wat in wezen niets meer betekent»
Om het mi I ieu in de omgeving te. regelen hebben we geen poot meer
om op te staan. Hij gelooft dat het voor General Electric ook
een onverkwikkelijke procedure zou zijn, want als het inderdaad
zo zou zijn dat men rond de jaarwisseling gaat praten over een
eventuele uitbreiding dan zal men toch zeker bepaalde normen