_6~ Het lid van El zakker kan zich volledig bij de andere leden aan sluiten: ze moeten een raadsbesluit nemen, en weten niet waar voor. Er kunnen zoveel rare dingen in staan, dat hij onder deze voorwaarden niet akkoord kan gaan.» Het I id Roosenboom zegt dat diezelfde verwikkel ingen die zich toen hebben voorgedaan, er zijn zelfs taxatierapporten e.d. in de prullebak gegooid» Dan zou je mogen stellen dat de raads leden toen heel onnauwkeurig hebben gewerkt. Daar zullen wel redenen aanwezig zijn geweest om het te doen. Omdat het aan alle kanten rammelde. De voorzitter interrumpeertdat het college er niet over peinst om een risico te gaan lopen om zich schuldig te maken aan mi sdr i jf Het I id Mens zegt vervolgens dat er nog niet eens in staat wat het de vorige keer was. Dat heeft hij uit deze stukken niet kunnen lezen, hij weet zelfs niet met hoeveel het verhoogd is, Het I id van Ei zakker vindt dat de raad toch wel lel ijk wordt weggezet, als er gezegd wordt: "geheimhouding wordt er opge legd". De voorzitter zegt duidei ijk dat de wet niet spreekt over geheim-houding, de wet zegt: "het mag nietVervoIgens leest de voorzitter artikel 67 van de Algemene Wet inzake Rijksbelastingen. WaIthu i s vindt niet dat er sprake is van wantrouwen, t.oz.v. het col lege zo van, "we mogen het niet zien, er zit zeker iets niet goed",maar er zijn een aantal zaken,bijv, de sociaaI-zwakkeren, dat die ook nog onder de vermogens belasting gaan vallen, waardoor ze dubbel worden gepakt. Wat puur een gevolg is van een taxatie, en daar heeft hij bezwaar tegen. Vandaar dat hij zegt "ik wil die taxatie zien". De voorzi tter vervolgt daarmee dat die moge I ijkheid er helaas n i et i s Wethouder Sinke zegt, dat met die beroepmogeI ijkheden die er voor de indivuduele burger is, en als een burger zich tot een raadsl id went mag die daar ook gerust zijn zelf-kennis van geven. Maar het is juist de bescherming van de burger zelf. Je moet natuur I ijk ook niet vergeten dot er in total i- teit een stuk prijsstijging zit. Het I id C1 a r i j s zegt dat de vorige keer die schattingen en taxaties ook geen 100% waren, maar daar zijn we uiteindel ijk toch maar mee akkoord gegaan, Is het dan niet beter de oude taxaties te handhaven en gewoon dat bedrag per 3.000 optrekken naar wat er nodig is. Dan gaan ze dus allemaal een beetje meer betalen. Dus niet de een minder en de ander 3e zo veel. De voorzitter zegt dat het voorschrift er nu eenmaal is om om de drie jaar de tarieven opnieuw vast te stellen. Het I id CI ar i j s zegt dan de taxatie trendmatig te verhogen en dan kom je op hetzelfde uit. De voor:.: i tter zegt dat zij de indruk hebben dat er nu meer evenwicht is. Het I id Mouws zegt dat als ze op dezelfde bedragen wi Ilen bl ijven zitten, dan moeten ze die 2,75 en 4/50 aan elkaar binden, dat is een aanzienlijke vermindering en dat is de opbrengst hetzelfde. Al leen het punt ligt er dat de zaak nog hoger moet. -7- Hij is wel verschrokken van die 27%, Hij vindt dat hun taxaties individueel veel te hoog zijn. Hij vindt dat er meer gediskussiërd moet worden over de objecten die op het I ijst je staan. Behalve die 2 '7% is hij er voor de rest wel mee eens. Het kan gewoon niet anders. Het I id Mens zegt dat het I id Mouws toch wel een denkfout maakt. Hij zegt n«I1 keer op de drie jaar, dat is niet waar. De economische waarde van die objecten worden 1 x op de drie jaar getaxeerd» Maar de bedragen worden ieder jaar opnieuw vastgesteld. Want in 1976 was het lager dan in 1977, Het I id van Eekelen zegt dat de basisbedragen minimaal met 45% verhoogd zijn over de hele linie. Als men dat gaat verge I ijken kan men zien dat de economische waarde met minstens 50% is gestegen» Waar hebben ze die o'an-gehaa I d? Dat is de grote vraag. Het lid Me ns vindt die 27% te hoog» Hij zegt als men aan het een niets kan doen, laat ons dan aan het andere wat doen. Aan de tarieven van de gebruikers en eigenaren kunnen we we I wat doen Het I id Mens zegt dat zij ook andere jaren een verhoging hebben toegepast van de tarieven. Dus pok nu. Niet vanwege die J 4/15 en 5/70, maar op grond Van die 2,75 en 4/50. Daar moet een bepaald percentage van komen en niet van db 27%. Het I id van Eckel en zegt dat dat ook.niet bij de stukken lag, en dan kun je zeggen: "je had toch je begroting en hogere adviezen". Dan vraagt hij zich af hoeveel nu de verhoging is geworden, dat de mensen in zijn totaliteit méér op moeten gaan brengen als vorig jaar» Het I id Roosonboom antwoordt van 27%, De voorzitter voegt daar aan toe: bij deze voorgestelde tarieven. Het I id CI ar ijs zegt duidel ijk met zijn al len, Niet individueel. Het I id Roosenboom zegt dat het dan wel 500 kan zijn. De voorz i tter zegt dat er uitschieters inzitten. Het 1 id Roosenboom zegt dat dat net toeval lig bij hem kan zijn. Het I id Mens zegt dat dan iedereen, elke burger, het recht heeft een bezwaarschrift bij de belasting in te dienen. Het I id Roosenboom zegt dan dat iedereen zegt: "wiI je het er voor verkopen» Wethouder Sinke dacht dat het col lege de indruk heeft dat die uitschieters zitten te luisteren, en dat zijn mensen die zich wel kunnen verdedigen in het algemeen. Dat is het grote voordeel. Het I id Mens vindt dat hij zich dan wel aan die 27% mag storen. Het I id C I ar i ,j s vindt dat je eerst moet gaan kijken waarop. Waarop ga je verhogen? Het I id Roosenboom zegt dat het heel eenvoudig is. Want als je het werk goed bestudeerd hebt, dan zeggen ze:"als we het zelfde bedrag wiIlen halen, als voor het afgelopen jaar, dan kom je maar aan een bedrag van 2,75 en 4,50. En voorgaande keren was dat hoger. Dus als je zou bl ijven zitten op die 2,75 en 4/50/ dan kwam je precies met dit hoge bedrag op hetzelfde belastinggeld uit als vorig jaar. Want de economische waarde is verhoogd, daardoor kun je die tarieven verlagen. En als je nou bl ijft zitten op die J' 2,75 en 4,50, dan krijg

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1978 | | pagina 4