<Lo\ -14— Punt_40 Het lid van Meer stelt dat dit voor hem wel het moeilijkste punt van de agenda is. Hij wil vanavond over 2 verschillende dingen praten, nl. de lo- katie en de groei van de scholen. Hij wil met het eerste beginnen. Daar geeft de stichting en de schoolvereniging aan, dat het onderwijskundig haast onmogelijk is om de nieuwe lokalen achter de sporthal te zetten. Daar kan hij een heel eindje in meegaan. Een andere zaak is de groei van de beide scholen daar in de Rode Schouw. Ze hebben het idee dat deze scholen aan het groeien zijn ten koste van lokalen hier in het dorp.Voor al de stichting katholieke scholen maakt daar naar zijn mening een fout, nl. dat die stichting elders lokalen heeft om die kinderen op te vangen, die niet in de Rode Schouw woonachtig zijn. De enigste mogelijkheid is, dat de schoolvereniging Rode Schouw wel uit kan breiden. In die zin dat zij ook mensen mag aantrekken, die niet in de Rode Schouw woonachtig zijn, ook al omdat de onderwijsvorm daar gewoon anders is. In het dorp is die onderwijsvorm niet voorradig. De stichting katholieke scholen kan wel een oplossing proberen te vinden, die hoeft niet perse in kompetitie te blij ven. Zij stellen voor om dat eens geduchtig te onderzoeken of het niet de andere kant omgebogen kan worden, anders blijven we in de problemen. Wat die lokatie verder betreft: de mensen die er verantwoordelijk voor zijn dat die scholen daar gekomen zijn, zijn er ook verantwoordelijk voor dat die zo groeien. Daarnaast zijn die mensen ook verantwoordelijk voor het feit dat er tijdelijk een stuk groen moet worden opgeofferd. Het klinkt misschien hard, maar voor hem ligt het toch zo. De voorzitter antwoordt dat de inspekteur vindt, dat de stichting katho lieke scholen de berging zou moeten afbreken en in plaats daarvan 2 houten lokalen zou moeten bouwen, die dan voor een gedeelte in het groen steken. Daarvan zou er 1 bestemd zijn voor de stichting katholieke scholen en de andere voor de neutrale school, waarbij ze dan als het ware boven op eikaars lip zitten. Dat is de mening van de inspekteur, daarnaast vindt hij het ge bruik van de hal, in tegenstelling tot bij andere scholen, niet aanvaard baar. De gemeenschapsruimte in de katholieke school mag ook niet gebruikt worden voor de huisvesting van leerlingen. Het is een moeilijk punt, 't is ook een kwestie van aanvoelen. De groei is ook een erg moeilijk punt. Dat er in principe groei zit in de Rode Schouw gelooft hij wel, maar als de wo ningbouw heel langzaam gaat dan is die groei er misschien wel, maar dan is er al zoveel doorgestroomddat je niet meer kunt spreken van groei in abso lute zin. Ook al zouden we kiezen voor een lokatie van 3 a 4 lokalen achter de sporthal, zal kunnen blijken dat het eigenlijk te groot is. Daarom heeft hij de indruk dat we op dit moment moeilijk ja of neen kunnen zeggen. Hij is het met de heer van Meer eens, dat het nog eens grondiger onderzocht moet worden. Met name die groei is erg belangrijk. Het is heel goed denk baar dat de stichting katholieke scholen een 7e leerkracht krijgt, maar op dit moment is die er nog niet en hij ziet hem binnen een jaar ook nog niet komen. Bij de neutrale school is het ietsje duidelijker, in die zin dat het 7e lokaal er moet komendaarvoor heeft de raad ook vanavond het krediet gevoteerd. Het restje wat daar nog aanwezig is, biedt dezelfde on zekerheden als bij de katholieke school. Een belangrijke overweging is al tijd geweest: is het niet denkbaar dat, ook met respektering van de keuze van onderwijsvrijheid, de mensen, die niet principieel naar die school willen, af te leiden naar andere scholen. Hij gelooft dat het schoolbe stuur daar beleidsruimte heeft om daar wat mee te doen. Dat vraagt waar schijnlijk toch langdurig overleg. Het is allemaal een beetje uit de hand Q.02- -15- gelopenomdat men over en weer om het hardst is gaan werven. Dat was de bedoeling van de raad niet. De raad heeft gezegd: "liefst 1 school van !2 klassen en die zullen dan wel voldoende blijken te zijn. behoudens de klei ne pieken, die je altijd in een nieuwe wijk hebt". Maar wij kunnen er niet goed aan uit, gelet op de vaagheid van de gegevens. Het lid Walthuis zegt dat wij indertijd als raad gemeend hebben,dat er 1 school van 12 klassen moest komen, dan is het een vreemde zaak dat er nu 2 scholen met 6 klassen zijn. Toen mocht al verwacht worden dat er in de toekomst problemen zouden rijzen. Daarnaast vindt hij het een onzinnige zaak om tegen de schoolbesturen of zelfs tegen de ouders rechtstreeks te zeggen: "doe je kinderen maar naar school in het dorp". Iedereen heeft de vrije keus om zijn kinderen op school te laten gaan, die zij willen. Hij vindt niet dat we hen dat mogen ontzeggen. De voorzitter antwoordt: tenzij dat in overleg gebeurt. Daar dringen wij altijd op aan: je moet de ouders niet dwingen, maar er is ook een ruimte voor overleg. In het verleden is het herhaaldelijk gebleken, dat als je een beroep doet op de ouders, men in vele gevallen daarmee akkoord gaat. Hij zegt niet, dat dit de oplossing is. Op dit moment is het niet zo mak kelijk om te zeggen: zet maar 3 of 4 lokalen in het groen of bij de school, dat laatste wil ÖK' inspekteur niet. Als tussenoplossing hebben wij gezegd: "zet ze tijdelijk achter de sporthal", maar dat wil het schoolbestuur weer niet. Daar kom je niet in één keer uit. Maar grondig onderzoek, wat de heer van Meer heeft betoogd, is wel wenselijk, zelfs aanhoudend onderzoek. Het lid Verbogt juicht het wel toe, dat het grondig onderzocht wordt, maar hij vindt dat wij als raad nogal lang onderzoeken. In het verleden deed de scholenkwestie nogal wat stof opwaaien. We zijn er misschien zelf medeschul dig aan, dat er 2 scholen zitten. Iedereen onderkent dat er geen plaats is. Toch vindt hij het van deze raad ook een beetje vervelend. Gelet op de nauwe samenwerking tussen de 2 schoolbesturen, vraagt hij zich af waar de goede wil van de raad is. Als we willen kan het zondermeer. Want wanneer de in spekteur hier ook achter staat, dan zal die ook er aan meewerken. De men sen, die het groene hart willen bewaren wil hij in het gelijk stellen, maar als wij als raad zeggen: "die school moet uitgebreid worden", dan kan het zondermeer. We moeten eindelijk eens een keer gaan besluiten, in plaats van steeds maar weer onderzoeken. Als we hebben besloten, moeten O de bevoegde instanties maar uitzoeken hoe er het beste uitgebreid kan wor den. De voorzitter stelt wel van:die mensen nemen het niet zo nauw, maar hij weet dat de mensen het wel nauw nemen, want ze willen toch graag op die school blijven. Hij vindt het jammer dat we de besluitvorming steeds maar uitstellen. De kommissies hebben er tot in den treure bij stil gestaan. Die zijn ook nooit tot een goede oplossing gekomen. De voorzitter antwoordt dat deze raad unaniem gezegd heeft: "hoe we het ook oplossen, niet in het groene hart". De inspekteur zegt: "hoe men het ook oplost, niet bij de school zelf". Dan is onze konklusie geweest om uit te wijken naar een terrein wat daar in de buurt ligt. Het lid Verbogt stelt dat hij misschien verkeerd is voorgelicht, maar hij heeft vernomen, dat de uitbreiding wel degelijk bij de school kan plaats vinden. Hij vraagt of het getoetst is bij de inspekteur. De voorzitter antwoordt dat de inspekteur half juli heeft laten weten, dat hij er tegen is om alles wat nodig zou zijn op het schoolterrein zelf te doen. Daarom gaf hij een soort tussenvoorstel: "neem een stuk van het ter rein en een stuk van het groene hart", maar dan zit je maar aan 2 lokalen, terwijl er wellicht 3 of 4 nodig zijn. Dan zet je je wel klem voor de res terende 1 of 2 lokalen, daar hebben we dan beslist geen ruimte meer voor.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1978 | | pagina 35