<Lo\
-14—
Punt_40
Het lid van Meer stelt dat dit voor hem wel het moeilijkste punt van de
agenda is. Hij wil vanavond over 2 verschillende dingen praten, nl. de lo-
katie en de groei van de scholen. Hij wil met het eerste beginnen. Daar
geeft de stichting en de schoolvereniging aan, dat het onderwijskundig
haast onmogelijk is om de nieuwe lokalen achter de sporthal te zetten.
Daar kan hij een heel eindje in meegaan. Een andere zaak is de groei van
de beide scholen daar in de Rode Schouw. Ze hebben het idee dat deze
scholen aan het groeien zijn ten koste van lokalen hier in het dorp.Voor
al de stichting katholieke scholen maakt daar naar zijn mening een fout,
nl. dat die stichting elders lokalen heeft om die kinderen op te vangen,
die niet in de Rode Schouw woonachtig zijn. De enigste mogelijkheid is,
dat de schoolvereniging Rode Schouw wel uit kan breiden. In die zin dat
zij ook mensen mag aantrekken, die niet in de Rode Schouw woonachtig zijn,
ook al omdat de onderwijsvorm daar gewoon anders is. In het dorp is die
onderwijsvorm niet voorradig. De stichting katholieke scholen kan wel een
oplossing proberen te vinden, die hoeft niet perse in kompetitie te blij
ven. Zij stellen voor om dat eens geduchtig te onderzoeken of het niet de
andere kant omgebogen kan worden, anders blijven we in de problemen. Wat
die lokatie verder betreft: de mensen die er verantwoordelijk voor zijn
dat die scholen daar gekomen zijn, zijn er ook verantwoordelijk voor dat
die zo groeien. Daarnaast zijn die mensen ook verantwoordelijk voor het
feit dat er tijdelijk een stuk groen moet worden opgeofferd. Het klinkt
misschien hard, maar voor hem ligt het toch zo.
De voorzitter antwoordt dat de inspekteur vindt, dat de stichting katho
lieke scholen de berging zou moeten afbreken en in plaats daarvan 2 houten
lokalen zou moeten bouwen, die dan voor een gedeelte in het groen steken.
Daarvan zou er 1 bestemd zijn voor de stichting katholieke scholen en de
andere voor de neutrale school, waarbij ze dan als het ware boven op eikaars
lip zitten. Dat is de mening van de inspekteur, daarnaast vindt hij het ge
bruik van de hal, in tegenstelling tot bij andere scholen, niet aanvaard
baar. De gemeenschapsruimte in de katholieke school mag ook niet gebruikt
worden voor de huisvesting van leerlingen. Het is een moeilijk punt, 't is
ook een kwestie van aanvoelen. De groei is ook een erg moeilijk punt. Dat
er in principe groei zit in de Rode Schouw gelooft hij wel, maar als de wo
ningbouw heel langzaam gaat dan is die groei er misschien wel, maar dan is
er al zoveel doorgestroomddat je niet meer kunt spreken van groei in abso
lute zin. Ook al zouden we kiezen voor een lokatie van 3 a 4 lokalen achter
de sporthal, zal kunnen blijken dat het eigenlijk te groot is. Daarom heeft
hij de indruk dat we op dit moment moeilijk ja of neen kunnen zeggen. Hij
is het met de heer van Meer eens, dat het nog eens grondiger onderzocht
moet worden. Met name die groei is erg belangrijk. Het is heel goed denk
baar dat de stichting katholieke scholen een 7e leerkracht krijgt, maar
op dit moment is die er nog niet en hij ziet hem binnen een jaar ook nog
niet komen. Bij de neutrale school is het ietsje duidelijker, in die zin
dat het 7e lokaal er moet komendaarvoor heeft de raad ook vanavond het
krediet gevoteerd. Het restje wat daar nog aanwezig is, biedt dezelfde on
zekerheden als bij de katholieke school. Een belangrijke overweging is al
tijd geweest: is het niet denkbaar dat, ook met respektering van de keuze
van onderwijsvrijheid, de mensen, die niet principieel naar die school
willen, af te leiden naar andere scholen. Hij gelooft dat het schoolbe
stuur daar beleidsruimte heeft om daar wat mee te doen. Dat vraagt waar
schijnlijk toch langdurig overleg. Het is allemaal een beetje uit de hand
Q.02-
-15-
gelopenomdat men over en weer om het hardst is gaan werven. Dat was de
bedoeling van de raad niet. De raad heeft gezegd: "liefst 1 school van !2
klassen en die zullen dan wel voldoende blijken te zijn. behoudens de klei
ne pieken, die je altijd in een nieuwe wijk hebt". Maar wij kunnen er niet
goed aan uit, gelet op de vaagheid van de gegevens.
Het lid Walthuis zegt dat wij indertijd als raad gemeend hebben,dat er 1
school van 12 klassen moest komen, dan is het een vreemde zaak dat er nu
2 scholen met 6 klassen zijn. Toen mocht al verwacht worden dat er in de
toekomst problemen zouden rijzen. Daarnaast vindt hij het een onzinnige
zaak om tegen de schoolbesturen of zelfs tegen de ouders rechtstreeks te
zeggen: "doe je kinderen maar naar school in het dorp". Iedereen heeft de
vrije keus om zijn kinderen op school te laten gaan, die zij willen. Hij
vindt niet dat we hen dat mogen ontzeggen.
De voorzitter antwoordt: tenzij dat in overleg gebeurt. Daar dringen wij
altijd op aan: je moet de ouders niet dwingen, maar er is ook een ruimte
voor overleg. In het verleden is het herhaaldelijk gebleken, dat als je
een beroep doet op de ouders, men in vele gevallen daarmee akkoord gaat.
Hij zegt niet, dat dit de oplossing is. Op dit moment is het niet zo mak
kelijk om te zeggen: zet maar 3 of 4 lokalen in het groen of bij de school,
dat laatste wil ÖK' inspekteur niet. Als tussenoplossing hebben wij gezegd:
"zet ze tijdelijk achter de sporthal", maar dat wil het schoolbestuur weer
niet. Daar kom je niet in één keer uit. Maar grondig onderzoek, wat de heer
van Meer heeft betoogd, is wel wenselijk, zelfs aanhoudend onderzoek.
Het lid Verbogt juicht het wel toe, dat het grondig onderzocht wordt, maar
hij vindt dat wij als raad nogal lang onderzoeken. In het verleden deed de
scholenkwestie nogal wat stof opwaaien. We zijn er misschien zelf medeschul
dig aan, dat er 2 scholen zitten. Iedereen onderkent dat er geen plaats is.
Toch vindt hij het van deze raad ook een beetje vervelend. Gelet op de nauwe
samenwerking tussen de 2 schoolbesturen, vraagt hij zich af waar de goede
wil van de raad is. Als we willen kan het zondermeer. Want wanneer de in
spekteur hier ook achter staat, dan zal die ook er aan meewerken. De men
sen, die het groene hart willen bewaren wil hij in het gelijk stellen,
maar als wij als raad zeggen: "die school moet uitgebreid worden", dan
kan het zondermeer. We moeten eindelijk eens een keer gaan besluiten, in
plaats van steeds maar weer onderzoeken. Als we hebben besloten, moeten
O de bevoegde instanties maar uitzoeken hoe er het beste uitgebreid kan wor
den. De voorzitter stelt wel van:die mensen nemen het niet zo nauw, maar
hij weet dat de mensen het wel nauw nemen, want ze willen toch graag op die
school blijven. Hij vindt het jammer dat we de besluitvorming steeds maar
uitstellen. De kommissies hebben er tot in den treure bij stil gestaan. Die
zijn ook nooit tot een goede oplossing gekomen.
De voorzitter antwoordt dat deze raad unaniem gezegd heeft: "hoe we het ook
oplossen, niet in het groene hart". De inspekteur zegt: "hoe men het ook
oplost, niet bij de school zelf". Dan is onze konklusie geweest om uit te
wijken naar een terrein wat daar in de buurt ligt.
Het lid Verbogt stelt dat hij misschien verkeerd is voorgelicht, maar hij
heeft vernomen, dat de uitbreiding wel degelijk bij de school kan plaats
vinden. Hij vraagt of het getoetst is bij de inspekteur.
De voorzitter antwoordt dat de inspekteur half juli heeft laten weten, dat
hij er tegen is om alles wat nodig zou zijn op het schoolterrein zelf te
doen. Daarom gaf hij een soort tussenvoorstel: "neem een stuk van het ter
rein en een stuk van het groene hart", maar dan zit je maar aan 2 lokalen,
terwijl er wellicht 3 of 4 nodig zijn. Dan zet je je wel klem voor de res
terende 1 of 2 lokalen, daar hebben we dan beslist geen ruimte meer voor.