-28- met zulke geringe aantal len tot een leefbaar geheel maken. Dan zeggen ze: nee dat gaat niet. Het lid Wa1 thu i s zegt dat zij ervan overtuigd zijn, dat als daar een der gel i~jT< bestemmingsplan ruim opgezet, groot opgezet, gevestigd zou worden, dat er dan wel mogelijkheden zouden zijn om een groter kontingent te verwerven, Andere gemeenten zijn er wel in geslaagd om een extra kontingent aan te trekken. Wij blijkbaar niet. Hoe komt dat? De voorzitter zegt dat het muurvast Iigt en er zijn ge meenten die kleiner zijn dan Halsteren en toch meer woningen krijgen. Dat kan zijn op grond van een sub regionale funktie. Het kan ook zijn op grond van de interne behoefte, dat die daar hoger is. Maar de cijfers zoals ze nu worden berekend in Den Bosch, daar is vrijwel niet aan te tornen. En als je de euvele moed zou hebben, om daar toch te bouwen, dan bouw je sociaal gezien een krotten-buurt. Want U weet dat, in de Rode Schouw hadden 800 woningen gebouwd moeten worden voordat iemand het aan durft met winkels te komen. Dit is veel verder van de bebouwde kom, Hoe wi I U daar nu jarenlang mensen laten wonen, zonder de meest essentiële voorzieningen van een winkel voor dage! ijks. Het I id WaIthu i s zegt dat de mensen in de Rode Schouw daar al jaren wonen zonder dat er voorzieningen zijn, De voorz itter antwoordt dat dat helaas zo was bij woning- kontingenten van 150 per jaar, maar als je daar met 30 per jaar begint en je hebt 20 jaar nodig om daar 600 woningen te laten verrijzen. Het I id WaIthu i s zegt dat de voorzitter er steeds maar van uit blijft gaan dat het woningkontingent niet kSn stijgen» Maar hij vraagt zich af als dat elders kan stijgen, waarom h i er dan n i et De voorz i tter vraagt of hij konkrete voorbeelden kan noemen. Het I id WaIthu is antwoordt: in Steenbergen De Heen, De voorz i tter zegt dat Steenbergeneen sub-regionaal kerntje is dat voor een groot buitengebied dat moet doen» En in de Heen gebeurt beslist niets, Het I id WaIthu i s zegt dat daar 20 woningen zijn bij gekomen. De voorzitter zegt dan, dat er wel eerst 10 afgebroken zijn. Het I id Wo Ithu i s zegt dat dat nog een netto stijging van 10 woningen betekent De voorzitter zegt dat dat één van de vele bijzondere gebaren is,waarvot een ruime aktie werd gevoerd, maar vergeet het maar en je zult het merken zodra het streekplan hier aan de orde komt. In Oost-Brabant weten ze dit nu. Daar wordt gesproken over de kleinere kernen,over groeien tussen konstant aantal woningen - konstant aantal inwoners» En dat zijn toch vaak gemeenten van 5 a 6 duizend inwoners. Daar wordt het ook hard aangepakt. En daar gaan we hier ook naar toe. Daarom vindt hij het onmogelijk» Het I id WaIthuis heeft dan nog een vraag: de voorzitter had het daarstraks over die garantieverkI aring, die moet eerst naar B&W en kan dan pas naar de raad. Hij heeft die brief ontvangen voor de vorige raadsvergadering en waarom I igt er dan nu geen voorstel tot die garantieverkI aring? -29- De voorz i tter antwoordt dat wij juist voorstel len het geheel a Is pakket te bestuderen en dan pas met een voorstel komen. Het I id WaIthu i s vraagt waarom daar zo lange tijd over heen moet gaan. De voorz i tter zegt dat het geen zin heeft geld aan te trekken, dat je niet uit kunt geven. Dat is toch wanbeleid. Je moet toch geen 5 ton aantrekken als je er geen bestemming voor hebt. Die bestemming is er niet, want B&W hebben geen toestemming gegeven voor de aankoop, noch toestemming gegeven voor de geldlening. Het houdt wel allemaal nauw verband met eI kaar Het is één pakket en daarom vindt hij het ook \rij moeilijk. Je mag er ook wel eens diep in duiken voor je zulke essentiële beslissingen neemt. Dat is niet een kwestie van onwi I van B&W, maar een kwestie van goed beleid om er diep op door te dringen. Het I id WaIthu i s zegt dat de voorzitter zich in dit gesprek al op een 3-tal zaken heeft beroepen. Hij heeft zich beroepen op de struktuurnota; op het kontingent; beide zaken waren allang bekend, voordat het ter visie gelegde voorbereidingsbesI er was. De voorz i tter zegt dat dit wel goed verband houdt met het vestigen van een verede I ingsbedrijfHij dacht dat het niet verband hield met het voorbereiden van het plan. En ook al zou het wel geweest zijn, wat dan nog? Een voorbereidingsbesIui is niet voor één jaar als je denkt: misschien gebeurt er wat. Toen dachten we er vrij positief over. Toen dachten we ook: het kontingent zal best meevallen. Maar die brief van de struktuurnota, die is er nog niet zolang. Die is gekomen n.a.v. het inzetten van plan buitengebied. En daar hebben we de Schans buiten gelaten. En Den Bosch zegt hier: maar dat gaat niet. Je hebt de Schans maar netjes op te ne men in plan buitengebied en pas als je het in de struktuur- nota kunt aantonen, dat het daar moet, dan is het nog tijd óm dat te regelen. Het I id Roosenboom zegt dat de voorzitter voorbij gaat aan enkele aspekten, waar wij tonnen aan geïnvesteerd hebben. De voorz i tter ontkent dat. Het I id Roosenboom zegt verder dat wij daar die leidingen hebben laten aanleggen. De voorz i tter antwoordt dat dat geen tonnen heeft gekost. Het I id Roosenboom zegt: en die opmetingen dan? En wat denk je dat die stedebouwkundige heeft gekost. Hij vindt dat als je ooit gaat denken aan een toekomstig uitbreidings plan, dan kun je naar zijn gevoel niet anders dan in de Schans terecht. De voorz i tter zegt dat de kosten die daar gemaakt zijn, je die overal kunt verhalen. Dat zijn algemeen stedebouwkundige kosten Het I id Roosenboom zegt dan dat er ter plaatse kosten zijn gemaakt De voorz i tter zegt dat je die ook kunt verhalen in andere bestemm i ngspIannen Het I id Roosenboom zegt dat hij, ook namens zijn politieke groepering, zijn gedachten overeind blijft houden. Het is een brief die aan de raad gericht is, daarin worden die a, b, c, d, voor punten genoemd en je kunt misschien over a of over b

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1978 | | pagina 15