-28-
met zulke geringe aantal len tot een leefbaar geheel maken.
Dan zeggen ze: nee dat gaat niet.
Het lid Wa1 thu i s zegt dat zij ervan overtuigd zijn, dat als daar
een der gel i~jT< bestemmingsplan ruim opgezet, groot opgezet,
gevestigd zou worden, dat er dan wel mogelijkheden zouden
zijn om een groter kontingent te verwerven, Andere
gemeenten zijn er wel in geslaagd om een extra kontingent
aan te trekken. Wij blijkbaar niet. Hoe komt dat?
De voorzitter zegt dat het muurvast Iigt en er zijn ge
meenten die kleiner zijn dan Halsteren en toch meer
woningen krijgen. Dat kan zijn op grond van een sub
regionale funktie. Het kan ook zijn op grond van de
interne behoefte, dat die daar hoger is. Maar de cijfers
zoals ze nu worden berekend in Den Bosch, daar is vrijwel
niet aan te tornen.
En als je de euvele moed zou hebben, om daar toch te bouwen,
dan bouw je sociaal gezien een krotten-buurt. Want U
weet dat, in de Rode Schouw hadden 800 woningen gebouwd
moeten worden voordat iemand het aan durft met winkels te
komen. Dit is veel verder van de bebouwde kom, Hoe wi I
U daar nu jarenlang mensen laten wonen, zonder de meest
essentiële voorzieningen van een winkel voor dage! ijks.
Het I id WaIthu i s zegt dat de mensen in de Rode Schouw
daar al jaren wonen zonder dat er voorzieningen zijn,
De voorz itter antwoordt dat dat helaas zo was bij woning-
kontingenten van 150 per jaar, maar als je daar met 30
per jaar begint en je hebt 20 jaar nodig om daar 600
woningen te laten verrijzen.
Het I id WaIthu i s zegt dat de voorzitter er steeds maar van
uit blijft gaan dat het woningkontingent niet kSn stijgen»
Maar hij vraagt zich af als dat elders kan stijgen, waarom
h i er dan n i et
De voorz i tter vraagt of hij konkrete voorbeelden kan noemen.
Het I id WaIthu is antwoordt: in Steenbergen De Heen,
De voorz i tter zegt dat Steenbergeneen sub-regionaal
kerntje is dat voor een groot buitengebied dat moet
doen» En in de Heen gebeurt beslist niets,
Het I id WaIthu i s zegt dat daar 20 woningen zijn bij
gekomen.
De voorzitter zegt dan, dat er wel eerst 10 afgebroken
zijn.
Het I id Wo Ithu i s zegt dat dat nog een netto stijging van 10
woningen betekent
De voorzitter zegt dat dat één van de vele bijzondere gebaren is,waarvot
een ruime aktie werd gevoerd, maar vergeet het maar en je
zult het merken zodra het streekplan hier aan de orde komt.
In Oost-Brabant weten ze dit nu. Daar wordt gesproken
over de kleinere kernen,over groeien tussen konstant
aantal woningen - konstant aantal inwoners» En dat
zijn toch vaak gemeenten van 5 a 6 duizend inwoners.
Daar wordt het ook hard aangepakt. En daar gaan we hier
ook naar toe. Daarom vindt hij het onmogelijk»
Het I id WaIthuis heeft dan nog een vraag: de voorzitter
had het daarstraks over die garantieverkI aring, die moet
eerst naar B&W en kan dan pas naar de raad. Hij heeft die
brief ontvangen voor de vorige raadsvergadering en waarom
I igt er dan nu geen voorstel tot die garantieverkI aring?
-29-
De voorz i tter antwoordt dat wij juist voorstel len het geheel
a Is pakket te bestuderen en dan pas met een voorstel komen.
Het I id WaIthu i s vraagt waarom daar zo lange tijd over
heen moet gaan.
De voorz i tter zegt dat het geen zin heeft geld aan te
trekken, dat je niet uit kunt geven. Dat is toch wanbeleid.
Je moet toch geen 5 ton aantrekken als je er geen bestemming
voor hebt. Die bestemming is er niet, want B&W hebben geen
toestemming gegeven voor de aankoop, noch toestemming gegeven
voor de geldlening. Het houdt wel allemaal nauw verband met
eI kaar
Het is één pakket en daarom vindt hij het ook \rij moeilijk.
Je mag er ook wel eens diep in duiken voor je zulke essentiële
beslissingen neemt. Dat is niet een kwestie van onwi I van B&W,
maar een kwestie van goed beleid om er diep op door te dringen.
Het I id WaIthu i s zegt dat de voorzitter zich in dit gesprek
al op een 3-tal zaken heeft beroepen. Hij heeft zich beroepen
op de struktuurnota; op het kontingent; beide zaken waren
allang bekend, voordat het ter visie gelegde voorbereidingsbesI
er was.
De voorz i tter zegt dat dit wel goed verband houdt met het
vestigen van een verede I ingsbedrijfHij dacht dat het niet
verband hield met het voorbereiden van het plan. En ook al
zou het wel geweest zijn, wat dan nog? Een voorbereidingsbesIui
is niet voor één jaar als je denkt: misschien gebeurt er
wat. Toen dachten we er vrij positief over. Toen dachten
we ook: het kontingent zal best meevallen. Maar die brief
van de struktuurnota, die is er nog niet zolang. Die is
gekomen n.a.v. het inzetten van plan buitengebied. En daar
hebben we de Schans buiten gelaten. En Den Bosch zegt hier:
maar dat gaat niet. Je hebt de Schans maar netjes op te ne
men in plan buitengebied en pas als je het in de struktuur-
nota kunt aantonen, dat het daar moet, dan is het nog tijd
óm dat te regelen.
Het I id Roosenboom zegt dat de voorzitter voorbij gaat aan
enkele aspekten, waar wij tonnen aan geïnvesteerd hebben.
De voorz i tter ontkent dat.
Het I id Roosenboom zegt verder dat wij daar die leidingen
hebben laten aanleggen.
De voorz i tter antwoordt dat dat geen tonnen heeft gekost.
Het I id Roosenboom zegt: en die opmetingen dan? En wat
denk je dat die stedebouwkundige heeft gekost. Hij vindt
dat als je ooit gaat denken aan een toekomstig uitbreidings
plan, dan kun je naar zijn gevoel niet anders dan in de
Schans terecht.
De voorz i tter zegt dat de kosten die daar gemaakt zijn, je
die overal kunt verhalen. Dat zijn algemeen stedebouwkundige
kosten
Het I id Roosenboom zegt dan dat er ter plaatse kosten zijn
gemaakt
De voorz i tter zegt dat je die ook kunt verhalen in andere
bestemm i ngspIannen
Het I id Roosenboom zegt dat hij, ook namens zijn politieke
groepering, zijn gedachten overeind blijft houden. Het is een
brief die aan de raad gericht is, daarin worden die a, b, c,
d, voor punten genoemd en je kunt misschien over a of over b