15$ -24- onjuist dat het streekgewest namens het gemeentebestuur over de inhoud van het provinciale streekplan overieg gaat voeren met de provincie". Zij kunnen het er wel mee eens zijn, indien die taak van het gewest als een coördi nerende wordt gezien t.a.v. bundeling van centraal bij het gewest inkomende verlangens en meningen van gemeenten in het gewest. En als zodanig dat men dat een beetje mee verdedigd daar. Hij vindt het n.l. een enorm groot voordeel, als iedere gemeente zijn verlangens t.o.v. het streekplan inbrengt. Dan schrijft Woensdrecht, "gewest bundelt die en stuurt die terug naar de gemeenten"AIs groot voordee I hebben wij dan inzage in de plannen van de naburige ge meenten. Hij dachtdat wij daar alleen maar voordeel bij konden hebben. Dat is een beetje een positievere benadering. Dat houdt niet in dat er dus getornd gaat worden aan het recht. Er staat nogmaals in die befaamde wet Ru'imtlijke Ordening dat iedere gemeente toch altijd het recht bl ijft houden strakjes als er daadwerkel ijk een wijziging komt, om eigen inbreng met de provincie te over1 leggen. Hij zou liet I i ef ste zien dat d i e br i ef in die zin gew i jz i gd wordt De voorz i tter zegt dat het net zo is zoals je het bekijkt. Van de ene kant vindt hij, dat je met brieven schrijven niet glashelder genoeg kunt zijn.Dari weet men waaraan en waaraf. Wij hebben de iaatse keer een brief aan het gewest geschreven, waarin wij duidel ijk geschreven hadden, geen bevoegdheden over te wiIlen dragen, maar dat besluit was verpakt in een heel verhaal. Die brief is een beetje verkeerd uitgelegd, want ze doen het wel. En om dat soort interpretatie te voor komen, gelooft hij wel dat jejiet gewest duidelijkheid moet verschaffen in: wat wi Men wij. Het Iaat immers onverlet wat je wilt. Als wij graag zaken willen voorleggen aan het gewest, dan kunnen we dat immers nog naderhand besluiten. Verder regelt ook de wet weer, dat we kennis kunnen nemen van de plannen van de andere gemeenten. Dat is gewoon voorgeschreven; men moet overleg plegen met de naburige gemeenten, zelfs met plan buitengebied. Hij heeft daar een beetje moeite mee, om niet duidelijk te zijn. Hij wil graag glashelder zijn. Wat hij ervan begrepen heeft, vindt deze raad inderdaad op dat punt, dat we zelfs niet de schijn moeten wekken dat we bevoegdheden zouden afgeven. Misschien dat het wel denkbaar is om het wat vriendeI ijker te zeggen. Het I id Mouws zegt dat een heleboel gemeenten in wezen precies hetzelfde zeggen. Op dezelfde wijze zegt dat de gemeente Oudenbosch, maar nogmaals Woensdrecht vindt dat ook. Het is bepaald onjuist, zeggen ze. Maar die soort brievenbus- funktie die het gewest zich daar bij bedacht heeft. Bovendien om het eens in een iets groter kader te bekijken. Dat vindt hij toch wel zinnig. De provincie gaat erg ver, want die vergel ijkt name I ijk het streekgewest WesteI ijk Noord Brabant met vele andere veel zwaardere regel ingen in Oost- Brabant. En het is vanuit de provincie gezien veel simpeler, misschien lopen zij ook wel een beetje vooruit bij de nieuwe indeI ing van Brabant. Hij geeft het graag nog eens in overweging om het op die manier in te passen. Hij vindt er ook -25- we I veel voordeler» in zitten, om op groter gebied geïnformeerd te worden. De voorzitter zegt dat je dat wel kunt overwegen. Je zit nu met het geval dat je toen zo'n fraaie genuanceerde brief, een fraai genuanceerd raadsbesluit. Men pakt er dan een zin uit, die in hun kraam te pas komt en daar zit je dan, met het risico dat je loopt. Dan kun je we I zeggen: je moet gaan coördineren, maar wat is nu coördineren eigenl ijk? Daar kun je erg ver mee gaan, met coördineren. De problemen liggen in onze achtertuin. Hij wil duidelijkheid toch wel graag bovenaan zetten. Punt_29 Het I id van den Bos zegt dat hij met stijgende verbazing en ook wel met woede, die laatste brief heeft zitten lezen, want daar is toch wel heel erg duidel ijk sprake van vestjes zak of broekjeszak. Want hoe is het anders te verklaren dat er in die brief staat, dat op eerste aandrang, -en dan zegt hij onzerzijds-, zonder verkoopstuk zonder slag of stoot met andere woorden tegen dezelfde koopsom die grond terug te kopen. Hij vindt dat haast het toppunt van brutaliteit om deze brief te schrijven en als hij dan tevens mag terug- gr i jpen op de le brief waarin liet ging om de vraag of de gemeen te garant wi I de staan voor die 500.000, Waar ze op een gegeven moment gaan zeggen: het aantal woning-zoekenden dat is dan 183 en dan zeggen ze erbij, die aan de strenge normen voldoen. Hij stelt grote vraagtekens bij het aanleggen van die strenge normen. En nog afgezien van het feit dat hij in ieder geva-l niet weet, wat dan die strenge normen zijn. Verder zeggen zij in dezelfde brief waar die aanvraag 0111 goedkeuring aan de orde komt, zeggen zij van o.a. het feit, dat de gemeente weinig bouwgrond heeft voor sociale woning bouw. Dat is trouwens een term die zij geregeld in de mond nemen en op papier zetten, tot ni i sso I ijk worden toe. Dat het heel begrijpelijk en volkomen terecht is, dat dan onder nemers, projectmaatschappij, ontwikkelaars, dat die dan over gaan tot aankoop van gronden. Dat is dan de enige manier om nog sociale woningbouw te plegen. Wij zeggen dat als de gronden moeten worden aangekocht dan vinden wij dat de gemeente voorkeurrechten moet hebben van koop en dat dan die gemeente bij voorkeur in erfpacht zou moeten uitgeven. Juist omdat die beschikbare grond voor sociale woningbouw zo gering is. En dan wil hij daarbij aantekenen dat die beschikbare bouw dddr zo minimaal aanwezig is omdat het juist de beleggers zijn. En juist mensen die menen terecht gronden te mogen kopen, die hebben er voor gezorgd dat er inderdaad te weinig aan sociale bouwgrond was. Vandaar ook dat hij helemaal mee gaat met het eerste advies van gemeentebedrijven, waarin duidelijk staat in aansluiting op de eerste brief wissel ing, geen toestemming verlenen. Hij vindt liet schunnig. Dat is wat hij er in eerste instantie van wi I zeggen. Het I id Wa11hui s zegt dat zij een iets andere mening hebben. Hij zou namens de V VD-fraktie met steun van de groep leef baarheid een voorstel willen indienen om toch te besluiten konform het verzoek van de Woningstichting in Halsteren. Zo als dat I igt in die brief van 5 mei 1978, waarin ze dan resu-

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1978 | | pagina 13