l€"3 voor hierover afgeronde voorstellen konden worden inge diend, De nieuwe normen bij het bereiken van de 12,000- grens hebben wei een eind gemaakt aan de onjuiste situatie, maar niet de rechten over de voorgaande tijd gehonoreerd. Hij is daarom blij aan het eind van de zittingsperiode deze afronding te kunnen verdedigen en hij wi I de raad graag er nadrukkelijk op wijzen, dat dit besluit in augustus nog gevolg dient te worden door een voorstel waarin ook de gevol gen voor de verdere lagere ambtenaren zijn uitgewerkt. Dan is het pas een afgerond geheel» Zij kunnen vanavond schoon schip maken, na het bericht van Gedeputeerde Staten van 29 september 1976, waarin instemming met het raadbesluit van 29 mei 1976 wordt betuigd, is de 57>-aanpass i ng van de administratieve rangen een logische zaak. Belangrijk is ook, dat hierdoor de scha lean op gemeentewerken kunnen worden bijgesteld, waardoor ook hier aanvullende mogelijkheden kunnen ontstaan» In dit voorstel wordt ook het salaris van de technisch hoofd ambtenaar- I die geen adjunkt werd, definitief geregeld» Anoloog het raadsbesluit van 29 juli 1972 op 85van de directeursrangEveneens een recht waarvan de uitvoering op zich I iet wachten. De honorering van het adjunkt- directeursschap eveneens een onderwerp van langdurige bespre kingen, Bij raadsbesluit van 29 mei 1975 de invoering van de rang van adjunkt-directeur-ingenieur is deze benoemd in de schaal, welke gel ijk is aan de eerste ambtenaar ter secre tarie, De meest juiste oplossing is deze: dot. een toelage die het verschi I tussen de 85% van die directeur en de 80%. van de secretarisweddede wedde van de eerste ambtenaar omvat. Ook hier dient, vanavond duidelijkheid gebracht te worden. Overtuigd van de financiële consequenties meent hij met alle kracht te moeten voorstellen, tijdens Uw zittingsperiode al deze onduidelijkheden en onjuistheden definitief op te lossen en zo de basis voor een goed en evenredig personeelsbeleid vei I ig te verstevigen. Het lid V/a I th u i s zegt dat er we I iets in die toelichting staat van wethouder Sinke, maar hij begrijpt niet dat dan dit voorste I er is gekomen. Want in dit voorstel vindt hij een heleboel staan dat in het verhaal van dhr, Sinke niet terug is te vinden. Dan zegt hij: dit is een voorstel waar ik niets mee aankan» Het kost klauwen vol geld. Er zitten een aantal onrechtvaard i gheden in. Dan zegt hij dat hij er niet rnee akkoord kan gaan. Hij zou dan al leen wi I len adviseren het terug te nemen. Met het risiko dat het anders afgestemd zou worden. De voor:i ttcr vraagt of we net probleem dan niet een beetje uit eI kaar kunnen rafelen» Hij begrijpt dat het aan de technische kant begonnen is» Dit onderwerp als zodanig is niet in de commissie geweest. Met name de administratieve ambte naren zijn daar niet besproken. Wethouder S i nke wi I een voorstel doen. Hij vraagt of het niet mogelijk i s dat hier een financiële commissie dit doorpraat met de ambtenaren en de wethouders erbij. Het is een complexe zaak. Hij heeft in samenwerking met de afde I ingshoofden er de héle middag over gepraat, toen is er met de notuien van bedrijven; 19- met de opmerkingen van de raad; de bonden; Gedeputeerde Staten én de opmerkingen van de administrateur van gemeentewerken, toch een stuk duidelijkheid gebracht van de achtergronden, maar het is geen zaak die je in een hg If uur verdedigt. Hij gelooft dat het een goede zaak is -er zijn toch dingen van 70-71 die afgerond zijn in 1977- dat het door deze raad tot een eind wordt gebracht en dat het niet daarna opnieuw in discussie komt» Het i id Roosenboom wi I zeggen, dat het inderdaad een vreemd voorste I is. Hij heeft in het verleden ook wel eens verstand van namen en percentages in dank afgenomen en daarom lijkt het hem helemaal geen geschikt voorstel om in een openbare vergadering te bespreken. Hij is wel voor 100% openheid, maar hier wordt wel over namen en funkties gesproken. Hij wi I het toch tot dén zaak beperkenAls je dit voorstel aan neemt dan krijgt de adjunkt—dIrecteur van gemeentebedri jven 85% van het salaris van eert directeur; in dit voorstel» Als je dat omrekent dan heeft de adjunkt-directeur 80 en een en driekwart procent van de sal ariswedde van de secretaris en dus ook de technisch-hoofdambtenaar-A, die heeft dan 85% van 100% dat is dan 85, Dan zou het in de praktijk zijn dat mensen die dan ondergeschikt zijn aan de adjunkt-directeur200 gulden per maand meer verdienen. Dat vindt hij een uiterst vreemde zaak, Hij gelooft dat het. verstandig is orn de discussie te sluiten en het voor stel terug té nemen en toch weer verwijzen naar de commissie. De voorzitter zegt dat hij dan liever wil doen wat de wet houder zegt: er een keer informeel over praten, met iedereen van deze raad» Dat interesseert iedereen van de raad bl ijkbaar. Dan wordt het in rust panklaar op tafel gelegd en dan kun je zeggen dat dit col lege de zaak afgewerkt heeft. Wethouder van de Watering wiI er aan toevoegen dat het hier ujtsIu i tend ging om de topfunktionarissenWij willen uit eindelijk de afdelingen, de arbeidsrust, de arbeids-breedte, de teamgeest handhaven, maar op deze manier zullen we dat niet bevorderen. Het gaat uiteinde! ijk hier om het optrekken van de positie van de ambtenaren, maar laat het niet uitsluitend gebeuren voor de topambtenaren, maar laat ons ook eens een keer denken aan de lagere ambtenaren. Laten we er meteen de positie van de lagere funktionarissen aan verbinden, want hij wil het wel eens een keer zien gebeuren, dat een hoofd van een bepaaIde afdeling in de lucht schiet wat betreft zijn honorering, en zijn ondergeschikten blijven op een zeer laag niveau zitten, dan dacht hij dat dit. de hele zaak niet zal bevorderen. Als we er dan informeel over gaan praten, laten we er dan de positie van de lagere rangen er eens bij be trekken. De voorzitter zegt dat er nog al wat rekenwerk voor nodig is. Wethouder van de Watering beaamt dat. Hij praat niet over itonor over 2 ton, maar het kost tonnen. Als het dan ver antwoord is tovallen die dan in fun kt ie zijn, dan is het tot daar toe, maar als het een gedeelte betreft, dan vindt hi i het "te". Wethouder Sinke zegt dat als het rechten zijn, die niet gehonoreerd zijn, dan vindt hij dat het geld geen rol mag spelen.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1978 | | pagina 10