l€"3
voor hierover afgeronde voorstellen konden worden inge
diend, De nieuwe normen bij het bereiken van de 12,000-
grens hebben wei een eind gemaakt aan de onjuiste situatie,
maar niet de rechten over de voorgaande tijd gehonoreerd.
Hij is daarom blij aan het eind van de zittingsperiode deze
afronding te kunnen verdedigen en hij wi I de raad graag
er nadrukkelijk op wijzen, dat dit besluit in augustus nog
gevolg dient te worden door een voorstel waarin ook de gevol
gen voor de verdere lagere ambtenaren zijn uitgewerkt. Dan is het
pas een afgerond geheel» Zij kunnen vanavond schoon schip
maken, na het bericht van Gedeputeerde Staten van 29 september
1976, waarin instemming met het raadbesluit van 29 mei 1976
wordt betuigd, is de 57>-aanpass i ng van de administratieve
rangen een logische zaak. Belangrijk is ook, dat hierdoor de
scha lean op gemeentewerken kunnen worden bijgesteld, waardoor
ook hier aanvullende mogelijkheden kunnen ontstaan» In dit
voorstel wordt ook het salaris van de technisch hoofd
ambtenaar- I die geen adjunkt werd, definitief geregeld»
Anoloog het raadsbesluit van 29 juli 1972 op 85van
de directeursrangEveneens een recht waarvan de uitvoering
op zich I iet wachten. De honorering van het adjunkt-
directeursschap eveneens een onderwerp van langdurige bespre
kingen, Bij raadsbesluit van 29 mei 1975 de invoering van
de rang van adjunkt-directeur-ingenieur is deze benoemd in
de schaal, welke gel ijk is aan de eerste ambtenaar ter secre
tarie, De meest juiste oplossing is deze: dot. een toelage
die het verschi I tussen de 85% van die directeur en de
80%. van de secretarisweddede wedde van de eerste ambtenaar
omvat. Ook hier dient, vanavond duidelijkheid gebracht te
worden. Overtuigd van de financiële consequenties meent hij met
alle kracht te moeten voorstellen, tijdens Uw zittingsperiode
al deze onduidelijkheden en onjuistheden definitief op te lossen
en zo de basis voor een goed en evenredig personeelsbeleid
vei I ig te verstevigen.
Het lid V/a I th u i s zegt dat er we I iets in die toelichting staat
van wethouder Sinke, maar hij begrijpt niet dat dan dit
voorste I er is gekomen. Want in dit voorstel vindt hij
een heleboel staan dat in het verhaal van dhr, Sinke niet terug
is te vinden. Dan zegt hij: dit is een voorstel waar ik niets
mee aankan» Het kost klauwen vol geld. Er zitten een aantal
onrechtvaard i gheden in. Dan zegt hij dat hij er niet rnee
akkoord kan gaan. Hij zou dan al leen wi I len adviseren het terug
te nemen. Met het risiko dat het anders afgestemd zou worden.
De voor:i ttcr vraagt of we net probleem dan niet een beetje
uit eI kaar kunnen rafelen» Hij begrijpt dat het aan de
technische kant begonnen is» Dit onderwerp als zodanig is
niet in de commissie geweest. Met name de administratieve ambte
naren zijn daar niet besproken.
Wethouder S i nke wi I een voorstel doen. Hij vraagt of het niet
mogelijk i s dat hier een financiële commissie dit doorpraat met
de ambtenaren en de wethouders erbij. Het is een complexe zaak.
Hij heeft in samenwerking met de afde I ingshoofden er de héle
middag over gepraat, toen is er met de notuien van bedrijven;
19-
met de opmerkingen van de raad; de bonden; Gedeputeerde Staten
én de opmerkingen van de administrateur van gemeentewerken,
toch een stuk duidelijkheid gebracht van de achtergronden,
maar het is geen zaak die je in een hg If uur verdedigt.
Hij gelooft dat het een goede zaak is -er zijn toch dingen
van 70-71 die afgerond zijn in 1977- dat het door deze raad
tot een eind wordt gebracht en dat het niet daarna opnieuw
in discussie komt»
Het i id Roosenboom wi I zeggen, dat het inderdaad een vreemd
voorste I is. Hij heeft in het verleden ook wel eens verstand
van namen en percentages in dank afgenomen en daarom lijkt
het hem helemaal geen geschikt voorstel om in een openbare
vergadering te bespreken. Hij is wel voor 100% openheid,
maar hier wordt wel over namen en funkties gesproken. Hij
wi I het toch tot dén zaak beperkenAls je dit voorstel aan
neemt dan krijgt de adjunkt—dIrecteur van gemeentebedri jven
85% van het salaris van eert directeur; in dit voorstel»
Als je dat omrekent dan heeft de adjunkt-directeur 80
en een en driekwart procent van de sal ariswedde
van de secretaris en dus ook de technisch-hoofdambtenaar-A,
die heeft dan 85% van 100% dat is dan 85, Dan zou het in
de praktijk zijn dat mensen die dan ondergeschikt zijn aan de
adjunkt-directeur200 gulden per maand meer verdienen.
Dat vindt hij een uiterst vreemde zaak, Hij gelooft dat
het. verstandig is orn de discussie te sluiten en het voor
stel terug té nemen en toch weer verwijzen naar de commissie.
De voorzitter zegt dat hij dan liever wil doen wat de wet
houder zegt: er een keer informeel over praten, met iedereen
van deze raad» Dat interesseert iedereen van de raad bl ijkbaar.
Dan wordt het in rust panklaar op tafel gelegd en dan kun
je zeggen dat dit col lege de zaak afgewerkt heeft.
Wethouder van de Watering wiI er aan toevoegen dat het hier
ujtsIu i tend ging om de topfunktionarissenWij willen uit
eindelijk de afdelingen, de arbeidsrust, de arbeids-breedte, de
teamgeest handhaven, maar op deze manier zullen we dat niet
bevorderen. Het gaat uiteinde! ijk hier om het optrekken van
de positie van de ambtenaren, maar laat het niet uitsluitend
gebeuren voor de topambtenaren, maar laat ons ook eens een
keer denken aan de lagere ambtenaren. Laten we er meteen de
positie van de lagere funktionarissen aan verbinden, want
hij wil het wel eens een keer zien gebeuren, dat een hoofd
van een bepaaIde afdeling in de lucht schiet wat betreft zijn
honorering, en zijn ondergeschikten blijven op een zeer laag
niveau zitten, dan dacht hij dat dit. de hele zaak niet zal
bevorderen. Als we er dan informeel over gaan praten, laten
we er dan de positie van de lagere rangen er eens bij be
trekken.
De voorzitter zegt dat er nog al wat rekenwerk voor nodig is.
Wethouder van de Watering beaamt dat. Hij praat niet over
itonor over 2 ton, maar het kost tonnen. Als het dan ver
antwoord is tovallen die dan in fun kt ie zijn, dan is het tot
daar toe, maar als het een gedeelte betreft, dan vindt hi i het
"te".
Wethouder Sinke zegt dat als het rechten zijn, die niet
gehonoreerd zijn, dan vindt hij dat het geld geen rol mag spelen.