Het lid Verbogt vraagt of hij bij dit voorstel ook kan aannemen dat één van onze mensen daarin zal worden opgejeid» De voorzitter antwoordt dat dat al gebeurt* Het I id Verbogt wi I het verder hebben over' punt 846.00. Daarin wordt gesteld een gemeentelijke bijdrage in de costen tot 7500,Wordt hier dezelfde procedure gevolgd als bij voorgaande zaken. De voorzitter bevestigt dat. Het I id Verbogt gaat verder met punt 22,00, Zou dit punt een aanlei ding kunnen zijn om de regel i ng aan te passen om evertuele personen, die van een gemeente vlak in de buurt hier komen werken, daar mogen wonen, Nu moeten we daar een uitzondering op maken. De voorzitter zegt dat zij dat goedvinden voor jeugdig personeel. Het I id Verbogt wi 1 een uitzondering maken voor staffunkties De voorz i tter zegt dat moeilijk is uit te maken wat een hogere staffunktie is. Zout strooien in de gemeente is van eminent belang, terwijl het geen staffunktie is. Het lid Verbogt kan zich goed voorstellen, dat zo iemand die buiten de gemeente een eigen woning heeft, daar graag zou blijven wonen. De voorz i tter antwoordt dat we dan de regel ing moeten veranderen en stel len dat het mogel ijk is om zich binnen een straal van 5 km. bui ten de werkgemeente te vestigen. Verder vraagt hij of dar nu wezen- lijk zoveel uitmaakt. Het I id Verbogt vraagt verder of de regel ing soepel wordt toegepast. De voor z i tter ontkent dat. Het is gewoon van wezen I ijk belang, voor met name de mensen, die op moeten treden bij ka I amiteiten; die moet je onmiddellijk kunnen hebben. Je kunt nooit de grens trekken van hij we I en hij n i et Het I id Verbogt vraagt wat dan het versch i l is tussen het wonen op de Kladde en voorin Bergen op Zpom, De voorzitter antwoordt dat het I id Verbogt het makke! ijk stelt.Het maakt wel degelijk verschil of iemand op Tholen woont of hier. Allee al door de gladheid heb je de nodige moei I ijkheid om naar hier te komen Het I id CI a r i j s zegt dat zij tegen de regel ing wat bezwaren hebben als die van toepassing wordt verklaard op alle gemeentepersonee I Je zal maar een eigen huis hebben en schoolgaande kinderen, als je gunstig woont, U zegt dat er wd uitzonderingen gemaakt worden. Hij meent begrepen te hebben, dat ook i n cb orrt I iggende gemeenten, deze regel ing die door Halsteren nog steeds wordt toegepast, als een beetje ouderwets wordt ervaren. De voorz i tter antwoordt met als gevolg de grote uittocht van amb tenaren, Vindt U dat nu zo ideaal, dat een heleboel ambtenaren die in een andere belangrijke gemeente thuishoren in Halsteren wonen. Als we goed genoeg zijn om een baan te geven, zijn we dan niet goed genoeg om woongelegenheid te scheppen, Maar daar kan best eens zich een geval voordoen dat het anders moet. In zijn algemeenheid vindt hij dat een groot aantal ambtenaren bereikbaar moet zijn» Dat kun je niet afmeten aan hoog of laag» Het I id Roosenboom vindt toch wel dat men met de tijd mee moet gaan. Als je dat niet doet dan ga je jezelf isoleren. Hij gelooft dat men het van geval tot geval moet bekijken, maar je moet het niet als algemene regel stellen. -9- Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders, met uitzondering van volgnummer 554-60 hetwelk wordt aangehouden tot een volgende vergadering. 6^._69e_wj jzj^g mg^begrotj_n2__1977 Het I id Verbogt zegt dat de kommandant in zijn rapport verwijst naar een subsidie uit de regio. Hij neemt aan dat dit onderzocht i s De voorzitter antwoordt dat zij vinden dat niet al les te gauw naar de regio toegeschoven moet worden. Dit is echt iets wat we voor onszelf nodig hebben. Het I id Mens heeft naar de data gekeken van het voorsteldat was 9 januari en van de nota was eveneens 9 januari. Hij dacht dat het wel eens vlug kan gaan, maar zo vlug toch niet dat we van de regio al bericht zouden hebben gehad dat er negatief bes I ist is. Of heeft U helemaal geen beroep gedaan op de regio. De voorzitter antwoordt dat onze redenering was dat als wij met kIe i ne posten gaan aanleunen tegen de regionale, dan gaat de re gionale met grotè posten aanleunen tegen ons. Het I id Mens dacht toch dat wij als gemeente een behoor I ijke bijdrage storten in die pot. De voorzitter beaamt dat, maar stelt als wij nu zouden zeggen: kijk dit zijn duidelijk regionale zaken, we willen daar vergoeding voor hebben, dan kan de centrum-gemeente zeggen: nou, we hebben nog kost bare dingen nodig, die zijn voor jullie ook wel interessant, dus betaal maar mee. Dan kan de balans in ons nadeel doorslaan, dat was de overweging. Het lid Roosenboom zegt dat de voorzitter gezegd heeft dat we niet te gauw naar de regio moeten stappen, maar de centrum-gemeente die laat toch alles, wat naar hij vindt tot de normale uitrusting be hoort bij een gemeentelijke brandweer als Bergen op Zoom, door de regionale brandweer betalen. Dus ook door Halsteren en alle omlig gende gemeenten. Vandaaruit bezien moet je toch niet te bescheiden zijn om bij de regionale aan te kloppen. Die pakken van 5-000, per stuk is niet niks, hij ziet daar toch wel iets in dat regio- naaI ru i kt De voorzitter gaat akkoord daarmee, maar als men dat doet wat is dan niet meer regionaal te noemen, dan krijg je de volle mep straks te betalen. Het I id Roosenboom gelooft dat binnen het bestuur van de regionale brandweer eens keiharde afspraken gemaakt moeten worden. Hij ziet hier toch wel onbillijkheden. Tot zijn schande moet hij dan nog zeggen dat hijzelf penningmeester is van het dagelijks bestuur. Hij voelt zich totaal niet betrokken bij het beleid van de regio nale brandweer. Het is meer een clubje van de heer Belonje, dan eigenlijk van de regio Bergen op Zoom. De voorzitter zegt dat dat hun overweging was: als je iets aan kaart dat nauwelijks regionaal te noemen is, dan kaarten zij al les aan wat ook een beetje regionaal is en dan zit je voor de voI Ie mep Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1978 | | pagina 5