-52- men deze procedure gaat volgen, er daar voorlopig geen kantine komt De voorzitter verwacht niet dat de architekt er langer over zal doen dan een eigen tekenaar. Het I id van El zakker vindt het waanzin. Er kan nu op een snel Ie manier gewerkt worden. Wethouder Sinke vindt het jammer dat de reaktie zo is. De gege vens voor de architekt liggen haast voor 90% vast. Er is door RKSV een uitstekende schets gemaakt. Er moet nog een indeling komen voor de onderafdeling en er moeten konstruktieberekenin- gen bij. De gemeentel ijke dienst zal dit moeten doen als we het niet bij een architekt onderbrengenDie dienst heeft ook zijn ziekten en overige werkzaamheden. Volgens hem hoeft het daarom zeker niet langer te duren als een architekt dit schetsplan ver der uitwerkt. Ook hij is van mening dat we nu met eer. kapitale voorziening bezig zijn en op een heel bijzondere plaats. Als we dan een half mi Ijoen uitgeven moet het een goed ding zijn, dat tot en met is doordacht. Onze eigen mensen bouwen maar een keer in hun leven zo'n bijzondere voorziening en het is naar zijn mening dan erg moeilijk om het er voor 100% uit te halen, Ook van die kant wordt er gezegd: besteedt het grootste schetsge- deelte uit en wij verzorgen de verdere uitvoering, Ook de kon strukt ie betreffende. Het plan levert niet veel werk meer op want de plaats, alsmede de afmeting staat vast. De wensen voor boven I iggen voor 90% vast. Onder moet er nog wat geschoven worden. Nog enkele dingen zoals, het maken van een betonkon- struktie voor de tribune, moeten nog in het schetsplan worden gegoten, vandaar dat dit krediet ook niet zo erg groot is.Hij zou het bijzonder spijtig vinden als er hier diskussie over kwam, want dan gaat het inderdaad terug naar Openbare Werken. Men zal er daar dan aan beginnen, maar dat is helemaal geen garantie dat men dan eerder gereed is. Hij gelooft dat men be ter een architekt kan vragen om een schetsplan te maken. Geef die man een beperkte opdracht en een beperkte tijd. Volgens hem zijn er mensen die in deze materie gewerkt hebben en aan het geheel nog iets kunnen doen. De kantine van RKSV was ook nog denkbaar op de grond. Het is uiteindel ijk een losstaand ding. Het kol lege wi I het echter in een goed geheel gekombi- neerd brengen en hij dacht dat de mogelijkheden afgetast moes ten worden om het zo snel mogel ijk zo te doen. Het I id van El zakker zegt dat men niet moet denken dat hij on zin zit te vertellen. Hij weet heel goed wat bouwen is. Als men een architekt inschakelt dan moet men ook een konstrukteur in schakelen, Dat staat er los van. Hij is ervan overtuigd dat het inschakelen van een architekt de gemeente j 50.000,-- gaat kos ten en dat vindt hij zonde van het geld. Daar gaat het hem om en ook om de tijd die het gaat duren. Men kan moei I ijk tegen die man zeggen dat hij dit objekt voor j 10.000,-- moet doen; reken daar maar niet op. Er komt nog 40.000,bij en volgend jaar zijn we het misschien wel eens een keer eens. Hij maakt er een voorstel van om de zaak terug te nemen en om het zo in zee te laten gaan, zoals het door Openbare Werken is ontworpen en wat de esthetika betreft hebben we Welstandstoezicht, -53- De voorzitter merkt op dat dat dan wel eens veel tijd zou kunnen kosten. Het kollege vindt dat dit de blikvanger is van het hele sportpark, gelet op de situering binnen het totale sportgebeuren en gelet op het feit dat het in twee bouwlagen komt. Hij vindt dat het ook inderdaad het visitekaartje moet zijn en moet voldoen aan hoge eisen van welstand. Zo'n gebouw in één keer ontwerpen krijg je bij welstand niet klaar. Het I id van Elzakker zegt dat het geen verschi I uitmaakt of het ontwerp dan wordt ingediend door Gemeentewerken of door een ar- c hite kt De voorz i tter meent dat het bij een architekt in éen keer goed kan zijn als hij er hard aan werkt. Het I id van Elzakker wou dat dat maar waar was. Het I i d van Meer wil z i ch toch we I aans I u i ten bi j d i e mensen d i e denken dat de e igen dienst dit wel wil en kan doen. Zij gaan er overigens vanuit dat het aanpassing betreft van de kantine en kleedruimten op het sportpark en niet dat dit voorstel enige be trekking heeft over een verdeling in beheer. Dat heelt er niets mee te maken. Het gaat hier om verbetering van akkommodatieDaar van hebben zij altijd gezegd dat as de noodzaak aangetoond werd dat zij er dan achter kunnen staan. Voor het geld dat. jaarl ijks naar Welstand gaat, daar mogen zij ook best eens iets voor doen. Die kunnen het plan van gemeentewerken wel beoordelen. Heel vreemd vindt hij het dat de voorzitter er vanuit gaat dat het plan van een architekt wel in één keer goedgekeurd kan worden en dat onze eigen dienst dat niet voor elkaar zou kunnen krijgen. Zij zijn van mening, dat die 10 000,— beter besteed kunnen worden aan het projekt zelf dan aan een architekt, die veel meer zal gaan kosten dan deze 10.000,--. De normen en eisen die de KNVB stelt zijn ook bij de dienst bekend. Het is een simpele zaak De voorz i tter v i ndt het toch moe i I ijk als de dienst ze 11 zegt [-|et I id van El zakker onderbreekt dat dat niet waar is. Hij heeft andere informatie. De dienst is er echt niet bang voor. De voorzitter licht toe dat dat duidelijk in het advies staat. Het I id van Elzakker dacht niet dat een ambtenaar dat advies niet zou uitbrengen als de voorzitter daarom vraagt. Hij ver zoekt het kort te maken en maar stemming te houden. Het lid Mens vindt dat als de eigen dienst het kan ze het ook moeten doen. De voorzitter is die mening ook toe gedaan, maar hij zit juist met een advies dat ze het eigenlijk niet kunnen en het gedaan moet worden door een deskundige. Het lid van Wezel is, gelet op de kundigheid van Openbare Werken toch wel van dat advies geschrokken. Mogel ijk zijn zij bang voor het timmeren langs de weg. Mogel ijk zou dat de reden kunnen zijn. Hij vindt het bedenkelijk om nu een architekt aan te trekken. De voorzitter weet dat het lid van Wezel het verleden kent waar bij de eigen dienst vaak die dingen zelf deed. Meestal ging het dan echter om gebouwen van bescheiden schaal en nooit om een be drag van een half miljoen. Maar als de raad meent dat de dienst het moet worden opgedrongen, is het hem best,maar a!s dat ver traging oplevert is dat voor rekening van de raad. Dat is de kon sekwent i e

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1978 | | pagina 42