-48- iooft dat ze bij een of andere bijdrage toch meer gedifferentieerd moeten gaan werken. Daar wordt nu gezocht naar inkomsten. Daar is de grens 20.000,Misschien zou je daar verschi I lende grenzen in kunnen bouwen. Het is algemeen bekend dat iemand met een hoger inkomen, iets meer kan geven. Op zo'n manier zou je dat grote te kort kunnen aanzuiveren. Nu is het toch zo dat die bijdrage, die aanvankeI ijk 7.500,per jaar was, is opgelopen tot 40.000,--. Dat is toch een vrij forse stijging. De voorz i tter dacht dat het toch wel een reële stijging was. Verder moet je de privacy van de mensen niet verder aantasten door te gaan pluizen in inkomstenverschi Ilen etc. Het I id van EekeI en zegt dat de mensen een formuI ier thuis ge stuurd krijgen wat ze moeten invullen o.a. in welke kategorie- men valt van bepaalde bedragen. Hij vindt het niet juist dat een schoolbestuur nog eens in hun vrije tijd als belastingin- spekteur gaat optreden. Hij vindt dat het de normaalste zaak is en ook een vertrouwenskwestie is dat de mensen het goede bedrag invullen. Hij vindt ook dat de mensen een behoorlijke bijdrage leveren. Het I id Roosenboom zegt terdege op de hoogte te zijn wat de men sen kunnen invullen. Er zijn inderdaad bedragen van 22,50 en 32,50. Verder heeft hij in het begin van zijn betoog gezegd, dat het een vrij hoge maande I ijke bijdrage is. Van de andere kant is de pil voor de gemeente verschrikkeIijk bitter geworden als men van 7.500,het ene jaar naar 40.000,het andere jaar gaat. De voorzitter antwoordt dat dat ook wel zit in de uitbreiding van het aantal scholen. Het I id Roosenboom zegt dat w-2.500 gaven per peuterschool. De voorzitter antwoordt dat de Rode Schouw toen nog niet be stond Het I i d Roosenboom zegt van wel. Dat was nl. de derde. In Le pelstraat is er een zaaIhier in het dorp is er ook een. De derde dus in de Rode Schouw. De voorzitter antwoordt dat het afgelopen begrotingsjaar er nog geen zaal was in de Rode Schouw. De kinderen uit de Rode Schouw kwamen naar de zaa! in het dorp. Het 1 id Verbogt dacht dat de heer Roosenboom bedoelde hoe we in de toekomst dat tekort proberen te dekken. Want als men uitgaat van een exploitatie volgens de vorige gegevens, dat men geen rekening hield met de belasting in de toekomst, krijgen ze elke keer te maken met belastingen, dan is de vraagstelling: is die ƒ32,50 toereikend om die belasting mee te nemen. Dat zal niet zo zijn. Dus dan zou men dat öf moeten verhogen tot bijvoorbeeld 50,-- de gemeente als zodanig zal elk jaar zitten met een tekort te subsidiëren. De voorzitter antwoordt dat het inderdaad zo zou kunnen zijn dat we een toenemend tekort subsidiëren. Maar dat kunnen we doen i n de hoop dat het Rijk met een betere subsidieregel ing gaat komen. Het I id Mouws zegt dat het in het verleden zelfs zo was dat we ze een beperkt bedrag gaven en toen ineens die wettel ijke rege- I ing er kwam een genereus gebaar maakten en ze toen ineens 2.500,— gaven, omdat dat voorwaarde was. Een minimum bij drage van de gemeente om ook die rijksbijdrage te krijgen. Hij vindt da1 -49- de hele wettel ijke regel ing nog maar eens een keer goed doorgeno men moet worden in de kommissie onderwijs. Want hij neemt aan dat wanneer de bijdrage van de gemeente groter wordt dat daar dan die rijksbijdrage tegenover staat. Het is tenslotte wettel ijk geregeld en dat moeten we dan maar eens goed uitspitten. Hij denkt dat we een beetje te voorbarig angstig lopen te zijn. Het zal aanzienlijk meer worden, maar niet zodanig dat de instandhouding gevaar loopt. Het I id Roosenboom vindt toch dat hij het aanspreekbaar heeft ge maakt. Hij vindt verder dat we er rekening mee moeten houden, dat de verschi Ilen, zo die zich nu voordoen, zich bl ijven herhalen. Daar moet je nu al over kunnen praten en dat je de mensen niet elk jaar voor het blok stelt. Er moet een duide I ijk beleid uit deze raad komen dat we zeggen: we zijn unaniem bereid om elk jaar te bezien of er sprake is van een eventueel hogere subsidie. De voor z i tter antwoordt dat men volgend jaar met een begroting komt waar rekening is gehouden met deze ontwikkel ing en daar kun nen we ja tegen zeggen. Het I id van Meer zegt dat we niet mogen verwachten dat 3 peuter speelzalen binnen onze gemeente van een paar duizend gulden kun nen draaien. Het is zo dat wanneer men zijn zaakje beter geregeld had, dat het bedrag dan al veel hoger zou zijn. Daarom loopt het nu wat hoog op. Hij denkt dat het nu pas reëel is. Zonder hoofdei ijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 12^ in2_I®..e0_2e_ü 1 j,2i.9 n9 V2D de_begroting Zonder hoofdei ijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 10j^_Vastste_M i ng_3e_ w jz_i_g j_ng Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 12wH jgmaken Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 10ki_Vastste_i_ng_5e_w2 jz j_g_[ng_pachtvergoed i ng Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders 10j_i_VaststeJ__[_i_ng_6e_w i jz i g i ng maa i mach i nes Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1978 | | pagina 40