-40- blematiek bestudeert rond Bergen op Zoom en Halsteren. In die groep is ook de gemeente Halsteren vertegenwoordigdBinnenkort komt er een soort interim-rapport uit. Dan moeten we daar maar eens onze visie op geven. Want daar staan voorstellen, waarvan hij voorshands zegt: "nou, daar zitten nogal wat vraagtekens in". In eerste instantie werd gezegd: "trek de Tholenseweg maar door, dwars door de Rode Schouw naar de Randweg—Noord Daar voelen wij niets voor. Een andere suggestie was: "krik de Wouwseweg maar op en leidt daarop at het verkeer wat van Steenbergen komt Daar voelen we ook niets voor. Derde alternatief is: "maak maar- een verlengde Mei lust laan, die dan langs den Berg gaat enerzijds langs Rode Schouw en anderzijds langs de Me lanen - die dan uitkomt ten noorden van van Mechelen. Dat vindt hij ook nogal een enorme ingreep, want je haalt onnodig niet-lokaal verkeer vlak langs een woonwijk en een rekreatiegebiedDus van al Ie alternatieven vindt hi j de Beijmoerseweg nog het meest acceptabel en daarom ook het meest urgent. Het I id van Eekelen zegt dat de voorzitter wel kan zeggen om de verantwoorde I ijkheden te laten 1 iggen waar ze thuishoren, maar als we duizenden, honderdduizenden guldens uittrekken voor sport gebeuren, dan vindt hij dat we op een bepaald moment toch ook een keer moeten zeggen: ons welzijn is heel leuk, maar we zuI I en er zelf iets aan moeten doen. Welzijn betekent voor hem ook dat zijn en andermans kinderen op een reëlere wijze naar een school kunnen gaan. Als je bekijkt dat wanneer straks dat kruispunt bij Vogelenzang in rekonstruktie gaat dan vraagt hij zich af hoe ze die verkeerschaos wi I ten regelen. Dan zegt hij op zijn manier, zonder Vogelenzang tegen te wiIlen gaan, had het niet nuttig geweest al was er al leen het cunet nog maar dat er lag, dat je daar het verkeer uit Tholen voorlopig, tijdens die rekonstruk- tie, af kon voeren. Als je ziet wat voor rijen met auto's er 's-avonds uit Tholen komen. We geven zoveel geld uit, misschien moeten we de voor Ioper eens een keer zijn en zeggen achteraf betalen. Misschien is er ook de mogelijkheid om dit bij de provincie aan te kaarten. Dat ze nu duizenden guldens moeten investeren om de zaak af te leiden, om te leggen en bebakening, om die eens te stoppen in de Beijmoerseweg De voorzitter zegt dat dat maar een stukje van de oplossing is, dan heb je daarmee het verkeer van Tholen. Maar het verkeer van Steenbergen en vooral het doorgaande verkeer op langere afstan den daar kan je bijna niets aan doen. Vergeet niet de Wouwseweg heeft ons al een ton gekost, Vogelenzang gaat ons twee ton kos ten en het doortrekken van de Beeklaan zal ons vele tonnen gaan kosten. Dus U krijgt echt Uw kans wel om geld uit te geven op verkeersgebied. Het zal blijken, ook de Dorpsstraat. Die rekon- strukties hebben ook met verkeer te maken, die hebben ook tonnen gekost. De aanleg van parkeerpIaatsen zal ook tonnen kosten. Die grote objekten, zoals de verlengde Meilustlaan, zijn een kostbare zaak. Dat gaat om mi Ijoenen. En om je dan op de borst te slaan met daar komen wij aan, dat zullen we eens even aan leggen. Als het een rijkstaak is moet het in principe een rijks taak bI i jven -41- Het lid van Eekelen vindt dat de voorzitter het verkeerd vertaalt. Want hij vindt niet dat we sinterklaas moeten spelen, helemaal niet zelfs. Maar hij vindt dat de belangrijkheid van een gezin, dat door een ongeluk op die weg getroffen zou worden, niet op weegt tegen al het geld dat in die gemeenschap uitgegeven wordt. Dan kun je ook zeggen dat men het niet moet dramatiseren. Als men een verkeersteIIing zou houden wat er uit Tholen komt en wat er op de Halsterseweg zit vanuit het i ndustr i egeb ie-a, dat anders via Tholen zou lopen, dan zou er ongeveer 40% van het verkeer van de Halsterseweg zijn. De voorzitter antwoordt dat geschat wordt dat van het dagelijks etmaal-verkeer, zo'n 20.000 voertuigen, er 5-000 op de Be.jmoer seweg zouden kunnen gaan zitten. En nog eens 5-000 op de verleng de Mei lustlaan. Dan zijn we de helft kwijt. Maar vergis U niet, binnen een x-aantal jaren is dat aantal van 10.000 weer gegroeid naar 20.000. Het is bijna een bodemloze put. Zolang de motorise ringsgraad nog niet aan zijn eindpunt is. Het lid CI ar i s zegt dat het niet zo is, dat wanneer men er iets aan zou doen die toename er niet zou komen. Wat de heer van Eekelen wil zeggen, en daar geeft hij hem groot gelijk in, als men de Halsterseweg wi I rekonstrueren worden we er geen meter bl ijer om. Het enige alternatief is een andere weg te kiezen als noodvoor ziening dan de Ha IstersewegIn een andere vergadering heeft de voorzitter gezegd, dat wanneer Halsteren dat zou willen dan zou Bergen op Zoom op de ketting gaan staan, omdat wij dan het ver keer in Bergen op Zooms gebied brengen waar het dan misschien daar weer ongew i Id is. Hij weet n i et ol dat nog zo is. De voorzitter zegt dat het ideaal zou zijn om de Randweg-Oost door te trekken naar de S-10. Dan het) je het grootschal ig opge lost. Maar dan moeten we minstens 5 jaar wachten, misschien wel 10, Vandaar dat men zoekt naar noodoplossingen. Het moet niet zo zijn dat wij hard moeten lopen met van hier zijn de fondsen, be gin er maar aan. Maar wel druk blijven uitoefenen met van jongens het is ju I I ie taak, doe nu eens wat. Het is de rijksweg Bergen op Zoom-HaIsteren, de provinciale weg Ha Isteren-SteenbergenMaar heren, U hoort het er wordt aan gewerkt, daar komt straks een rapport. Dan mag LI het nog eens zeggen, wat de raad wil en of men daar geld aan wil besteden en hoeveel. Daar zal straks wel een kostenraming bij zijn. Het I id van Eekelen zegt dat dat wel blijkt uit de rapporten van iedere kommissie. Iedere kommissie heeft het op de prioriteiten- I ijst gezet van 1978- ledereen denkt er zo over, dat betekent wel dat het bij de raad leeft. En als het goed is, is de raad de ver tolking van de gemeenschap en dat moet toch wel goed doorklinken b i j het koI Iege Het I id Mouws heeft reeds in de algemene beschouwingen gezegd dat het niet enkel een kwestie is van Halsteren en Bergen op Zoom, maar hij vindt ook uitdrukkelijk andere gemeenten met. name Tholen, Steenbergen, Nieuw-Vossemeer en misschien zelfs nog Dinteloord. Die gemeenten zou men er ook bij moeten betrekken. Hef is volgens hem duidelijk geen kwestie van alleen maar Halsteren. Wij krijgen toevallig de zaak te verwerken op ons grondgebied. Maar als je bekijkt waar in hoofdzaak het verkeer vandaan komt. Hij vindt dat die overige gemeenten er ook achter moeten staan. Daarom moet het in groter overleg gebeuren.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1978 | | pagina 36