-40-
blematiek bestudeert rond Bergen op Zoom en Halsteren. In die
groep is ook de gemeente Halsteren vertegenwoordigdBinnenkort
komt er een soort interim-rapport uit. Dan moeten we daar maar
eens onze visie op geven. Want daar staan voorstellen, waarvan
hij voorshands zegt: "nou, daar zitten nogal wat vraagtekens in".
In eerste instantie werd gezegd: "trek de Tholenseweg maar door,
dwars door de Rode Schouw naar de Randweg—Noord Daar voelen
wij niets voor. Een andere suggestie was: "krik de Wouwseweg
maar op en leidt daarop at het verkeer wat van Steenbergen komt
Daar voelen we ook niets voor. Derde alternatief is: "maak maar-
een verlengde Mei lust laan, die dan langs den Berg gaat enerzijds
langs Rode Schouw en anderzijds langs de Me lanen - die dan uitkomt
ten noorden van van Mechelen. Dat vindt hij ook nogal een enorme
ingreep, want je haalt onnodig niet-lokaal verkeer vlak langs een
woonwijk en een rekreatiegebiedDus van al Ie alternatieven vindt
hi j de Beijmoerseweg nog het meest acceptabel en daarom ook het
meest urgent.
Het I id van Eekelen zegt dat de voorzitter wel kan zeggen om de
verantwoorde I ijkheden te laten 1 iggen waar ze thuishoren, maar
als we duizenden, honderdduizenden guldens uittrekken voor sport
gebeuren, dan vindt hij dat we op een bepaald moment toch ook
een keer moeten zeggen: ons welzijn is heel leuk, maar we zuI I en
er zelf iets aan moeten doen. Welzijn betekent voor hem ook dat
zijn en andermans kinderen op een reëlere wijze naar een school
kunnen gaan. Als je bekijkt dat wanneer straks dat kruispunt bij
Vogelenzang in rekonstruktie gaat dan vraagt hij zich af hoe ze
die verkeerschaos wi I ten regelen. Dan zegt hij op zijn manier,
zonder Vogelenzang tegen te wiIlen gaan, had het niet nuttig
geweest al was er al leen het cunet nog maar dat er lag, dat je
daar het verkeer uit Tholen voorlopig, tijdens die rekonstruk-
tie, af kon voeren. Als je ziet wat voor rijen met auto's er
's-avonds uit Tholen komen. We geven zoveel geld uit, misschien
moeten we de voor Ioper eens een keer zijn en zeggen achteraf
betalen. Misschien is er ook de mogelijkheid om dit bij de
provincie aan te kaarten. Dat ze nu duizenden guldens moeten
investeren om de zaak af te leiden, om te leggen en bebakening,
om die eens te stoppen in de Beijmoerseweg
De voorzitter zegt dat dat maar een stukje van de oplossing is,
dan heb je daarmee het verkeer van Tholen. Maar het verkeer van
Steenbergen en vooral het doorgaande verkeer op langere afstan
den daar kan je bijna niets aan doen. Vergeet niet de Wouwseweg
heeft ons al een ton gekost, Vogelenzang gaat ons twee ton kos
ten en het doortrekken van de Beeklaan zal ons vele tonnen gaan
kosten. Dus U krijgt echt Uw kans wel om geld uit te geven op
verkeersgebied. Het zal blijken, ook de Dorpsstraat. Die rekon-
strukties hebben ook met verkeer te maken, die hebben ook tonnen
gekost. De aanleg van parkeerpIaatsen zal ook tonnen kosten.
Die grote objekten, zoals de verlengde Meilustlaan, zijn een
kostbare zaak. Dat gaat om mi Ijoenen. En om je dan op de borst
te slaan met daar komen wij aan, dat zullen we eens even aan
leggen. Als het een rijkstaak is moet het in principe een rijks
taak bI i jven
-41-
Het lid van Eekelen vindt dat de voorzitter het verkeerd vertaalt.
Want hij vindt niet dat we sinterklaas moeten spelen, helemaal
niet zelfs. Maar hij vindt dat de belangrijkheid van een gezin,
dat door een ongeluk op die weg getroffen zou worden, niet op
weegt tegen al het geld dat in die gemeenschap uitgegeven wordt.
Dan kun je ook zeggen dat men het niet moet dramatiseren. Als
men een verkeersteIIing zou houden wat er uit Tholen komt en
wat er op de Halsterseweg zit vanuit het i ndustr i egeb ie-a, dat
anders via Tholen zou lopen, dan zou er ongeveer 40% van het
verkeer van de Halsterseweg zijn.
De voorzitter antwoordt dat geschat wordt dat van het dagelijks
etmaal-verkeer, zo'n 20.000 voertuigen, er 5-000 op de Be.jmoer
seweg zouden kunnen gaan zitten. En nog eens 5-000 op de verleng
de Mei lustlaan. Dan zijn we de helft kwijt. Maar vergis U niet,
binnen een x-aantal jaren is dat aantal van 10.000 weer gegroeid
naar 20.000. Het is bijna een bodemloze put. Zolang de motorise
ringsgraad nog niet aan zijn eindpunt is.
Het lid CI ar i s zegt dat het niet zo is, dat wanneer men er iets
aan zou doen die toename er niet zou komen. Wat de heer van Eekelen
wil zeggen, en daar geeft hij hem groot gelijk in, als men de
Halsterseweg wi I rekonstrueren worden we er geen meter bl ijer om.
Het enige alternatief is een andere weg te kiezen als noodvoor
ziening dan de Ha IstersewegIn een andere vergadering heeft de
voorzitter gezegd, dat wanneer Halsteren dat zou willen dan zou
Bergen op Zoom op de ketting gaan staan, omdat wij dan het ver
keer in Bergen op Zooms gebied brengen waar het dan misschien
daar weer ongew i Id is. Hij weet n i et ol dat nog zo is.
De voorzitter zegt dat het ideaal zou zijn om de Randweg-Oost
door te trekken naar de S-10. Dan het) je het grootschal ig opge
lost. Maar dan moeten we minstens 5 jaar wachten, misschien wel
10, Vandaar dat men zoekt naar noodoplossingen. Het moet niet zo
zijn dat wij hard moeten lopen met van hier zijn de fondsen, be
gin er maar aan. Maar wel druk blijven uitoefenen met van jongens
het is ju I I ie taak, doe nu eens wat. Het is de rijksweg Bergen op
Zoom-HaIsteren, de provinciale weg Ha Isteren-SteenbergenMaar
heren, U hoort het er wordt aan gewerkt, daar komt straks een
rapport. Dan mag LI het nog eens zeggen, wat de raad wil en of
men daar geld aan wil besteden en hoeveel. Daar zal straks wel
een kostenraming bij zijn.
Het I id van Eekelen zegt dat dat wel blijkt uit de rapporten van
iedere kommissie. Iedere kommissie heeft het op de prioriteiten-
I ijst gezet van 1978- ledereen denkt er zo over, dat betekent wel
dat het bij de raad leeft. En als het goed is, is de raad de ver
tolking van de gemeenschap en dat moet toch wel goed doorklinken
b i j het koI Iege
Het I id Mouws heeft reeds in de algemene beschouwingen gezegd dat
het niet enkel een kwestie is van Halsteren en Bergen op Zoom,
maar hij vindt ook uitdrukkelijk andere gemeenten met. name Tholen,
Steenbergen, Nieuw-Vossemeer en misschien zelfs nog Dinteloord.
Die gemeenten zou men er ook bij moeten betrekken. Hef is volgens
hem duidelijk geen kwestie van alleen maar Halsteren. Wij krijgen
toevallig de zaak te verwerken op ons grondgebied. Maar als je
bekijkt waar in hoofdzaak het verkeer vandaan komt. Hij vindt dat die
overige gemeenten er ook achter moeten staan. Daarom moet het in
groter overleg gebeuren.