I
-18-
Uytdewi I I igen gaat. Want het is zelfs jammer dat bepaalde namen
genoemd worden, Hoe Uytdewi I I gen op de contingenteringsI ijst
gekomen is, is voldoende bekend want dat wordt juist geschetst.
Hij vindt het frappant dat juist ondanks alle inspanningen die
er in het verleden gedaan zijn, dat we toch te maken hebben met
een groeiend aantal woningzoekenden. Dat is een tragische omstan
digheid en elk kruimeltje dat de Woningstichting eventueel binnen
zou kunnen garen, dat wordt in dank meegenomen. Hij weet dat er
nu een teer en pijnlijk punt aan de orde gesteld wordt, maar hij
dacht dat we inderdaad met U moeten proberen om het los van per
sonen te bekijken. Maar dan wel in het belang van de ingeschreven
woningzoekenden, want dat zijn er een enorm aantal. Voor onze ge
meente veel te veel
Het I id Mouws is het eens met de wethouder. Het is name I ijk zo;
hij vindt dat de Woningstichting inderdaad in het verleden enorme
goeie zaken heeft gedaan» Hij vindt ook dat juist de Woningstich
ting voor de ekonomisch zwakkeren goeie woningbouw moet plegen,
maar de heer van de Watering zal ook uitdrukkelijk weten dat met
de laatst klaargekomen woningen het twijfelachtig is of men wel
aan de sociale woningbouw toe is. Als je name I ijk over huren
gaat praten van rond de 400,-- en er door, dan vraagt hij zich
werkel ijk af, kun je nog werkeI ijk jezelf ten dienste stellen
van diegenen, die het nodig hebben» Als dat waar was dan zou
hij zeggen: akkoord Woningstichting, je krijgt van zijn part
al Ie 75 woningen. Maar zoals het nu loopt, daarom heeft hij
daar straks gezegd: laten we kijken hoe kunnen wij als gemeente
raad zorgen dat we inderdaad betaalbare woningen voor eigen in
woners krijgen en hoe we kunnen beperken dat ze op vrije woning
markt komen en dat die dan voor halsternaren niet betaalbaar
zijn. Dat is het punt.
Wethouder van de Watering geeft het lid Mouws hier overschot aan
ge I ijk aan. Ook z i j vinden de huuruitkomsten op dit moment veel
en veel te hoog, voor ons soort mensen. Het zijn de eenvoudige
mensen, die bij hen aan de deur kloppen en vragen of er een wo
ning vrij is. Maar waar bouwt men goedkoper, dat is een vraag
die zij zich elke dag opnieuw stellen, We hebben de laatste
komplexen aanbesteed en aan de laagste wordt het gegund. En
toch komt er een hoge prijs uit.
Het I id Mouws zegt dat in Eindhoven de gemeente samen met de
aannemer de prijs bepaalt. Dat kan ondermeer door te zeggen dat
het aan ingezetenen verkocht moet worden. Dan blijkt zelfs dat
koopwoningen aanz i en I ijk goedkoper zijn, dan komt men met prij
zen tevoorschijn van 113.000,Gerekend naar de toename van
de huur elk jaar dan wordt het voor een grote categorie mensen
moge I ijk om die huizen te kopen. Bovendien moet je niet kijken
naar die beperking van vrije woning-uitgifte»
Wethouder van de Watering antwoordt dat door hen ook gestreefd
wordt naar een zo laag moge I ijke prijs. Want m.b.t, de woningen,
die we wi Ilen gaan bouwen, hebben wij de architekt opdracht ge
geven een zo goed mogelijke woning te ontwerpen. Maar hij vreest
dat er uiteindelijk een ontwerp uit de bus komt, dat misschien
de eindstreep niet zal halen i.v.m. het feit dat het misschien
niet zal voldoen aan de wenken en voorschriften die ten enenmale
ook weer door de overheid gegeven worden»
-19-
Het I id Mouws zegt dat het op z'n minst te kopen moet zijn. Als
je de krantenpub I ikaties mag geloven lukt dat in andere gemeen
ten bijna wel. Dan vindt hij dat we op de verkeerde tour zijn.
Dan moeten we niet kijken wie ze bouwt, maar voor wie er ge
bouwd wordt en wat wordt er gebouwd.
Het I id van Meer zou haast zeggen dat de bouwmarkt Klaverweide
weer in volle gang is. Het is weer het oude liedje. Zij hebben
al eens meer gezegd, dat wanneer zo iets weer aan de orde komt,
dat zij de behoefte hebben om te vertrekken. We zullen het even
wel niet doen. We zullen kijken hoe dit af gaat lopen. Vooraf
wi I de hij zeggen dat zij een eind mee kunnen gaan in de ge-
dachtengang van de heer Mouws m.b.t, de huur-woni ngen zoals ze
momenteel gebouwd worden. Dat biedt geen oplossing voor de eko
nomisch zwakkeren. Men krijgt een bepaalde doorstroming als men
voor mensen die het iets beter kunnen betalen en in een goedko
pe huurwoning zitten, daar woningen voor te bouwen met een re-
del ijke koopsom.
De voorzitter wi I de raad er aan herinneren dat,zodra dit soort
zaken aan de orde komt, we de neiging Hebben om de hele proble
matiek van de RuimteI ijke Ordening opnieuw om te ploegen. Mis
schien is toch goed dat we ons bepalen tot de brief van de 8
raadsleden, die in elk geval hierop neer komt: ga in el geval
de partikuIieren nu de ruimte geven» Daaraan is gekoppelc een
voorstel van het kol lege, doe hetzelfde voor de bouwordernemers
en probeer voor het geval dat de Raad van State ons I =>ter zegt
je hebt je boodschap tekort gedaan, probeer dan een op!
te vinden in één van de alternatieven, die we hebben aenge Ve
gen» Misschien kunnen we daar best het eerst over prate i.
Het I id Roosenboom vindt dat door de heer Mouws er bouwstenen
zijn aangedragen» Maar hij vindt dat je de gemeente Eindhoven
niet kunt vergelijken met Halsteren. Het gaat om de kwantiteit
van de te bouwen woningen als het gaat om 15 of 20 of aan de an
dere kant met 1500 en 2000, daar zit inderdaad wel een prijs-
marge in, AIs de heer Mouws met cijfermateriaal kan komen aan
dragen van een ongeveer vergelijkbare gemeente dat men daar
goedkoper bouwt dan is hij nieuwsgierig en benieuwd.
De voorzitter vraagt of het moge I ijk is tot. de kern van de zaak
terug te keren. Hij meent te begrijpen dat niemand in principe
bezwaren heeft tegen het voorstel van die 8 raadsleden, die zeg
gen: nou het is lang genoeg geweest voor de partikuli ere bouwers,
geef ze de ruimte vanaf heden» Begrijpt hij het goed dat de raad
in zijn algemeenheid dat onderschr i jf t.Dat wordt bevestigd.
Dan komt als tweede de suggestie van het kollege: zou U niet de
zelfde gedragsI ijn kunnen volgen voor de bouwondernemers, mits
er een variant bedacht kan worden die hetzelfde waarborgt als
wanneer de zaak aangehouden wordt. Er zijn dus een paar inoge-
Iijkheden of wel je zegt: "mocht de Raad van State zeggen: je
hebt de zaak tekort gedaan", dan kunnen we zeggen dat we een
voorschot vragen. We kunnen ook geen voorschot vragen en stel
len dat we het geven in de herfst bij het contingent 1979. Wat
vindt U daarvan?
Het I id WaIthu i s zegt dat het mogelijk is dat hij het helemaal
verkeerd begrijpt, maar de voorzitter heeft daarstraks gezegd
dat de contingentering niet aan de orde is, dan stelt hij voor