-4- nieuw een discussie op gang brengen, want in iedere raad zitten wel een paar mensen die nu zeggen van hé dat en dat wist ik niet, maar dat staat nu in dat stuk van Halsteren» Hij ziet dus best dat het gevolg zal zijn dat er nog eens op terug gekomen wordt» Daarom is dat stuk gewoon van erg veel waarde» Hun stem zal dan ook' voor dit voorstel zijn. Het I id C I ar i j s wi 1 namens zijn fraktie ook éen soort sternverk I ar i ng afleggen» Het meeste is al door de voorgangers gezegd, dat is meestal zo als men in een later stadium aan de beurt komt» Ook zij moeten zeggen dat ze waardering hebben voor de manier waarop het col lege én de raad, -want ze hebben het samen gedaan-, gepoogd hebben om bij de andere gemeenten een soort pei Iing los te krijgen hoe men er over dacht. Hij meent dat men dat ook met succes gedaan heeft» Hij is het er met het I id van Meer over eens dat die laatste brief besl ist wel aansprak» Daar heeft men wel waf aan gehad, al leen heeft men er nu niets meer aan» De uitslag van een eventuele stemming zal echter inderdaad geen gewicht meer in de schaal leggen» Bovendien zijr. zij hef met diverse punten uit de wijzigingen volledig eens» Op andere punten weer niet» Ook zijn zij van mening dat er nog voldoende mogelijk heden zijn om er nog op terug te komen» Daarnaast wi I Ien zij hun sympathie betuigen aan het streekgewestomdat zij nament ijk vinden dat men wel met het streekgewest in zee moet gaan. Dat is trouwens bij hun fraktie nooit ter discussie geweest» Daarom zullen zij er voor stemmen om met de wijzigingen van het streekgewest mee te gaan, dus tegen het voorstel van het college. Het lid WaIthu i s kan hier weinig nieuws aan toevoegen omdat iedere fraktie het zijne al gezegd heeft» Het is momenteel zo, dat de pro blemen die in en om de gemeenten liggen van zodanige omvang zijn dat het voor die gemeenten een moei I i jke zaak wordt dat zelf al lerhaa! te regelen» Zij zijn de mening toegedaan dat er een aantal zaken zijn waarvoor men het streekgewest hard nodig heeft» Zoals zij in eerdere vergaderingen ook al gezegd hebben zijn er bij de voorgestelde wijzigi ng® van hef streekgewest echt we! een aantal zaken waar zij het niet mee eens zijn» De doorslag in de balans voor hen is naar de positieve kant gegaan en zij zul I en daarom tegen het voorstel van het col lege stemmen De voorzitter vraagt of iemand stemmi ng ver langt» Het 1 id WaIthu i s verlangt stemming» 1 Voor het voorstel stemmen de leden van i fburg, van Eekelen, Mouws van Meer, van den Bos, Mens, wethouder Sinke en van de Watering» Tegen het voorstel stemmen de leden Verhogt, Roosenboom, van den K i e - boom, van Wezel, Walthuis, CI ar i j s en van El zakker» Het voorstel van het college is met 8 stemmen voor en 7 stemmen tegen aangenomen 4. VOORSTEL TOT HET VASTSTELLEN VAN EEN VERORDENING TOT BEHANDEL ING VAN BEZWAARSCHRIFTEN INGEVOLGE DE WET* AROB Het id Roosenboom ziet dat het college voorstelt om drie raads leden te benoemen en dat dat alphabetisch zou kunnen plaats vsnden» Hij wil een voorstel doen om die drie uit te breiden tot vijf» Daar door kan men er meerdere frakties bij betrekken in deze in feite toch maar eenmalige zaak, want hij kan zich niet voorstellen dat in het verleden een dergel ijke commissie wel eens heeft gefunctioneerd. Hij verwacht ook niet dat dat veel voor zal komen» Toch ss hef wel een zaak waar de raad nauw bij betrokken is» De voorz i tter I icht toe dat het geen eenmal ige zaak is» Als de wet Arob inderdaad voorziet in een behoefte, en hij neemt aan dat die dat za doen, dan zu! Ie n er per jaar toch wel een paar bezwaarschr i ften binnen komen. De wet zelf zegt dat twee leden voldoende zijn, maar het mogen er ook meer zijn» Bij de hinderwet is het zo dat één vol doende is, bij de bijstandswet twee en hier ook twee» Hij weet niet of de raad nu zo zwaar moet t i I 'en aan die hoorcommissieHet is namenlijk zo dat die commissie alleen maar hoort» De raad beslist daarna» Hij weet niet of men er zich druk om moet maken of die commissie uit twee, drie, vier of vijf leden moet bestaan, Het col lege vindt drie practies» Dat wordt ook gedaan bij het onderzoek van geloofsbrieven, ook met rekeningonderzoekEr komt natuuri ijk ook nog ambtel ijke bijstand bij» Al les wat daar gezegd wordt wordt opgetekend en gaat in verslag naar de raad, Hij gelooft dat de raad het zich nodeloos moeilijk maakt om er vijf of meer te nemen, Het Lid van den Bos betreurt het dat het college in zijn voorste! heeft gekozen voor mode I verordening één» Naar hun idee druist het in wat zij als principe hanteren, namen! ijk de openbaarheidZ i j ver werpen daarom het voorstel van het col lege om voor model éen te k i ezen en ki ezen z i j voor mode I verordeni ng twee, waari n met name,—en dat geldt tevens voor verordening drie-, in artikel vijftien duidelijk wordt aangegeven de openbaarheid van de vergaderingen van de hoor comm issies. Als daar bezwaren tegen zouden zijn dan vinden zij sn i eder gevaI dat bes I i ss i ngen wei n een bes Ioten z i tt i ng genomen moet kunnen worden, maar het horen dient openbaar te gebeuren» Zij vinden dat een zeer principiële zaak. Zij stellen voor om niet alphabetisch de raadsleden aan te wijzen, maar dat te doen door middel van loting in een vergadering van het college, en dat per ge val, Ook per loting dient de voorzitter van de commissie aange wezen te worden» Verder vinden zij dat niet burgemeester en wethou ders de secretaris dienen te benoemen, maar als het gaat om aange legenheden van de gemeenteraad, dan moet de commissie uit de raad de secretaris kunnen aanwijzen» De voorzitter vraagt of in deze verordening nu staat dat de zittingen niet openbaar zullen zijn» Het lid van den Bos bevesti gt dat De voorzitter heeft tegen openbaarheid helemaal geen bezwaar behalve als de klager zelf zou zeggen het 1 sever in beslotenheid te houden» Misschien moet men dat gewoon aan de prudentie van de commissie of van de voorzitter over laten en ook aan de man die het aangaat» Het I id van den Bos merkt op dat dat er ook in staat, Duide! ijk wordt verwezen naar de gemeentewet en naar de manier waarop de overige be staande commissies functioneren» Die zijn in principe openbaar, ten- De voorzitter vraagt of in de modelverordening staat dat openbaarheid niet mogelijk is» Het I id van den Bos antwoordt dat in modeSverordening éen over open baarheid helemaal niet wordt gesproken» De voorzitter i cht toe dat dat. alsnog ingevoegd kan worden» Bijvoorbeeld "met een bepaling: de vergadering is in principe openbaar, tenzij, de commissie vindt van niet of de belanghebbende vindt van niet. Er staat ook in dat de commissie zelf zijn voorzitter benoemt. Het id van den Bos stelt dan toch voor dat niet wordt gekozen voor model 1 ,~"maar mode I* 2, waarin met name de openbaarheid zeer nadruk kelijk wordt bepaald in artikel 15- 1" punt twee van artikel 15 staat dat de deuren worden gesloten wanneer een of rneer van de aanwez i g< leden dat verzoeken of indien de voorzitter dat nodig oordeelt. Dat is gebruikelijk bij alle commissievergaderingen» De voorzitter zou er dan van willen maken dat de deuren worden gesloten wanneer een der aanwezige leden of de belanghebbende of de voorzitter- dat nodig oordeelt. Hij vindt het wel een beetje gevaarlijk om om die nv "Z. i J| 3

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1977 | | pagina 64