-4-
nieuw een discussie op gang brengen, want in iedere raad zitten wel
een paar mensen die nu zeggen van hé dat en dat wist ik niet, maar
dat staat nu in dat stuk van Halsteren» Hij ziet dus best dat het
gevolg zal zijn dat er nog eens op terug gekomen wordt» Daarom is
dat stuk gewoon van erg veel waarde»
Hun stem zal dan ook' voor dit voorstel zijn.
Het I id C I ar i j s wi 1 namens zijn fraktie ook éen soort sternverk I ar i ng
afleggen» Het meeste is al door de voorgangers gezegd, dat is meestal
zo als men in een later stadium aan de beurt komt» Ook zij moeten
zeggen dat ze waardering hebben voor de manier waarop het col lege
én de raad, -want ze hebben het samen gedaan-, gepoogd hebben om bij
de andere gemeenten een soort pei Iing los te krijgen hoe men er over
dacht. Hij meent dat men dat ook met succes gedaan heeft» Hij is het
er met het I id van Meer over eens dat die laatste brief besl ist wel
aansprak» Daar heeft men wel waf aan gehad, al leen heeft men er nu
niets meer aan» De uitslag van een eventuele stemming zal echter
inderdaad geen gewicht meer in de schaal leggen» Bovendien zijr. zij
hef met diverse punten uit de wijzigingen volledig eens» Op andere
punten weer niet» Ook zijn zij van mening dat er nog voldoende mogelijk
heden zijn om er nog op terug te komen» Daarnaast wi I Ien zij hun
sympathie betuigen aan het streekgewestomdat zij nament ijk vinden
dat men wel met het streekgewest in zee moet gaan. Dat is trouwens
bij hun fraktie nooit ter discussie geweest» Daarom zullen zij er
voor stemmen om met de wijzigingen van het streekgewest mee te gaan,
dus tegen het voorstel van het college.
Het lid WaIthu i s kan hier weinig nieuws aan toevoegen omdat iedere
fraktie het zijne al gezegd heeft» Het is momenteel zo, dat de pro
blemen die in en om de gemeenten liggen van zodanige omvang zijn dat
het voor die gemeenten een moei I i jke zaak wordt dat zelf al lerhaa! te
regelen» Zij zijn de mening toegedaan dat er een aantal zaken zijn
waarvoor men het streekgewest hard nodig heeft» Zoals zij in eerdere
vergaderingen ook al gezegd hebben zijn er bij de voorgestelde wijzigi ng®
van hef streekgewest echt we! een aantal zaken waar zij het niet
mee eens zijn» De doorslag in de balans voor hen is naar de positieve
kant gegaan en zij zul I en daarom tegen het voorstel van het col lege
stemmen
De voorzitter vraagt of iemand stemmi ng ver langt»
Het 1 id WaIthu i s verlangt stemming» 1
Voor het voorstel stemmen de leden van i fburg, van Eekelen, Mouws
van Meer, van den Bos, Mens, wethouder Sinke en van de Watering»
Tegen het voorstel stemmen de leden Verhogt, Roosenboom, van den K i e -
boom, van Wezel, Walthuis, CI ar i j s en van El zakker»
Het voorstel van het college is met 8 stemmen voor en 7 stemmen tegen
aangenomen
4. VOORSTEL TOT HET VASTSTELLEN VAN EEN VERORDENING TOT BEHANDEL ING
VAN BEZWAARSCHRIFTEN INGEVOLGE DE WET* AROB
Het id Roosenboom ziet dat het college voorstelt om drie raads
leden te benoemen en dat dat alphabetisch zou kunnen plaats vsnden»
Hij wil een voorstel doen om die drie uit te breiden tot vijf» Daar
door kan men er meerdere frakties bij betrekken in deze in feite
toch maar eenmalige zaak, want hij kan zich niet voorstellen dat in
het verleden een dergel ijke commissie wel eens heeft gefunctioneerd.
Hij verwacht ook niet dat dat veel voor zal komen» Toch ss hef wel
een zaak waar de raad nauw bij betrokken is»
De voorz i tter I icht toe dat het geen eenmal ige zaak is» Als de wet Arob
inderdaad voorziet in een behoefte, en hij neemt aan dat die dat za
doen, dan zu! Ie n er per jaar toch wel een paar bezwaarschr i ften binnen
komen. De wet zelf zegt dat twee leden voldoende zijn, maar het
mogen er ook meer zijn» Bij de hinderwet is het zo dat één vol
doende is, bij de bijstandswet twee en hier ook twee» Hij weet
niet of de raad nu zo zwaar moet t i I 'en aan die hoorcommissieHet
is namenlijk zo dat die commissie alleen maar hoort» De raad beslist
daarna» Hij weet niet of men er zich druk om moet maken of die
commissie uit twee, drie, vier of vijf leden moet bestaan, Het col
lege vindt drie practies» Dat wordt ook gedaan bij het onderzoek
van geloofsbrieven, ook met rekeningonderzoekEr komt natuuri ijk
ook nog ambtel ijke bijstand bij» Al les wat daar gezegd wordt wordt
opgetekend en gaat in verslag naar de raad, Hij gelooft dat de raad
het zich nodeloos moeilijk maakt om er vijf of meer te nemen,
Het Lid van den Bos betreurt het dat het college in zijn voorste!
heeft gekozen voor mode I verordening één» Naar hun idee druist het in
wat zij als principe hanteren, namen! ijk de openbaarheidZ i j ver
werpen daarom het voorstel van het col lege om voor model éen te
k i ezen en ki ezen z i j voor mode I verordeni ng twee, waari n met name,—en dat
geldt tevens voor verordening drie-, in artikel vijftien duidelijk
wordt aangegeven de openbaarheid van de vergaderingen van de hoor
comm issies. Als daar bezwaren tegen zouden zijn dan vinden zij sn
i eder gevaI dat bes I i ss i ngen wei n een bes Ioten z i tt i ng genomen
moet kunnen worden, maar het horen dient openbaar te gebeuren» Zij
vinden dat een zeer principiële zaak. Zij stellen voor om niet
alphabetisch de raadsleden aan te wijzen, maar dat te doen door
middel van loting in een vergadering van het college, en dat per ge
val, Ook per loting dient de voorzitter van de commissie aange
wezen te worden» Verder vinden zij dat niet burgemeester en wethou
ders de secretaris dienen te benoemen, maar als het gaat om aange
legenheden van de gemeenteraad, dan moet de commissie uit de raad de
secretaris kunnen aanwijzen»
De voorzitter vraagt of in deze verordening nu staat dat de zittingen
niet openbaar zullen zijn»
Het lid van den Bos bevesti gt dat
De voorzitter heeft tegen openbaarheid helemaal geen bezwaar behalve
als de klager zelf zou zeggen het 1 sever in beslotenheid te houden»
Misschien moet men dat gewoon aan de prudentie van de commissie of
van de voorzitter over laten en ook aan de man die het aangaat»
Het I id van den Bos merkt op dat dat er ook in staat, Duide! ijk wordt
verwezen naar de gemeentewet en naar de manier waarop de overige be
staande commissies functioneren» Die zijn in principe openbaar, ten-
De voorzitter vraagt of in de modelverordening staat dat openbaarheid
niet mogelijk is»
Het I id van den Bos antwoordt dat in modeSverordening éen over open
baarheid helemaal niet wordt gesproken»
De voorzitter i cht toe dat dat. alsnog ingevoegd kan worden»
Bijvoorbeeld "met een bepaling: de vergadering is in principe openbaar,
tenzij, de commissie vindt van niet of de belanghebbende vindt van
niet. Er staat ook in dat de commissie zelf zijn voorzitter benoemt.
Het id van den Bos stelt dan toch voor dat niet wordt gekozen voor
model 1 ,~"maar mode I* 2, waarin met name de openbaarheid zeer nadruk
kelijk wordt bepaald in artikel 15- 1" punt twee van artikel 15
staat dat de deuren worden gesloten wanneer een of rneer van de aanwez i g<
leden dat verzoeken of indien de voorzitter dat nodig oordeelt. Dat
is gebruikelijk bij alle commissievergaderingen»
De voorzitter zou er dan van willen maken dat de deuren worden gesloten
wanneer een der aanwezige leden of de belanghebbende of de voorzitter-
dat nodig oordeelt. Hij vindt het wel een beetje gevaarlijk om om die
nv
"Z. i J| 3