-4-
-5-
Tot voor kort zijn we daartoe nog niet gekomen. Hij zag ook graag
losgekoppeld de funkties van voorzitter en sekretaris van het kol
lege van advies tevens voorzitter en sekretaris van het gewest.
Hij zou graag zien dat men eigen diensten ging instellen, dat be
tekent dat zijzelf bepaalde opdrachten kunnen geven aan die
d i enst
De voorz i tter zegt dat dat zo geregeld is bij de agglomoratie
Eindhoven. Voorts zegt hij dat bij diverse gewesten in Noord-
Brabant de regel ingen zijn opgevraagd, waaruit nu al bl ijkt
dat de bestuurssamenstelling beter geregeld is,dan hier het
gevalis.
Wethouder Sinke zegt dat we volkomen demokratisch bezig zijn
met de rechten die we hebben om onze bezwaren te uiten tegen de
huidige samenstelling. Het is evenwel jammer dat we er wat laat
mee begonnen zijn.
Het I id Mouws proeft wantrouwen tegen wat het kol lege onderneemt
op uitdrukkelijk verzoek vanuit de raad. Ook proeft hij dat er
sommigen zijn, die zeggen van je moet niet zo wantrouwend zijn
en zo rot zijn tegenover die andere gemeenten. Toen de minister
van binnenlandse zaken aan kwam met het voorstel tot de mini-
provincie, toen had je eens moeten horen hoe met name die grote
gemeenten dat ver van zich afwierpen. Waarom, omdat ze dan oer-
heerst zouden gaan worden door Breda.
Het I id Roosenboom zegt dat binnen de gewestraad een boeiende
diskussie is geweest over een onafhankelijk voorzitter. Die per
soon zal heel wat kosten. Hij moet ook een staf rond zich hebben.
Nu bestaat het sekretariaat uit zo'n 3 a 4 mensen. Het apparaat
bestaat ei gen I i jk uit de 17 gemeenten. De heer van den Bos moet
zich hoofdzakel ijk verlaten op de know-how van de 2 kern-gemeen
ten, maar ook als het te pas komt bij de andere gemeenten uit het
gewest. Men zou daar een enorme zware financiële top krijgen, Het
gewest is nu nog niet zelfstandig genoeg om al leen te opereren.
Als het zelfstandig wi I gaan opereren met een onafhankel ijk voor"
zitter met een ambtenarenapparaat achter zich zullen de kosten
voor de deelnemende gemeenten heel wat hoger uitvallen. De ge
westraad heeft toen gemeend om de huidige voorzitter c.q. vice-
voorzitter maar te moeten handhaven. Hij hoopt dat bij de vol
gende zittingsperiode het kiézen van de gewestraadsleden binnen
de raden serieuzer wordt bekeken.
De voorz i tter wi I toch wel een kanttekening maken over dat een
fuI I-t i mer zo- veel geld zou kosten om te beginnen. Hij is van
mening dat een f u I l-timer zich daar loopt te vervelen, want dat
is geen taak voor een fuIl-timer op dit moment. Het kan ook wd
met iemand voor halve dagen. Dat die part-timer dan een volle
dig apparaat nodig heeft ontgaat hem volkomen. Die man kan wer
ken met het apparaat wat aanwezig is.
Het I id WaIthu i s heeft het idee dat er 2 dingen gekoppeld wor
den nl. zijn aangehouden voorstel omtrent de open Iuchtrekreatie
en de statutenwijziging van de gemeenschappelijke regeling.
De voorz i tter antwoordt dat het onherroepeI ijk met elkaar te
maken heeft. Maar je kunt het soms I o.s van elkaar zien. Maar
in de volgende vergaderingen van de raad moeten beide zaken
uit de doeken gedaan worden.
Het I id WaIthu i s heeft sterk het idee dat wanneer iedereen de
beschikking had gehad over de statuten dat er dan toch anders
gestemd zou zijn in de eerste vergadering dat de rekreatie aan
de orde kwam. Omdat hem hieruit blijkt dat het streekgewest
dat kan doen, mits alle leden daar aan meedoen.
De voorzitter vraagt wat dan de betekenis is van het 2e lid van
art ikël 4 en het 3e lid van artikel 4?
Het lid Wa1thu i s zegt dat je die niet los kunt zien,
De voorzitter interrumpeert van wel.
Het I id WaIthu i s zegt van niet.
De voorzitter zegt dat we dat aan een hooggeleerde meneer moeten
voorleggen. Volgens hem regelt artikel 4 leden 1, 2 en 3 de alge
mene bevoegdheden van het gewest. Lid 4 regelt de bijzondere be
voegdheden van het gewest en die ontstaan pas als leden van het
gewest ja hebben gezegd. Er staat het gewest zal, en daar gaat
het niet om overdragen.
Het I id Roosenboom zegt-dat we een zodanig besluit kunnen formu
leren dat we al leen maar meedoen aan een voorstudie. Dan kan je
juridisch niet de mist ingaan. Dan heb je waarborgen oat je n i.et
meer uit handen geeft dan nodig is.
De voorzitter zegt dat wat we nu eigenlijk doen is duidelijkheid
verschaffen, van hoe zit het nu eigenlijk allemaal. Dat is ook
voor andere gemeenten belangrijk. De hamvraag blijft I id 3 van
artikel 4. Als je al die onderwerpen op een rijtje ziet staan en
hij vraagt de raad: wi I je dat al lemaal overdragen, dan krijg je
het daar wel moei I ijk mee.
Het I id; Roosenboom zegt dat je statuten uit verschillende ge
zicht shoeTTërTlTünt- I ezen
Het lid WaIth u i s refereert naar de laatste alinea van de brief
van het streekgewest en vraagt de voorzitter of het niet nuttig
zou zijn om het dagelijks bestuur hier uit te nodigen.
De voorzitter antwoordt dat de voorstanders van een wijziging
steun zoeken bij andere voorstanders van de wijziging. Het is
veel beter een neutrale buitenstaander aan te trekken. Hij kan
zo een instantie opnoemen die adviseert in kwesties van gemeen-
schappeI ijke regel ingen. Die instantie heet Centraal Adviesburo
voor Publiek Recht en Administratie. We kunnen gewoon schrifte-
I ijk advies vragen. Gewoon I ijk doen we dat bij de VNG. Maar de
VNG heeft als beleidslijn, zodra het gaat om een meningsverschil
tussen 2 van onze leden blijven zij principieel buiten schot. De
VNG heeft ons dat betreffende buro geadviseerd.
Het lid Mens zegt dat het kollege bij brief van 11 oktober jI
aangaande de statutenwijziging, toch wel verwachtingen gewekt
hebben bij de andere gemeenten, Hij vraagt het kol lege of zij al
een gemotiveerd voorstel in deze hebben. Dat wordt ontkennend
beantwoord. Hij vervolgt dan met te zeggen dat het kol lege er
dan wel hard aan mag werken, omdat het nog eens voorgelegd moet
worden aan deze raad. Hij konkludeert verder dat dus de tekst
regel i ng van de gemeenschappe I ijke regel i ng wordt voorgelegd aan
deskundigen in verband met artikelen 4 en 35 en dat zij een ge
motiveerd voorstel van het kollege kunnen verwachten ten aanzien
van de statutenwijziging na bestudering van overige bestaande re-
ge I i ngen
De voorzitter zegt dat het voorstel van de heer Walthuis a.s.
donderdag i n de openbare vergadering aan de orde komt. Verder
zal het kollege met een gemotiveerd voorstel komen, aangaande
de statutenwijziging, waarop door de leden schriftelijk gerea
geerd kan worden en dat besproken zal worden in de informele
vergadering van donderdag 27 oktober a.s., aanvang 20,00 uur.
De voorzitter zegt dat hij nog een punt heeft. In de krant
heeft U allen kunnen lezen dat de kommissie ruimtelijke orde
ning vindt dat een 3~taI lokaties zouden kunnen worden voorgedra-