-4- -5- Tot voor kort zijn we daartoe nog niet gekomen. Hij zag ook graag losgekoppeld de funkties van voorzitter en sekretaris van het kol lege van advies tevens voorzitter en sekretaris van het gewest. Hij zou graag zien dat men eigen diensten ging instellen, dat be tekent dat zijzelf bepaalde opdrachten kunnen geven aan die d i enst De voorz i tter zegt dat dat zo geregeld is bij de agglomoratie Eindhoven. Voorts zegt hij dat bij diverse gewesten in Noord- Brabant de regel ingen zijn opgevraagd, waaruit nu al bl ijkt dat de bestuurssamenstelling beter geregeld is,dan hier het gevalis. Wethouder Sinke zegt dat we volkomen demokratisch bezig zijn met de rechten die we hebben om onze bezwaren te uiten tegen de huidige samenstelling. Het is evenwel jammer dat we er wat laat mee begonnen zijn. Het I id Mouws proeft wantrouwen tegen wat het kol lege onderneemt op uitdrukkelijk verzoek vanuit de raad. Ook proeft hij dat er sommigen zijn, die zeggen van je moet niet zo wantrouwend zijn en zo rot zijn tegenover die andere gemeenten. Toen de minister van binnenlandse zaken aan kwam met het voorstel tot de mini- provincie, toen had je eens moeten horen hoe met name die grote gemeenten dat ver van zich afwierpen. Waarom, omdat ze dan oer- heerst zouden gaan worden door Breda. Het I id Roosenboom zegt dat binnen de gewestraad een boeiende diskussie is geweest over een onafhankelijk voorzitter. Die per soon zal heel wat kosten. Hij moet ook een staf rond zich hebben. Nu bestaat het sekretariaat uit zo'n 3 a 4 mensen. Het apparaat bestaat ei gen I i jk uit de 17 gemeenten. De heer van den Bos moet zich hoofdzakel ijk verlaten op de know-how van de 2 kern-gemeen ten, maar ook als het te pas komt bij de andere gemeenten uit het gewest. Men zou daar een enorme zware financiële top krijgen, Het gewest is nu nog niet zelfstandig genoeg om al leen te opereren. Als het zelfstandig wi I gaan opereren met een onafhankel ijk voor" zitter met een ambtenarenapparaat achter zich zullen de kosten voor de deelnemende gemeenten heel wat hoger uitvallen. De ge westraad heeft toen gemeend om de huidige voorzitter c.q. vice- voorzitter maar te moeten handhaven. Hij hoopt dat bij de vol gende zittingsperiode het kiézen van de gewestraadsleden binnen de raden serieuzer wordt bekeken. De voorz i tter wi I toch wel een kanttekening maken over dat een fuI I-t i mer zo- veel geld zou kosten om te beginnen. Hij is van mening dat een f u I l-timer zich daar loopt te vervelen, want dat is geen taak voor een fuIl-timer op dit moment. Het kan ook wd met iemand voor halve dagen. Dat die part-timer dan een volle dig apparaat nodig heeft ontgaat hem volkomen. Die man kan wer ken met het apparaat wat aanwezig is. Het I id WaIthu i s heeft het idee dat er 2 dingen gekoppeld wor den nl. zijn aangehouden voorstel omtrent de open Iuchtrekreatie en de statutenwijziging van de gemeenschappelijke regeling. De voorz i tter antwoordt dat het onherroepeI ijk met elkaar te maken heeft. Maar je kunt het soms I o.s van elkaar zien. Maar in de volgende vergaderingen van de raad moeten beide zaken uit de doeken gedaan worden. Het I id WaIthu i s heeft sterk het idee dat wanneer iedereen de beschikking had gehad over de statuten dat er dan toch anders gestemd zou zijn in de eerste vergadering dat de rekreatie aan de orde kwam. Omdat hem hieruit blijkt dat het streekgewest dat kan doen, mits alle leden daar aan meedoen. De voorzitter vraagt wat dan de betekenis is van het 2e lid van art ikël 4 en het 3e lid van artikel 4? Het lid Wa1thu i s zegt dat je die niet los kunt zien, De voorzitter interrumpeert van wel. Het I id WaIthu i s zegt van niet. De voorzitter zegt dat we dat aan een hooggeleerde meneer moeten voorleggen. Volgens hem regelt artikel 4 leden 1, 2 en 3 de alge mene bevoegdheden van het gewest. Lid 4 regelt de bijzondere be voegdheden van het gewest en die ontstaan pas als leden van het gewest ja hebben gezegd. Er staat het gewest zal, en daar gaat het niet om overdragen. Het I id Roosenboom zegt-dat we een zodanig besluit kunnen formu leren dat we al leen maar meedoen aan een voorstudie. Dan kan je juridisch niet de mist ingaan. Dan heb je waarborgen oat je n i.et meer uit handen geeft dan nodig is. De voorzitter zegt dat wat we nu eigenlijk doen is duidelijkheid verschaffen, van hoe zit het nu eigenlijk allemaal. Dat is ook voor andere gemeenten belangrijk. De hamvraag blijft I id 3 van artikel 4. Als je al die onderwerpen op een rijtje ziet staan en hij vraagt de raad: wi I je dat al lemaal overdragen, dan krijg je het daar wel moei I ijk mee. Het I id; Roosenboom zegt dat je statuten uit verschillende ge zicht shoeTTërTlTünt- I ezen Het lid WaIth u i s refereert naar de laatste alinea van de brief van het streekgewest en vraagt de voorzitter of het niet nuttig zou zijn om het dagelijks bestuur hier uit te nodigen. De voorzitter antwoordt dat de voorstanders van een wijziging steun zoeken bij andere voorstanders van de wijziging. Het is veel beter een neutrale buitenstaander aan te trekken. Hij kan zo een instantie opnoemen die adviseert in kwesties van gemeen- schappeI ijke regel ingen. Die instantie heet Centraal Adviesburo voor Publiek Recht en Administratie. We kunnen gewoon schrifte- I ijk advies vragen. Gewoon I ijk doen we dat bij de VNG. Maar de VNG heeft als beleidslijn, zodra het gaat om een meningsverschil tussen 2 van onze leden blijven zij principieel buiten schot. De VNG heeft ons dat betreffende buro geadviseerd. Het lid Mens zegt dat het kollege bij brief van 11 oktober jI aangaande de statutenwijziging, toch wel verwachtingen gewekt hebben bij de andere gemeenten, Hij vraagt het kol lege of zij al een gemotiveerd voorstel in deze hebben. Dat wordt ontkennend beantwoord. Hij vervolgt dan met te zeggen dat het kol lege er dan wel hard aan mag werken, omdat het nog eens voorgelegd moet worden aan deze raad. Hij konkludeert verder dat dus de tekst regel i ng van de gemeenschappe I ijke regel i ng wordt voorgelegd aan deskundigen in verband met artikelen 4 en 35 en dat zij een ge motiveerd voorstel van het kollege kunnen verwachten ten aanzien van de statutenwijziging na bestudering van overige bestaande re- ge I i ngen De voorzitter zegt dat het voorstel van de heer Walthuis a.s. donderdag i n de openbare vergadering aan de orde komt. Verder zal het kollege met een gemotiveerd voorstel komen, aangaande de statutenwijziging, waarop door de leden schriftelijk gerea geerd kan worden en dat besproken zal worden in de informele vergadering van donderdag 27 oktober a.s., aanvang 20,00 uur. De voorzitter zegt dat hij nog een punt heeft. In de krant heeft U allen kunnen lezen dat de kommissie ruimtelijke orde ning vindt dat een 3~taI lokaties zouden kunnen worden voorgedra-

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1977 | | pagina 59