■14- 14« VOORSTEL TOT DEELNEMING AAN DE GEMEENSCHAPPELIJKE REGELING CENTRAAL I NST fTUUT 'VORM ING EN OPLE ID 1 NG "BESTUURSD IINSTTcTVOB Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 16. VOORSTEL TOT HET VERLENEN VAN MEDEWERKING EX ARTIKEL 50 KLEU- TERONDERWI JSWF.T AAN HET BESTUUR VXÏÏ DE BERNADETTE KLËIITËÏÏ1 SCHOOL TE LEPELSTRAAT VOOR ZONWER ING EN REPARATIE 2f 'GROEF*S- TAFELST - Het I d 0 i ar s js zegt. dat in het begin van de vergader i ng de voor zitter gezegd heeft, dat punt 1.5 wordt teruggenomen, daaruit mag hij afleiden dat het kol lege met een ander voorstel komt. Wan neer het kollege met een ander voorstel komt dan zal dat inhou- den,- dat dat anders zal luiden? De voorzitter antwoordt dat dat niet hoeft. "Het" 1 TJ"'CTa~" jjs zegt dat het elegant zou zijn de betreffende scholen daarvan in kennis te stellen, dat het kollege voorne mens js met een anders luidend voorstel hierop wi 1 terugkomen. Misschien dat ze dan a! maatregelen kunnen nemen, omdat ze misschien hierop zitten te wachten» De voor-z itter dacht niet dat het voorstel andersluidend zou zijn, maar de verwarr i ng zat voornamelijk in de mot i ver i ng.Van de andere kant zijn er mensen, die zeggen: we mogen b! ijkbaar alleen maar neen zeggen. Maar in dit geval wil men een inzicht hebben van de financiële, konsekwervt i es van de zaak. Die moeten er noodzakeI ijkerwijs er wel staan en die krijgt U volgende ver gader i ng Het I id CI ar i j s zou het gel ijk trekken met alle andere scholen, dan hebben we er helemaal geen moeite rneer mee. De voorzitter vindt dat je dan eerst moet weten wat het kost. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 17. VOORSTEL TOT HET VERLENEN VAN MEDEWERKING EX ARTIKEL 50 KLEI!- TÈRQNDERWI JSWET AAN HET BESTUUR VAN DE WLDEBR A~\~ W'A STRAAT VOOR VER N l EIJWJ NG" VAN HÉr'DAK Het I id yan den K^i^ebooni zegt dat men in de kommissie onderwijs heeft afgesproken om dit eerst te laten onderzoeken. Vervolgens vraagt hij of de technische dienst er ai iets aan gedaan heeft. De voorzitter dacht van niet. Het besluit was dit door te laten gaan, maar tevens de technische dienst te laten bekijken of het inderdaad interessant is om T.N.O» in te schakelen» Hct I id van den Kieboom zegt dat hij het dan verkeerd begrepen heeft in de kommissie onderwijs. Hij was namelijk van mening, dat er eerst een onderzoek zou worden ingesteld. 22* -15- De voorzitter dacht dat gezegd was dit niet verder te laten rot ten en daar niet een kal ami te it van laten groeien. Het id van den Kieboom zegt dat je er nu wel een bedrag tegen aan kunt gooien, maar wanneer het niet afdoende blijkt, dan komt het volgend jaar- weer terug» De voorzitter- antwoordt dat er inderdaad een risico inzit. Het I id Roosenboom zegt dat als je het bedrag zou voteren en achteraf zou bl ijken dat het een fout is die aangerekend zou kunnen worden aan de bouwer, dan hoef je dat bedrag toch niet uit te keren. Het 1 id C1 ar i j s zegt als we nu hier eens niet gaan schrappen, maar iets bijschrijven van bijv» als de kosten te verhalen zijn, zoals we dat ooit eerder in een geval hebben gedaan, omdat het hier een nog jong schoolgebouw betreft en dat we dan toch een stap in die richting moeten ondernemen. Hij is het er toch wel mee eens, dat het eerst gerepareerd wordt, omdat de school ver- V. der moet De voorzitter zegt dat in de redaktie van het. stuk staat: "of schoon over de hoogte van de kosten nog geen oordeel is te vel len zolang de uitslag van het onderzoek door gemeentewerken, e- ventueel gevolgd door een onderzoek van het 1N.0nog niet be kend is en het advies van de inspektie nog niet binnen is, ver dient het o.ï. aanbeveling om alvast op de begroting een krediet uit te trekken tot het bedrag van de door het schoolbestuur ont vangen offerte". Dan zou je inderdaad kunnen bereiken, dat het gedicht wordt» Men kan dan vooruit, maar ondertussen loopt ook het onderzoek» Maar als de medewerking verleend is moet je het we I u itbeta1 en Het I id van Eeke1 en zegt dat het een logische zaak is. Op een gegeven moment gaat het erom dat aan de school mankementen zijn, die hersteld moeten worden» Dat neemt niet weg dat de gemeente zijn goedkeuring hieraan kan onthouden, want het school beduur kan er op dat moment niets aan doen» Je moet ten al Ie tijde betalen aan het schoolbestuur. Alleen moet je degene, die het toendertijd gebouwd heeft, aansprakel ijk stellen voor de gemaakte kosten. Dan komt pas de juridische kant van wie het moet betalen» Maar in de eerste plaats is het zo:school repareren, gemeente betalen, want het schoolbestuur hoeft dat zelf1 niet te betalen. De voorzitter antwoordt dat dat de vraag nog maar is. Het I 'id van Êekejen zegt dat in Lepelstraat precies hetzelfde is gebeurd Het I id C i ar i j s zegt. de school te repareren omwi i Ie van het onder wijs en om het behoud van. het gebouw» Ma ar de kosten daarvan, het kan best zijn dat het na het: onderzoek bl ijkt dat het geen 3.900,-- is, maar meer dan wordt het we! de moeite om de bouwer daarvoor aansprakelijk te stellen. De voorzitter zegt dat het misschien dan beter is om kontakt op te nemen met het schoolbestuur om,hangende het onderzoek,het betref fende verzoek terug te nemen» Want als je gaat repareren kan je straks de fout niet meer achterhalen» Maar dat moet je in overleg doen» Het id Ver bogt zegt dat alom bekend is dat onderzoeken soms lang kunnen duren. De winter staat voor de deur en daarom is hij voor stander om de zaak eerst te laten repareren. Het lid Roosenboom verstaat onder dit voorstel: de gemeente be- taaIt n iets ~y

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1977 | | pagina 38