6 Wethouder van de Watering zegt dat de ens ge waarborg om een hex- s^ïïj "a cht"t k o is dat de opdracht uitgaat van het kol i ege van burgemeester en wethouders» Hij kan zich voorstellen dat de meningen verdeeld zijn, men is er voor of men is er tegen, in eerste instantie komt het niet sympathiek over toch zeker net voor iemand die gewend is om de kost te verdienen. We hebben met veel moeite een sociaal verzekeringsgebouw opgezet en we moeten toch tot elke prijs voorkomen dat er misbruik gemaakt gaat worden en dat kan enke! gebeuren door iets achter de hand te hebben waardoor men krachtdadig kan optreden. Het gevaar dat wij hier kennen, het ontketenen van een heksenjacht dachten wij volledig onder kontrole te kunnen houden doordat nooit of te nimmer aktie gevoerd kan worden zonder een opdracht van bur™ qemeester en wethouders. Hij verzekert dat alvorens een opdracht uitgaat men er voldoende zeker van is dat er van misbruik sprake Hef; lid van Eekelen stelt aan de orde dat op een gegeven moment deze mensen de zaken niet aan kunnen en op een ander moment tijd over, wat gaan deze mensen dan doen? Krijgen ze dan de opdracnt om iedereen achterna te zitten jagen? Vervolgens stelt hij dat velen in België werken, en de po I itie-ambtenaar door voorge- steld heeft daar geen bevoegdheden, hoe denkt U dat op te lossen. Waarom wordt als eis gesteld een po I tiedipI omawaarom moet het nu iemand zijn die alleen maar geleerd heeft om iemand op te spo ren, waarom kan het niet zo gebeuren, zoals het bij dtversebe drijfsverenigingen gebeurt, dat het mensen zijn die uit socia e bewogenheid en door naar de sociale school te gaan, zich bekwaamd hebben - volledig met de problematiek op de hoogte zijn, waarom wordt zo iemand uitgesloten van zo'n taak, die heeft tenminste het gevoel en die weet wanneer er sprake is van werkeIijmis- bruik of wanneer er een verkeerd gebruik is. Dan, meneer de voor zitter, het beroep wanneer iemand ten onrechte achterna gezeten wordt. De voorzitter zegt dat beroep helemaal niet nodig is alS( iemand ten onrechte achter na gezeten is, want als dat ten onrechte is dan staat vast dat daar niets aan de hand is. Het lid van Eekeien zegt dat het hierom gaat dat wanneer gedacht wordt dat misbruik gemaakt wordt en U slaat de plank mis en die rechercheur kan dat ook niet uit de lucht grijpen en informeert daar en daar en komt nog eens een paar keer aan huis, dan Kan hij zich indenken, dat wanneer je totaal niets misdaan hebt, dat je dat behoorlijk dwars zit en dat je dan in beroep kan gaan bij het kol lege van burgemeester en wethouders om te vragen dat dat maar eens afgelopen moet zijn. De voorzitter zegt dat iedere burger dat risico loopt. Hij kan ver'daéht worden van smokkel, handel in drugs of van wat dan ook en dan wordt je vervolgd, totdat blijkt dat er niets aan de hand Het lid van den Bos zegt dat het dan je reinste po 1 it i estaat wordt als je dTt in de hand gaat werken op deze manier» De voorzitter zegt dat de wethouder het toch duide 1 iijk heeft uit- TjlTTegd, Uit de instruktie blijkt dat hij pas in aktie komt na een duidelijk verzoek van de deelnemende gemeente. En die is verant woorde I ijk voor de verzoeken die uitgaan» li kunt het ko i lege ten alle tijde interpeII eren Het I id van Eekelen zegt dat zij zich niet kunnen verenigen met hetgeen opgesteld is, dat wij dus 3 jaar op moeten zeggen, Dat vinden wij onaanvaardbaar, wanneer na een jaar bl ijkt dat het niet loopt, dan kunnen we nog 2 jaar mee betalen en dat vinden we een onverteerbare zaak, Je moet met een jaar op kunnen zeg gen en niet met 3 jaar. Vervolgens vinden we het overdreven dat Bergen op Zoom totaal de dienst uitmaakt» We hebben hier in Halsteren niets te verte!len afgezien van het feit dat een groot gedeelte van zijn fraktie er van overtuigd is, dat het noodzakelijk is dat iets gedaan wordt aan het misbruik van on ze sociale wetgeving om de sociale wetgeving in stand te houden wiIlen we toch wel op de vragen een antwoord hebben en mochten ze niet bevredigd zijn dan kunt U het beste het voorste! terug nemen anders zullen wij ook tegen stemmen» De voorzitter gaat op de vragen in. De betrokken ambtenaar heeft uiteraard geen bevoegdheden in België, maar hij kan wel konsta teren of iemand al of niet iets doet daar» Thuiskomende kan hij daarvan proces-verbaaI opmaken» Het voordeel is dan dat geen getuigenmateriaaI behoeft te worden aangevoerd, want hij is be ëdigd» En een verklaring van een beëdigd man is voor de rechter een geldend bewijs» Dan ten aanzien van dat poitiedipomawaar aan men zo'n waarde hecht is het zo dat de materie noga! nieuw is voor de rechter en die zade neiging hebben om - bij de min ste oneffenheid in het proces-verbaaI - te zeggen: ik seponeer die zaak want het is niet goed» Vandaar dat het ontzettend be langrijk is dat wij als dienst èn die sociaal rechercheur geen blauwtje lopen door een niet goed opgemaakt proces-verbaaI aan de rechtbank voor te leggen» Het 1 id Mouws zegt dat men spijkers op laag water zoektHet komt op hem over dat wanneer de politie van plan is een snelheids™ kontrole te houden, dat ze van te voren een advertentie in de krant zul len zetten, vermeldende plaats, uur etc» We weten a I Ie- maal dat bijna op iedere wet toezicht wordt uitgeoefend, dan dacht hij dat dit ook een van de vele wetten is waarop je dat ook moet accepteren, die wetten zijn er nu eenmaal daar kan misbruik van gemaakt worden en iedereen weet dat daar een aparte instantie voor is, die dat moet kontrol eren» Hij vindt dat ge woon een aanhangsel daarvan, en ziet hierin totaal niets bij zonders» Het 1 id Roosenbooni zegt dat het id Mouws gel ijk zou hebben als er bij onze eigen ambtenaren een dergelijke ambtenaar zou zijn» De voorzitter zegt dat als men het met de belastingen vergel ijkt dan heb je daar de fiscale recherche, die bestaan ook niet uit ambtenaren van de inspektie Bergen op Zoom, maar totaal onaf- hankelijk» Het 1 id van den Bos zegt dat deze ambtenaar helemaal niet onaf™ hankel ijk is, want op pagina 4 staat; "in de gemeente Bergen op Zoom ontvangt de ambtenaar bijzondere kontrole zijn opdrachten van de direkteur sociale zaken en in de omliggende gemeenten van B VI"En op pagina 5: "Door spec i f icke opleiding is een meer zorgvuldige benadering en behandeling in dit soort specifieke situaties moge I ijk» Het is zeer wensel ijk dat de bijzondere kon trol eur organisatorisch los staat van sociale zaken". Het Is een volkomen diskrepantie van wat op pagina 4 en pagina 5 staat en in het begin heeft hij gezegd dat hij het erg kort of Sang kan maken, maar hij heeft gemerkt dat zijn kol Iega's ook bereid zijn om het lang te maken dan doet hij daar dankbaar aan meeHij plaatst dan de opmerking dat de ambtenaar bijzondere kontrole al leen die mensen kontroI eertdie uitkeringsgenietende zijn» Maar IS

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1977 | | pagina 61