6
Wethouder van de Watering zegt dat de ens ge waarborg om een hex-
s^ïïj "a cht"t k o is dat de opdracht uitgaat van het kol i ege
van burgemeester en wethouders» Hij kan zich voorstellen dat de
meningen verdeeld zijn, men is er voor of men is er tegen, in
eerste instantie komt het niet sympathiek over toch zeker net
voor iemand die gewend is om de kost te verdienen. We hebben
met veel moeite een sociaal verzekeringsgebouw opgezet en we
moeten toch tot elke prijs voorkomen dat er misbruik gemaakt
gaat worden en dat kan enke! gebeuren door iets achter de hand
te hebben waardoor men krachtdadig kan optreden. Het gevaar
dat wij hier kennen, het ontketenen van een heksenjacht dachten
wij volledig onder kontrole te kunnen houden doordat nooit of
te nimmer aktie gevoerd kan worden zonder een opdracht van bur™
qemeester en wethouders. Hij verzekert dat alvorens een opdracht
uitgaat men er voldoende zeker van is dat er van misbruik sprake
Hef; lid van Eekelen stelt aan de orde dat op een gegeven moment
deze mensen de zaken niet aan kunnen en op een ander moment tijd
over, wat gaan deze mensen dan doen? Krijgen ze dan de opdracnt
om iedereen achterna te zitten jagen? Vervolgens stelt hij dat
velen in België werken, en de po I itie-ambtenaar door voorge-
steld heeft daar geen bevoegdheden, hoe denkt U dat op te lossen.
Waarom wordt als eis gesteld een po I tiedipI omawaarom moet het
nu iemand zijn die alleen maar geleerd heeft om iemand op te spo
ren, waarom kan het niet zo gebeuren, zoals het bij dtversebe
drijfsverenigingen gebeurt, dat het mensen zijn die uit socia e
bewogenheid en door naar de sociale school te gaan, zich bekwaamd
hebben - volledig met de problematiek op de hoogte zijn, waarom
wordt zo iemand uitgesloten van zo'n taak, die heeft tenminste
het gevoel en die weet wanneer er sprake is van werkeIijmis-
bruik of wanneer er een verkeerd gebruik is. Dan, meneer de voor
zitter, het beroep wanneer iemand ten onrechte achterna gezeten
wordt.
De voorzitter zegt dat beroep helemaal niet nodig is alS( iemand
ten onrechte achter na gezeten is, want als dat ten onrechte is
dan staat vast dat daar niets aan de hand is.
Het lid van Eekeien zegt dat het hierom gaat dat wanneer gedacht
wordt dat misbruik gemaakt wordt en U slaat de plank mis en die
rechercheur kan dat ook niet uit de lucht grijpen en informeert
daar en daar en komt nog eens een paar keer aan huis, dan Kan
hij zich indenken, dat wanneer je totaal niets misdaan hebt, dat
je dat behoorlijk dwars zit en dat je dan in beroep kan gaan bij
het kol lege van burgemeester en wethouders om te vragen dat dat
maar eens afgelopen moet zijn.
De voorzitter zegt dat iedere burger dat risico loopt. Hij kan
ver'daéht worden van smokkel, handel in drugs of van wat dan ook
en dan wordt je vervolgd, totdat blijkt dat er niets aan de hand
Het lid van den Bos zegt dat het dan je reinste po 1 it i estaat wordt
als je dTt in de hand gaat werken op deze manier»
De voorzitter zegt dat de wethouder het toch duide 1 iijk heeft uit-
TjlTTegd, Uit de instruktie blijkt dat hij pas in aktie komt na een
duidelijk verzoek van de deelnemende gemeente. En die is verant
woorde I ijk voor de verzoeken die uitgaan» li kunt het ko i lege ten
alle tijde interpeII eren
Het I id van Eekelen zegt dat zij zich niet kunnen verenigen met
hetgeen opgesteld is, dat wij dus 3 jaar op moeten zeggen, Dat
vinden wij onaanvaardbaar, wanneer na een jaar bl ijkt dat het
niet loopt, dan kunnen we nog 2 jaar mee betalen en dat vinden
we een onverteerbare zaak, Je moet met een jaar op kunnen zeg
gen en niet met 3 jaar. Vervolgens vinden we het overdreven
dat Bergen op Zoom totaal de dienst uitmaakt» We hebben hier
in Halsteren niets te verte!len afgezien van het feit dat een
groot gedeelte van zijn fraktie er van overtuigd is, dat het
noodzakelijk is dat iets gedaan wordt aan het misbruik van on
ze sociale wetgeving om de sociale wetgeving in stand te houden
wiIlen we toch wel op de vragen een antwoord hebben en mochten
ze niet bevredigd zijn dan kunt U het beste het voorste! terug
nemen anders zullen wij ook tegen stemmen»
De voorzitter gaat op de vragen in. De betrokken ambtenaar heeft
uiteraard geen bevoegdheden in België, maar hij kan wel konsta
teren of iemand al of niet iets doet daar» Thuiskomende kan hij
daarvan proces-verbaaI opmaken» Het voordeel is dan dat geen
getuigenmateriaaI behoeft te worden aangevoerd, want hij is be
ëdigd» En een verklaring van een beëdigd man is voor de rechter
een geldend bewijs» Dan ten aanzien van dat poitiedipomawaar
aan men zo'n waarde hecht is het zo dat de materie noga! nieuw
is voor de rechter en die zade neiging hebben om - bij de min
ste oneffenheid in het proces-verbaaI - te zeggen: ik seponeer
die zaak want het is niet goed» Vandaar dat het ontzettend be
langrijk is dat wij als dienst èn die sociaal rechercheur geen
blauwtje lopen door een niet goed opgemaakt proces-verbaaI aan
de rechtbank voor te leggen»
Het 1 id Mouws zegt dat men spijkers op laag water zoektHet komt
op hem over dat wanneer de politie van plan is een snelheids™
kontrole te houden, dat ze van te voren een advertentie in de
krant zul len zetten, vermeldende plaats, uur etc» We weten a I Ie-
maal dat bijna op iedere wet toezicht wordt uitgeoefend, dan
dacht hij dat dit ook een van de vele wetten is waarop je dat
ook moet accepteren, die wetten zijn er nu eenmaal daar kan
misbruik van gemaakt worden en iedereen weet dat daar een aparte
instantie voor is, die dat moet kontrol eren» Hij vindt dat ge
woon een aanhangsel daarvan, en ziet hierin totaal niets bij
zonders»
Het 1 id Roosenbooni zegt dat het id Mouws gel ijk zou hebben als
er bij onze eigen ambtenaren een dergelijke ambtenaar zou zijn»
De voorzitter zegt dat als men het met de belastingen vergel ijkt
dan heb je daar de fiscale recherche, die bestaan ook niet uit
ambtenaren van de inspektie Bergen op Zoom, maar totaal onaf-
hankelijk»
Het 1 id van den Bos zegt dat deze ambtenaar helemaal niet onaf™
hankel ijk is, want op pagina 4 staat; "in de gemeente Bergen op
Zoom ontvangt de ambtenaar bijzondere kontrole zijn opdrachten
van de direkteur sociale zaken en in de omliggende gemeenten van
B VI"En op pagina 5: "Door spec i f icke opleiding is een meer
zorgvuldige benadering en behandeling in dit soort specifieke
situaties moge I ijk» Het is zeer wensel ijk dat de bijzondere kon
trol eur organisatorisch los staat van sociale zaken". Het Is een
volkomen diskrepantie van wat op pagina 4 en pagina 5 staat en
in het begin heeft hij gezegd dat hij het erg kort of Sang kan
maken, maar hij heeft gemerkt dat zijn kol Iega's ook bereid zijn
om het lang te maken dan doet hij daar dankbaar aan meeHij
plaatst dan de opmerking dat de ambtenaar bijzondere kontrole al
leen die mensen kontroI eertdie uitkeringsgenietende zijn» Maar
IS