3 142- die baatbelasting aan de raad is opgs irongenDe raad had er toen ook geen zin in, maar* als men die mensen -oen wilde helpen, dan moest men dat doen via een baatbelasting» Hij v ndt hei; een onredelijke belasting voor een kleine groep van mensen die uitgesloten waren van voorzieningen die men wel in Halsteren had, zoals mt# I e i d i ngi ïcht en dergelijke. Er moesten toen dergelijke maatregele i getroffen worden orn deze mensen te kunnen helpen. Nu is er een reser1 2potje en wordt er nu buitenaf iemand aangesloten dan wordt er uit erft peservepotje bijbetaald. Hij sluit dan aan zonder baatbelasting. Hij heel het altijd een onredelijke belas ting gevonden, Hij is er voor om die rne ssen dé laatste jaren ook maar het genot te gunnen om voor dezelfde voorziening als anderen geen belasting te laten betalen. Hij vindt het een moe voorstel en hij is voor afschaf fing van die baatbelasting en wel omdr hij het onredelijk vindt en omdat die belasting destijds, omdat er geen a; kk i ngsm i dde I e n waren, door Ge deputeerde Staten is opgedrongen» Anders had de raad hem vroeger ook nooit van zijn leven aangenomen» De voorzitter voegt er aan toe; tenzij c'e mensen toen meteen betaald hadden» Er waren juist mensen voor wied-; bezwaarlijk was» Dan moet men r het inderdaad in de vorm van een be I üst ng gieten» Ook heeft hij van het I sd van El zakker niet gehoord waarom het onredeijk is. Een bi lüjké bijdrage istocfr 'uiUbiltic Dat I; icch.bi'!ijk¥00*" c'h vocrzrr.ihopr: Del: nan tcch et,E I ly ke' E jdrage be talen, of dat nu een vuilniszak is of -ets anders. Hij kan wei zeggen dat van baatbelasting H de totale kosten ;,jn geweest 1,51.000, Daar is aan subsidie afgegaan 68COC,"oen bleef er over 83.000, De gemeente heeft voor zichzelf toegerekend met het oog op de toekom stige straatver I icht i ng 15.000, Toen bleef er over 68.000,-- en daarvan moeten de mensen 70% betalen» ris hij dan dat nog verder omrekent in procenten betekent het dat de burgers 31% van de kosten hebben moeten bijdragen» Daarvan is in 1972 nog weer tens een kwart afgehaald, zodat er nu eigenlijk nog staat op een niveau van 24% van de kosten en dat wordt gevraagd aan de burgers voor die voorz ening, Dat vindt hij een zeer ge ringe bijdrage» Zeker als men het verge jkt met andere zaken waarin om een bijdrage wordt gevraagd» Dan gaat het vaak om de helft of iets derge- 1 ij ks Het I id van Eeke I e n vindt, dat de voorzatter* overschot van gelijk heeft» Als de mensen in een nieuw plan komen wordt er ook niets gevraagd, maar wordt het zonder meer in de grondprijs berekend» Welke voorziening het ook is, die wordt onm i dde I ijk in de grondprijs gestopt» Heden ten dage moet iedereen daar nog voor betalen» Het s dan ook een logische zaak dat iemand die iets verder af zit daar ook een bepaalde privacy voor heeft» Iemand die gewoon in een bestemmingsplan zit wordt allemaa1 gewoon op gelegd. Ten opzichte van die mensen vindt hij het niet reeë! om die baat belasting af te schaffen» De voorzitter dacht dat het de moeilijkheid was dat men tegen het woord belasting aan zit te kijken» Het is gewoon een manier van kopen op afbs- tal i ng Het lid _Mo uws vraagt of het indertijd zo was dat als er* ergens bij voor bee 1 eIectriciteit kwam, dat dan het bedrag werd vastgesteld en dat dat omge slagen werd per woning in een bepaald gebied» De voorz 1 tter herhaalt dat hij zojuist heeft gezegd dat de kosten voor baatbelasting Iongeveer anderhalve ton waren» Het I id Mouws i nformeert hoe dat nu werd omgeslagen, Per woning? De voorzitter dacht van niet, want de bedragen zijn zeer versch i lend. Het aantal meters huisaansIuiting was bepalend» Het ld Mouws weet dat bepaalde mensen in een bepaald gebied zijn komen wonen waar reeds een baatbelasting gold en die werden daarvoor ook aan geslagen, terwijl er in wezen niets voor nodig was, want de voorziening lag er al» Onlangs zijn er mensen komen wonen en die hoefden er nj^ts voor te betalen» Hoe gaat dat? -7- De voorzitter antwoordt dat ze dan nog wel ee aanslag krijgen» Het is zo dat de belasting naar beneden gaat, naarnaie er sprake is van een aanmerkelijke uitbreiding. Dan wordt de last )ver al ie mensen die er dan wonen verrekend» Dat vindt hij erg bil lijk» D: PTT doet dat ook met te lefoonkabels» Als die een onrendabel stuk h.oben laten ze iedereen b.v» duizend gulden betalen, en komen er meer aansluitingen, dan krijgt ie dereen' wat terug» Dat is eigenlijk hetzelfde, Men zit overigens ook nog met de vraag wat er eigenlijk aan de orde is, De vor ige keer heeft men gestemd over het voorstel van het col lege» Dit was op zichzelf vrij dui delijk, maar daaraan vooraf ging een voorste van een van de afdeingen. Die zei; halveren. Dat was een geldig voors*' 51 Het g i ng dus om het voorste I var: de af de I i ng of om het voorste I ran het co I lege» tussentijds heeft het I id Roosenboom gezegd dat wat het hem betrof de belasting ook helemaal afgeschaft kon wórden» Daar is a igen I ijk niemand op inge gaan, althans niemand heeft formeel dat voo stel gesteund. Het I i d CI anijs merkt op dat als men praat c,er hst principe van wel of niet handhaven veo de. baatbelasting, Tan es talveren het zowel de kool als de geit sparen» Het moet baatbelasting zijn of geen baatbelasting» De voorzitter herhaalt dat het voorste! van ie afde I ing was: halveren» Het co! lege zegt: ha'hdhév'êr. Op dar rn, rit w 'en i r twè'e voorstel len waar het om ging, Tijdens net betr kkeijk koet debat he e i"t het id Roo senboom gezegd; voor mij, paft schaf je dit hi (e -saaf. A idat kan worden Uitgelegd als ee vo *- j c .r-ste.nd r woe eren, dan telt dat dus ook mee, maar van dat onderste.nen heeft hij e I ges Ijk n iets gehoord. Er is gestemd over ha no ha ven en de vraag Is wat .er dar» in de plaats treedt als het niet wordt gehandhaafd* Het I id Verbogt zegt dat ais men de aanhef mant van het voorstel van het college het duidelijk is, Daar staat: "in Uw vorige vergader i ng van 1 april 1976 staakten de stemmen over ons ve;rsteI om de baatbelasting I en II te handhaven," Daarover staaf' en dus tie, over net al -dan niet handhaven van de baatbé'i ast I ng» Dat ander e *s dus totaal niet .acn de orde, De voorz i tter I icht toe dat er twee voorste! len waren» Een om te ha ivo ren en een om te handhaven» Het I id van Eekelen vindt dat men het niet moei I ijker moet maken dan abso luut noodzake I ijk is. Hij is van mening dat het voorste l van het col lege dat nu in de raad is gebracht gewoon ter stemming gebracht moet worden, W e t h o u d e r S I n ke merkt op dat het 1 ld Roosenboom fan toch vijn verlangde duidelijkheid krijgt. D e vo o rzi 11 e r gaat het er om te weten wat er moet gebeuren a!n het voor ste I van het col lege wordt afgestemd» Wat geldt er dan» Het I id Roosenboom wil dan afspreken dat er nu gestemd gaat worden on de belasting in zijn total ite.it af te schaffen als de meerder he i d vari de. raad dat wil» De voorzitter begrijpt dat daar steun voor Is. Het I id v a n Meer wijst er op dat in het voorstel ook de rest stut -,ë is opgenomen» Hij vindt dat niet zozeer een bil ïljke zaak» Hij dacht dat eerder als motivatie Is gebruikt orn het voorstel te doen aannemen zoals het er nu I i gtHij heeft daarstraks ook al tegen co I ega-raads i ede.,gezegd dat hij indertijd in dienst heeft gezeten voor 1,05 en nu vangen ze missen sen wel drie tientjes. Hij kan dat verschil nu ook niet gaan terughalen» Iedere wetswijziging zamensen schaden of blij maken» Dit is gewoon een beleidswijziging. Mensen die in het verleden het zaakje afgekocht hebben behoeven naar zijn mening niet gerest itueerd te worden. Dat is helemaal niet nodig en nergens goed voor» De voorzitter vraagt of hij dat moet zien als een amendement» Gestemd wordt over het handhaven of niet handhaven, maar restitutie daar prast men dan niet over?

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1976 | | pagina 4