i
1*10
komen» Zij zjjn dan ook een andene mening toegedaan en vinden dat het nog
wei even kan wachten en zijn ais partij voorlopig tegen de aanschaf van
een car ill on
Het I id van Meer zegt dat zij er precies hetzelfde over denken. Zij hebben
het de vorige keer ook onomwonden verteld dat honderdduizend gulden,
ook al zijn er momenteel projecten aan de gang die voorrang hadden en
ook gekregen, zomaar voor het oprapen I iggen» Er zijn nog meer klussen
op te knappen die ook om geld vragen en orn veel geld. Het Is daarom dat
zij bij hun standpunt blijven en deze ton voor het carillon niet uit willen
trekken
Het I id Mouws Is er wel enorm blij mee dat het er komt» Hij weet dat in
een tijd van bezuiniging ieder goed op zijn tel len moet passen, maar met
name het culturele wi I hij niet uit het oog ver i lezen» Hij neemt aan dat
dit iets is, waarmee, -ook als deze ellendige tijd al lang achter ons
I igt-, men nog steeds blij zal zijn Dan heeft men uit die tijd nog iets
aardigs om aan herinnerd te worden.
Het I ïd van El zakker wi I èr nog aan toevoegen dat het nu nog een ton is,
maar men kan er nog wei een ton bijtel len eer dit ding gaat draaien,
voor onderhoud en derge lijken» Als men straks dat ding heeft dan zul len
er nog wel de nodige kosten bijkomen om er* op te kunnen spelen» Hij ge-
o oft dan ook wel dat men met die ton niet klaar is»
De voorzitter I icht toe dat het gaat om een ton en om een reserve van
ongeveer j 28,000, die ook voor het carillon aanwezig was» Hij dacht
dat men enerzijds wel toekwam met het bestel len van het carillon» Dat
kost. dacht hij 108,000, Dan rest er nog 20,000,-™ voor bijkomende
werken, en het hoeft de begroting dus niet te beïnvloeden» We! is hij
het er mee eens dat er wel een onderhoudsabonnement afgesloten zal moeten
worden en af en toe zal rnen eens een bandje moeten hebben; misschien
laat men wel eens een keer een beiaardier komen bij hoogtijdagen» Dat komt
uiteraard wei op de begroting, maar dat zijn kleine bedragen»
Het I i d van Es zakker wenst stemming»
Var het voorstel stemmen de leden Mouws, var den K leboom, van Wezel..
Waithuis, van Eeke len, van Reijen, van Tilburg, Roosenboom, wethouder
Sinke en van de Watering»
Tegen het voorste! stemmen de leden van Meer, van den Bos, van EI zakker
Verbogt en Cl ar ijs»
Het voorstel is met 10 stemmen voor en 5 tegen aangenomen,
4» VOORSTEL TOT STEMMING OVER HET HANDHAVEN VAN DE BAATBELASTING EN I I
De voorzitter' icht toe dat d it punt is aangehouden omdat de vorige keer
de stemmen staakten. Dat wiI zeggen dat het nu opnieuw aan de orde komt
en dat de beraadslagingen opnieuw kunnen worden geopend»
Het lid Cj_ arijs was de vorige keer voor handhaving van de baatbelasting»
Nu men met hét nieuwe stuk is gekomen ziet hij dat men van plan is om de
mensen die afgekocht hebben, een rest itutie te geven» De vorige keer
was een van de argumenten dat diegenen die deze belasting afgekocht
hadden dat die een te groot bedrag betaald zouden hebben en dat het ten
opzichte van die mensen te oneerlijk zou zijn om de baatbelasting af te
schaffen» Dat was een van de argumenten, Bovendien zou het een aflopende
zaak zijn» Dat is het in derdaad ook, maar het loopt altijd toch nog tot
1981 en 1988, D us nog twaalf jaar» Nu het opnieuw zo aan de orde komt
is hij voor afschaffing»
De voor z i tter vraagt waarom hij voor afschaffing is» Er is name I ij k nau
we I ij ks over gediscussieerd de vorige keer en het heeft hern toen ook ver
baasd dat men toen zonder meer maar zei; dat schaffen we maar af»
Het I id Cl arjjs zegt dat toch te hebben toegel icht»
De voorz itter vraagt waarom hij in het algemeen is voor het afschaffen
van bijdragen die burgers voor voorzieningen betalen, nu ze gevat zijn-
toeval I ig- In een baatbelasting» Er wordt aan burgers heef vaak een
bi I I i ge bijdrage gevraagd in voorzieningen d ie te hunner behoefte worden
2.-9 i
getroffen. Dan gaat dat niet In de vorm van een baatbelasting en betaald
men dat gewoon» Nu is dit toevallig, om die mensen te gerieven, gestoken
in de vorm van een baatbelasting» Een soort koop op afbeta I i n gNu vindt
men dat dat afgeschaft moet worden» Hij vindt dit niet zo vanzelfsprekend
als men daarbij namelijk denkt aan bijvoorbeeld het verleggen van trottoir
banden, het aanleggen van expeditiestraten, riolering, dan is er vaak
gewoon rechtstreeks aan die burgers gevraagd; wil U maar duizend gulden
beta I e ndan kan het» Die mensen worden a! lernaai vergeten, terwijl men
deze groep toevallig in de verordening ziet zitten» Deze groep wordt
ook die bi I I 1 ge bijdrage gevraagd en die wil men afschaffen» Dat vindt hij
V e i gen I ijk onbegrijpe I ijk»
Het 1 id C S arijs wijst er op dat de voorbeelden die de voorzitter zojuist
aanhaalt betrekking hebben op een eenrnal i ge bijdrage»
De voorzitter i icht toe dat dat komt omdat die mensen geen behoefte had
den aan een baatbelasting» Die hebben dat zo uit het vuistje betaald»
In de Dorpsstraat heeft", men een heleboel exped i et i epaadjes achter zaken-
panden aangelegd, Daar heeft de gemeente zelf de grootste nap van
betaald en de mensen hebben een bijdrage betaald» Als daar een zwakke
'middenstander gezeten had, dan had dat ook gekund in de vorm van een
baatbelasting» Sn dat geval zou je nu voordeel hebben gehad van liet af
schaffen van de belasting, maar ai diegenen die hun billijke bijdrage in de
overhe i dsyoorz i en i ng hebben betaald worden nu vergeten» Ookt worden ver
geten bijvoorbeeld a! de gevallen waarin al langer een boedelscheiding
heeft plaats gevonden, mensen zijn overleden of die hun pand hebben ver
kocht en het destijds hebben verkocht met een drukkende waarde, omdat er
een baatbelasting op zat» Dat betekent nu dat de uitkering in verkeerde
handen komt» Dat. vindt hij toch we! moei lijk en daarom vindt het het zo
jammer dat de vorige keer er eigenlijk nauwelijks over gediscussieerd
is en nu, nu er ook helemaal, nóg niet gediscussieerd is zegt men ook
al meteen dat dat het standpunt is» Dat mag natuurlijk wel, maar het is
in het algemeen beter om zich óver zulke zaken toch eens ernstig te
beraden» Het is toch niet niks om een voorziening die vanaf 1952 bestaan
heeft, die jaar dn en jaar uit door de raad bevestigd is, om die zomaar
ineens onder tafel te vegen. Je vraagt je dan toch af of de raad dan toch
wel op de weg zit van een goed en behoorlijk bestuur» Hij weet wel dat er
gemeenten zijn waar het ook ctgóf is, maar hij kent de overwegingen
niet en hij kent ook de aard van de belastingen niet» Hij kent ook de aard
van de voorzieningen niet» Hij vindt dat men minstens toch eens een keer
goed met zijn al len moet praten om te weten waar men eigenlijk aan begint»
Wie bevoordeelt' men en wie bevoordeelt men niet» Uiteindelijk moet men
goed in de gaten houden dat het toch uit de a'gemene middelen moet wor
den betaald, dus door alle burgers, wat men nu restitueert aan een kI I-
ne groep, die er toch echt iets tastbaars voor entvangen heeft»
Het I id C i arijs zegt dat dat wel zo kan zijn» Maar heden ten dage worden
er steeds meer voorzieningen getroffen uit de algemene middelen en die
dan ook voor een vrij kleine groep bestemd zijn, terwijl men die kleine
groep er niet voor wi laten betalen» Hij denkt daarbij bijvoorbeeld aan
het antenne-systeem in de Rode Schouw» Ook daarvan wordt gezegd laten
we het algemeen houden en niet toeval I ig omdat die mensen daar iu wone
die mensen het ook laten betalen» Hij dacht dat het ergens ook een beetje
uit de tijd was»
De voorz itter antwoordt dat uit principe die mensen ook voor die voor
zieningen zouden moeten betalen, maar het is wel wat uit de hand gelopen
omdat, men overijld tewerk moest gaan» Zo zijn er dus tekorten ontstaan»
De vraag is altijd nog open of dat Inderdaad uit de algemene middelen
moet of dat het betaald moet worden door de mensen die daar wonen of
nog gaan wonen» Dat is een open kwestie, welke de commissie bedrijven nog
moet uitzoeken»
Het 1 id van El zakker is ook wel voor afschaffing» Het is zo dat indertijd