i 1*10 komen» Zij zjjn dan ook een andene mening toegedaan en vinden dat het nog wei even kan wachten en zijn ais partij voorlopig tegen de aanschaf van een car ill on Het I id van Meer zegt dat zij er precies hetzelfde over denken. Zij hebben het de vorige keer ook onomwonden verteld dat honderdduizend gulden, ook al zijn er momenteel projecten aan de gang die voorrang hadden en ook gekregen, zomaar voor het oprapen I iggen» Er zijn nog meer klussen op te knappen die ook om geld vragen en orn veel geld. Het Is daarom dat zij bij hun standpunt blijven en deze ton voor het carillon niet uit willen trekken Het I id Mouws Is er wel enorm blij mee dat het er komt» Hij weet dat in een tijd van bezuiniging ieder goed op zijn tel len moet passen, maar met name het culturele wi I hij niet uit het oog ver i lezen» Hij neemt aan dat dit iets is, waarmee, -ook als deze ellendige tijd al lang achter ons I igt-, men nog steeds blij zal zijn Dan heeft men uit die tijd nog iets aardigs om aan herinnerd te worden. Het I ïd van El zakker wi I èr nog aan toevoegen dat het nu nog een ton is, maar men kan er nog wei een ton bijtel len eer dit ding gaat draaien, voor onderhoud en derge lijken» Als men straks dat ding heeft dan zul len er nog wel de nodige kosten bijkomen om er* op te kunnen spelen» Hij ge- o oft dan ook wel dat men met die ton niet klaar is» De voorzitter I icht toe dat het gaat om een ton en om een reserve van ongeveer j 28,000, die ook voor het carillon aanwezig was» Hij dacht dat men enerzijds wel toekwam met het bestel len van het carillon» Dat kost. dacht hij 108,000, Dan rest er nog 20,000,-™ voor bijkomende werken, en het hoeft de begroting dus niet te beïnvloeden» We! is hij het er mee eens dat er wel een onderhoudsabonnement afgesloten zal moeten worden en af en toe zal rnen eens een bandje moeten hebben; misschien laat men wel eens een keer een beiaardier komen bij hoogtijdagen» Dat komt uiteraard wei op de begroting, maar dat zijn kleine bedragen» Het I i d van Es zakker wenst stemming» Var het voorstel stemmen de leden Mouws, var den K leboom, van Wezel.. Waithuis, van Eeke len, van Reijen, van Tilburg, Roosenboom, wethouder Sinke en van de Watering» Tegen het voorste! stemmen de leden van Meer, van den Bos, van EI zakker Verbogt en Cl ar ijs» Het voorstel is met 10 stemmen voor en 5 tegen aangenomen, 4» VOORSTEL TOT STEMMING OVER HET HANDHAVEN VAN DE BAATBELASTING EN I I De voorzitter' icht toe dat d it punt is aangehouden omdat de vorige keer de stemmen staakten. Dat wiI zeggen dat het nu opnieuw aan de orde komt en dat de beraadslagingen opnieuw kunnen worden geopend» Het lid Cj_ arijs was de vorige keer voor handhaving van de baatbelasting» Nu men met hét nieuwe stuk is gekomen ziet hij dat men van plan is om de mensen die afgekocht hebben, een rest itutie te geven» De vorige keer was een van de argumenten dat diegenen die deze belasting afgekocht hadden dat die een te groot bedrag betaald zouden hebben en dat het ten opzichte van die mensen te oneerlijk zou zijn om de baatbelasting af te schaffen» Dat was een van de argumenten, Bovendien zou het een aflopende zaak zijn» Dat is het in derdaad ook, maar het loopt altijd toch nog tot 1981 en 1988, D us nog twaalf jaar» Nu het opnieuw zo aan de orde komt is hij voor afschaffing» De voor z i tter vraagt waarom hij voor afschaffing is» Er is name I ij k nau we I ij ks over gediscussieerd de vorige keer en het heeft hern toen ook ver baasd dat men toen zonder meer maar zei; dat schaffen we maar af» Het I id Cl arjjs zegt dat toch te hebben toegel icht» De voorz itter vraagt waarom hij in het algemeen is voor het afschaffen van bijdragen die burgers voor voorzieningen betalen, nu ze gevat zijn- toeval I ig- In een baatbelasting» Er wordt aan burgers heef vaak een bi I I i ge bijdrage gevraagd in voorzieningen d ie te hunner behoefte worden 2.-9 i getroffen. Dan gaat dat niet In de vorm van een baatbelasting en betaald men dat gewoon» Nu is dit toevallig, om die mensen te gerieven, gestoken in de vorm van een baatbelasting» Een soort koop op afbeta I i n gNu vindt men dat dat afgeschaft moet worden» Hij vindt dit niet zo vanzelfsprekend als men daarbij namelijk denkt aan bijvoorbeeld het verleggen van trottoir banden, het aanleggen van expeditiestraten, riolering, dan is er vaak gewoon rechtstreeks aan die burgers gevraagd; wil U maar duizend gulden beta I e ndan kan het» Die mensen worden a! lernaai vergeten, terwijl men deze groep toevallig in de verordening ziet zitten» Deze groep wordt ook die bi I I 1 ge bijdrage gevraagd en die wil men afschaffen» Dat vindt hij V e i gen I ijk onbegrijpe I ijk» Het 1 id C S arijs wijst er op dat de voorbeelden die de voorzitter zojuist aanhaalt betrekking hebben op een eenrnal i ge bijdrage» De voorzitter i icht toe dat dat komt omdat die mensen geen behoefte had den aan een baatbelasting» Die hebben dat zo uit het vuistje betaald» In de Dorpsstraat heeft", men een heleboel exped i et i epaadjes achter zaken- panden aangelegd, Daar heeft de gemeente zelf de grootste nap van betaald en de mensen hebben een bijdrage betaald» Als daar een zwakke 'middenstander gezeten had, dan had dat ook gekund in de vorm van een baatbelasting» Sn dat geval zou je nu voordeel hebben gehad van liet af schaffen van de belasting, maar ai diegenen die hun billijke bijdrage in de overhe i dsyoorz i en i ng hebben betaald worden nu vergeten» Ookt worden ver geten bijvoorbeeld a! de gevallen waarin al langer een boedelscheiding heeft plaats gevonden, mensen zijn overleden of die hun pand hebben ver kocht en het destijds hebben verkocht met een drukkende waarde, omdat er een baatbelasting op zat» Dat betekent nu dat de uitkering in verkeerde handen komt» Dat. vindt hij toch we! moei lijk en daarom vindt het het zo jammer dat de vorige keer er eigenlijk nauwelijks over gediscussieerd is en nu, nu er ook helemaal, nóg niet gediscussieerd is zegt men ook al meteen dat dat het standpunt is» Dat mag natuurlijk wel, maar het is in het algemeen beter om zich óver zulke zaken toch eens ernstig te beraden» Het is toch niet niks om een voorziening die vanaf 1952 bestaan heeft, die jaar dn en jaar uit door de raad bevestigd is, om die zomaar ineens onder tafel te vegen. Je vraagt je dan toch af of de raad dan toch wel op de weg zit van een goed en behoorlijk bestuur» Hij weet wel dat er gemeenten zijn waar het ook ctgóf is, maar hij kent de overwegingen niet en hij kent ook de aard van de belastingen niet» Hij kent ook de aard van de voorzieningen niet» Hij vindt dat men minstens toch eens een keer goed met zijn al len moet praten om te weten waar men eigenlijk aan begint» Wie bevoordeelt' men en wie bevoordeelt men niet» Uiteindelijk moet men goed in de gaten houden dat het toch uit de a'gemene middelen moet wor den betaald, dus door alle burgers, wat men nu restitueert aan een kI I- ne groep, die er toch echt iets tastbaars voor entvangen heeft» Het I id C i arijs zegt dat dat wel zo kan zijn» Maar heden ten dage worden er steeds meer voorzieningen getroffen uit de algemene middelen en die dan ook voor een vrij kleine groep bestemd zijn, terwijl men die kleine groep er niet voor wi laten betalen» Hij denkt daarbij bijvoorbeeld aan het antenne-systeem in de Rode Schouw» Ook daarvan wordt gezegd laten we het algemeen houden en niet toeval I ig omdat die mensen daar iu wone die mensen het ook laten betalen» Hij dacht dat het ergens ook een beetje uit de tijd was» De voorz itter antwoordt dat uit principe die mensen ook voor die voor zieningen zouden moeten betalen, maar het is wel wat uit de hand gelopen omdat, men overijld tewerk moest gaan» Zo zijn er dus tekorten ontstaan» De vraag is altijd nog open of dat Inderdaad uit de algemene middelen moet of dat het betaald moet worden door de mensen die daar wonen of nog gaan wonen» Dat is een open kwestie, welke de commissie bedrijven nog moet uitzoeken» Het 1 id van El zakker is ook wel voor afschaffing» Het is zo dat indertijd

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1976 | | pagina 3