-13- De ontwikkeling van de vaart on het kanaal zelf ligt nu reeds hoger dan. de verwachtingen,, De prognose was namelijk dat het kanaal 40zou overnemen van de vaart door het kanaal Hansweert - Wemeldinge» Thans blijkt dit reeds 50te zijn» Sedert de inge bruikname van het kanaal was de ontwikkeling als volgt: september 572 schepen met een tonnage van ca» 700*000 oktober 2„730 schepen ca» 3®400»000 november 3»804 schepen ca» 4«000»000 december 3.677 schepen ca» 3»800»000 waarbij nog ter toelichting diene dat de cijfers over september slechts een gedeelte van die maand betreffen en de cijfers over december worden gedrukt door de feestdagen» Met de bouw van de 380 kv-lijn wordt in. de loop van dit jaar begon nen» Verleden jaar werd door mij enig verband, gesuggereerd, tussen deze aan te leggen lijn en het gerucht van een te bouwen electrische c entrale» Als plaats werd toen genoemd Oud-Vossemeer Uit het ontwerp-structuurschema Elektriciteitsvoorziening blijkt thans dat er in feite aan twee locaties gedacht wordt, welke beide voor Halsteren van belang kunnen zijn» De potentiële vestigingsplaatsen zijn Tholen, - Sint Philipsland (t:en hoorden'van het eiland Tholen) en Tholen (ten zuiden van het eiland) In totaal worden 32 mogelijkheden genoemd, waaruit een, keuze zal. worden gemaakt» Het 'betreft hier gewone elektriciteitscentrales van meer dan 1000 megawatt» Daarnaast komt er een structuurschema voor kern-energiecentrales. Thans is reeds bekend dat in dit schema, een elftal locaties op hun vestigingsmogelijkheden nader zullen worden onderzocht» Als een van die elf wordt genoemd Tholerx/St»Philipsland» Voor de bouw van genoemde hoogspanningslijn is onlangs bouwver gunning bij de gemeente aangevraagd nad_ai eerder de minister van Economische Zaken op 9 juni 1975 toestemming had verleend de lijn te bouwen» Voor zover het Halsteren betreft voorziet het plan. in het bouwen van 19 masten, welke in hoogte variëren van 45 tot 48 meter en in gewicht uiteenlopen van 18»900 tot 43*100 kg», met een totaal gewicht van circa 450*000 kg»» De masten worden aan weerszijden voorzien van, 2 boven elkaar ge monteerde draagarmen, waarvan de onderzijden zich bevinden op 28 meter als laagste en 44 meter als hoogste hoogte» De pootsprei varieert van 9 tot 11 meter en de funderingsdiepte is circa 5 m» De locaties der masten zijn achtereenvolgens globaal als volgt: Lagemetenweg 5z -den Engelsman (d»w»z» 5 meter ten zuiden, van de Lagemetenweg, eigenaar den Engels man Lagemetenweg 100z-Boterman.s Steenbergseweg 400o-Bo'te.rmans Steenbergseweg 80o-van de Riet Kinderstraat j e 200z-Verz «maatschappij Vagevuur 30o en Kinderstraatje 130z-G.Loos (hoekmast) Sleutelweg 40o en Hemelweg 150n~P»Wouts Erasmusweg 50w-gemeente Halsteren. Blindenstraat 15o en Jan Bodenweg 150z-Gebr.de Blaaij Kijkuit 200n en Jan. Bodenweg 200z- L.LUojks»

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1976 | | pagina 9