-13-
De ontwikkeling van de vaart on het kanaal zelf ligt nu reeds
hoger dan. de verwachtingen,, De prognose was namelijk dat het
kanaal 40zou overnemen van de vaart door het kanaal Hansweert -
Wemeldinge» Thans blijkt dit reeds 50te zijn» Sedert de inge
bruikname van het kanaal was de ontwikkeling als volgt:
september 572 schepen met een tonnage van ca» 700*000
oktober 2„730 schepen ca» 3®400»000
november 3»804 schepen ca» 4«000»000
december 3.677 schepen ca» 3»800»000
waarbij nog ter toelichting diene dat de cijfers over september
slechts een gedeelte van die maand betreffen en de cijfers over
december worden gedrukt door de feestdagen»
Met de bouw van de 380 kv-lijn wordt in. de loop van dit jaar begon
nen»
Verleden jaar werd door mij enig verband, gesuggereerd, tussen deze
aan te leggen lijn en het gerucht van een te bouwen electrische
c entrale»
Als plaats werd toen genoemd Oud-Vossemeer
Uit het ontwerp-structuurschema Elektriciteitsvoorziening blijkt
thans dat er in feite aan twee locaties gedacht wordt, welke
beide voor Halsteren van belang kunnen zijn»
De potentiële vestigingsplaatsen zijn Tholen, - Sint Philipsland (t:en
hoorden'van het eiland Tholen) en Tholen (ten zuiden van het eiland)
In totaal worden 32 mogelijkheden genoemd, waaruit een, keuze zal.
worden gemaakt» Het 'betreft hier gewone elektriciteitscentrales
van meer dan 1000 megawatt»
Daarnaast komt er een structuurschema voor kern-energiecentrales.
Thans is reeds bekend dat in dit schema, een elftal locaties
op hun vestigingsmogelijkheden nader zullen worden onderzocht»
Als een van die elf wordt genoemd Tholerx/St»Philipsland»
Voor de bouw van genoemde hoogspanningslijn is onlangs bouwver
gunning bij de gemeente aangevraagd nad_ai eerder de minister
van Economische Zaken op 9 juni 1975 toestemming had verleend
de lijn te bouwen»
Voor zover het Halsteren betreft voorziet het plan. in het bouwen
van 19 masten, welke in hoogte variëren van 45 tot 48 meter en
in gewicht uiteenlopen van 18»900 tot 43*100 kg», met een totaal
gewicht van circa 450*000 kg»»
De masten worden aan weerszijden voorzien van, 2 boven elkaar ge
monteerde draagarmen, waarvan de onderzijden zich bevinden op
28 meter als laagste en 44 meter als hoogste hoogte»
De pootsprei varieert van 9 tot 11 meter en de funderingsdiepte
is circa 5 m»
De locaties der masten zijn achtereenvolgens globaal als volgt:
Lagemetenweg 5z -den Engelsman (d»w»z» 5 meter ten zuiden, van de
Lagemetenweg, eigenaar den Engels
man
Lagemetenweg 100z-Boterman.s
Steenbergseweg 400o-Bo'te.rmans
Steenbergseweg 80o-van de Riet
Kinderstraat j e 200z-Verz «maatschappij
Vagevuur 30o en Kinderstraatje 130z-G.Loos (hoekmast)
Sleutelweg 40o en Hemelweg 150n~P»Wouts
Erasmusweg 50w-gemeente Halsteren.
Blindenstraat 15o en Jan Bodenweg 150z-Gebr.de Blaaij
Kijkuit 200n en Jan. Bodenweg 200z- L.LUojks»