Ifif U n-s3 •14 te versie, of zou bewijzen dat oen fouten gemaakt heeft, of omdat men er met hun plannen n et goed uitkomt» Nog vreemder is hef, dat een aantal van diezelfde I i eden wanneer het gaat om gemaakte afspraken op p a at se I ij kl ni veau, en dat zijn bijvoorbeeld bestemmingsplannen, zich po- I itiek voordeel doen met juist het tegenovergestelde, na melijk door het met voeten treden van deze afspraken en voor- schr i ften„ Wij vinden dat wanneer er demokrat i sche af spraken gemaakt zijn in welke vorm dan ook, die nageleefd dienen te worden. Iets anders is het, dat wij er niet voor moeten schr ome n deze afspraken in goed overleg te wijzigen en aan te passen wanneer er sprake is van verander i ngen, die de tijd met zich meebrengt Dat dit van een ieder een maximale inzet vraagt is een I o- g i sche zaak Wanneer B en W in hun antwoord aan begrotingsafde I ing twee de groei verdedigen van 100 inwoners per jaar, stelt men voor onze stedebouwkundige een behoefteraming voor de woning- T bouw te I aten opsteI len. Hier voelen wij niets voor om een tweetal redenen. Ten eerstewanneer wij door special i sten een woonbehoeftet- onderzoek laten doen, is het werk van de stedebouwkundige overbodig en zijn wij zeker van onpartijdigheid. Ten tweede; wij zijn niet kapot van de tne I he i d en de efficiën tie van onze stedebou wkund i geal hebben wij ook begrip voor het feit dat een zo principeloos beleid als hier gevolgd wordt, niet gemakkelijk in plannen is om te zetten. Het rekreat i ep i an de Me lanen zal in kornbinatie met het zwem bad en het wandelgebied Fort Rovere een goed afgerond geheel worden, Maar gezien de ligging van het totaal moeten we er ook rekening mee houden, dat we deze akkornodat i es zo ex- centries gepland hebben, dat we ze samen met Bergen op Zoom zullen gaan delen. Of d it. voor de Halsterfee rekreant, want daar is het toch in de eerste plaats voor bedoeld, we! zo gunstig is hebben wij altijd betwijfeld. Wanneer je om deze algemene beschouwingen te maken, de stuk ken van een jaar zo nog eens doorbladert, dan val len versch i - lende dingen op, bijvoorbeeld, waarom kan een wegenstruktuur de ene keer zo belangrijk zijn en op andere momenten zo verwa teren, De reden is, denken wij, dat de ingekomen informatie niet doorgespeeld wordt zolang het onderwerp niet aan de orde wordt gesteld. Dat is jammer, want ook wanneer een onderwerp op gemeentelijk niveau niet op een agenda voorkomt, is het prettig om op de hoogte te blijven, dit om bij aktual ifeiten slagvaardig te kunnen reageren, Wij denken hier bijvoorbeeld aan verslagen van vergaderingen van de Stuurgroep Wegenstruktuur Westelijk Noord-Brabant en van de Centrale KuItuurtechnische kommis sie over de ru i I ver kaveI i ng Kruisland-Wouw, waar een flink stuk Halsteren bij betrokken is, Sport-recreat i e-fcu Stuur, Wat de sport in halsteren betreft, is er sinds kort een nieuwe fase begonnen. Dit door de komst van een ambtenaar sportzaken, Nu dit dus een feit is, vragen wij ons wel af of we de bestaande struktuur in de sportwereld niet eens ter diskussie moeten stel len. Vragen kunnen zijn; Wat zijn de be- C -15- voegdheden van de ambtenaar sportzaken? Is er een kommis sie sportzaken nodig? Is er een sportraad nodig? Of zijn ze beiden wel nodig? Heeft het sportpark nog een apart bestuur nódig? Hoe moet de verhouding zijn van de raad van beheer van het zwembad en de ambtenaar sportzaken, enzovoorts. Een bezinning omtrent een en ander lijkt ons zeer zinvol» Wij hopen ook dat deze ambtenaar zo goed en duidelijk moge- lijk geïnformeerd raakt in zyn mogelijkheden en bevoegdheden op het gebied van de open uchtrekreat i eDuidelijke -afspra ken hierover voorkomen veel narigheid. Wat de binnenrekreatie betreft is buiten de bestaande ak- tiviteiten veel afhanke s ijk van het nieuwe vrijetijdscentrum en de bibliotheek. Naar wij vernomen hebben, is het opbouw werk in Lepelstraat een nieuwe opzet aan het zoeken in sa menwerking met de bewoners, om tot een maximaal gebruik te komen van de Lepelaar, Dit zal ongetwijfeld positief u itva I - t I e n Een soc i aa -gesc-h iedkund i ge kring, zoals door de voorzitter in zijn nieuwjaarsrede werd gesuggereerd, zouden wij zeer toejuichen en daarom zijn wij a I vast maar begonnen met het opzetten van plannen daaromtrent De vraag is of dit zou moeten gebeuren in kornbinatie met een oudhe idskamer Openbare orde en veiligheid» Van de kommissie be ast vet J^ze mater i e zouden wij wil len zeggen dat ze nog niet tot resultaten gekomen is* Dit komt ons inziens door de gekomp!iceerdheid van de on derwerpen, maar ook door de vendeedfhe i d in de kommissie over de zin van die onderwerpen» Ook zou ons inziens de slagvaardigheid opgevoerd kunnen worden* Het hoeft geen maanden te duren om gegevens te pak ken te krijgen over berge lijkbare problemen in een vergelijk baar dorp, Alg emeen beheer* Het lange wachten op de begroting heeft tot gevolg dat er al belastingverhogingen aan de orde kwamen alvorens men in zage heeft in de uitgaven,Dit is en blijft voor ons een on verteerbare zaak* Al schrijft men in de aanbiedingsbrief dat de reden voor het te laat zijn van de begroting verondersteld wordt bekend te zijn, een dik half jaar is wel te gek en naar onze mening niet te motiveren» Wat de verbeterde positie van het raadslid betreft, hopen wij dat het niet zal blijven bij al leen een financieel betere tegemoetkoming, maar dat er op korte termijn bekeken kan worden waar een studeer- en dokumentat ieru i nrte kan komen, die ook buiten de kantooruren beschikbaar is» Verder zou bekeken kunnen worden of er ruimte is voor fraktievergade- ringen, waar eventueel een fotokopieer-apparaat ter beschik king staat* Ook zou men aan traktie—assistentie kunnen den ken, Dit en nog vee! meer aspekten die verwerkt zijn in de konklusies van zowel het onderzoek van de kommissie Merx als in het onderzoek gepleegd door het V,N*G„ zouden beke ken kunnen worden in de kommissie Overheid - Burgerij, of in een speciale ad-hoc kommissie»

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1976 | | pagina 96