KIasseI eerkrachten en schoolhoofden wezen door hun omgang
met kinderen vaak heef veel en hebben 5 ij twijfelgevallen
of prob1eemk i nderen direkte steun nodig, geen kostbaar bureau
dat ver van het onderwijs verwijderd is»
Voor j~ '75 000, mogen we we! iets verwachten»
In het nog steeds taalarme West-Brabant is het zaak dat gro
te aandacht wordt besteed aan het moe.iertaa 1 onderwijs
Met name verrijking van de woordenschat in allerlei vormen
moet hierbij essentieel zijn»
In verband met de grote werkloosheid en het bestaan van een
werkgroep werklozen zouden wij de vraag willen stellen in
hoeverre de gemeente bereid is mee te werken aan het tot
stand komen van omschoI i ngs- of hobby-cursussen in samen
werk i ng met de bestaande vormen van dag- of avondonderwijs?
Kennen we sinds kort in Halsteren een ambtenaar sportzaken,
en een ambtenaar die gedeeltelijk is belast met het beharti
gen van mi I ieuzakenbij deze zouden wij wi I len piesten voor
een ambtenaar voor onderwijszaken»
Alhoewel dit geen volledige dagtaak zal kunnen zijn, zou
een special1st op dit gebied In een gemeente van 10,000
inwoners geen overbodige luxe zijn''*.
Het I id van Meer zegt het navolgende,
"Soc ia Ie Zaken
De A.B.W, neemt in het ceheei van de sociale wetgeving een
bijzondere plaats in.
Haar algemeen karakter en algemene werksfeer blijken uit Ar
tikel 1le lid:
''Aan iedere Nederlander, die hier te lande in zodanige om
standigheden verkeert of dre igen te geraken, dat hij niet
over de middelen beschikt om in de noodzakelijke kosten van
het bestaan te voorzien, wordt büstand verleend door B en
W"
I n onze gemeente wordt gebruik gemaakt bij de toewijzing van
een uitkering ingevolge de A.B.W» door een kollege voor ver
lening van bijstand.
Bij het toekennen van een uitkering zal het belangrijk zijn,
ieder geval op zich te bekijken.
Ons inziens dient dit zo objectief mogelijk gedaan te worden.
De objectiviteit loopt gevaar, wanneer de indent iteit van de
aanvrager een rol speelt. Aangezien onze indruk is, dat le
den binnen het ko i lege vaak geneigd zijn bij de beoorde I i ng
inzake de toewijzing subjectief te oordelen, stellen wij
voor de namen van de aanvragers te vervangen door bijvoorbeeld
een letteraanduiding,
Wa nneer blijkt, dat meer informatie nodig is, dan zal er
overgegaan moeten worden tot het Sn dienst nemen van een
medewerker sociale zaken, die huisbezoeken kan verrichten
en het kollege kan informeren, opdat deze onbevooroordeeId
kan toewijzen, Wij kunnen ons niet verenigen met de wijze
waarop op dit moment gediscussieerd wordt, tijdens de zit
tingen van het kol lege van bijstand,
Ook lijkt het ons belangrijk, dat B en W wat meer openheid ver
schaft naar de burgers toe, inzake de normen die gehanteerd
worden bij het toekennen van een uitkering ingevolge de
A.B.W.»
Openbare werken.
OndanKs het feit, dat op de Beek de orn informatie vragende
inwoner prettig en royaal ontvangen wordt, zouden wij de be
manning en hun leiding aldaar een advies willen geven.
Er blijven voor diegene, die zich in Halsteren en Lepelstraat
op een voor hem nieuwe plaats vestigt, teveel vragen lig
gen, die in een vee! gevallen in een te laat stadium aan de
oppervlakte komen. Deze zijn zoal: wat zijn de gemeentelijke,
provinciale en landelijke plannen in mijn nieuwe omgeving in
de nabije, maar- ook in de verdere toekomst? Bijvoorbee I d waar
liggen er wegen? Waar komt die hoogspanningsIeiding? Of:
Waar komen de speelplaatsen'; Komen er winkels? Waar komt
dat wandelpad nou precies? Wat voor gemeenschappelijk groen
komt er en waar?
Op deze en vele andere vragen kan een antwoord gegeven wor
den, wanneer de mensen tijdig zouden komen en men ook zou
weten, dat men voorgel icht kan worden over al Ier lei aspec
ten zonder daarover vragen tè stellen.
Wij denken dus aan een ruimer soort voor I Ichting, die vol
gens een bepaalde procedure verdoopt,
Ru i mte I ijke orden i ng
Het door de voorzitter in zijn n ieuwjaarsrede wenselijk ge
achte woonbehoefte-onderzoek is volgens ons een van die
dingen waar we niet lang mee moeten wachten» Middels een
dergelijk onderzoek worden gegevens bekend zoals aantal,
soort, plaats, prijs en kwal Iteit van de te bouwen woningen.
Rekening wordt gehouden met statistische ekonomische en
soc i aa I -ku I ture I e uitgangspunten, gegevens var» buitenaf
voor ons woningbouwprogramma, de bevolkingsontwikkeling, de
ontwikkeling van de huidige eri toekomstige won i ngvoorraad
en de' wensen van de bevolk! ng»
Dat deze aspecten voor onze gemeente eens op een deskun
dige wijze betrokken worden bij het gemeente'ijk beleid, lijkt
ons geen overbodige zaak en z een gunstig effekt hebben
op ons beleid op langere termijn. Omdat de ver stedeI ijk ngs-
nota nog volop in diskussie is, willen wij hier twee dingen
over kwijt:
Ten eerste:de nota is geschreven in een al door velen gesig
naleerde, welhaast overstaandbare planologische en ambte
lijke dieventaal, waar we massaal tegen moeten protesteren
en ten tweede, deze nota is moeilijk of niet te beoordelen
zolang nog geen Inzicht bestaat n diverse andere nota's
en struktuurschema's zoals: verkeer en vervoer, derde deel
van de derde nota Ruimtelijke Ordening, de nota over de lan
delijke gebieden, de nota Volkshuisvesting en de struktuur-
nota van Economische Zaken»
Ko nklusie: deze nota staat teveel op zichzelf en maakt het
bepalen van een beleid tot een helse opgaaf.
Wat de gevolgen hiervan zuilen zijn voor onze aktiviteiten
op het gebied van de VoIkshuisvesting is nochtans ondui-
de I ijk»
Plan de Schans is dan ook voortdurend a! aan veranderingen
onderhevig» Dit houdt ook verband met de voorschriften van
uit den Bosch en den Haag. Ook meer jare'np I annen zoals het
Streekplan zijn zeer vaak onderwerp van gesprek, dit ook weer
doordat verandere gedachtegangen en nieuw ontstane feiten
elkaar snel opvolgen» Het is wel vreemd te zien dat bestuur
ders, wanneer een meerjarenpI an niet meer aan de gegevens
en feiten van deze tijd voldoet, men toch principieel probeert
te zijn en de plannen met verouderde gegevens gaat verdedi
gen, omdat de aangepas-