KIasseI eerkrachten en schoolhoofden wezen door hun omgang met kinderen vaak heef veel en hebben 5 ij twijfelgevallen of prob1eemk i nderen direkte steun nodig, geen kostbaar bureau dat ver van het onderwijs verwijderd is» Voor j~ '75 000, mogen we we! iets verwachten» In het nog steeds taalarme West-Brabant is het zaak dat gro te aandacht wordt besteed aan het moe.iertaa 1 onderwijs Met name verrijking van de woordenschat in allerlei vormen moet hierbij essentieel zijn» In verband met de grote werkloosheid en het bestaan van een werkgroep werklozen zouden wij de vraag willen stellen in hoeverre de gemeente bereid is mee te werken aan het tot stand komen van omschoI i ngs- of hobby-cursussen in samen werk i ng met de bestaande vormen van dag- of avondonderwijs? Kennen we sinds kort in Halsteren een ambtenaar sportzaken, en een ambtenaar die gedeeltelijk is belast met het beharti gen van mi I ieuzakenbij deze zouden wij wi I len piesten voor een ambtenaar voor onderwijszaken» Alhoewel dit geen volledige dagtaak zal kunnen zijn, zou een special1st op dit gebied In een gemeente van 10,000 inwoners geen overbodige luxe zijn''*. Het I id van Meer zegt het navolgende, "Soc ia Ie Zaken De A.B.W, neemt in het ceheei van de sociale wetgeving een bijzondere plaats in. Haar algemeen karakter en algemene werksfeer blijken uit Ar tikel 1le lid: ''Aan iedere Nederlander, die hier te lande in zodanige om standigheden verkeert of dre igen te geraken, dat hij niet over de middelen beschikt om in de noodzakelijke kosten van het bestaan te voorzien, wordt büstand verleend door B en W" I n onze gemeente wordt gebruik gemaakt bij de toewijzing van een uitkering ingevolge de A.B.W» door een kollege voor ver lening van bijstand. Bij het toekennen van een uitkering zal het belangrijk zijn, ieder geval op zich te bekijken. Ons inziens dient dit zo objectief mogelijk gedaan te worden. De objectiviteit loopt gevaar, wanneer de indent iteit van de aanvrager een rol speelt. Aangezien onze indruk is, dat le den binnen het ko i lege vaak geneigd zijn bij de beoorde I i ng inzake de toewijzing subjectief te oordelen, stellen wij voor de namen van de aanvragers te vervangen door bijvoorbeeld een letteraanduiding, Wa nneer blijkt, dat meer informatie nodig is, dan zal er overgegaan moeten worden tot het Sn dienst nemen van een medewerker sociale zaken, die huisbezoeken kan verrichten en het kollege kan informeren, opdat deze onbevooroordeeId kan toewijzen, Wij kunnen ons niet verenigen met de wijze waarop op dit moment gediscussieerd wordt, tijdens de zit tingen van het kol lege van bijstand, Ook lijkt het ons belangrijk, dat B en W wat meer openheid ver schaft naar de burgers toe, inzake de normen die gehanteerd worden bij het toekennen van een uitkering ingevolge de A.B.W.» Openbare werken. OndanKs het feit, dat op de Beek de orn informatie vragende inwoner prettig en royaal ontvangen wordt, zouden wij de be manning en hun leiding aldaar een advies willen geven. Er blijven voor diegene, die zich in Halsteren en Lepelstraat op een voor hem nieuwe plaats vestigt, teveel vragen lig gen, die in een vee! gevallen in een te laat stadium aan de oppervlakte komen. Deze zijn zoal: wat zijn de gemeentelijke, provinciale en landelijke plannen in mijn nieuwe omgeving in de nabije, maar- ook in de verdere toekomst? Bijvoorbee I d waar liggen er wegen? Waar komt die hoogspanningsIeiding? Of: Waar komen de speelplaatsen'; Komen er winkels? Waar komt dat wandelpad nou precies? Wat voor gemeenschappelijk groen komt er en waar? Op deze en vele andere vragen kan een antwoord gegeven wor den, wanneer de mensen tijdig zouden komen en men ook zou weten, dat men voorgel icht kan worden over al Ier lei aspec ten zonder daarover vragen tè stellen. Wij denken dus aan een ruimer soort voor I Ichting, die vol gens een bepaalde procedure verdoopt, Ru i mte I ijke orden i ng Het door de voorzitter in zijn n ieuwjaarsrede wenselijk ge achte woonbehoefte-onderzoek is volgens ons een van die dingen waar we niet lang mee moeten wachten» Middels een dergelijk onderzoek worden gegevens bekend zoals aantal, soort, plaats, prijs en kwal Iteit van de te bouwen woningen. Rekening wordt gehouden met statistische ekonomische en soc i aa I -ku I ture I e uitgangspunten, gegevens var» buitenaf voor ons woningbouwprogramma, de bevolkingsontwikkeling, de ontwikkeling van de huidige eri toekomstige won i ngvoorraad en de' wensen van de bevolk! ng» Dat deze aspecten voor onze gemeente eens op een deskun dige wijze betrokken worden bij het gemeente'ijk beleid, lijkt ons geen overbodige zaak en z een gunstig effekt hebben op ons beleid op langere termijn. Omdat de ver stedeI ijk ngs- nota nog volop in diskussie is, willen wij hier twee dingen over kwijt: Ten eerste:de nota is geschreven in een al door velen gesig naleerde, welhaast overstaandbare planologische en ambte lijke dieventaal, waar we massaal tegen moeten protesteren en ten tweede, deze nota is moeilijk of niet te beoordelen zolang nog geen Inzicht bestaat n diverse andere nota's en struktuurschema's zoals: verkeer en vervoer, derde deel van de derde nota Ruimtelijke Ordening, de nota over de lan delijke gebieden, de nota Volkshuisvesting en de struktuur- nota van Economische Zaken» Ko nklusie: deze nota staat teveel op zichzelf en maakt het bepalen van een beleid tot een helse opgaaf. Wat de gevolgen hiervan zuilen zijn voor onze aktiviteiten op het gebied van de VoIkshuisvesting is nochtans ondui- de I ijk» Plan de Schans is dan ook voortdurend a! aan veranderingen onderhevig» Dit houdt ook verband met de voorschriften van uit den Bosch en den Haag. Ook meer jare'np I annen zoals het Streekplan zijn zeer vaak onderwerp van gesprek, dit ook weer doordat verandere gedachtegangen en nieuw ontstane feiten elkaar snel opvolgen» Het is wel vreemd te zien dat bestuur ders, wanneer een meerjarenpI an niet meer aan de gegevens en feiten van deze tijd voldoet, men toch principieel probeert te zijn en de plannen met verouderde gegevens gaat verdedi gen, omdat de aangepas-

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1976 | | pagina 95