De door If genoemde hearings zijn leuke dingen voor de men
sen, maar wanneer zij niet daadwerkelijk worden betrokken
bij het beleid dat voorgestaan wordt, zetten wij voorlopig
vraagtekens bij het uiteindelijke nuttige ef f ekt
Opvallend is het geringe aantal hearings dat in 1975 gehou
den werd, -1 x Lepelstraat en 2 x Halsteren,
Wij maken ons sterk, dat bijvoorbeeld bij de bewoners van de
kern van Lepe I straat andere problemen leven dan bij de rand
bewoners" en dat in de Rode Schouw weer andere problemen le
ven dan in de Beek,
Op grond daarvan pleiten wij voor het houden van hearings,
waarbij de totale commissie Overheid - Burgerij betrokken
wordt in iedere wijk van Halsteren en Lepelstraat,
In feite, meneer de voorzitter, heeft slechts het noemen
van de hearings in Uw nieuwjaarsrede iets met die demokrat i-
sering te maken,
In werkelijkheid is de medezeggenschap van de burgers beperkt
tot die commissieleden, die ais "burger" in die commissie
zitting hebben,
Uw aandeel als voorzitter ,vdn genoemde commissie ervaren wij
niet als die van "eerste onder gelijken", wat zeker binnen
een dergelijke commissie het geval zou moeten zijn, maar als
sterk direktief» Spreiding van macht is kennelijk niet Uw
sterkste eigenschap.
Wat betreft het "Elisabeth gasthuis" en in mindere mate de
werkgroep Vr ijetijdscentrum blijkt dat de demokrat i ser i ngsge-
dachte maar moeilijk ingang kan vinden, gezien het geharre
war over de statuten.
Wij wi len er met nadruk op wijzen, dat in de raad besloten
is dat op het moment van i ngebru i kaam- van. het Vr ijetijdscen
trum, voor de bestuursvorm gekozen .dient te worden en het
gaat daarom niet aan dat briefhoofden nu al het opschrift
dragen van "Stichting Vrijetijdscentrum",
De regentenmentaliteit, die in beide genoemde instituten
heerst, schijnt moeilijk te doorbreken zijn. Wij vinden dat we
scherp ste! i ng moeten nemen tegen een dergelijke mental i -
te i t
Wij vinden dat wanneer diep in. de subsidiezak getast moet
worden door de gemeentelijke overheid, dat wanneer van die
zei de overheid grote financiële bijdrage worden geëist in
verband met de jaarlijkse kosten, -op bladzijde 78, laatste
al inea van de nieuwjaarsrede noemt U een bedrag van
140,000,-- per jaar uit het gemeentefonds ter dekking van
de jaarlijkse kosten van het Vrijetijdscentrum, terwijl in het
exploitatie-overzicht gerekend wordt op een bijdrage uit de
gemeentekas van 157 500,-- -, dan vinden wij dat de over
heid streng moet toezien op de bestuursvorm.
Vervolgens de bibliotheek.
De uitspraken van de Unesco in 1949 met betrekking tot de
openbare b i.b 1 iotheek zal ieder redelijk denkend mens vol le
dig onderschrijven
Wat ons opvalt, meneer de voorzitter, is dat U op pagina
54 van Uw n i eu w jaar srede lijkt te pleiten voor een stichtings
vorm, laatste aiinea,
U zegt daar: "Het is echter zeer de vraag, of juist bij een
openbare bib! iotheek met een groot en vlottend gebruikers
pub I iek de 1 vereni g ingsvorm wel effect ef zaI werken"
Al stub I left, niet nog een Stichting erbij, We hebben er al
genoeg,
Als we praten over overhe i d-burger ijzouden wij daar graag
het ombudswerk bij betrekken.
Hieromtrent w'i I len wij ens ge suggesties doen,
A,van mening zijnde dat een ombudsman, of vrouw al dan niet
part-time een nuttige funktie zou kunnen vervullen, komen
wij tot het volgende;
Prof i efechets
A, Zij/hij moet door alle bevolkingslagen van Halsteren en Le
pelstraat als integer beschouwd worden. Dat betekent ons
inziens dat leden van de raad, bestuursleden van politieke
partijen cqgroeperingen buiten beschouwing zijn te laten.
Niet dat zij niet integer zouden zijn, maar uit de positie
van ombudsman/ombudsvrouw zouden zij politieke munt kunnen
slaan, gezien de informatie waarover zij beschikken,
B» Zij/hij moet dus een social istische. levensbeschouwing aan
hangen, dat wi i zeggen geen twijfel aten bestaan naar we I ke
instantie of autoriteit dan ook, dat voor haar/hem ieder
lid van de gemeenschap, ongeacht: verschillen in ras, taal,
politieke of levensbeschouwelijke overtuigingen, maatschappe
lijke status, gelijk in rechten is,
C, Zij/ hij wordt gekozen door de bevolking,
DZij/hij blijft twee jaar in funktie en is 1 x herkiesbaar
voor een periode van 2 jaar. Dit om "inkapsel ing" te voor
komen,
E, Vertegenwoord i ger-s uit wijkraden vormen het kritisch ge
zelschap, die haar/hem eventueel op de vingers kunnen tik
ken.
Zij/hij is iemand met een flinke portie gezond verstand, het
moet niet moeilijk zijn zo Iemand i n Ha 1 steren-Lepe I straat
te v i nden,
6,Wij p! ei ten voor een onderzoek naar de wenselijkheid van
bovengenoemde wijkraden, van mening zijnde dat dergelijke wijk
raden een schakelfunctie zouden moeten vervullen tussen
burgerij en overheid,
C,Tevens pleiten wij voor een periodiek verschijnende gemeen
tekrant, waarin belangrijke raadsbesluiten en dergelijke wor
den opgenomen. Een dergelijke krant zou huis aan huis ver
spreid moeten worden.
Jeugd- en jongerenwerk
In eerste instantie zijn wij geneigd wanneer we naar de sub
sidieregel i ngen kijken, te zeggen; "De gemeente Halsteren
besteedt voldoende aandacht aan de jeugd in materiële zin,
maar immaterieëezijn er wel wat twijfels, We zeggen niet dat
het vrijwi I I igerswerk dat op dit terre i n plaats vindt, door
de gemeentelijke overheid gekontroeerd zou moeten gaan. wor
den, integendeel,
Maar we vinden wel, dat onder hen die aan jeugdbegeIeding
doen, een onderzoek zou moeten worden ingesteld naar de be
hoefte aan professionele supervisie.
Dit onderzoek zou bijvoorbeeld gedaan kunnen, worden door het
opbouwwerk en gestimuleerd kunnen worden door de gemeente.
Dat die behoefte leeft is toch wel gebleken in een gesprek
dat de commissie jeugdzaken heeft, gehad met begeleiders
van de Kuip, naar aanleiding van problemen in het Veren i-
gingsgebouw