De door If genoemde hearings zijn leuke dingen voor de men sen, maar wanneer zij niet daadwerkelijk worden betrokken bij het beleid dat voorgestaan wordt, zetten wij voorlopig vraagtekens bij het uiteindelijke nuttige ef f ekt Opvallend is het geringe aantal hearings dat in 1975 gehou den werd, -1 x Lepelstraat en 2 x Halsteren, Wij maken ons sterk, dat bijvoorbeeld bij de bewoners van de kern van Lepe I straat andere problemen leven dan bij de rand bewoners" en dat in de Rode Schouw weer andere problemen le ven dan in de Beek, Op grond daarvan pleiten wij voor het houden van hearings, waarbij de totale commissie Overheid - Burgerij betrokken wordt in iedere wijk van Halsteren en Lepelstraat, In feite, meneer de voorzitter, heeft slechts het noemen van de hearings in Uw nieuwjaarsrede iets met die demokrat i- sering te maken, In werkelijkheid is de medezeggenschap van de burgers beperkt tot die commissieleden, die ais "burger" in die commissie zitting hebben, Uw aandeel als voorzitter ,vdn genoemde commissie ervaren wij niet als die van "eerste onder gelijken", wat zeker binnen een dergelijke commissie het geval zou moeten zijn, maar als sterk direktief» Spreiding van macht is kennelijk niet Uw sterkste eigenschap. Wat betreft het "Elisabeth gasthuis" en in mindere mate de werkgroep Vr ijetijdscentrum blijkt dat de demokrat i ser i ngsge- dachte maar moeilijk ingang kan vinden, gezien het geharre war over de statuten. Wij wi len er met nadruk op wijzen, dat in de raad besloten is dat op het moment van i ngebru i kaam- van. het Vr ijetijdscen trum, voor de bestuursvorm gekozen .dient te worden en het gaat daarom niet aan dat briefhoofden nu al het opschrift dragen van "Stichting Vrijetijdscentrum", De regentenmentaliteit, die in beide genoemde instituten heerst, schijnt moeilijk te doorbreken zijn. Wij vinden dat we scherp ste! i ng moeten nemen tegen een dergelijke mental i - te i t Wij vinden dat wanneer diep in. de subsidiezak getast moet worden door de gemeentelijke overheid, dat wanneer van die zei de overheid grote financiële bijdrage worden geëist in verband met de jaarlijkse kosten, -op bladzijde 78, laatste al inea van de nieuwjaarsrede noemt U een bedrag van 140,000,-- per jaar uit het gemeentefonds ter dekking van de jaarlijkse kosten van het Vrijetijdscentrum, terwijl in het exploitatie-overzicht gerekend wordt op een bijdrage uit de gemeentekas van 157 500,-- -, dan vinden wij dat de over heid streng moet toezien op de bestuursvorm. Vervolgens de bibliotheek. De uitspraken van de Unesco in 1949 met betrekking tot de openbare b i.b 1 iotheek zal ieder redelijk denkend mens vol le dig onderschrijven Wat ons opvalt, meneer de voorzitter, is dat U op pagina 54 van Uw n i eu w jaar srede lijkt te pleiten voor een stichtings vorm, laatste aiinea, U zegt daar: "Het is echter zeer de vraag, of juist bij een openbare bib! iotheek met een groot en vlottend gebruikers pub I iek de 1 vereni g ingsvorm wel effect ef zaI werken" Al stub I left, niet nog een Stichting erbij, We hebben er al genoeg, Als we praten over overhe i d-burger ijzouden wij daar graag het ombudswerk bij betrekken. Hieromtrent w'i I len wij ens ge suggesties doen, A,van mening zijnde dat een ombudsman, of vrouw al dan niet part-time een nuttige funktie zou kunnen vervullen, komen wij tot het volgende; Prof i efechets A, Zij/hij moet door alle bevolkingslagen van Halsteren en Le pelstraat als integer beschouwd worden. Dat betekent ons inziens dat leden van de raad, bestuursleden van politieke partijen cqgroeperingen buiten beschouwing zijn te laten. Niet dat zij niet integer zouden zijn, maar uit de positie van ombudsman/ombudsvrouw zouden zij politieke munt kunnen slaan, gezien de informatie waarover zij beschikken, B» Zij/hij moet dus een social istische. levensbeschouwing aan hangen, dat wi i zeggen geen twijfel aten bestaan naar we I ke instantie of autoriteit dan ook, dat voor haar/hem ieder lid van de gemeenschap, ongeacht: verschillen in ras, taal, politieke of levensbeschouwelijke overtuigingen, maatschappe lijke status, gelijk in rechten is, C, Zij/ hij wordt gekozen door de bevolking, DZij/hij blijft twee jaar in funktie en is 1 x herkiesbaar voor een periode van 2 jaar. Dit om "inkapsel ing" te voor komen, E, Vertegenwoord i ger-s uit wijkraden vormen het kritisch ge zelschap, die haar/hem eventueel op de vingers kunnen tik ken. Zij/hij is iemand met een flinke portie gezond verstand, het moet niet moeilijk zijn zo Iemand i n Ha 1 steren-Lepe I straat te v i nden, 6,Wij p! ei ten voor een onderzoek naar de wenselijkheid van bovengenoemde wijkraden, van mening zijnde dat dergelijke wijk raden een schakelfunctie zouden moeten vervullen tussen burgerij en overheid, C,Tevens pleiten wij voor een periodiek verschijnende gemeen tekrant, waarin belangrijke raadsbesluiten en dergelijke wor den opgenomen. Een dergelijke krant zou huis aan huis ver spreid moeten worden. Jeugd- en jongerenwerk In eerste instantie zijn wij geneigd wanneer we naar de sub sidieregel i ngen kijken, te zeggen; "De gemeente Halsteren besteedt voldoende aandacht aan de jeugd in materiële zin, maar immaterieëezijn er wel wat twijfels, We zeggen niet dat het vrijwi I I igerswerk dat op dit terre i n plaats vindt, door de gemeentelijke overheid gekontroeerd zou moeten gaan. wor den, integendeel, Maar we vinden wel, dat onder hen die aan jeugdbegeIeding doen, een onderzoek zou moeten worden ingesteld naar de be hoefte aan professionele supervisie. Dit onderzoek zou bijvoorbeeld gedaan kunnen, worden door het opbouwwerk en gestimuleerd kunnen worden door de gemeente. Dat die behoefte leeft is toch wel gebleken in een gesprek dat de commissie jeugdzaken heeft, gehad met begeleiders van de Kuip, naar aanleiding van problemen in het Veren i- gingsgebouw

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1976 | | pagina 93