„11_ feitelijk gevoerde beleid (de ministeriële toekenning van subsidie voor woningbouwplannen in West-Brabant) blijkt dat de minister de overloopfunctie van West-Brabant best ziet zitten0 (vgl. bijvoorbeeld de recente aanwijzing van Breda als groeistad Gedeputeerde Staten houden de boot voor West-Brabant echter in vele toonaarden af» Wie er gelijk krijgt zal straks blijken» In de 3e nota (eerste deel) wordt opnieuw een uitstralingsbe'leid vanuit de Randstad aangekondigd, gericht op het Noorden en Zuid- Limburg, maar ook op de half-weg-provinciën Gelderland en Noord- Brabant» In het kader van dat uitstralingsbeleid wordt gedacht aan een verdere ontwikkeling van het Scheldebekken en de as Rot terdam - Antwerpen» Dit sluit nauw aan bij de gedachten zoals die in -het nog steeds van kracht zijnde- streekplan zijn verankerd» Gedacht wordt - ook aan het sterker bundelen van de bevolkingsgroei in een beperkt aantal groeikernen, voornamelijk gelegen aan de buitenzijde van onder andere de zuidvleugel van de Randstad» Ook dat wijst duidelijk in de richting van West-Brabant» Indien de geruchten juist zijn, zou de verstedelijkingsnota in concept gereed zijn en zouden daarin inderdaad meerdere West-Bra bantse kernen worden aangewezen tot groeikernen» Zal deze verstedelijkingsnota ook iéts 'gaan zeggen over de Tweede Nationale Luchthaven en het Reimerswaalplan? Het lijkt onvermijdelijk, maar zo niet dan zal toch allereerst' het antwoord op deze problemen in principe bekeken moeten zijn, alvo rens ook maar aan enige herziening van het streekplan te durven denken» Los van de dreigende enorme geld- en. energieverspilling welke een voorbarige herziening van het streekplan zou oproepen, heeft West-Brabant er allerminst behoefte aan te worden opge scheept met een nieuwe kapstok i»c» het te herziene streekplan, waardoor grote onzekerheden en vertragingen in de West-Brabantse Ontwikkeling onvermijdelijk zullen zijn» Een andere belangrijke gebeurtenis in het afgelopen jaar was de met veel fanbare aangekondigde, maar als een nachtkaars uitgegane feestelijke opening van het Schelde-Rijnkanaal» Deze waterweg zal naar verwachting uitgroeien tot een chr -drukste binnenvaartwegen van West-Europa» Voor Halsteren zelf schijnt dit voorshands niet veel consequenties te hebben» We kunnen het all maal letterlijk en figuurlijk langs ons heen laten gaan» Voor het Theodorushaven. en -industriegebied is de openstelling van deze waterverbinding een bijzonder positieve vestigingsfactor» Bergen op Zoom. is met de voordeur aan een Europese vaarweg komen te liggen» Dat moet -zeker op wat langere termijn- van belangrijke betekenis zijn voor de werkgelegenheid in onze regio» Zulks zou in versterkte mate gelden indien te eniger tijd een duw- vaarthaven zou worden aangelegd op de Princesseplaatwaartoe de mogelijkheden reeds globaal onderzocht zijn» Voor bedrijven, waar voor een rechtstreekse aansluiting op de nieuwe vaarweg van belang is, liggen hier goede mogelijkheden» Blijkens de ervaring langs andere vaarwegen mag op wonderen echter niet gerekend worden»

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1976 | | pagina 8