\(oÖ
Hij dacht dat, zoals het I»P,0« nu functioneert bij de begeleiding
van het lager onderwijs, die vorm wel gaat verdwijnen. Die gaat in
zijn geheel straks over in de schoo bege I e id i ngsd ienst, tenminste
als dat door gaat»
De voorzitter icht toe dat dat nog de vraag is» Het is wel waar
dat voor zover dat mogelijk is personeel overgeheveld kan worden»
het I id Roosenboom zegt dat ze misschien wel een enkel personeels™
1 id over kunnen nemen, maar er is geen enkel samenwerk i ngsjjerband
Het I id va_n Eeke I en vindt dat het I id van Meer bepaalde zaken
toch we! goed naar voren heeft gebracht» Hij is van mening dat je
dit contract zonder meer op kunt zeggen, tenminste als de voor
zitter 'het heeft uitgelegd. Aan de andere kant zit er in hetgeen
het lid van Meer zegt ook een kern van waarheid. Voor je definitief
tot het andere toetreedt is het zonder meer een goede zaak om met
de hoofden van de scholen en eventueel de oudercommissies of wat
dan. ook, eens een keer te gaan praten. Dat vindt hij een goede
zaak. Zeg je het. nu op dan is daar niets op tegenJe betaalt
straks niet dubbel en ga je er niet bij, dan sluit men gewoon een
nieuw contract,
Het I id Mouws had het genoegen om zo lang hij ai In de raad z it
ook in de onderwijscommissie "te- zitten. Als het .P.O.-zaken be
trof dan kwam altijd de hoofdenkring ter sprake. Al s er oo it tegen
hef 1P,0. is aangeschopt dan is het juist in die kring geweest.
Als nu diezelfde hoofdenkring staat te roepen dat het I ,P,0, niet
weg mag, dan gelooft hij inderdaad dat men heel snel met overleg
moet zyn met deze mensenHij zou dat toch we I eens graag van heil
wil I en horen, letterlijk en persoon I ijk. Van de andere kant moet hij
er op wijzen dat men unaniem heeft gekozen voor een streekgeweste I ij
ke^samenwerk i ng. Om die nu al bij voorbaat, zc-nder dat men goed
geïnformeerd is en zonder dat men goed weet wat Je schooIbegeIe i
dingsdienst nu uitvoeriger zal gaan doen dan het «P«0«om dat
bij voorbaat ai af te wijzen?
Hij weet dat het veegeld gaat kosten, maar om nou by voorbaat
a! te stel len van dat doen we zeker niet, dat: gaat hem toch wel
een beetje te ver»
De voorzitter wijst er op dat men zoal s ook de comm. i ss i ekan
zeggen:laat die zaak gewoon open en nu hebben we het er al leen
over om dit contract op te zeggen en min of meer te wijzigen in een
los dienstverband»
Het I id Roosenboom blijft zich daartegen verzetten. Hij wi I er toch
wel even op inhaken» Er fs voldoende stof over in de discussie
nota» Die heeft het I id Mouws ook en iedereen, heeft die misschien
wel. Daar staat het duidelijk genoeg in» Wat hem het meest afschrikt
zijn de platte duiten.
De voorzitter herhaalt dat het daar nu nog niet over gaat»
Het I id van Meer zegt dat het niet af leen is dat die hoofdenkring
tegen die nauwe dienst zou zijn. Ze zijn wel huiverig van het feit
dat ze te weinig geïnformeerd zijn, te weinig samenspraak gehad
hebben en dat ze de cijfers gezien hebben wat het gaat kosten.
Dan zeggen enkelen van die hoofden en zeker diegenen waar hij van
middag mee gesproken heeft, dat; het de pan uitspringt jen dat men
het dan beter zelf kan gaan doen»
We kunnen het dan. tiental len keren beter doen dan regionaal
oo it haalbaar is»
De voorzitter' merkt op dat de vraag die het I id van Meer opdr i ngt
ook nu niet aan de orde is»
Het I id'van den Bos heeft een brief gelezen van de hoofden van
de scholen van de gemeente Halsteren en de Commissie schoolbege
leidingsdienst» Dat was namelijk een commentaar op een rapport
en dan blijkt uit dat schrijven van die hoofden van de scholen
van de gemeente Halsteren in punt 3 letterlijk dat de schoolbege
leidingsdienst met een aantal uitgangspunten komt, een aantal
wensen en verlangens, wat er concreet op neer komt dat ze in de
huidige situatie niet meer kunnen aanbieden dan hetgeen ook het
I.P.O. op dit moment doet en wat momenteel de schoolbegeleidings
dienst In R o o se. n d a a d o et
Hij gelooft niet dat ze zich zullen gaan afzetten tegen die school
begeleidingsdienst» Het is wet zo dat ze tegen het rapport, zo
als het nu daar ligt, nogal bezwaren hebben»
Hij is het met het I id van Meer eens dat voor er verder met ie
mand in zee gegaan wordt, er dan inderdaad met de mensen die er b
betrokken zijn aar* de school, de onderwijskrachten, er een erg
goed over I eg pIaats v i ndt
De voorzitter antwoordt dat het niet zo is dat de scholen hebben
gezegd dat ze bezwaar hebben tegen de contractwijziging in een
los dienstverband» Daar hebben ze niets van gezegd»
Het I id van der» Bos heeft dat ook n iet beweerd, We hebben zij
een aantal bezwaren tegen het rapport van de commissie begeiei-
d i ngsd ienst
De voorzitter merkt op dat dat nog aan de orde moet komen» Ook
in deze raad. Tegen' die tijd moet men inderdaad meer informatie
hebben van die kant»
Het I id Roosenboom wijst er op dat er drie raadsleden zyn die In
de gewestraad zitten. Dat punt komt daar misschim- eerder aan
de orde dan in deze raad» Hij zou van de raad de a eed schap mee wil
len krijgen wat er gedaan moet worden» Veronderstel dat er een
agendapunt, komt waar n dit duidelijk eer. voorstel wordt van het
bestuur aan de gewestraad om mee in te stemmen dat hier een
schoolbegeleidingsdienst komt» Hij proeft toch we! dat de raad
nog niet hoera roept en ook n i et dire kt. neen. Hij wil zijn handen
toch wel vrij houden en beschouwt dat dan als een boodschap die
hij persoonlijk meekrijgt naar de vergader i ng in de gewestraad»
De voorzitter antwoordt dat die nu niet gegeven kan worden. Dat
is nu niet aan de orde» Straks komt dat wel.
Het I id Roosenboom zegt dat de mensen die in de gewestraad zitten
straks misschien toch iets vooruit zullen moeten lopen óp hetgeen
later hier in de raad komt»
Het I i d van EekeI en merkt op dat u it welk straatje het ook komt
of dat nu van een commissie is of van een streekgewest, de raad
bes I 1 st toch u I te i nde I ijk
Het I id van Meer begrijpt de bedoe I i ng van het I id Roosenboom we I
Hij wil de raad van Halsteren daar in het gewest zo goed mogelijk
vertegenwoord igen en dat zou dan, waar hij om gevraagd heeft,
een zo spoedig mogelijk gesprek met de schoolhoofden en de bestu
ren kunnen zijn» Een gewestelijke afgevaardigde kan daaruit distel-
leren wat de mening van Halsteren is» Toch wil hij voorstellen
om hier al een soort van afspraak te maken opdnt het gesprek op
een zo kort. mogelijke termijn er komt»
Het I id Roosenboom merkt op dat men kennis heeft kunnen nemen van
de commissie» Die heeft gisteren vergaderd» Straks krijgt men een
gemeenschappelijke regeling over de volksgezondheid en dan wordt
„22™