- Si-
Het streekplan was voor onze gemeente derhalve bepaald niet
ongunstig, al zijn de prognoses destijds voor incidentele ge
meenten wellicht aan de hoge kant geweest. Een ontwikkeling
als in het streekplan voorzien zal zich alleen kunnen voltrek
ken, als alsnog bepaalde stimulansen optreden in de vorm van
een Reimerswaalproject of Tweede Nationale Luchthaven-of als
Halsteren zou worden aangewezen om mede een gedeelte van de over
flow uit de Randstad op te vangen.
Momenteel wordt er gestudeerd op de vraag of het streekplan
West-Brabant aan aanpassing of herziening toe is.
Reeds eerder heeft het gemeentebestuur al zijn mening uitgespro
ken dat er weliswaar veranderingen zijn opgetreden in de ontwik
keling van West-Brabant, maar dat die ontwikkeling op zich zelf
onvoldoende essentieel zijn om op grond daarvan het streekplan op
de helling te zetten.
De voornaamste uitgangspunten bv. het Reimerswaalplan of een ver
vangend project staan als claim nog altijd overeind. Het vervul
len van een woonfunctie ten behoeve van het Antwerpse, het op
vangen van een deel van de overflow vanuit de Randstad, de op gang
gekomen ontwikkeling van Moerdijk en Dintelmond, het Schelde-Rijnka
naal, zijn keiharde feiten.
Momenteel hebben de West-Brabantse gemeenten te lijden onder een ge
spleten provinciaal beleid. Als het gedeputeerde staten gelegen
komt wordt het streekplan gehanteerd om kleine en middelgrote ge
meenten terug te wijzen. Als diezelfde gemeenten zich met een be
roep op het streekplan voor bepaaldevoor de gemeenten voordelige
zaken tot gedeputeerde staten wenden, wordt er gedaan alsof het
streekplan niet meer bestaat. Dit is achterhaald zo heet het dan.
Nochtans hebben Provinciale Staten, tot wier bevoegdheid het be
hoort. streekplannen vast te stellen of te wijzigen, het plan nog
-10-
steeds overeind gehouden.
Deze gespletenheid, van bestuur trad onlangs nog eens duidelijk
aan het licht toen gedeputeerde staten de provinciale staten
een negatieve uitspraak wilden ontlokken over West-Brabant
als gebied voor de opvang van een gedeelte van de overflow
uit de Randstad,
Provinciale Staten hebben deze uitspraak echter geweigerd en
uitgesproken dat deze overflow er wel mag zijn, mits goed gere
guleerd. Provinciale Staten zaten met die uitspraak correct op
de lijn van het door hen vastgesteld streekplan West-Brabant.
Fijn dat er nog Provinciale Staten zijn!
Het gegoochel met cijfers door aan Gedeputeerde Staten onderge
schikte instanties en ambtenaren, wordt hen door de gemeentebe-
stursn p-isij xri dsxik göXLOniGn®
In het jaarverslag van de P.P.D. van 1973 wordt zelfs gepoogd
een hele reeks nieuwe cijfers te schuiven onder het streekplan,
en vervolgens worden de meeste gemeenten als boosdoener m de
hoek gezet.
Een hPflfinksliik snort planologie is ook die welke bedreven wordt
door de commissie verdeling rijkssteun voor de woningbouw. Deze
commissie meet zich de bevoegdheid toe om ook maar meteen te be
palen hoeveel woningen de gemeenten mogen bouwen, ook als daar
voor geen rijkssteun nodig is. Gemeenten die de ontwikkelings-
grenzen van het streekplan niet hebben overschreden worden zonder
meer toch beperkt op basis van de onbewezen stelling: de ge
meente is te hard gegroeid.
Opvallend is ook het verschil in beleid tussen de minister en
Gedeputeerde Staten. Uit meerdere uitspraken, alsmede uxt het