- Si- Het streekplan was voor onze gemeente derhalve bepaald niet ongunstig, al zijn de prognoses destijds voor incidentele ge meenten wellicht aan de hoge kant geweest. Een ontwikkeling als in het streekplan voorzien zal zich alleen kunnen voltrek ken, als alsnog bepaalde stimulansen optreden in de vorm van een Reimerswaalproject of Tweede Nationale Luchthaven-of als Halsteren zou worden aangewezen om mede een gedeelte van de over flow uit de Randstad op te vangen. Momenteel wordt er gestudeerd op de vraag of het streekplan West-Brabant aan aanpassing of herziening toe is. Reeds eerder heeft het gemeentebestuur al zijn mening uitgespro ken dat er weliswaar veranderingen zijn opgetreden in de ontwik keling van West-Brabant, maar dat die ontwikkeling op zich zelf onvoldoende essentieel zijn om op grond daarvan het streekplan op de helling te zetten. De voornaamste uitgangspunten bv. het Reimerswaalplan of een ver vangend project staan als claim nog altijd overeind. Het vervul len van een woonfunctie ten behoeve van het Antwerpse, het op vangen van een deel van de overflow vanuit de Randstad, de op gang gekomen ontwikkeling van Moerdijk en Dintelmond, het Schelde-Rijnka naal, zijn keiharde feiten. Momenteel hebben de West-Brabantse gemeenten te lijden onder een ge spleten provinciaal beleid. Als het gedeputeerde staten gelegen komt wordt het streekplan gehanteerd om kleine en middelgrote ge meenten terug te wijzen. Als diezelfde gemeenten zich met een be roep op het streekplan voor bepaaldevoor de gemeenten voordelige zaken tot gedeputeerde staten wenden, wordt er gedaan alsof het streekplan niet meer bestaat. Dit is achterhaald zo heet het dan. Nochtans hebben Provinciale Staten, tot wier bevoegdheid het be hoort. streekplannen vast te stellen of te wijzigen, het plan nog -10- steeds overeind gehouden. Deze gespletenheid, van bestuur trad onlangs nog eens duidelijk aan het licht toen gedeputeerde staten de provinciale staten een negatieve uitspraak wilden ontlokken over West-Brabant als gebied voor de opvang van een gedeelte van de overflow uit de Randstad, Provinciale Staten hebben deze uitspraak echter geweigerd en uitgesproken dat deze overflow er wel mag zijn, mits goed gere guleerd. Provinciale Staten zaten met die uitspraak correct op de lijn van het door hen vastgesteld streekplan West-Brabant. Fijn dat er nog Provinciale Staten zijn! Het gegoochel met cijfers door aan Gedeputeerde Staten onderge schikte instanties en ambtenaren, wordt hen door de gemeentebe- stursn p-isij xri dsxik göXLOniGn® In het jaarverslag van de P.P.D. van 1973 wordt zelfs gepoogd een hele reeks nieuwe cijfers te schuiven onder het streekplan, en vervolgens worden de meeste gemeenten als boosdoener m de hoek gezet. Een hPflfinksliik snort planologie is ook die welke bedreven wordt door de commissie verdeling rijkssteun voor de woningbouw. Deze commissie meet zich de bevoegdheid toe om ook maar meteen te be palen hoeveel woningen de gemeenten mogen bouwen, ook als daar voor geen rijkssteun nodig is. Gemeenten die de ontwikkelings- grenzen van het streekplan niet hebben overschreden worden zonder meer toch beperkt op basis van de onbewezen stelling: de ge meente is te hard gegroeid. Opvallend is ook het verschil in beleid tussen de minister en Gedeputeerde Staten. Uit meerdere uitspraken, alsmede uxt het

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1976 | | pagina 7