l/> .4. Er zijn daar- tijdens de I aatste weken bepaalde zaken gewijzigd. Hij dacht dat dat een goede zaak was, maar ais nu de lijnen duidelijk zijn afgege ven dan mag het van hem. Het id van Meer voorspelt dat ais men dat zó door laat gaan, en die omlijning dus wel vast komt te staan, er jur i d i scfe prob I emen komen. Er zijn door onze stedebouwkund ge dermate grote fouten gemaakt n deze tekening, dat men er straks niet a-art uit za kunnen komen. Het id van Eekelen .merkt op dat er wel een kleine kern van waarheid schui 11 in hetgeen het I id van Meer op doe i tHet bestemmingsplan loopt namelijk onder andere dwars door een bestaande woning heen. Dat, ts na tuurlijk te zot om over te praten. Die man zou bij wijze van spreken de dupe kunnen worden van het voorbereidingsbesIuitHij weet ook niet wat eigenlijk de ju i ste procedure moet -zij nAan de ene kant zit je met een bedrijf dat gewoon 'gegroeid is en d ie een veert g mensen aan werk ne I pt Daarom hoeft men ook niet zonder meer te zeggen dat ze dan ook maar al les mogen, Hij gelooft toch we I dat als men een voorlopig bestemm i ngsp s an goed zou keuren men daar voorlopig toch we I mee u it de voeten zou kunne Dan kan het alsnog in de commissie en dan heeft de gemeente nog het recht daar eventuele wijzigingen in aar te brengen» Als het dus een voorlopig bestemmingsplan is dan heeft hij er niet zoveel C moeite mee» Wel met een definitief bestemmingsplan» De voorzitter I icht toe dat het een voorbere id s ngsbes luit is. let betekent in €e rfcen'fefc meer ..dén. dat! dé: situatie een jaar lang oevrènen wordt.' s n°9 al Ié tijd om dit uit te spitten. Hij dacht ook dat hetgeen het id van Eekelen al epmerkte, enerzijds de ongewenste groei van de industrie moet worden afgewogen tegen de werkgelegenheid die deze industrie biedt en toch waardevol is voor dat stukje gemeenschap» In deze geestie de stedebouwkundige opdracht gegeven om een voorbereidtngsbesIut te nemen voor deze sector die de zaak toch begrenst en toch wat moge i ijkheden inhoudt Het is ook zoals het lid Verbogt zegt; men kan, weer ve terug gaar; na e.r de commissie ruimtelijke ordening, maar die commissie heeft toch.^ die geest gedacht» Het voorbere i d i ngsbes u ft. kan dan we 1 nr+ u pree i es zij nmaar het geeft toch wel een garantie waar binnen te werken valt, Het I i d van Meer zegt dat het ook de garantie geeft dat bebouw i ng van het bedrijf zelf niet meer binnen een bestemmingsplan valt» Dat zou hij voor een bedrijf' weer heel jammer vinden, iu t ke enigen kan na er nog wel een paar meer opnoemen» Dat zijn de juridische problemen, die aan deze omlijning vast zitten. De voorzitter ge'looft ook we' dat de commissie er nog een stukje ver fijning aan kan brengen, maar het gaat er maar om of er met dit besluit op dit moment valt te werken. Het I id van Meer- zegt van niet» Het I id van Vleze I merkt op dat het gewoon een voorbere i d i ngsbes u i t is dat na een jaar weèr gewijzigd kan worden. Hij heeft er helemaal geen pro blemen mee. Het I id Roosenboom wi I de raad voorstel len dat als binnen de geldigheids duur van dit besluit wordt overgegaan tot bouwaktviteiten, dat dat dan apart in de raad komt» Al s de raad nu een voorbere idi ngsbesI uit neemt dan kan het college een bouwvergunning geven met een verklaring van geen bezwaar van Gedeputeerde Staten» Dan is uiteindelijk alle controle door de raad kwijt» Het. voorbere i d ngsbes I u it vindt hij een goede zaak» lid Binnen dat jaar kan de stedebouwkundge een definitief plan ontwikkelen» Het moet niet zo kunnen zijn dat er bouwvergunningen worden verstrekt. Als de noodzaak aanwezig is dat er een bouwvergunning verstrekt moet wor den binnen dat jaar dan wil hij graag de toezegging van de voorzitter dat dat dan afzonderlijk in de raad zé I worden behandeld. Doet men dat niet dan geeft men het co I I ege e i gen I ijk carte Blanche. De voorzitter gelooft dat, gelet op de gevoeligheid van deze situatie, dat niemand ook daar moeilijkheden mee za! hebben» Hij kan dat dan ook we! toezeggen Het lid van Meer vraagt stemming» De omlijning klopt gewoon niet, Er zitte"n stukken bij van een fabriekscomplex die gewoon qua bebouwing mee zouden moeten spelen en die zitten er niet in» Ook zijn er percelen bij van andere mensen die half doorgesneden worden door dit plan» De ene helft is dan gewoon landelijk gebied en de andere he I Ft handel en nijverheid, Ook iggen de e i gendornsgrenzen heel anders dan hier wordt aangegeven» Hij ziet het hardst ikke fout gaan ar; vraagt daarom stemming» Het id van Eeke I en merkt op dat als men, voor.net voorstel stemt, dan stemt men voor het voorstel van net colege, maar met die restrictie zoals gesteld door het id Roosenboom» De voorzitter bevestigt dat. Voor dit voorste I stemmen de S eden Mauw s, van Reijen, van i I burg, Roosen boom, van den K ieboom, Car ijs, van E! zakker, Verbogt, van Eekelen, van WezeIWai thu i s en wethouder 3 inke Tegen het voorste! stemmen de leden van den Bos en van Meer. Het voorstel is met 12 stemmen voor en 2 tegen aangenomen. 5. VOORSTEL TOT EET BESCHIKBAAR StELLEp VAK LET KREDIET VOOR DE AAHSCHAF VAK EEK CARILLON EbVASTSTEL V K- nijZIGiKG VAN DE BEGROTING 1975» Het id van den, Bos zegt dat er eer aantal zaken zijn waarom hij in pr i nc i pe al tegen het verlenen van het; krediet stemt. Ook heeft hij een aantal vragen» Hij heeft de stukken nagekeken. Op de eerste plaats blijkt er een aan bieding van Eijsbouts te I iggen, maar- da 0, P naast igt er nog een aanbieding en wel van Petit Fritsen» Hij heeft de aanbiedingen vergeleken en tiet komt er op neer dat Eijsbouts voor een bedrag van in totaal 108.000,-- een drie octaaf scar i i I on kan leveren, terwij! Petit Fritsen voor een be drag van 99.760,-- een vier octaaf scar* i i I on aanbiedt.» Dat scheelt zo'n zeven tot achtduizend gulden» Op de tweede plaats» Waarom is er aI een maar sti Sgestaan, althans voor zover het hem bekend is, bij d ie aanbieding van Eijsbouts en 5 s er niet ingegaan op uitnodi ging voor excursie van de kant van Pet it en Fritsen. Nog een punt, misschien van ondergeschikt belang, is dat Eijsbouts ergens in zijn begeleidingsbrief zegt dat deskundigen de zaak mogen testen, maar dat er nergens bij staat voor wie dan de eventuele, kosten zijn» terwijl oe andere aanbieder duidelijk stelt dat de kosten in iéder geval n s et voor hen zij n Eijsbouts laat dat helemaal in het midden» Nog een punt van misschien onder geschikt belang, maar dat hij toch wei tekenend vindt, is dat Eijsbouts zegt een referentielijst in te sluiten» Hij kan echter die referent ie I ijst niet vinden, terwijl Petit en Fritsen die wel heeft» Er zitten voor hem een aantal onduidelijkheden in die er toe hebben bij gedragen dat hij zonder meer tegen stemt Het id van EekeIen vindt dat, als dit uit de eigen middelen betaald moet worden, er wel andere behoeften zijn dan zo'n carillon. Ook gelet op de prijs, maar dat is voor hen niet de hoofdzaak» Naar hun mening kunnen de geldmiddelen waarschijn lijk op een betere en e> t t

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1976 | | pagina 61