Volgens het meerjarenplan voor de zuivering van het West-Bra
bantse oppervlaktewater zou de nieuwe rioolzuiverin.gsinstalia-_
tie in Halsteren in 1977 operationeel moeten zijn»
Door de hoge kosten van aansluiting op de West-Brabantse pers
leiding naar Waarde hebben veel bedrijven besloten van aanslui
ting af te zien en. een voorziening te treffen op eigen terrein»
Van de prognose ten behoeve van genoemde persleiding is daar
door weinig terecht gekomen.
De inkomsten zijn aanmerkelijk lager, de exploitatiekosten aan
merkelijk hoger,
In dat licht bezien is het begrijpelijk; dat het schap zoekt naar
nieuwe clientele®
Dat heeft geleid tot het gerucht dat het schap zou overwegen om
in Halsteren geen nieuwe zuiveringeinstallatie te bouwen, maar
Halsteren te voorzien van een aansluiting op de West-Brabantse
smeerpijp,
Op het gebied van het verkeer werden vele bouwstenen,aangedragen
door de commissie bedrijven en de vereniging voor veilig verkeer,
vertaald in concrete maatregelen, waarbij met name een groeiende
belangstelling aan de dag wordt gelegd voor het langzaam verkeer
en de voetgangers®
De structurele opzet van het bestemmingsplan Rode Schouw xs van het
begin af aan gericht geweest op het zoveel mogelijk scheiden van
voetgangers en rijdend verkeer» In de diverse uitwerkxngspiannen
werd dat uitgangspunt gestalte gegeven»
Ook het tot stand komen Aran de voet ganger s— v erbindingenRo d e Schouw
Jankenberg, Nonnekensdreef - Dorpsstraat en Rode Schouw - Vogelen
zang wijzen in dezelfde richting»
In het afbouwplan van het sportcomplex De Beek kon alsnog
een verkeerstuin worden opgenomen®
Binnenkort zal de raad nog een krediet worden gevraagd voor de
"stoffering" A^an deze verkeerstuin»
In de Rode Schouw treden sinds kort volwassenen op als verkeers-
brigadier»
De moeizaam bevochten verkeer siich tenins tallati e op het kruis
punt Steenbergseweg - Wouwseweg kwam eindelijk -en tot gerust
stelling van vooral de bewoners van Rode Schouw- tot stand en
functioneert naar verwachting»
Nu deze installatie er is zou ook spoedig begonnen moeten kunnen
worden met de reconstructie van de aansluiting Kruisberg - School
straat,
Het wachten is op de onteigeningsprocedure»
Hetzelfde geldt voor de verbreding van de Schoolstraat
Tegelijk met of direkt na de nieuwbouw van Huize Sint Elisabeth zou
ook de Gasthuisstraat moeten worden verruimd en rechtgetrokken»
Over een gevaarlijke stoff enroute werd in meerdere commissies
gesproken, maar een oplossing hiervoor is niet op kort termijn te
verwezenlijken®
De opening van de Vclkonrakdam .hLeLd .ins een kortere verbinding tussen
Rotterdam, Bergen op Zoom en Antwerpen»
Dit trekt uiteraard ook transporten A^an gevaarlijke stoffen aan»
Omleiding via rijksweg 17 is een onhaalbare kaart»
Een beter alternatief is de S9, de toekomstige verbinding tussen
Steenbergen en de oostelijke randweg van Bergen op Zoom»