De Hui sh oud school Saneta Maria is qua naamgeving vermoedelijk niet erg inspirerend voor de jeugd van heden. Bovendien dekt de vlag reeds lang niet meer de lading nu dit onderwijs is gereorganiseerd Het aldaar gegeven onderwijs nadert thans het karakter van een soort Mavo-3 met veel betere doorstromingskansen naar hogere beroepsopleidingen. Jarenlang heeft het leerlingenaantal geschommeld rond de 90. De plotselinge stijging naar 126 houdt verband met de verlenging van de leerplicht. Deze school heeft dus thans een vierjarige opleiding. Juist de toevoeging van dit vierde leerjaar opent voor de; leer lingen nieuwe perspectieven, omdat hierdoor bepaalde soorten vervolgonderwijs binnen bereik zijn gekomen. Een zeer verheugende ontwikkeling valt te bespeuren bij de Mavo school. Sombere prognoses van vroeger zijn volledig achterhaald. De cijfers geven deze ontwikkeling zeer goed weer. Onder zeer primitieve omstandigheden werd in 1964 het onderwijs begonnen met 30 leerlingen. f Vele jaren was de situatie zorgelijk, enerzijds vanwege de zeer slechte huisvesting, anderzijds vanwege de lang aanhoudende twijfel of de school wel een zodanig aantal leerlingen zou kunnen bereiken dat een qua keuzepakket optimaal onderwijs zou kunnen worden De- reikt, Met een leerlingenaantal van 252 wordt dit niveau nu sterk bena derd. De ontwikkeling was als volgt: -52 1964: 30 leerlingen 1965: 68 leerlingen 1966 92 leerlingen 1967: 116 leerlingen 1968: 134 leerlingen 1969: 133 leerlingen 1970: 136 leerlingen 197,1: 166 leerlingen 1972: 175 leerlingen 1973: 197 1e erlingen 1974: 230 leerlingen 252 leerlingen Mede gelet op de prachtige huisvesting, welke in het afgelopen jaar in gebruik kon worden genomen, behoort een leerlingenaantal van circa 300 royaal tot de mogelijkheden. Ruimtelijke zijn de moge lijkheden aanwezig om de school voor een zodanig leerlingental uit te breiden. Afgezien van de voldoening over degetalsmatige ontwikkeling van onze Mavoraag ook de culturele en maatschappelijk betekenis van de aanwezigheid van dit onderwijs wel eens onderstreept worden. Via de Mavo bezitten wij immers een collectief van kennis- -en cultuur dragers, die zowel binnen als buiten de school deze kennis en cultuur cp.leer lingen en anderen overdragen. Vooral de aanwezigheid van een ge schoold docentencorps heeft reeds geleid tot vele stimulansen in de richting van ons maatschappelijk- en verenigingsleven. vO VJ1

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1976 | | pagina 28