De Hui sh oud school Saneta Maria is qua naamgeving vermoedelijk
niet erg inspirerend voor de jeugd van heden.
Bovendien dekt de vlag reeds lang niet meer de lading nu dit
onderwijs is gereorganiseerd
Het aldaar gegeven onderwijs nadert thans het karakter van een
soort Mavo-3 met veel betere doorstromingskansen naar hogere
beroepsopleidingen.
Jarenlang heeft het leerlingenaantal geschommeld rond de 90.
De plotselinge stijging naar 126 houdt verband met de verlenging
van de leerplicht.
Deze school heeft dus thans een vierjarige opleiding.
Juist de toevoeging van dit vierde leerjaar opent voor de; leer
lingen nieuwe perspectieven, omdat hierdoor bepaalde soorten
vervolgonderwijs binnen bereik zijn gekomen.
Een zeer verheugende ontwikkeling valt te bespeuren bij de
Mavo school.
Sombere prognoses van vroeger zijn volledig achterhaald.
De cijfers geven deze ontwikkeling zeer goed weer.
Onder zeer primitieve omstandigheden werd in 1964 het onderwijs
begonnen met 30 leerlingen. f
Vele jaren was de situatie zorgelijk, enerzijds vanwege de zeer
slechte huisvesting, anderzijds vanwege de lang aanhoudende twijfel
of de school wel een zodanig aantal leerlingen zou kunnen bereiken
dat een qua keuzepakket optimaal onderwijs zou kunnen worden De-
reikt,
Met een leerlingenaantal van 252 wordt dit niveau nu sterk bena
derd.
De ontwikkeling was als volgt:
-52
1964:
30
leerlingen
1965:
68
leerlingen
1966
92
leerlingen
1967:
116
leerlingen
1968:
134
leerlingen
1969:
133
leerlingen
1970:
136
leerlingen
197,1:
166
leerlingen
1972:
175
leerlingen
1973:
197
1e erlingen
1974:
230
leerlingen
252
leerlingen
Mede gelet op de prachtige huisvesting, welke in het afgelopen
jaar in gebruik kon worden genomen, behoort een leerlingenaantal
van circa 300 royaal tot de mogelijkheden. Ruimtelijke zijn de moge
lijkheden aanwezig om de school voor een zodanig leerlingental uit
te breiden.
Afgezien van de voldoening over degetalsmatige ontwikkeling van
onze Mavoraag ook de culturele en maatschappelijk betekenis van
de aanwezigheid van dit onderwijs wel eens onderstreept worden. Via
de Mavo bezitten wij immers een collectief van kennis- -en cultuur
dragers, die zowel binnen als buiten de school deze kennis en cultuur cp.leer
lingen en anderen overdragen. Vooral de aanwezigheid van een ge
schoold docentencorps heeft reeds geleid tot vele stimulansen in
de richting van ons maatschappelijk- en verenigingsleven.
vO
VJ1