43-
een grondige reorganisatie op weg het niveau te bereiken van
een soort mavo-3.
Mede door het omvormen tot een 4-jarige opleiding-en de open
stelling voor meisjes én jongens evolueert deze school in de
richting van een middenschool0
Steeds meer wordt daar immers het accent gelegd op het ont
wikkelen van kennis en die vaardigheden die allen nodig hebben
om op een verantwoorde manier in. de samenleving te kunnen func
tioneren;
de beroepsopleiding zelf wordt secundair;
het gaat vooral om de oriëntatie op de latere studie- en beroeps
keuze,,
Een of ander samenwerkingsverband met de plaatselijke mavo komt
daardoor dichterbij, maar zelfs een volledig samengaan van mavo
en lager beroepsonderwijs levert nog geen middenschool op.
Vastgesteld kan slechts worden dat, als de middenschool als
onderwijs type ooit geïntroduceerd wordt, Halsteren ruimte biedt
voor een flinke grote middenschool
Voor een bovenschool liggen de kansen voor Halsteren dan echter
minder gunstig dan thans voor een havo.
Van het hoger onderwijs is voor onze bevolking slechts van belang
dat de minister dit onderwijs niet langer uitsluitend bevolkt ziet
door de geslaagden van de bovenschool, maar dat ook studenten van
hogere leeftijd hun entree zullen maken.
Tot hen behoren zij die leren en werken afwisselen (heeft de minis-
ter dat afgekeken van de culturele revolutie van Mao Tse Toeng?
en zij die 'later in hun leven eerder gemiste kansen op hoger
onderwijs willen inhalen.
Voor de openschoof tenslotte denkt de minister aan educatieve
centra (voor een gebied van 250 a 300.000 inwoners), van waaruit
gewerkt moet worden aan een integraal educatief beleid voor vol
wassenen op lokaal of regionaal niveau.
Daarbij zou Halsteren dan weer wel een rol moeten kunnen spelen.
Tenslotte noemt de minister drie vormen van ouderparticxpatie
activiteiten door de ouders die niet direkt met onderwijs van
doen hebben (schoolgebouw met toebehoren);
activiteiten ter ondersteuning van het onderwijs (discussie in
schoolverband over buurtproblemen);
begeleiding door ouders van lesactiviteiten (leesvaders en -moe
ders) onder verantwoordelijkheid van een leerkracht.
Als laatste nouveauté noemt de nota de betaalde onderwijsassi-
stent, ter ontlasting van. de leerkracht.
Volgens de opstellers van de nota moet op de langere termijn het
onderwijs grondig worden vernieuwd, wil er een betere verdeling
van maatschappelijke kansen tot stand komen. In de eerste plaats
dienen daartoe school en buurt, school en ouders, kortom school
milieu en gezinsmilieu, dichter bij elkaar gebracht te worden.
Onderwijs, vorming en opvoeding behoren elkaar zoveel mogelijk te
versterken.
In de tweede plaats moet een vroege "voorsortering" vermeden
worden. Dit houdt in dat het onderwijs zo moet worden opgezet
dat kinderen niet al op hun twaalfde of dertiende jaar een
schoolkeuze moeten maken, die door de scheiding van schooltypen
in hoge mate definitief is en die hun latere maatschappelijke po-