43- een grondige reorganisatie op weg het niveau te bereiken van een soort mavo-3. Mede door het omvormen tot een 4-jarige opleiding-en de open stelling voor meisjes én jongens evolueert deze school in de richting van een middenschool0 Steeds meer wordt daar immers het accent gelegd op het ont wikkelen van kennis en die vaardigheden die allen nodig hebben om op een verantwoorde manier in. de samenleving te kunnen func tioneren; de beroepsopleiding zelf wordt secundair; het gaat vooral om de oriëntatie op de latere studie- en beroeps keuze,, Een of ander samenwerkingsverband met de plaatselijke mavo komt daardoor dichterbij, maar zelfs een volledig samengaan van mavo en lager beroepsonderwijs levert nog geen middenschool op. Vastgesteld kan slechts worden dat, als de middenschool als onderwijs type ooit geïntroduceerd wordt, Halsteren ruimte biedt voor een flinke grote middenschool Voor een bovenschool liggen de kansen voor Halsteren dan echter minder gunstig dan thans voor een havo. Van het hoger onderwijs is voor onze bevolking slechts van belang dat de minister dit onderwijs niet langer uitsluitend bevolkt ziet door de geslaagden van de bovenschool, maar dat ook studenten van hogere leeftijd hun entree zullen maken. Tot hen behoren zij die leren en werken afwisselen (heeft de minis- ter dat afgekeken van de culturele revolutie van Mao Tse Toeng? en zij die 'later in hun leven eerder gemiste kansen op hoger onderwijs willen inhalen. Voor de openschoof tenslotte denkt de minister aan educatieve centra (voor een gebied van 250 a 300.000 inwoners), van waaruit gewerkt moet worden aan een integraal educatief beleid voor vol wassenen op lokaal of regionaal niveau. Daarbij zou Halsteren dan weer wel een rol moeten kunnen spelen. Tenslotte noemt de minister drie vormen van ouderparticxpatie activiteiten door de ouders die niet direkt met onderwijs van doen hebben (schoolgebouw met toebehoren); activiteiten ter ondersteuning van het onderwijs (discussie in schoolverband over buurtproblemen); begeleiding door ouders van lesactiviteiten (leesvaders en -moe ders) onder verantwoordelijkheid van een leerkracht. Als laatste nouveauté noemt de nota de betaalde onderwijsassi- stent, ter ontlasting van. de leerkracht. Volgens de opstellers van de nota moet op de langere termijn het onderwijs grondig worden vernieuwd, wil er een betere verdeling van maatschappelijke kansen tot stand komen. In de eerste plaats dienen daartoe school en buurt, school en ouders, kortom school milieu en gezinsmilieu, dichter bij elkaar gebracht te worden. Onderwijs, vorming en opvoeding behoren elkaar zoveel mogelijk te versterken. In de tweede plaats moet een vroege "voorsortering" vermeden worden. Dit houdt in dat het onderwijs zo moet worden opgezet dat kinderen niet al op hun twaalfde of dertiende jaar een schoolkeuze moeten maken, die door de scheiding van schooltypen in hoge mate definitief is en die hun latere maatschappelijke po-

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1976 | | pagina 24