2if -44- De voorzitter is het daar weS mee eens, maar 'men mag juist in de kleinere gemeenten op dat punt toch geen hoge eisen stellen aan de ambtenaar in het algemeen, omdat de ambtenaar ïn het algemeen in de kleinere gemeente toch al een.duizend poot moet zijn en dan is het uiteraard zo dat men over het al gemeen niet veel meer kan weten dan wat adrn i n i strat i ef rech terlijk: en financieel vereist is„ Vanwege de vele onderwerpen die één ambtenaar in portefeuille heeft kan het moeilijk anders» Hij moet dat toch even onder schrijven en ergens ook de waarde- ring tot uitdrukking brengen voor ambtenaren ïn kleine gemeen ten omdat het vaak zulke goede duizendpoten zijnIn een gro tere gemeente heb je inderdaad een afdel ng onderwijs met mis schien wel twintig functionarissen en in zo'n team past wel een onderwijskund i ge ,1 die visie kan ontvouwen die wij nu in de commissie, en hij is het daar snee eens, noga! missen Ook omdat we het zelf niet weten» Dan heeft het I id van Eekelen de verzuiling aangesneden» Hij kan dat in zoverre onderschrijven dat hij het jammer zou vinden dat de verzuiling zover zou gaan dat je komt tot on der wij see nhede n die kleiner zijn dan een zesklassige school» Een zeskI assige schoof is voor goed onderwijs toch echt wel het minimum» Als een a! te groot part 5cuarsme er toe zou leiden dat er dremansscho1 en-zouden ontstaan, dan moet dat inderdaad worden tegengegaan» Dat is een goede.zaak» Het I id van Eekelen vraagt of de voorzitter er ook op. in wil gaan dat zij van mening zijn dat de gemeente n eerste instantie de verantwoorde I ijke persoon is om een school te- bouwen» De voorzitter gelooft niet dat dat ju 1st is» In onze onder- wijswetgév ng, die het resultaat is van de schoolstrijd van voor de jaren twintig, was dat nu altijd het beroemde punt» Daar hebben onze voorouders samen hard voor- geknokt, daar die schoolbesturen toch een betrekkelijk grote autonomie hebben binnen de school» Natuurlijk heeft, de gemeente een taak op het gebied van mede werking verlenen, een kl ene toezichthoudende taak, maar men moet toch prima. ïr stel len dat het de schoo i besturen zijn die baas zijn in eigen school» I id van Eekelen bedoelt dat niet» Door hem wordt bedoeld; nu te b ouwen schol e 11Bijvoorbeeld als de gemeente in de Rode 'Schouw zelf gebouwd had en van. te voren die mensen er niet. aan gewerkt hadden, dan had het niet zoveel hartzeer gekost om:'die zaak, toen die er eenmaal stond, of bijna stond, om de zaak te gaan spI 11sen - Toen heeft een bepaal de groepering van. die schoolbesturen daar daadwerkelijk al tijd aan gewerkt en op een bepaald moment werd gezegd opzij, want er is ook nog een andere club ais gegadigde» Hij vindt dat men dat eigenlijk zou moeten voorkomen» Men kan wel een onderzoek doen, maar men kan in een nieuw plan nooit welke bevolking men aantrekt» Het ïs in hun ogen op de eerste plaats dat de gemeente de school bouwt» Tijdens de bouw zul len er steeds meer woningen rond komen en op dat moment pas gaat men kijken aan welk schoolbestuur het gebouw toegevoegd moet worden» Zij doelen hierbij zeer zeker niet op een verbou wing of iets dergelijks» De voorz itter antwoordt dat als men het inderdaad zo beperkt, dus al leen voor nieuwe woongebieden, dan kan hij er wat beter inkomep omdat er in nieuwe woongebieden niemand is die zich zou ku nnen bezig houden met het onderwijs dat straks gegeven moet worden» Dan igt voor de gemeente de weg open om te zeggen we beginnen gewoon met een openbare school» In het algemeen moet men er aan. denken dat eerder de schoolbe sturen primair zijn dan de gemeente» Als het al zo ïs dat de schoolbesturen niet primair zijn dan is er hoogstens sprake van een gelijkwaardigheid, maar dan kunnen, er* bepaal de dingen worden gerealiseerd in overleg» Er kan bijvoorbeeld in overleg een schooi worden gebouwd» Er kan in overleg een bestek, worden samengesteld» Een aanbesteding en. dat soort dingen, dat kan in overleg» Maar onder meer stellen dat de gemeente primair is, dat ïs niet mogelijk» Voor nieuwe woongebieden, ligt het weer we! anders» Het I id Roosenboom merkt op dat als een bestaand bestuur een Verzoek' doét om een nieuwe school op te richten men die toch moet honoreren» De voorzitter antwoordt dat dat er maar. aan igt» Ook al zou de medewerking zonder meer verleend worden dan ïs er nog alle ruimte voor het col lege' om ïn overleg te praten, over hoe het allemaal precies zal gaan, maar dan gaat het in overleg» Je moet het dan wel samen eens zijn» Het lid V erboqt wï hier wel stel ien Pat zijn oartf daar niet voor i s« Ais het schoo I bestuur du i de lijk een krediet aanvraagt om een schooi te bouwen en dat; krediet wordt goed gekeurd en beschikbaar gesteld, dan moet het schoolbestuur de school bouwen» Het lid van Eekeler. vraagt of men het juist vindt wat ïn Rode Sch ouw op een gegeven moment gebeurd is» Het I id Verboqt antwoordt dat dat ïs gekomen door de bernoe ie nissen van de eigen po! it iek« Het I id van Eekeler. ïs het daar niet mee eens» De voorzitter I icht toe dat je ïn over I eg kunt afspreken wie er bouwt» Het I id Verbogt vindt het duidelijk een taak. van. het school bestuur om de school te bouwen» Het I id van Eekelen merkt op dat men in een nieuwe wijk de- bevolking toch nog niet kent» De voorzitter 1 icht toe dat het de gemeente vrij staat, om een openbare school te bouwen» In het algemeen gelooft hij dat het bijzonder onderwijs voorop gaat Het 1 d Verbogt gelooft dat als men ïn het verleden deze twee groepen in de Rode Schouw had laten betijen, dan hadden er nu ook twee schol.en geweest» De voorzitter gaat verder ïn op het betoog van het I id van Eekelen over de grote werkloosheid en met name onder de bouw vakkers» Hij heeft in de nieuwjaarsrede a! gezegd dat misschien een tweede nationale luchthaven ïn dit licht anders bezien moet worden dan bij voor bee ld twee jaar geleden» Hij- ïs er van over tuigd dat Sis hij er zou komen, ondanks alle nadelen die er zijn, dat het met name voor die bouwnijverheid een enorme impuls zou zijn voor de komende tien vijftien jaar» Dat neemt niet weg dat er ook we I nadelen bij ven» Hij gelooft zeker dat afhankelijk van de tijd men anders tegen zo'n project aan kan kijken» Dan pleit het I id van Eekelen ook voor het bou-

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1976 | | pagina 111