2if
-44-
De voorzitter is het daar weS mee eens, maar 'men mag juist
in de kleinere gemeenten op dat punt toch geen hoge eisen
stellen aan de ambtenaar in het algemeen, omdat de ambtenaar
ïn het algemeen in de kleinere gemeente toch al een.duizend
poot moet zijn en dan is het uiteraard zo dat men over het al
gemeen niet veel meer kan weten dan wat adrn i n i strat i ef rech
terlijk: en financieel vereist is„
Vanwege de vele onderwerpen die één ambtenaar in portefeuille
heeft kan het moeilijk anders»
Hij moet dat toch even onder schrijven en ergens ook de waarde-
ring tot uitdrukking brengen voor ambtenaren ïn kleine gemeen
ten omdat het vaak zulke goede duizendpoten zijnIn een gro
tere gemeente heb je inderdaad een afdel ng onderwijs met mis
schien wel twintig functionarissen en in zo'n team past wel
een onderwijskund i ge ,1 die visie kan ontvouwen die wij nu
in de commissie, en hij is het daar snee eens, noga! missen
Ook omdat we het zelf niet weten» Dan heeft het I id van
Eekelen de verzuiling aangesneden»
Hij kan dat in zoverre onderschrijven dat hij het jammer zou
vinden dat de verzuiling zover zou gaan dat je komt tot on
der wij see nhede n die kleiner zijn dan een zesklassige school»
Een zeskI assige schoof is voor goed onderwijs toch echt wel
het minimum» Als een a! te groot part 5cuarsme er toe zou
leiden dat er dremansscho1 en-zouden ontstaan, dan moet dat
inderdaad worden tegengegaan» Dat is een goede.zaak»
Het I id van Eekelen vraagt of de voorzitter er ook op. in
wil gaan dat zij van mening zijn dat de gemeente n eerste
instantie de verantwoorde I ijke persoon is om een school te-
bouwen»
De voorzitter gelooft niet dat dat ju 1st is» In onze onder-
wijswetgév ng, die het resultaat is van de schoolstrijd van
voor de jaren twintig, was dat nu altijd het beroemde punt»
Daar hebben onze voorouders samen hard voor- geknokt, daar
die schoolbesturen toch een betrekkelijk grote autonomie
hebben binnen de school»
Natuurlijk heeft, de gemeente een taak op het gebied van mede
werking verlenen, een kl ene toezichthoudende taak, maar
men moet toch prima. ïr stel len dat het de schoo i besturen
zijn die baas zijn in eigen school»
I id van Eekelen bedoelt dat niet» Door hem wordt bedoeld;
nu te b ouwen schol e 11Bijvoorbeeld als de gemeente in de
Rode 'Schouw zelf gebouwd had en van. te voren die mensen er
niet. aan gewerkt hadden, dan had het niet zoveel hartzeer
gekost om:'die zaak, toen die er eenmaal stond, of bijna
stond, om de zaak te gaan spI 11sen - Toen heeft een bepaal
de groepering van. die schoolbesturen daar daadwerkelijk al
tijd aan gewerkt en op een bepaald moment werd gezegd opzij,
want er is ook nog een andere club ais gegadigde» Hij vindt
dat men dat eigenlijk zou moeten voorkomen» Men kan wel een
onderzoek doen, maar men kan in een nieuw plan nooit welke
bevolking men aantrekt» Het ïs in hun ogen op de eerste
plaats dat de gemeente de school bouwt» Tijdens de bouw zul
len er steeds meer woningen rond komen en op dat moment pas
gaat men kijken aan welk schoolbestuur het gebouw toegevoegd
moet worden» Zij doelen hierbij zeer zeker niet op een verbou
wing of iets dergelijks»
De voorz itter antwoordt dat als men het inderdaad zo beperkt,
dus al leen voor nieuwe woongebieden, dan kan hij er wat beter
inkomep omdat er in nieuwe woongebieden niemand is die zich
zou ku nnen bezig houden met het onderwijs dat straks gegeven
moet worden» Dan igt voor de gemeente de weg open om te
zeggen we beginnen gewoon met een openbare school» In het
algemeen moet men er aan. denken dat eerder de schoolbe
sturen primair zijn dan de gemeente» Als het al zo ïs dat
de schoolbesturen niet primair zijn dan is er hoogstens
sprake van een gelijkwaardigheid, maar dan kunnen, er* bepaal
de dingen worden gerealiseerd in overleg» Er kan bijvoorbeeld
in overleg een schooi worden gebouwd» Er kan in overleg een
bestek, worden samengesteld» Een aanbesteding en. dat soort
dingen, dat kan in overleg» Maar onder meer stellen dat
de gemeente primair is, dat ïs niet mogelijk» Voor nieuwe
woongebieden, ligt het weer we! anders»
Het I id Roosenboom merkt op dat als een bestaand bestuur
een Verzoek' doét om een nieuwe school op te richten men
die toch moet honoreren»
De voorzitter antwoordt dat dat er maar. aan igt» Ook al
zou de medewerking zonder meer verleend worden dan ïs er
nog alle ruimte voor het col lege' om ïn overleg te praten, over
hoe het allemaal precies zal gaan, maar dan gaat het in
overleg» Je moet het dan wel samen eens zijn»
Het lid V erboqt wï hier wel stel ien Pat zijn oartf daar
niet voor i s« Ais het schoo I bestuur du i de lijk een krediet
aanvraagt om een schooi te bouwen en dat; krediet wordt goed
gekeurd en beschikbaar gesteld, dan moet het schoolbestuur
de school bouwen»
Het lid van Eekeler. vraagt of men het juist vindt wat ïn
Rode Sch ouw op een gegeven moment gebeurd is»
Het I id Verboqt antwoordt dat dat ïs gekomen door de bernoe ie
nissen van de eigen po! it iek«
Het I id van Eekeler. ïs het daar niet mee eens»
De voorzitter I icht toe dat je ïn over I eg kunt afspreken
wie er bouwt»
Het I id Verbogt vindt het duidelijk een taak. van. het school
bestuur om de school te bouwen»
Het I id van Eekelen merkt op dat men in een nieuwe wijk de-
bevolking toch nog niet kent»
De voorzitter 1 icht toe dat het de gemeente vrij staat, om
een openbare school te bouwen» In het algemeen gelooft hij
dat het bijzonder onderwijs voorop gaat
Het 1 d Verbogt gelooft dat als men ïn het verleden deze
twee groepen in de Rode Schouw had laten betijen, dan hadden
er nu ook twee schol.en geweest»
De voorzitter gaat verder ïn op het betoog van het I id van
Eekelen over de grote werkloosheid en met name onder de bouw
vakkers»
Hij heeft in de nieuwjaarsrede a! gezegd dat misschien een
tweede nationale luchthaven ïn dit licht anders bezien moet
worden dan bij voor bee ld twee jaar geleden» Hij- ïs er van over
tuigd dat Sis hij er zou komen, ondanks alle nadelen die er
zijn, dat het met name voor die bouwnijverheid een enorme
impuls zou zijn voor de komende tien vijftien jaar» Dat neemt
niet weg dat er ook we I nadelen bij ven» Hij gelooft zeker
dat afhankelijk van de tijd men anders tegen zo'n project aan
kan kijken» Dan pleit het I id van Eekelen ook voor het bou-