^G 3
-38-
verantwoorde ijkhe i d en die kunnen in die comrn iss les zelf
een doorslaggevend advies geven,
d van Eekelen zegt dat het hun er om gaat te probe
ren een zo democratisch mogelijke partij te zijn en hun kader
en mensen zo breed mogelijk te informeren. Wat heeft men er
aan als men op een fractievergadering komt én een wethou
der of raadsl id fungeert als partijvoor z i tterwat zij on
juist vinden, en die partijvoor z i tter mag de stukken niet
inkijken» Men moet hem eerst vertel len wat er gaande is en
dan mag hij voorzitter spelen» Als hij nu ook inzage van
die stukken had, dan I igt het a! een heel stukje gemakke
lijker en tevens betrekt men die meneer er nauwlettend bij»
Je krijgt in de toekomst dan ook gemakkelijker een doorstro-
mingDe raadsleden zeggen bij een volgende verkiezing het
wel letjes te vinden en men krijgt dan een betere opvolging
omdat men al aan het werk heeft kunnen deelnemen»
Men moet het eigenlijk zien in de totale democratie van ieders
achterban» Hij neemt aan dat ze al lemaa! proberen te doen zo
als zij dat ook proberen»
Het I id Roosenboom neemt aan dat men het dan beperkt tot
een paar mensen»
Het I id van EekeI en bevestigt dat»
De voorz itter vindt het dan al een stuk gemakkelijker worden»
In elke fract i e kan men zeggen die is voorzitter en die se-
cretar i s en die worden geacht de stukken te mogen inzien»
Het I id van Meer zegt dat dat al op veel plaatsen is» Het
I ij kt dan vee I op een schaduwfraktie
Het I id Wa I thu i s wijst er op dat men ook een schaduwf r act i e
kan samenste I len» Het hoeft n i et. persé de partijvoor z i tter
en -secretar i s te zijn»
De voorzitter acht het voldoende als het maar duidelijk is»
Het I id van Eeke I en is er n i et voor om vijf of zes versch i I -
lende mensen daarvoor aan te wijzen»
Het I id Mouws heeft er voor gepleit en heeft toen een ini
tiatief mede-ondertekend om de raadscommissies openbaar te
maken
Dat is gelukkig gelukt, maar gezien de belangstelling op de
publieke tribune vraagt hij waar het voor nodig was»
Daarstraks werd dat ook gesteld door de voorzitter bij de
hearings» Hij neemt aan dat als straks die lui uit de achter
ban mee w i I len denken, ze dan een abonnement op de raadsstuk
ken hebben en dat er daarnaast heevee I gelegenheid is om
informatie te krijgen» Hij moet eerlijk zeggen dat men die
informatie n i et krijgt met eenmaal even die stukken in te
zien» Het werk is eigenlijk zo omslachtig dat men daar lang
zaam maar zeker in moet groeien, alle vergader i ngen bij moet
wonen, alvorens men iets zinnigs kan doen» Hij ziet er het
nut eigenlijk niet zo van in»
Het id CI ar ijs gelooft dat hij toch wei mee kan gaan met het
voorste I van het I id van Ee ke len» Wat ook bij de voorzitter
dacht hij wel gunstig I i gt is, dat het er geen vijf of zes
moeten zijn, maar bijvoor'bee 1 d de voorz itter en de secreta-
r i s
Dat moeten e ike keep dezelfde mensen zijn» Die moeten de gele
genheid kr ij ge n o in in i eder geval ook de stukken in te zien»
2.10
-39-
Het is zoals het 1 id van Eekelen zegt» Een raadsI id moet
eerst de voorzitter informeren en dan kan de voorzitter de
vergader i ng gaan leiden» Bij hen is het toeval ig een gun
stige uitzondering omdat hun secretaris toevallig in ruim
telijke orden i ng zi t en al s oud-r aads i d het een en ander er
nog van afweet»
Juist om de niet—raadsleden die de amDstie Kunnen hebben om
raadsl id te worden de kans te geven zich volledig in te
kunnen werken vindt hij dit een welkome maatregel»
Het I id Verbogt w i I hier toch I iever meegaan met het I id
Mouws» Pakt men bijvoorbeeld de commissie ruimtelijke orde
ning» Daar is dan nog wel eens een keer wat meer pub! iek
maar het zijn vaak ai leen die mensen waarvan men toeval 1 ig
over hun straat of gebouwtje praat» Ze zijn er dan eens bij
betrokken en dan komen ze eens een keer» Hij kan zich ech
ter niet her i nneren dat er wel eens twee of drie man heb
ben gezeten die louter kwamen uit politieke belangstelling.
Vooral bij de commissie bedrijven krijgen ze alle informatie.
Daar worden de stukken besproken en rnogen ze zelfs mee kij
ken op de tekeningen» Niemand houdt ze tegen.
Het I id WaIthu i s ziet de problemen niet zo» Wat het 1 id
Mouws zegt is gedeeltelijk wel waar, maar laat dat maar een
voordeel zijn voor die fracties waar de achterban wel mee
leeft» Als die achterban wel interesse heeft dan is dat ge
woon een extra voordeel voor die partij en is die beter ge
oriënteerd op de raadsvergader i ngen, Dat is geen enkel pro-
b S eem
Het I id Verbogt zegt dat het I id Waithuis iets wi I gaan i de
al i sci e n wat ook bij hen niet bestaat» Waarom zijn de mensen
van zijn partij ook nooit aanwezig op cotnm I ss i evergader i ngen?
En waarom zegt hij dan dat zijn achterban geïnteresseerd i s?
Het lid Waithuis heeft dat niet gezegd» Hij heeft alleen
gezegd dat ais je per partij twee mensen aanwijst, die indien
wenselijk»
Het I id Verbogt onderbreekt dat men die mensen opdracht
moet geven om te komen kijken.
Het lid Wa1thu i s merkt op dat als ze niet komen ze pech
hebben gehad»
Het I id Roosenboom wijst er op dat het niet verpi icht is „Men
zou er zelfs een speciale avond voor kunnen nemen»
Het I id van Eekelen vindt dat het I id Verbogt toch wei
een beetje afdwaalt» Door het I id Roosenboom is het al ge
zegd» Het belangrijke wat de pers doet, dat was er van te
voren niet» Wat er in zo'n vergadering betreffende de voor
naamste punten besloten is, dat S icht de pers er uit en
ook dat is al een stuk voor I ichting» Je hoeft er dus niet
persé bij te zitten» Hij neemt zonder meer aan, dat i e ma nd
ook al is hij nog zo geïnteresseerd, komt kijken in de com
missie ruimtelijke ordening en hij ziet de tekening op een
afstandje en hoort de leden daarover praten, hij er geen
bal van snapt» Na een uur gaat hij dan naar huis met nog
minder wetenschap dan hij van te voren dacht, te hebben»
Het I id Verbogt lijkt dat sterkt»