^G 3 -38- verantwoorde ijkhe i d en die kunnen in die comrn iss les zelf een doorslaggevend advies geven, d van Eekelen zegt dat het hun er om gaat te probe ren een zo democratisch mogelijke partij te zijn en hun kader en mensen zo breed mogelijk te informeren. Wat heeft men er aan als men op een fractievergadering komt én een wethou der of raadsl id fungeert als partijvoor z i tterwat zij on juist vinden, en die partijvoor z i tter mag de stukken niet inkijken» Men moet hem eerst vertel len wat er gaande is en dan mag hij voorzitter spelen» Als hij nu ook inzage van die stukken had, dan I igt het a! een heel stukje gemakke lijker en tevens betrekt men die meneer er nauwlettend bij» Je krijgt in de toekomst dan ook gemakkelijker een doorstro- mingDe raadsleden zeggen bij een volgende verkiezing het wel letjes te vinden en men krijgt dan een betere opvolging omdat men al aan het werk heeft kunnen deelnemen» Men moet het eigenlijk zien in de totale democratie van ieders achterban» Hij neemt aan dat ze al lemaa! proberen te doen zo als zij dat ook proberen» Het I id Roosenboom neemt aan dat men het dan beperkt tot een paar mensen» Het I id van EekeI en bevestigt dat» De voorz itter vindt het dan al een stuk gemakkelijker worden» In elke fract i e kan men zeggen die is voorzitter en die se- cretar i s en die worden geacht de stukken te mogen inzien» Het I id van Meer zegt dat dat al op veel plaatsen is» Het I ij kt dan vee I op een schaduwfraktie Het I id Wa I thu i s wijst er op dat men ook een schaduwf r act i e kan samenste I len» Het hoeft n i et. persé de partijvoor z i tter en -secretar i s te zijn» De voorzitter acht het voldoende als het maar duidelijk is» Het I id van Eeke I en is er n i et voor om vijf of zes versch i I - lende mensen daarvoor aan te wijzen» Het I id Mouws heeft er voor gepleit en heeft toen een ini tiatief mede-ondertekend om de raadscommissies openbaar te maken Dat is gelukkig gelukt, maar gezien de belangstelling op de publieke tribune vraagt hij waar het voor nodig was» Daarstraks werd dat ook gesteld door de voorzitter bij de hearings» Hij neemt aan dat als straks die lui uit de achter ban mee w i I len denken, ze dan een abonnement op de raadsstuk ken hebben en dat er daarnaast heevee I gelegenheid is om informatie te krijgen» Hij moet eerlijk zeggen dat men die informatie n i et krijgt met eenmaal even die stukken in te zien» Het werk is eigenlijk zo omslachtig dat men daar lang zaam maar zeker in moet groeien, alle vergader i ngen bij moet wonen, alvorens men iets zinnigs kan doen» Hij ziet er het nut eigenlijk niet zo van in» Het id CI ar ijs gelooft dat hij toch wei mee kan gaan met het voorste I van het I id van Ee ke len» Wat ook bij de voorzitter dacht hij wel gunstig I i gt is, dat het er geen vijf of zes moeten zijn, maar bijvoor'bee 1 d de voorz itter en de secreta- r i s Dat moeten e ike keep dezelfde mensen zijn» Die moeten de gele genheid kr ij ge n o in in i eder geval ook de stukken in te zien» 2.10 -39- Het is zoals het 1 id van Eekelen zegt» Een raadsI id moet eerst de voorzitter informeren en dan kan de voorzitter de vergader i ng gaan leiden» Bij hen is het toeval ig een gun stige uitzondering omdat hun secretaris toevallig in ruim telijke orden i ng zi t en al s oud-r aads i d het een en ander er nog van afweet» Juist om de niet—raadsleden die de amDstie Kunnen hebben om raadsl id te worden de kans te geven zich volledig in te kunnen werken vindt hij dit een welkome maatregel» Het I id Verbogt w i I hier toch I iever meegaan met het I id Mouws» Pakt men bijvoorbeeld de commissie ruimtelijke orde ning» Daar is dan nog wel eens een keer wat meer pub! iek maar het zijn vaak ai leen die mensen waarvan men toeval 1 ig over hun straat of gebouwtje praat» Ze zijn er dan eens bij betrokken en dan komen ze eens een keer» Hij kan zich ech ter niet her i nneren dat er wel eens twee of drie man heb ben gezeten die louter kwamen uit politieke belangstelling. Vooral bij de commissie bedrijven krijgen ze alle informatie. Daar worden de stukken besproken en rnogen ze zelfs mee kij ken op de tekeningen» Niemand houdt ze tegen. Het I id WaIthu i s ziet de problemen niet zo» Wat het 1 id Mouws zegt is gedeeltelijk wel waar, maar laat dat maar een voordeel zijn voor die fracties waar de achterban wel mee leeft» Als die achterban wel interesse heeft dan is dat ge woon een extra voordeel voor die partij en is die beter ge oriënteerd op de raadsvergader i ngen, Dat is geen enkel pro- b S eem Het I id Verbogt zegt dat het I id Waithuis iets wi I gaan i de al i sci e n wat ook bij hen niet bestaat» Waarom zijn de mensen van zijn partij ook nooit aanwezig op cotnm I ss i evergader i ngen? En waarom zegt hij dan dat zijn achterban geïnteresseerd i s? Het lid Waithuis heeft dat niet gezegd» Hij heeft alleen gezegd dat ais je per partij twee mensen aanwijst, die indien wenselijk» Het I id Verbogt onderbreekt dat men die mensen opdracht moet geven om te komen kijken. Het lid Wa1thu i s merkt op dat als ze niet komen ze pech hebben gehad» Het I id Roosenboom wijst er op dat het niet verpi icht is „Men zou er zelfs een speciale avond voor kunnen nemen» Het I id van Eekelen vindt dat het I id Verbogt toch wei een beetje afdwaalt» Door het I id Roosenboom is het al ge zegd» Het belangrijke wat de pers doet, dat was er van te voren niet» Wat er in zo'n vergadering betreffende de voor naamste punten besloten is, dat S icht de pers er uit en ook dat is al een stuk voor I ichting» Je hoeft er dus niet persé bij te zitten» Hij neemt zonder meer aan, dat i e ma nd ook al is hij nog zo geïnteresseerd, komt kijken in de com missie ruimtelijke ordening en hij ziet de tekening op een afstandje en hoort de leden daarover praten, hij er geen bal van snapt» Na een uur gaat hij dan naar huis met nog minder wetenschap dan hij van te voren dacht, te hebben» Het I id Verbogt lijkt dat sterkt»

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1976 | | pagina 108