-36- ook voorzitter is van de commissie openheid» Daar zegt de voorzitter echter dat het allemaaf niet gaat en dat er dan nog meer openstel 1 ingen moeten komen en die voorzitters van die fracties of die andere fractiegenoten lopen hier dan in en uit, er zijn geheime gegevens» Men heeft toen geprobeerd de voorzitter iets aan de hand te doen door te stellen dat er bepaalde gegevens uitgelaten konden worden, maar de gewone raadsstukken die ter bestude ring ter inzage 1 iggen, waarom maakt men daar niet een dub bele map van» Daaromtrent zou hij het standpunt van de voor zitter we I eens w i 1 1en horen» De voorzitter bedoelt eigenlijk te zeggen met het functione ren van de comrn i ss i e op de eerste plaats dat dit soort prak tische dingen in het algemeen toch teveel in de mist zijn blijven hangen» Dat is zonder meer een feit, want er zijn nooit harde voorstellen uitgerold» Wat betreft het beschik baar stellen van meer documentatiemateriaal zijn we toch wel zover dat ook voor de achterban exemplaren var. de begrotin gen worden beschikbaar gesteld» Alleen het punt van partijvoor zitters toegang verschaffen tot al les wat ter visie l igt in de raadsIeeszaaI daar heeft het col lege zo wie zo toch wel een beetje moeite mee» Het zou er toe kunnen leiden dat men dan straks twee mappen krijgt en moet men dan straks zeggen dat de bokken naar die map moeten en de schapen naar de andere map» Dan wordt het toch wel een beetje gecompI iceerd» Maar nog- maaIs laat de raad er maar eens van zeggen wat er van te v i nden Het gaat er dus om of een partijvoor z it ter of een partijsecre- taris toegang te verschaffen tot al les wat er voor de raad ter visie wordt gelegd, Dat is toch de bedoel i ng« Het id van Eeke 1 en ontkent dat» Daar is duidelijk een res trictie bijgemaakt» Gemeentegaranties bijvoorbeeld vinden zij duidelijk stukken die daar niet bij, mogen zijn» AI s raadsl id hebben zij een eed of gelofte afgelegd en voor hen is dat dus heel iets anders» We! de gewone stukken die in het openbaar dus behandeld wor den en als raadsstukken fungeren» AS leen al om de taak van de frakties iets te ver I i chten kunnen de mensen uit de partij,die er wat voor over hebben, e e n deeltaak overnemen» Men kan als er bijvoorbeeld iets is over ruimtelijke ordening een van de leden van de fractie zich daarop laten prepare ren» Die man gaat die stukken dan inkijken» Dan hoeft men het niet letterlijk al lemaal zelf te doen» In wezen moet men nu als raadslid volledig all-round zijn en moet men in al Ie deelproblemen induiken» Men zou op die ma nier dus een stuk wer kverschu i v i ng en werkver! ichting krij gen binnen het totale geheel» Dan doe je ook al aan een be paalde inspraak en aan een bepaalde vorm van democratie» Het lid Verbogt wil toch niet tever gaan met die openheid en het binnenlopen hier op het raadhuis.» Hij wil vragen welke partijvoor z i tter of -secretaris is waar, wat of wan neer e e n bepaalde inzage geweigerd wordt De voor z i tter- 1 icht toe dat het in ieder gevaeen vaste re gel is dat die geen toegang hebben tot de raadsIeeszaaS -37- Die hebben dat per definitie niet» Het I id Verbogt stelt zich voor dat men over het; algemeen toch wel aan inl ichtingen kan komen» Voor zover het dan mo gelijk is» Een bepaalde en tijde I ij ke geheimhouding, wil hij hier toch wel laten op het gemeentehuis» De voorzitter antwoordt dat dat zou noodzaken tot het opstel len van twee soorten stukken» Het I id Verbogt. vermoedt dat er- op de duur gepo i it lekt zal gaan worden verder voor de vergaderingen uit» Het I id van Eeke len merit op dat men' dat i nhet verleden ook wel heeft gekend» Dat kan nu in de fraktie gebeuren, maar toen was het een groep van tien, Het I id Verbogt heeft daar nooit in gezeten» Men moet het hem dus niet kwalijk nemen dat hij dat niet wist»' Het I id CI ar ijs zat daar we! in maar gaat er niet verder op door» Bij de' verdel i ng van de commissies, dat deze periode heel democratisch is gebeurd, heeft hij wel eens een. keer h e t geluid laten horen om zoveel mogelijk n i et-raads'l eden in die commissie te laten zitten» Er is toen gezegd dat die geen verantwoording hoefden af te leggen en de raads leden wel» Dat was misschien we! waar, maar een van de argumenten was toen van hem dat men dan. natuurlijk veel meer deskundigen op een bepaald gebied in. die commissie kan zet ten en dat men dan als raadslid tevens meer tijd overheeft om een bepaalde commissie te bezoeken, waar men toeyalig n iet in zit, als be I a ngste1ende Iedere .groepering is, zoals het nu is, in de ge l.egenhe i d om middels zijn afvaardiging in. die commissie, van a I I e moge i ijke zaken op de hoogte gebracht te kunnen worden,» Elke groepering heeft een of meer I eden in een bepaalde, .com missie» Wanneer dat commissielid daar opt s maa I u net i orie.ert dan kan hij die gedacht van die commissie en Het beleid van d i e commissie overbrengen in zijn F ract i evergader J ngAls niet raadslid kan hij dat overbrengen» Hij wit niet zeggen dat dat uitkomt, maar er is toch een mogelijkheid om tot een goe de besluitvorming te komen waarbij men voldoende, informatie kan verstrekken - Het is al lemaal wel ideaal zoals die men sen dat willen» Maar een eigen ruimte en zo meer» Het lijkt wel of men hier in de Tweede Kamer zit» Men moet het oök weer niet te ingewikkeld gaan maken» De voor z i tter antwoordt dat men dit natuurlijk nog wel eens in die commissie kan bespreken» Wat het I id van EekeI en bedoelt Is eigenlijk; wat vindt de raad nu van zijn wens om mensen uit de achterban van de fractie toch nauwer te be trekken by het werk wat de raad doet, bijvoorbeeld met de stukken beschikbaar te stellen» Daar komt het op neer» Het id Roosenboom zegt dat men dan een hele scheiding kan maken tussen de mensen die in de commissies zitten, dat zijn onder andere ook mensen uit de. achterban van de pol i- tieke partijen, en je kunt ook denken aan mensen die. in geen enkele commissie werken» Het 1 id CI ar ijs wijst er op dat men overal aanwezig kan zijn op de publieke tribune als toehoorder» Het I id Roosenboom kan met het I id van EekeSen meegaan als men het bijvoorbeeld beperkt tot die mensen die nu al in de commissies functioneren» Die dragen toch al een bepaalde

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1976 | | pagina 107