-34- De voorzitter dacht van n iet Wethouder van de Water» i ng zegt dat er vandaar ook een vermin derde belangstelling is voor het woningmarktonderzoek» In het college is er meerdere malen over gesproken* Men kan toch wel nauwkeurig peilen aan de hand van de ervaringen, wat uit eindelijk de behoeften van de mensen zijn. Daar komt nog bij dat men de mensen niet .in een bepaalde wo ning kan dwingen, Eük jaar krijgt men hier een behoorlijk aan tal import en die kun je niet ergens in dw i noen. Uiteindelijk is er een uitgebreid assortiment aan woningen en men moet eerlijk erkennen dat de laatste jaren zowel door de beleggers als door de aannemers ér in verscheidene mate woningen zijn gebouwd die qua type onderling toch nogal wat verschillen. Het 1 id R oosenboom informeert of wethouder van de Watering zich door dat verhaal bezwaard voelt» Er schijnen nogal problemen rond te zijn. Wethouder van de Water i ng 1 icht toe dat er zijn inziens he lemaal geen problemen zijn. Er zijn opmerkingen gemaakt en persoonlijk deelt hij de mening van de burgemeester dat men geen behoefte heeft aan een woningmarktonderzoek „Wel is hij van mening, -het id Mouws heeft het onder andere opge merkt-, dat bijvoorbeeld dertien woningen voor Lepelstraat naar zijn mening aan de lage kant is. Het i i d van. Meer zegt dat men in feite geen woningbehoefte- onderzoek hoeft laten plaats vinden voor feiten die men ze If te 1 aag vindt. Men moet dan gewoon vaststellen dat er bijvoorbeeld veertig moeten komen en daar» gaat men dan voor knokken, Daar heeft men geen onderzoek voor nodig. De voorz i tter antwoordt dat men langs statistische weg betrek kelijk hard kan maken dat 75 te weinig is en men kan met een beroep op het streekplan hard maken dat 15 te weinig is» Dat bedoelt men met een kwantitatief woningonderzoek Het col lege vindt dat dat in de kortste keren in 's-Hertogen- bosch voorgelegd moet worden. Verder heeft het I id van den Bos het betreurt dat de verstede 1 ijk i ngsnota eigenlijk een vrij eenzijdig stuk is. Dat moet hij zonder meer onderschrijven, maar het kan helaas niet anders. Een twintig jaar geleden dacht men nog dat het mogelijk zou zijn om een nationaal plan op te stellen waarin alle facetten van Nederland tegen elkaar zouden worden afgewogen» Dat kan helaas niet» Vandaar dat men met facetnota's werkt en dat inderdaad wel een bee t je moeite gegeven wordt met het afwegen, omdat het ene facet na het andere aan de orde wordt gesteld» Het kan heiaas niet anders» Dan is men bezorgd dat het recreat ieplan de Melanen voordelen of vruchten zal afwerpen voor de inwoners van Bergen op Zoom» Hij dacht dat men. niet zo eng gemeentelijk mocht denken» Als men een stapje verder denkt, dan zijn we cultureel volmaakt afhankelijk van Bergen op Zoom, dat zich bijzondere uitgaven getroost om een goede bib! iotheek ie hebben om muziek te hebben, om culturele manifestaties te hebben» Per bezoeker gaan daar guldens bij en Bergen op Zoom presen teert ons nooit de rekening» Hij zou zeggen, laten we het ruim zien en laten we blij zijn dat Bergenaren zich met ons wil len ver m ij en in ons schone recreat ieoord, Fot slot is het waarschijnlijk nog we! goed voor de exploitatie-uitkom sten ook dat ze komen, De commiss i e sportzaken en überhaupt al les wat met sport te maken heeft is door het I id van den Bos ook aan de orde gesteld. 5LOQ -35- Hij dacht dat het zinnig was dat dat inderdaad aan de orde was gesteld» Er is inderdaad wel wat duisternis hoe nou pre cies de verhoudingen 1 iggen tussen een stichting sportpark, een sportambtenaar, sportraad, commissie sportzaken» Misschien is de commissie sportzaken zelf de meest aangewe zen commissie om zich daar eens in te verdiepen en dan de moed moet kunnen opbrengen om het eigen deel van de koek niet al te groot te nemen, want daar zijn de problemen voor een deel uit voortgekomen, Anders gezegd, kalm aan met die commis sie, loop de goed functionerende zaken niet voor bij- Het is een beetje uit de hand gelopen gelooft hij, maar inder daad moet de commissie sportzaken zich als eerste er op be zinnen hoe daar wat orde kan worden geschapen in deze zaak» Hij is blij met de suggestie. Het is een goede zaak» Men is alvast begonnen met de sociale geschiedkundige kring» Hij moet zeggen dat dat hem verheugt» De resultaten zal hij met belangstel I i ng volgen» Hij hoopt dat men er wat meer bekend heid aan zal geven opdat anderen zich daarbij zul len aanslui ten» Dan pleit men tenslotte voor een studeerru i mte voor raads l eden, een documentatieruimtefract ie-ass i stent ie en meer van die dingen» Hij vindt het erg belangrijk en het is jam mer dat de commissie over he i d-bur gerij zo vaak en zo langdu rig heeft gesproken over de eigen indent!te it en wat ze eigenlijk zou moeten doen, maar dat ze aan dit soort zaken praktisch nooit is toegekomen» Het zit wel in de portefeuil le en het komt er ooit uit, zodra men het er over eens is of men wel een adviesco!lege voor burgemeester en wethouders is of n iet Het lid van EekeI en moet de voorzitter toch tegen spreken, Onder andere zijn partij Is daar nogal nauw bij betrokken ge weest en is aanhoudend met voorste!len gekomen om enkel nog maar een fract ievoorz itter van zo'n partij om inzage van de stukken te geven en dan houdt de voorzitter de boot af. Nu i n de raad gaat hij dat andersom draaien» De voorzitter wijst er op dat wat de leden van Meer en van den Bos bedoelen totaal andere dingen zijn» Men heeft het over fractie-assistentieDat is iemand van henzelf die uit een bepaalde vergoeding betaald wordt, zoals dat in grote gemeenten al het geval is, Waar het I id van den Bos op doelt is of de fracties we I 1 icht in een of ander openbaar gebouw kunnen vergaderen, Dat komt ook voor in sommige ge- mee nte n Het i id van Eekelen neemt niet aan dat de Partij van de Arbeid dat bedoelt» Het I id van Meer I icht toe dat het id van Eekelen gelijk heeft» Het is niet direkt wat ze bedoelen. Zo staat het ook in het rapport van het V»N„G», Met fractie-assistentie wordt meer bedoeld een ambtenaar waar de fractie constant een be roep op kan doen» Een aangewezen ambtenaar. Het 1 id C I ar ijs merkt op dat men dat nu op alle ambtenaren kan doen» Het I id Roosenboom wijst er op dat de secretaris de adviseur is van de raad Het I id van Eekelen wil, nu de voorzitter dit punt aansnijdt, toch wel een uitspraak ontlokken» Hij vindt dit enorm inte ressant» Ze zijn er steeds voor geweest om de fracties er nauwer bij te betrekken» Daarbij houdt de voorzitter de boot af Hij vindt dat de voorzitter het nu waar moet maken, omdat hij

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1976 | | pagina 106