-34-
De voorzitter dacht van n iet
Wethouder van de Water» i ng zegt dat er vandaar ook een vermin
derde belangstelling is voor het woningmarktonderzoek» In
het college is er meerdere malen over gesproken* Men kan toch
wel nauwkeurig peilen aan de hand van de ervaringen, wat uit
eindelijk de behoeften van de mensen zijn.
Daar komt nog bij dat men de mensen niet .in een bepaalde wo
ning kan dwingen, Eük jaar krijgt men hier een behoorlijk aan
tal import en die kun je niet ergens in dw i noen. Uiteindelijk
is er een uitgebreid assortiment aan woningen en men moet
eerlijk erkennen dat de laatste jaren zowel door de beleggers
als door de aannemers ér in verscheidene mate woningen zijn
gebouwd die qua type onderling toch nogal wat verschillen.
Het 1 id R oosenboom informeert of wethouder van de Watering
zich door dat verhaal bezwaard voelt» Er schijnen nogal
problemen rond te zijn.
Wethouder van de Water i ng 1 icht toe dat er zijn inziens he
lemaal geen problemen zijn. Er zijn opmerkingen gemaakt en
persoonlijk deelt hij de mening van de burgemeester dat men
geen behoefte heeft aan een woningmarktonderzoek „Wel is
hij van mening, -het id Mouws heeft het onder andere opge
merkt-, dat bijvoorbeeld dertien woningen voor Lepelstraat
naar zijn mening aan de lage kant is.
Het i i d van. Meer zegt dat men in feite geen woningbehoefte-
onderzoek hoeft laten plaats vinden voor feiten die men
ze If te 1 aag vindt. Men moet dan gewoon vaststellen dat er
bijvoorbeeld veertig moeten komen en daar» gaat men dan voor
knokken,
Daar heeft men geen onderzoek voor nodig.
De voorz i tter antwoordt dat men langs statistische weg betrek
kelijk hard kan maken dat 75 te weinig is en men kan met een
beroep op het streekplan hard maken dat 15 te weinig is»
Dat bedoelt men met een kwantitatief woningonderzoek
Het col lege vindt dat dat in de kortste keren in 's-Hertogen-
bosch voorgelegd moet worden. Verder heeft het I id van den
Bos het betreurt dat de verstede 1 ijk i ngsnota eigenlijk een
vrij eenzijdig stuk is. Dat moet hij zonder meer onderschrijven,
maar het kan helaas niet anders. Een twintig jaar geleden
dacht men nog dat het mogelijk zou zijn om een nationaal plan
op te stellen waarin alle facetten van Nederland tegen elkaar
zouden worden afgewogen» Dat kan helaas niet» Vandaar dat
men met facetnota's werkt en dat inderdaad wel een bee t je
moeite gegeven wordt met het afwegen, omdat het ene facet na
het andere aan de orde wordt gesteld» Het kan heiaas niet
anders» Dan is men bezorgd dat het recreat ieplan de Melanen
voordelen of vruchten zal afwerpen voor de inwoners van
Bergen op Zoom» Hij dacht dat men. niet zo eng gemeentelijk
mocht denken» Als men een stapje verder denkt, dan zijn we
cultureel volmaakt afhankelijk van Bergen op Zoom, dat zich
bijzondere uitgaven getroost om een goede bib! iotheek ie hebben
om muziek te hebben, om culturele manifestaties te hebben»
Per bezoeker gaan daar guldens bij en Bergen op Zoom presen
teert ons nooit de rekening» Hij zou zeggen, laten we het
ruim zien en laten we blij zijn dat Bergenaren zich met ons
wil len ver m ij en in ons schone recreat ieoord, Fot slot is
het waarschijnlijk nog we! goed voor de exploitatie-uitkom
sten ook dat ze komen, De commiss i e sportzaken en überhaupt
al les wat met sport te maken heeft is door het I id van
den Bos ook aan de orde gesteld.
5LOQ
-35-
Hij dacht dat het zinnig was dat dat inderdaad aan de orde
was gesteld» Er is inderdaad wel wat duisternis hoe nou pre
cies de verhoudingen 1 iggen tussen een stichting sportpark,
een sportambtenaar, sportraad, commissie sportzaken»
Misschien is de commissie sportzaken zelf de meest aangewe
zen commissie om zich daar eens in te verdiepen en dan de
moed moet kunnen opbrengen om het eigen deel van de koek niet
al te groot te nemen, want daar zijn de problemen voor een
deel uit voortgekomen, Anders gezegd, kalm aan met die commis
sie, loop de goed functionerende zaken niet voor bij-
Het is een beetje uit de hand gelopen gelooft hij, maar inder
daad moet de commissie sportzaken zich als eerste er op be
zinnen hoe daar wat orde kan worden geschapen in deze zaak»
Hij is blij met de suggestie. Het is een goede zaak» Men is
alvast begonnen met de sociale geschiedkundige kring» Hij
moet zeggen dat dat hem verheugt» De resultaten zal hij met
belangstel I i ng volgen» Hij hoopt dat men er wat meer bekend
heid aan zal geven opdat anderen zich daarbij zul len aanslui
ten» Dan pleit men tenslotte voor een studeerru i mte voor
raads l eden, een documentatieruimtefract ie-ass i stent ie en meer
van die dingen» Hij vindt het erg belangrijk en het is jam
mer dat de commissie over he i d-bur gerij zo vaak en zo langdu
rig heeft gesproken over de eigen indent!te it en wat ze
eigenlijk zou moeten doen, maar dat ze aan dit soort zaken
praktisch nooit is toegekomen» Het zit wel in de portefeuil
le en het komt er ooit uit, zodra men het er over eens is
of men wel een adviesco!lege voor burgemeester en wethouders
is of n iet
Het lid van EekeI en moet de voorzitter toch tegen spreken,
Onder andere zijn partij Is daar nogal nauw bij betrokken ge
weest en is aanhoudend met voorste!len gekomen om enkel
nog maar een fract ievoorz itter van zo'n partij om inzage van
de stukken te geven en dan houdt de voorzitter de boot af.
Nu i n de raad gaat hij dat andersom draaien»
De voorzitter wijst er op dat wat de leden van Meer en van
den Bos bedoelen totaal andere dingen zijn» Men heeft het
over fractie-assistentieDat is iemand van henzelf die uit
een bepaalde vergoeding betaald wordt, zoals dat in grote
gemeenten al het geval is, Waar het I id van den Bos op
doelt is of de fracties we I 1 icht in een of ander openbaar
gebouw kunnen vergaderen, Dat komt ook voor in sommige ge-
mee nte n
Het i id van Eekelen neemt niet aan dat de Partij van de
Arbeid dat bedoelt»
Het I id van Meer I icht toe dat het id van Eekelen gelijk
heeft» Het is niet direkt wat ze bedoelen. Zo staat het ook
in het rapport van het V»N„G», Met fractie-assistentie wordt
meer bedoeld een ambtenaar waar de fractie constant een be
roep op kan doen» Een aangewezen ambtenaar.
Het 1 id C I ar ijs merkt op dat men dat nu op alle ambtenaren
kan doen»
Het I id Roosenboom wijst er op dat de secretaris de adviseur
is van de raad
Het I id van Eekelen wil, nu de voorzitter dit punt aansnijdt,
toch wel een uitspraak ontlokken» Hij vindt dit enorm inte
ressant» Ze zijn er steeds voor geweest om de fracties er
nauwer bij te betrekken» Daarbij houdt de voorzitter de boot
af
Hij vindt dat de voorzitter het nu waar moet maken, omdat hij