der moeilijk is, ook in verband met andere transacties. Het betreft een heel klein stukje grond waarvan de waarde moeilijk te bepalen is. Hij gelooft dat het inderdaad juist is dat de rechter in dit geval de schadeloosstelling bepaald. Het lid Mouws is het volledig met het lid van Eekelen eens. Men moet het een doen en het ander niet laten. He ont ei gen ings procedure moet op gang gezet worden en inmiddels moet men trachten via minnelijke overeenkomst de zaak vlot af te handelen, want het kruispunt dringt. Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van burgemeester en wet houders besloten. 6. VOORSTEL TOT HET VERLEHE3J VAR EEN VOORLOPIG REGHT VAR VOORKEUR OP GRORHER IR HET PLAR RODE SCHOUW AAN B.V, J01KERS - DE KEUZER." Het lid Mouws leest in het voorstel "oorspronkelijk 2750 m2". Is dat zuiver de onder grond van die flats, want nu is het 9793 m2. He voorzitter licht toe dat wat vroeger openbaar groen was ten behoeve van de flats nu gewoon bebouwbaar wordt. Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van burgemeester en wethouders besloten. 7. VOORSTEL TOT BERGEMIRG ADMINISTRATEUR GEMT^TEWEïïmr, Ingetrokken bij punt 2 van de agenda. 8. EERBAAR MAKER VAN MERIRG INZAKE PROVIRGIAAL VOORSTEL TOT WIJZIGING- VAN IE GEMEENTE- GRERSo Het lid van Tilburg kan wel akkoord gaan met de voorgestelde wijziging. Afgezien daarvan wil hij nog enkele opmerkingen maken. Men spreekt over logische natuurlijke afscheidingen. Als men de grenzen bekijkt dan kan hij dat logische niet konstateren. Als men de grens bekijkt bij de Kladde. De mensen wonen daar geïsoleerd en die logi sche trend zit daar dus duidelijk niet in. Hij heeft de indruk dat men met betrek king tot die vaststelling van de grenzen normen hanteert die niet meer van toepas sing zijn. Dat zijn normen uit .1795 of zoiets. Hij is van mening dat die logische afscheiding zich over de hele lijn dient voort te zetten. De voorzitter licht toe dat men op één punt een logische grens wil trekken en daar voor neemt men nu de as van het Schelde-Rijnkanaal Het lid van Tilburg zegt dat dat geen probleem geeft. De voorzitter is het met het lid van Tilburg eens dat de Kladde een eigen leefgemeen schap is die wordt doorsneden door een gemeentegrens, hetgeen naar zijn mening inder daad niet logisch is. Als men hier denkt aan wijzigingen dan zal men een stuk aan Steenbergen moeten geven of aan Steenbergen een stuk vragen. Het lijkt hem dat het sop de kool niet waard is. Het lid Storm-Bosch is er wel benieuwd naar wie er nu uiteindelijk de verantwoorde lijkheid draagt bij een kalamiteit op het kanaal. Is dat Rijkswaterstaat of zijn daar afspraken met Tholen over genaakt. In verband met dit voorstel zijn dit wel proble men waar men over na mag gaan denken. Gebeurt er wat op het kanaal wie is er dan verantwoordelijk voor, wie moet er uitrukken om bijvoorbeeld een brand te gaan blus sen. De voorzitter antwoordt dat de beheerder van het kanaal vak verantwoordelijk is. Die heeft blusboten in de vaart en die kunnen gedirigeerd worden naar een punt waar brand is. Zodra de kalamiteit een oeveroverschrijdènd effect heeft en vanuit het ka naal het binnenland indringt dan is de gemeente terzake competent om daar wat aan te doen. Als er bijvoorbeeld na een aanvaring giftige gassen vrijkomen, dan zal de ge meente daar iets aan moeten doen. Het lid Storm-Bosch A/raagt of de gemeente daar ook op berekend is. De voorzitter vindt dat dit zeker meegenomen moet worden in het rampenplan. In de commissie isover die gevaren al gesproken. Men moet onderkennen dat er gevaren aan kunnen zitten en zien dat men daar de oplossing voor kan bedenken. Het lid atorm-Bosch heeft begrepen dat de gemeente niet de juiste' voorzieningen heeft voor het bestrijden van brand op het water. De voorzitter herhaalt dat dat hoort tot de competentie van Rijkswaterstaat die daarvoor blusboten heeft. Het lid St orm-Bos ch vindt het belangrijk dat het duidelijk is dat die daarvoor ook verantwoordelijk zijn. De voorzitter west dat er in Willemstad een blusboot ligt en hij neemt aan dat er nu wel een paar bij zullen komen. Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voor-stel van burgemeester en wethouders besloten. 9« VOORSTEL TOT WUZIGI.RG VAR DE LEGESVERORTERTNG IR EERBARD MET WraSTffifb ALGEMEEN LANDELIJK PASPOORT YOOR, SE-JAARDER "PAS 65". Zonder hoofdelijke stgnming wordt conform het voorstel van burganeester en wethouders besloten. 10. WIJZIGINGER GEMEENTEBEGROTING 1975. 35e wijziging gemeentebegroting 1975 (herstelwerkzaamheden voormalige Mavo-school) Het lid van, Th^burg vindt het een droevige zaak. dat men nu geconfronteerd wordt met het beschikbaarstellen van een krediet voor herstelwerkzaamheden van de voor malige Mavo. Hij vindt dit een voortvloeisel uit de halsstarige houding van de school besturen in de Rode Schouw. Het betreft hier wel een krediet via artikel 72, maar het maakt voor hem weinig uit of het geld uit de vestzak van de gemeente moet komen of uit de broekzak van de overheid. Er zal toch betaald moeten worden. Hij wil er in dit verband nog aan toevoegen, dat in de vergadering- van de commissie ruimtelijke orde ning en do commiAkie onderwijs op augustus 1914 het lid van Eekelen er op geatten deerd heeft dat er haast gemaakt moest worden met de bouw van die scholen, want an ders zou men met de aanvang van, het schooljaar 1975-1976 niet van start kunnen gaan.. Als de Rode Schouw zonodig alles anders wil dan elders, dan vindt'hij niet dat de raad moet buigen als een knipmes. De voorzitter antwoordt dat men daar niet alles anders wil, maar ze willen wel met het oog op de speciale onderwijsmethodiek die daar gevolgd wordt met het begin van het nieuwe schooljaar ook starten met die methodiek, want anders zouden al die kinderen die die school gaan bevolken voorlopig moeten, worden opgevangen in het huidige klassen- bestand met een ander onde.rwijsmethodi.ek. Dat zou zeer in het nadeel van die kinderen zijn om na bijvoorbeeld, twee maanden van de ene methodiek in de andere te moeten over- stappen. Vandaar dat dit schoolbestuur zegt: we hebben het er voor over om in een tijdelijke huisvesting te kruipen, hoe slecht ook, om toch. maar die kinderen vanaf het begin het systeem te kunnen laten volgen wat zij voorstaan. Dat is het punt. Daar komt noê bij, en dat staat helaas niet in het voorstel, dat er ook weer een tweede ge gadigde is voor de huisvesting in die school, en wel de Christelijk Nationale School "De Springplank", die in verband met de verbouwing daar, een klas of drie dacht hij, moest verkassen en dat mogelijk, wel voor een half jaar. De. investering is toch wel op zijn plaats dacht hij, althans niet zonder meer weg. Meerdere scholen hebben er pro fijt van. Het lid van_ Eek el en vindt dat het wel aantrekkelijker had geweest indien dit dirékt bij de stukken was vermeld. Het komt nu heel anders over. Zoiets hoeft niet staande de vergadering te gebeuren. Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van burganeester en wethouders besloten. Ni

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1975 | | pagina 98