der moeilijk is, ook in verband met andere transacties. Het betreft een heel klein
stukje grond waarvan de waarde moeilijk te bepalen is. Hij gelooft dat het inderdaad
juist is dat de rechter in dit geval de schadeloosstelling bepaald.
Het lid Mouws is het volledig met het lid van Eekelen eens. Men moet het een doen
en het ander niet laten. He ont ei gen ings procedure moet op gang gezet worden en
inmiddels moet men trachten via minnelijke overeenkomst de zaak vlot af te handelen,
want het kruispunt dringt.
Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van burgemeester en wet
houders besloten.
6. VOORSTEL TOT HET VERLEHE3J VAR EEN VOORLOPIG REGHT VAR VOORKEUR OP GRORHER IR HET
PLAR RODE SCHOUW AAN B.V, J01KERS - DE KEUZER."
Het lid Mouws leest in het voorstel "oorspronkelijk 2750 m2". Is dat zuiver de onder
grond van die flats, want nu is het 9793 m2.
He voorzitter licht toe dat wat vroeger openbaar groen was ten behoeve van de flats
nu gewoon bebouwbaar wordt.
Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van burgemeester en
wethouders besloten.
7. VOORSTEL TOT BERGEMIRG ADMINISTRATEUR GEMT^TEWEïïmr,
Ingetrokken bij punt 2 van de agenda.
8. EERBAAR MAKER VAN MERIRG INZAKE PROVIRGIAAL VOORSTEL TOT WIJZIGING- VAN IE GEMEENTE-
GRERSo
Het lid van Tilburg kan wel akkoord gaan met de voorgestelde wijziging. Afgezien
daarvan wil hij nog enkele opmerkingen maken. Men spreekt over logische natuurlijke
afscheidingen. Als men de grenzen bekijkt dan kan hij dat logische niet konstateren.
Als men de grens bekijkt bij de Kladde. De mensen wonen daar geïsoleerd en die logi
sche trend zit daar dus duidelijk niet in. Hij heeft de indruk dat men met betrek
king tot die vaststelling van de grenzen normen hanteert die niet meer van toepas
sing zijn. Dat zijn normen uit .1795 of zoiets. Hij is van mening dat die logische
afscheiding zich over de hele lijn dient voort te zetten.
De voorzitter licht toe dat men op één punt een logische grens wil trekken en daar
voor neemt men nu de as van het Schelde-Rijnkanaal
Het lid van Tilburg zegt dat dat geen probleem geeft.
De voorzitter is het met het lid van Tilburg eens dat de Kladde een eigen leefgemeen
schap is die wordt doorsneden door een gemeentegrens, hetgeen naar zijn mening inder
daad niet logisch is. Als men hier denkt aan wijzigingen dan zal men een stuk aan
Steenbergen moeten geven of aan Steenbergen een stuk vragen. Het lijkt hem dat het
sop de kool niet waard is.
Het lid Storm-Bosch is er wel benieuwd naar wie er nu uiteindelijk de verantwoorde
lijkheid draagt bij een kalamiteit op het kanaal. Is dat Rijkswaterstaat of zijn daar
afspraken met Tholen over genaakt. In verband met dit voorstel zijn dit wel proble
men waar men over na mag gaan denken. Gebeurt er wat op het kanaal wie is er dan
verantwoordelijk voor, wie moet er uitrukken om bijvoorbeeld een brand te gaan blus
sen.
De voorzitter antwoordt dat de beheerder van het kanaal vak verantwoordelijk is. Die
heeft blusboten in de vaart en die kunnen gedirigeerd worden naar een punt waar
brand is. Zodra de kalamiteit een oeveroverschrijdènd effect heeft en vanuit het ka
naal het binnenland indringt dan is de gemeente terzake competent om daar wat aan
te doen. Als er bijvoorbeeld na een aanvaring giftige gassen vrijkomen, dan zal de ge
meente daar iets aan moeten doen.
Het lid Storm-Bosch A/raagt of de gemeente daar ook op berekend is.
De voorzitter vindt dat dit zeker meegenomen moet worden in het rampenplan. In de
commissie isover die gevaren al gesproken.
Men moet onderkennen dat er gevaren aan kunnen zitten en zien dat men daar de
oplossing voor kan bedenken.
Het lid atorm-Bosch heeft begrepen dat de gemeente niet de juiste' voorzieningen
heeft voor het bestrijden van brand op het water.
De voorzitter herhaalt dat dat hoort tot de competentie van Rijkswaterstaat die
daarvoor blusboten heeft.
Het lid St orm-Bos ch vindt het belangrijk dat het duidelijk is dat die daarvoor ook
verantwoordelijk zijn.
De voorzitter west dat er in Willemstad een blusboot ligt en hij neemt aan dat er
nu wel een paar bij zullen komen.
Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voor-stel van burgemeester en
wethouders besloten.
9« VOORSTEL TOT WUZIGI.RG VAR DE LEGESVERORTERTNG IR EERBARD MET WraSTffifb ALGEMEEN
LANDELIJK PASPOORT YOOR, SE-JAARDER "PAS 65".
Zonder hoofdelijke stgnming wordt conform het voorstel van burganeester en wethouders
besloten.
10. WIJZIGINGER GEMEENTEBEGROTING 1975.
35e wijziging gemeentebegroting 1975 (herstelwerkzaamheden voormalige Mavo-school)
Het lid van, Th^burg vindt het een droevige zaak. dat men nu geconfronteerd wordt
met het beschikbaarstellen van een krediet voor herstelwerkzaamheden van de voor
malige Mavo. Hij vindt dit een voortvloeisel uit de halsstarige houding van de school
besturen in de Rode Schouw. Het betreft hier wel een krediet via artikel 72, maar
het maakt voor hem weinig uit of het geld uit de vestzak van de gemeente moet komen
of uit de broekzak van de overheid. Er zal toch betaald moeten worden. Hij wil er in
dit verband nog aan toevoegen, dat in de vergadering- van de commissie ruimtelijke orde
ning en do commiAkie onderwijs op augustus 1914 het lid van Eekelen er op geatten
deerd heeft dat er haast gemaakt moest worden met de bouw van die scholen, want an
ders zou men met de aanvang van, het schooljaar 1975-1976 niet van start kunnen
gaan.. Als de Rode Schouw zonodig alles anders wil dan elders, dan vindt'hij niet dat
de raad moet buigen als een knipmes.
De voorzitter antwoordt dat men daar niet alles anders wil, maar ze willen wel met
het oog op de speciale onderwijsmethodiek die daar gevolgd wordt met het begin van het
nieuwe schooljaar ook starten met die methodiek, want anders zouden al die kinderen die
die school gaan bevolken voorlopig moeten, worden opgevangen in het huidige klassen-
bestand met een ander onde.rwijsmethodi.ek. Dat zou zeer in het nadeel van die kinderen
zijn om na bijvoorbeeld, twee maanden van de ene methodiek in de andere te moeten over-
stappen. Vandaar dat dit schoolbestuur zegt: we hebben het er voor over om in een
tijdelijke huisvesting te kruipen, hoe slecht ook, om toch. maar die kinderen vanaf het
begin het systeem te kunnen laten volgen wat zij voorstaan. Dat is het punt. Daar
komt noê bij, en dat staat helaas niet in het voorstel, dat er ook weer een tweede ge
gadigde is voor de huisvesting in die school, en wel de Christelijk Nationale School
"De Springplank", die in verband met de verbouwing daar, een klas of drie dacht hij,
moest verkassen en dat mogelijk, wel voor een half jaar. De. investering is toch wel
op zijn plaats dacht hij, althans niet zonder meer weg. Meerdere scholen hebben er pro
fijt van.
Het lid van_ Eek el en vindt dat het wel aantrekkelijker had geweest indien dit dirékt
bij de stukken was vermeld. Het komt nu heel anders over. Zoiets hoeft niet staande
de vergadering te gebeuren.
Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van burganeester en
wethouders besloten.
Ni